KULT
A Rovatból

Titokzatos utasok, sötét múlt az óceán közepén – 1899 kritika

Szereted a rejtélyeket? Szívesen gondolsz vissza a Lostra? A lassú drámák a kedvenceid? Lehet, hogy az 1899 lesz a világ legjobb sorozata számodra?

Link másolása

Nem lehet azt mondani a 2017-es Dark című sorozat készítőire, Jantje Friesere és Baran bo Odar-ra, hogy újak a szakmában, ugyanis ők készítették a zseniális német sorozat három évadát a Netflixnek. Aki látta, tudja milyen volt: egy nehezen követhető, high-concept időutazós sorozat, ami feltette a modern sci-fi nemzetközi térképére Németországot. Több szálon egyszerre futó történetet, párhuzamosan három idősíkot és három teljes különböző színészgárdát kellett követnie a nézőnek, ami mondanom se kell, nem volt egyszerű feladat, de nagyon megérte, mert a Dark nehezen felülmúlható élmény volt.

Szerencsére jelen cikkünk alanya sokkal egyszerűbb szerkezetű, ugyanakkor nem mondanám könnyen befogadható sorozatnak.

Mi több, nagyon is közel áll a Dark-hoz, csak nem biztos, hogy jó értelemben. Kár érte.

Nagyon erős, atmoszferikus starttal indul az 1899, a Kerberos nevű emigránsokkal teli gőzhajón találkozunk a főszereplővel, a brit Maura Franklinnel az Atlanti óceán közepén.

Szépen lassan adagolja a fontosabb karaktereket az első rész,

megismerjük a kapitányt, Eyket, aki a német személyzet vezetője, Ángelt és Ramirot, a két spanyol ajkú gazdag utazót, Lucient és Clémence-et, a francia nászutasokat, Ling Yi-t és édesanyját, akik Kínából jöttek. A hajó mélyéből előkerül a szegényebb réteg is: mélységesen keresztény dán emigránsok, és a lengyel Olek a hajó gépházából, sőt még egy francia potyautas is van a tengerjárón.

Ez így leírva is hosszú és bonyolult,

hát még ha megtudjuk, hogy minden utasnak drámai, tragikus múltja van és ezt mind-mind ránk fogják önteni flashbackek formájában. Szinte minden fontosabb utas sötét múltjában fogunk áskálódni, majd megtudjuk, hogy senki sem véletlenül választotta a Kerberost.

Lehetne Lost-os párhuzamot vonni, csakhogy ott részenként egy karakterre koncentráltak az alkotók, így nagyobb hangsúlyt tudtak fektetni egy ember történetére, míg itt mindenki tragédiáját egyszerre kapjuk a képünkbe. Nem az első részben, de folyamatosan, és valahogy nem szervesen épülnek bele a történetbe, némelyik teljesen érdektelen, unalmas. Ez egy nagy melléfogás, pedig a hangulat az első percekben nagyon erős, a Kerberos atmoszférája zseniális.

A békés utazást pedig megzavarja a Prometheus nevű gőzhajó megtalálása, ami négy hónapja tűnt el.

Innentől a sorozat átevez egy kicsit szellemhajós vonalra, Bermuda háromszög szájízzel, de nem kezdenek semmit ezzel a ziccerrel sem. A félelmetes, misztikus felvetés, amilyen gyorsan jött, úgy távozott is, ugyanis ez nem egy kosztümös sorozat, horror, vagy thriller. Az 1899 egy nagyon különleges széria, zsánerét azért nem fedem fel, mert erős spoiler lenne, de maradjunk annyiban, hogy a szemfüles néző a második rész környékén tudni fogja, hogy körülbelül merre megy majd a történet.

Rossz sorozat az 1899? Nem. Egyértelműen nem, de nagyon sok sebtől vérzik és sokan el fogják engedni útközben. Először is: a nyolc részt kényelmesen bele lehetett volna sűríteni négybe is. Vontatott a történet, iszonyatosan lassan halad előre, sokszor a karakterek csak bámulnak, szenvednek és nem mozog előre semmit, vagy belénk sulykolnak olyan dolgokat, melyek egyértelműek. A ténylegesen fontos kérdésekre nem kapunk választ, sőt a kérdéseket se teszik fel.

A képi világ sokszor indokolatlanul zavaros és tele van oda nem illő inzertekkel, amik nem felkeltik a rejtély iránt érdeklődők kíváncsiságát, hanem inkább megzavarják őket.

Az alkotók túl nagy feneket kerítenek a csavaroknak, amikből van bőséggel, de majdnem mind súlytalan, a legvége pedig inkább csalódást keltő, mint kielégítő. Túl sok mindent próbáltak beleszuszakolni a sztoriba, ami pedig még dühítőbb, hogy sok mindennel nem is kezdenek semmit, nincs megoldása, magyarázata vagy értelme.

Miért olyan nehéz sorozat az 1899? Nem csak a hossza miatt. Minden szereplő a saját nyelvén beszél, és akik tudnak angolul, ők egymással a közös nyelven kommunikálnak. Ez azt jelenti, hogy az 1899 nézése közben több dán, német, francia, lengyel, kínai, japán, spanyol és portugál dialógust fogunk hallani, mint angolt. Számomra ez nem volt probléma, de sokaknak,

akik csak kikapcsolódásból szeretnének nézni egy könnyed sorozatot, valószínűleg elrettentő lesz, hogy erre a szériára bizony keményen rá kell koncentrálni.

Nézhetjük ugyan magyar szinkronnal a sorozatot, akkor viszont nagyon röhejes lesz, amikor két karakter nem érti egymást, pedig mindketten magyarul beszélnek, vagy ami még rosszabb: teljesen megváltoztatják a párbeszédeket, ilyenkor pedig a bábeli káosz lényege veszik el, amitől sokkal kevesebb lesz a mű. A konfliktusok nagy része ugyanis kommunikációs problémákból adódik, amit meg lehetett volna oldani egy-két beszélgetéssel.

A látványvilág gyönyörű, és különleges, amikor beindul a történet. A hajón játszódó jelenetek ugyan egy-két rész után unalmassá válhatnak, hiába az elképesztően jó kosztüm és díszlet-design, a hajókabinokban rohangáló színészeket fogjuk nézni. Viszont amikor kicsit megszabadul ezektől a keretektől,

az 1899 csodaszép és bizarr lesz, abszolút pozitív értelemben.

A büdzséhez képest hihetetlen amit a tévé képernyőjén látunk, egyáltalán nem érezzük azt, hogy nem egy nagy költségvetésű amerikai sorozatot nézünk. A zene terén ugyan kicsit felemás a helyzet: nagyon különleges, csontig hatoló témája van az 1899-nek, ami ha felcsendül, az ütő is megáll az emberben, ugyanakkor sokszor belekevernek modernebb dallamokat, ami erősen elüt az atmoszférától. Szintén retrospektív érthető, miért tették ezt, de szerintem hibás lépés volt.

Ebből azt a következtetést lehetne levonni, hogy nekem nem tetszett az 1899, ami valamennyire talán igaz is, de nem tudok rá haragudni. Túl nagynak gondolták az ötletüket megalkotóik és túl sok időt adtak neki, pedig ott volt a potenciál a sorozatban, hogy kiemelkedő legyen: a főszereplők nagyon jók, még ha egy-egy mellékszereplő gyengébb is, de a misztikum működik egy ideig,

a rejtély az elején meg tudja fogni a nézőt, de a vége felé az egész szétesik.

Sajnálom, de én nem fogom nézni a második évadot, ha berendelik. Azért mindenkinek ajánlom, hogy nézze meg legalább az első részt, hátha elkapja a Lost-hangulat. Az 1899 megtekinthető magyar szinkronnal is a Netflix-en.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Barátja és kollégája megható szavakkal búcsúzott a néhány napja meghalt magyar menedzsertől
Ferich Balázs Azahriah mellett a Wellhello, a Follow The Flow vagy az Anna and the Barbies partnere is volt. Az egész zenei szakma megrendülten búcsúzott a szakembertől.

Link másolása

Ferich Balázs halálát mi is megírtuk. Tóth Gergő, a menedzser üzlettársa és barátja jelentette be közösségi oldalán a hírt, egy rendhagyó megemlékezéssel. Ebből idézünk.

2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez. Együtt találtunk ki minden hülyeséget is, nagyon egy húron pendültünk, ami a poénkodást illeti. Néha nem voltak határaink ebben, sokan nem is értették a vicceinket. Mi viszont nagyokat nevettünk együtt. A Blind egy underground banda volt, de a Bazsival töltött időszak volt az egyik legsikeresebb korszaka.

Amikor felvettek a Magneotonba és belekezdtem a zenekarok menedzselésébe, minden áldott nap a melómról beszéltem vele. Ő ajánlotta a Cloud 9+-t, én pedig megmutattam a főnökeimnek. (...) Amikor megalapítottuk a Supermanagementet, hatalmas kockázatot vállaltunk. A mai napig hatalmas hálát érzek a Wellhellónak, hogy bíztak bennünk, hiszen feladtak egy nagykiadós hátteret két fekete humorú hülyegyerek által összegrundolt, no name vállalkozásért. Velünk tartottak az újrakezdésben. Egy pici lakásban volt az első irodánk, Bazsi albérletében. Az első pár hétben csatlakozott az Anna and the Barbies és leszerződtettük a Follow the Flow-t. Aztán egyre nagyobb lett a cég. Megszállottként dolgoztunk, 24/7-ben. Egyre nagyobb irodákba kellett költöznünk, egyre több szuper, aranyos kollégánk lett. A cloudos Biksi Gabi beajánlotta nekünk Dzsúdlót, Szakács Geri a Follow-ból pedig Azahriah-t és Desht. A kis független kiadónkból, menedzsmentünkből komoly vállalkozás lett. (...) Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem. Soha nem emelte fel a hangját gyerekei jelenlétében, olyan kedves volt velük, hogy mindig ő lesz az egyik legnagyobb inspiráció számomra gyereknevelésben. (...) Persze voltak vitáink is. Egyszer nagyon megsértettem, és hiába kértem bocsánatot, egy darabig nem volt minden perfekt közöttünk. A kapcsolatunk akkor vált újra tökéletessé, amikor 3 évvel ezelőtt a legrohadtabb betegséggel diagnosztizálták. Az elmúlt időszakban soha semmin nem vitáztunk, mindent teljes egyetértésben csináltunk. Már most iszonyatosan hiányzik.

Nagyon szeretlek Bazsi.

– zárta megemlékezését Tóth Gergő.

Ferich Balázs három évig harcolt az életéért súlyos betegségével.

A zenésszakma részéről többen is búcsúztak a szakembertől:

Jajj, srácok... megrendülve állunk. Sok-sok szeretettel gondolunk Bazsira, a családjára és rátok, Geri. Őszintén együttérzünk és sok erőt kívánunk Nektek, az egész zenekar, a stáb nevében” – Anna and the Barbies.

Őszinte részvétem, Gergő, sok erőt a családnak, mérhetetlen fájdalom...” – Tóth Gabi.

Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok, Gergő!” – Czutor Zoltán.

Döbbenet, részvétem” – Molnár Tamás, fekete szíves emojival.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET: