KULT
A Rovatból

Tenet: Van az úgy, hogy Christopher Nolan is túlgondolja a dolgokat

Bár a filmipar a mozivilág Messiását látja a Tenetben, Nolan filmje jókora blöff: grandiózus, látványos, és gondolkodásra késztet, ám sokszor érthetetlen, sótlan, és hiányzik belőle a megszokott nolani katarzis.

Link másolása

Christopher Nolan filmjeit rendszerint mindig agyon akarja nyomni az a hihetetlenül nagy elváráscunami, amit a hihetetlenül precíz rendező rajongói és a filmnézők támasztanak, a koronavírus-járvány viszont mindezt még jól a négyzetre is emelte. A több hónapos mozicsend után pont a Tenet az első nagy premier, mit premier, az év premierje, hisz egy Nolan-bemutató mindig ott van az év mozis eseményei közt.

Most a szalagcímek nem kisebb jelentőséget előlegeztek meg neki, hogy ez a film menti majd meg a mozivilágot, és hozza vissza a mozinézőket a termekbe.

Jóformán tehát egy univerzumnyi súlyt helyeztek az angol rendező vállára, de Nolan nem az a típus egyébként sem, akinek szokása az ilyen alatt megroppanni, pláne nem az, aki csak úgy félvállról készít filmeket. Maximális profizmusa és precizitása a Tenetből sem hiányzik, csak éppen olyannyira túltolta, hogy a lélek és a katarzis maradt ki belőle.

Adott egy fickó, akit lényegre törően csak Főhősként emlegetnek. Már a főcím előtt elmebeteg módon dübörgő akciótenger közepébe lökik, ahol a kijevi operaház áll támadás alatt, a sajgó dobhártyánk pedig már a főcím előtt előre jelzi: legalább egy érzékszervünk biztosan rongyossá lesz használva a film végéig. Protagonistánk aztán rájön, hogy Kijev csak a kezdet volt, egy sokkal nagyobb valaminek lesz a része, spoiler: meg kell mentenie a világot.

Mivel hamarosan a hétköznapi észlelésnek meglehetősen ellentmondó dolgoknak lesz tanúja, egyre csak kérdez azoktól a mellékszereplőktől, akik csupán azért vannak beküldve, hogy elmagyarázzanak valamit neki, akiknek a sokszor erősen bullshit-szagú válaszaiból kell kihámozni az igazságot. Aztán amolyan Mementósan a két és fél óra végére össze is áll nagyjából minden, a katarzis viszont ezúttal elmarad.

A történetről egyrészt amiatt sem érdemes többet mondani, mert jobb ott meglepődni, másrészt mert ember legyen a talpán, aki elsőre teljesen felfogja mi is történik a vásznon az eszeveszett tempóban és a túlmagyarázott válaszok közepette.

Elég annyit tudni, amit már korábban is tudni lehetett: Nolan ismét bebizonyítja, hogy időfétise van, és hihetetlenül szeret ezzel kavarni a filmjeiben.

Ezúttal visszafele történik majd az akció, de közben lineárisan is megy az idő. Nem érted? Nem baj, érezd – a filmben konkrétan elhangzó tanács nem csak a Főhősnek szól, hanem annak a nézőnek aki éppen a mozi soraiból próbál értelmes fejjel bólogatni, miközben jó eséllyel máris belezavarodott az időinverzió elméletének felfogásába.

Az minden egyes képkockáját látszik, hogy Nolan nem csak egy unalmas délutánon találta ki a sztorit. A rendező bevallása szerint már évtizedek óta foglalkoztatta a történet, a forgatókönyvön pedig az elmúlt hat évben dolgozott, hogy minden részletet tökéletesre csiszolja.

Az sem hátrány persze, ha a több mint kétszázmillió dollár áll az ember rendelkezésére – ez Nolan eddigi legdrágább filmje, de úgy általánosságban is a legköltségesebbek közt van. A pénz és a hihetetlenül precíz kivitelezés meg is látszik: a film egyik izgalmas jelenete tartalmazza például egy óriási repülőgép megsemmisülését.

Bár Nolan eredetileg makettekkel akarta eljátszani mindezt, ám végül a miért is ne? – elvet előhúzva úgy döntöttek, hogy élesben valósítják meg. Az akciójelenetek lehengerlőek és a székbe szegeznek, üresjárat nincsen, mert még ha lenne is, a szünet nélkül pulzáló és dübörgő zenei aláfestés eszeveszett tempót diktál. Érezhető egyébként Nolan házi-zeneszerzőjének, Hans Zimmernek a hiánya, aki a gyerekkori kedvenc regénye, a Dűne forgatása miatt mondott nemet Nolannek. Bár ő ajánlotta a Fekete Párduccal Oscart nyert Ludwig Göranssont, aki igencsak elkapta a zimmeri-nolani ritmust, néha kicsit sok az állandóan agyvelőig hatoló dübörgő pulzálás. Az eszeveszett tempóhoz mindenesetre tényleg passzol.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: