KULT
A Rovatból

Tom Hanks és a felesleges fafiú – ezért nem volt semmi szükség az élőszereplős Pinokkióra

Úgy tűnik, a Forrest Gump és a Számkivetett után Tom Hanksnek és Robert Zemeckis rendezőnek el kellett volna engedniük egymást kezét.

Link másolása

Egy kollaboráció színész és direktor között akár évtizedeken át is kiválóan működhet (pl. Tim Burton és Jonny Depp, Martin Scorsese és Robert De Niro vagy Leonardo DiCaprio, Quentin Tarantino és Samuel L. Jackson stb.), ám, ahogy jelen filmünk is igazolja, olyan is akad, amikor az egykor sikeres páros számára jobb, ha külön utakon járnak. Tom Hanks és Robert Zemeckis esetében egyébként erre már volt egy intő jel 2004-ben, és Polar Expressznek hívták…

Kétségtelen, hogy az 1994-es Forrest Gumppal egy instant filmtörténeti klasszikust és sok mindenben máig érvényes hivatkozási pontot alkottak meg együtt. A film mindkettejüknek hozott egy Oscar-díjat (Hanksnek a másodikat), az év egyik legnagyobb kasszasikere lett, és karrierjük csúcsára repítette őket.

A 2000-es Számkivetettel pedig, ha nem is tudták megismételni a Forrest Gump felettébb magasra tett mércéjét, azért csak összehoztak vele 22 évvel ezelőtt 430 millió dollárt (ezzel az év 3. legsikeresebb filmje lett a Mission: Impossible II és a Gladiátor után), valamint egy újabb Oscar-jelölést Hanksnek. Wilsont pedig mindannyian ott tartjuk a szívünk egy rejtett zugában.

Ehhez képest az animációs forradalomnak (a szárnyait bontogató motion capture-technológia révén) szánt Polar Expressz már nem tudta visszatermelni a költségeinek dupláját sem (mivel a tiszta bevétel kb. felét a mozik elteszik, legalább ennyi kéne a nullszaldóhoz), ráadásul maga a film sem vonult be a műfaj örökbecsűi közé, és akkor még finoman fogalmaztunk.

Zemeckis volt bizonyos tekintetben a ’80-a-’90-es években a mozgókép egyik nagy királya olyan filmekkel, mint a Vissza a jövőbe-trilógia, A smaragd románca, a Roger nyúl a pácban, a Jól áll neki a halál, a Forrest Gump, a Kapcsolat, a Számkivetett és a Temetetlen múlt), ám úgy tűnik, a XXI. században már nem találja a helyét.

A három filmen át tartó animációs tévútjáról (Polar Expressz, Beowulf – Legendák lovagja, Karácsonyi ének) letérve összehozott azért egy-két értékelhető alkotást (Kényszerleszállás, Kötéltánc), de többségében felejthető vagy csalódást keltő darabokat ont magából.

Mostanában pedig rákapott a remake-ekre. Az 1990-es Boszorkányokból 2020-ban kanyarított a Covid által is balsorsra ítélt felesleges újrát, idén pedig a Disney húzta bele őt a jó ideje tartó „élőszereplősítő” őrületébe, amelynek során az animációs stúdió egykori remekeit készítik el filmként, színészekkel, 3D-s CGI-jal. Talán mondanunk sem kell, ezek közül nem sok tudott annyit hozzátenni az eredeti klasszikushoz, amivel a nyilvánvaló profitéhségen túl bizonyítani tudta volna létjogosultságát. A dzsungel könyve, az Alice Csodaországban, a Hamupipőke, A szépség és a szörnyeteg, a Dumbó, az Aladdin, Az oroszlánkirály vagy a Mulan után pedig megérkezett a Pinokkió élő átirata.

Sosem nyúlt még ennyire régre vissza ez a trend, hiszen a Pinokkió 1940-ben került bemutatásra, ez volt a Disney második egész estés alkotása az 1937-es Hófehérke és a hét törpe után.

És hogy mekkora volt a hatása a stúdióra? Nos, elég annyi hozzá, hogy máig a Pinokkió egyébként Oscar-díjat is nyert betétdala, a When You Wish Upon a Star dallama hallható a filmjeik elé szúrt Disney-logo alatt… S hogy a Zemeckis-féle Pinokkió végre bebizonyította volna, hogy mégiscsak szükség volt ezekre a remake-ekre? Persze, hogy nem.

E film ellen is nagyjából hasonlókat lehet felhozni, mint az újraforgatós Disney-láz előző darabjai esetében. Például, hogy ugyanazt a sztorit jóval hosszabban meséli el, mivel felesleges toldásokat (legyen az karakter, szituáció vagy egy zenés-táncos jelenet) alkalmaz; hogy megpróbálja görcsösen a mai korszellemhez, igényekhez és felfogásokhoz igazítani a mondanivalót (a Pinokkió esetében ráadásul több mint 80 évet kellett behozni); vagy hogy mindezzel együtt is képtelen újrateremteni a az egykori varázst.

A Pinokkió alapvetően a klasszikus mederben folyik, illetve inkább csak csörgedezik, s bár a rajzfilm első félórájának lassú építkezéséhez (Gepetto életkörülményeinek bemutatása, a fabábú életre kelése és a csodára való ráeszmélés) még a játékidejében is hű, utána, főként a bábozó balerina töltelékjelenetei miatt azonban már tisztán érezhető az időhúzás.

Zemeckis arra azért odafigyelt, hogy az alapvetően emberi világból kirívó antropomorfizált (értsd beszélő és ruhát viselő) állatok, pl. Tücsök Tihamér, Derék Rókus és Durrbele Béla főhősünkön (vagy inkább fahősünkön) kívül senki mással ne lépjenek interakcióba, jelezvén, hogy előbbi Pinokkió (akit a magyar keresztségben a századelőn Tuskó Matyi és a Fajankó nevekkel egyaránt megvertek a fordítók) lelkiismeretének jó, utóbbi kettő pedig a rossz oldala.

Az eredeti mese szerzője, Carlo Collodi tanulságai többségében pedig ma is érvényesek, így e tekintetben kevés változtatást eszközöltek az eredeti idősíkján/fantáziavilágában játszódó új film alkotói.

A lényegesebb új elemek közé sorolható a már említett Fabiana (Kyanne Lamaya) karaktere, a Sofia nevű sirály (eredetiben Lorraine Bracco), hogy a Kék Tündért ezúttal egy fekete színésznő, az Oscar-jelölt Cynthia Erivo (Nyughatatlan özvegyek, Húzós éjszaka az El Royale-ban, Harriet – Szabadság vagy halál, A kívülálló, Géniusz) alakítja és csak egyetlen jelenetben, hogy a hőseinket elnyelő cet (ami itt túl snassz lett volna valamiért) ezúttal egy csápos tengeri szörny, valamint maga a lezárás, amit természetesen nem árulunk el, de kétségtelenül igazodik a mai, modern felfogáshoz és a fiatalok felé közvetítendő normákhoz.

Amiben viszont egy pillanatra megvillant a Zemeckisre jellemző egykori mágia, az a Vidám Szigeti jelenetsor, amiben direktorunk egy kicsit megcsillogtathatta a kissé sötétebb és őrültebb oldalát is.

Kár, hogy a film többi részéhez már negédesen állt hozzá.

Tom Hanks pedig… nos, maradt Tom Hanks, ezúttal a Gepetto-féle aggodalmaskodó formáját hozza, a film azonban sajnos még az ő közreműködése mellett sem tud igazán életre kelni. Nézzük meg inkább az 1940-es, animációs verziót, az még mindig varázslatos.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Zack Snyder tovább kínoz minket: itt a Rebel Moon második része, A sebejtő azonban ezer sebből vérzik
Bizony, ez lett a „scargiver” magyar megfelelője: sebejtő. Persze ez a legkisebb gond a filmmel, amely láttán tengernyi fékevesztett ökörség miatt foghatjuk a fejünket, a tavalyi első résznél mégis jobb lett. Mutatjuk, miben.

Link másolása

A kezdetekről, vagyis a Rebel Moon: 1. rész – A tűz gyermekéről netflixes premierje idején, vagyis 2023 decemberében mi is megírtuk, hogy nem az lett író-rendezője, Zack Snyder megváltó filmje. Pedig nagyon ráférne már egy kis üdvösség, hiszen amilyen ütősen indult a karrierje olyan darabokkal, mint a 2004-es Holtak hajnala, a 2006-os 300 vagy a 2009-es Watchmen: Az őrzők, olyan gyorsan ábrándította ki magából addigi rajongóinak többségét a hatalmas katyvasz Álomháborúval (2011), vagy a vérkomolyan vett, és nagy vehemenciával elkészített, ám jókora luftot rugó DC-s szösszeneteivel (Az acélember – 2013, Batman Superman ellen: Az igazság hajnala – 2016, Az Igazság Ligája – 2017), ráadásul a zombizsánerhez való reményteli visszatérése sem sikeredett túl fényesen Az élőhalottak hadseregével.

A csalódások sorozata pedig így olyan hosszú lett, hogy már egy olyan darab kapcsán sem tápláltunk vérmes reményeket az újjáéledésre, mint a Star Wars nyomdokain járó Rebel Moon című űropera.

Sajnos nem is cáfolt ránk Snyder az első résznek kikiáltott A tűz gyermekével, amiben nagyjából minden filmből volt valami nyúlás, amit a direktora életében látott. Alapvetően A hét szamuráj alapszituját turbósította fel vaskos Star Wars-lopásokkal, és még sorolhatnánk, mi minden mással.

Ha pedig már az első etapnál is ilyen komoly gondok adódtak, abban bízni, hogy a négy hónappal később streamingre felpattintott folytatásra (a két filmet természetesen egyszerre forgatták) Snyder hirtelen mindent kijavít, eléggé halott ügy.

Ritkán fordulnak elő csodák, és talán senki sem hökken nagyot, ha azt mondjuk, A sebejtő (ez a magyar cím de fincsi) sem lőtte ki a Rebel Moont sci-fi műfaj halhatatlanjait rangsoroló képzeletbeli listák élére. De nem lett rosszabb, és ez is valami…

A tűz gyermeke sztorija ott ért véget (vagy inkább maradt abba), hogy a Veldt békés népét gabonáért sanyargató gonosz Atticus Noble (Ed Skrein) a Korával (Sophia Boutella) való bunyóban szétzúzódott a sziklákon, így hőseink úgy hitték, megmenekültek, hiszen parancsnok nélkül nincs sanyargatás. Persze tévedtek. A szedett-vedett banda, köztük Kora, Gunnar (Michiel Huisman), Titus tábornok (Djimon Hounsou), Nemezis (Bae Doona), Tarak herceg (Staz Nair) és Milius (Elise Duffy) visszatérnek a Veldtre, hogy meghozzák a jó hírt, miszerint a szorgos hangyáknak nem kell a náci felhangokkal és dizájnnal pöffeszkedő Anyavilág katonáinak átengedni a megélhetésüket és élelmüket, amikor jön az értesítés: Noble nem halt meg, és öt nap múlva ott is van óriás űrhajójával, hogy begyűjtse a gabonát.

Szóval Koráéknak ennyi idejük van felkészíteni a békés farmereket a harcra, plusz kigondolni egy taktikát, amely segítségével legyőzik majd a jókora túlerőt. Ja, és az Anthony Hopkins hangján beszélő, palástot viselő agancsos robot, Jimmy is itt kószál valahol. A sebejtő tehát folytatja A hét szamuráj-A hét mesterlövész-A három amigó-Egy bogár élete-tematikát, amiben a kis közösséget veszélyeztető gonosz hadakat kell néhány bátor hősnek kitessékelnie a faluból.

Viszont, vagy tán épp ezért, annyi hülyeségre ez a terep nem adott alkalmat, mint A tűz gyermekében, ahol a harcosgyűjtés közepette ide-oda csapódtunk, és csak néha csücsültünk le egy kis dombra egy szusszanás erejéig.

Oké, hülyeségre Snydernél mindig lehet számítani, így most is kapunk olyan jeleneteket, mint pl. amikor a királygyilkosságos puccshoz az élőben ott játszó csellókvartett szolgáltatja rendíthetetlenül, egy pillanatra sem kizökkenve szerepéből a zenei aláfestést, vagy amikor azt látjuk, hogy Noble gigantikus űrhajójának van egy gigantikus kazánháza, amelyben emberek lapátolják a kemencékbe (vagy mikbe) a szenet (vagy mit). Igen, ezzel megy az űrhajó. (Vagy ezzel fűtenek?) És nem gépek végzik a melót, hanem emberek... A Rebel Moonnak kétségkívül van némi steampunkos beütése, na de azért abban is van egy határ…

Az viszont mindenképp A sebejtő számlájára írandó, hogy az akciók ezúttal jobban sikerültek, A tűz gyermeke ugyanis ebben is harmatgyengének számított. A Veldten játszódó ostrom kétségkívül a filmduó legjobb akcióit foglalja magába, Kora és Gunnar pedig ezalatt becsempészik magukat Noble hajójára, hogy belülről robbantsák fel a fenevadat, s itt is találunk megkapó csörtéket.

Na de körülbelül ennyi az a pozitívum, amivel A sebejtő szolgálhat, mivel a karakterek szintjén ezúttal is falakba ütközünk.

Egy csomót mesélnek magukról (hiszen van egy jelenet, amelyben egy asztalnál ülnek hőseink, és szépen sorban mindenki elmeséli a háttérsztoriját, amit persze meg is mutat Snyder, szóval ez is letudva), mégsem ismerjük meg őket igazán, a drámájuk hatástalan marad, és ha meg is hal valaki (márpedig A hét szamuráj alapján nem élheti túl mindenki a kalandot), nem valószínű, hogy krokodilkönnyeket hullatunk majd érte.

Aki pedig azt hitte, hogy mivel A sebejtő a két film közül a második, így végre megnézhetjük Koráék sztorijának lezárását, nos, annak korai volt az öröme. Kapunk egy minifinálét, az igaz, de még sok minden van itt hátra, Snyder tehát valóban arra a merényletre készül, hogy Star Wars-méretű franchise-á dúsítsa vérszegény sci-fi-eposzát. Alig várjuk…

Link másolása
KÖVESS MINKET: