KULT
A Rovatból

Te mit tennél, ha idegen lények jelennének meg a nappalidban? – A Nincs, aki megmentsen-től meghűl az ereidben a vér

Nagyjából a semmiből érkezett a Disney+ kínálatába Brian Duffield filmje, amely a sci-fivel dúsított horror műfajában, azon belül is a „home invasion” szubzsánerében fogant, és egyből a pararajongók kedvence lett.


Talán csak pár héttel korábban lehetett hallani a Nincs, aki megmentsenről (és kizárólag azoknak, akik követik a filmes híreket), nevezetesen, hogy egy jól sikerült és érdekesnek tűnő, egyáltalán nem tucatfilmről van szó. A Hulu gyártásában készült mű aztán a premierjét követően azonnal a mozgóképes diskurzusok egyik fő beszédtémájává vált szerte a világon. S hogy miért? Nos, ennek sok oka lehet, de mielőtt ezekre rátérnénk, nézzük meg, ki is az a Brian Duffield!

Az 1985-ben született filmes eddig főként forgatókönyvíróként volt ismert: társírója volt például A beavatott-sorozat második részének, A lázadónak (2015), a Kristen Stewart-féle szörnyes sci-finek, az Ároknak (2020), illetve a szintén 2020-as Szerelem és szörnyek című tündéri posztapokaliptikus kalandnak, de ő vetette papírra a 2017-es A bébiszitter szkriptjét is. Sőt, már a rendezéssel is megpróbálkozott egy a korábbiaktól teljesen eltérő zsánerben: a Kirobbanó szerelem (2020) ugyanis egy hamisítatlan romantikus vígjáték volt.

Duffield a második filmjénél azonban visszatért a számára legkedvesebb zsánerhez, a sci-fihez, amelybe sikerült parádésan belecsepegtetnie az olyan „otthonmegszállós” filmek esszenciáját, mint pl. a Várj, míg sötét lesz (1967), a Pánikszoba (2002), a Hívatlanok (2008), A bűn éjszakája (2013), a Hush (2016) vagy a Mi (2019).

Csak most szimpla emberi betörők helyett földönkívüli lényekkel. Ez az alapötlet, ez a mix pedig kapásból felkelti a néző kíváncsiságát. Hiszen bizonyára sokan riadnak fel az éjszaka közepén valamilyen furcsa zajra, és persze rögtön a legrosszabbra gondolnak: hogy idegen jár a legszentebb helyen: a legfőbb biztonságot nyújtó otthonban. Már az is borzasztó félelmetes, ha egy ismeretlen ember sérti meg a legprivátabb szféránkat, na de mi van akkor, ha nem is egy földi teremtmény kutakodik a konyhánkban? Brrr…. Nos, ebből a premisszából kezdett el dolgozni Duffield, és jutott el végül egy olyan helyre, amire biztosan nem számítunk.

Van egy főszereplőnk is, a huszonéves Brynn (Kaitlyn Dever), aki magányosan éldegél egy amerikai kisváros egyik erdőszéli, félreeső, nagy házában. Hogy miért van egyedül, még nem tudjuk, ahogy azt sem, hogy miért próbál mindenféle kommunikációt és kontaktust kerülni a helyiekkel, ha épp kénytelen bemerészkedni a városba valamiért.

Az is csak 10-20 perc után tűnhet fel a nézőnek, hogy a Nincs, aki megmentsent hiába próbálnák az alkotói benevezni a „filmtörténet legjobb dialógusai” elnevezésű megmérettetésre (ha lenne ilyen), mivel nem hangzanak el benne párbeszédek.

Vannak az egysnittes filmek, amelyeknél egy bizonyos idő után észrevesszük, hogy nem láttunk még benne vágást, így ezután már direkt erre koncentrálunk. Nos, itt ugyanez a helyzet, csak a szövegekkel: miután észrevettük, hogy Brynn nem szólal meg (és nem azért, mert néma, hanem mert nem akar, nincs kihez stb.), utána már arra figyelünk, hogy vajon elhagyja-e a száját bármilyen szó. (SPOILER, elhagyja, de inkább csak magának pusmog.)

Ez volt a film egyik alapkoncepciója. Brian Duffield nem akarta, hogy a párbeszédek elvonják a figyelmet a lényegről, ráadásul ebben a történetben nagyjából bármiféle szövegelés csak felesleges szócséplésnek hatna. Hiszen idegen lények támadnak, azokkal meg úgysem tudunk beszélgetni…

Szóval meglepően gyorsan belecsapunk a lecsóba, amikor Brynn egyik éjjel fura zajokra lesz figyelmes a házában, illetve úgy tűnik, áramszünet is van. Amikor pedig épp lemenne a lépcsőn, észreveszi, hogy valaki vagy valami odalent ólálkodik a nappalijában, és furcsa hangokat ad ki. Nem kell sok, hogy vele együtt mi is rájöjjünk, nem egy emberi lény hatolt be az ingatlanjába, innentől pedig elkezdődik egy borzasztóan izgalmas és félelmetes bujkálós etap, amely során Brynn próbál elrejtőzni az idegen lény elől. A helyzet pedig akkor sem lesz könnyebb, miután kijut a házból…

Ennél többet felesleges elárulni a sztoriról, legyen elég annyi, hogy Brynn nemcsak az űrlényekkel, hanem a saját belső démonaival is küzd, ennek okáról pedig szép lassan lebbenti le a fátylat az író-rendező, beemelve némi emberi drámát az addigi inkább menekülős, akciózós és látványos képsorok közé.

A befejezés pedig kifejezetten megosztó: lesz, aki utálni fogja, mások istenítik majd, de mindenképpen emlékezetes és meglepő.

Duffield mindenesetre nem sokat teketóriázik azzal sem, hogy megmutassa nekünk a lényeket, noha éjszaka játszódik a film nagy része, szóval a sötétséggel sokáig leplezhette volna őket, hogy még jobban féljünk az ismeretlentől. Vélhetően úgy gondolta, így is eléggé idegenek ezek a behatolók, ezért nincs értelme rejtegetni őket, ráadásul a dizájnjuk kialakításában semmiféle eredetiséget nem keresett. Az ufók szinte pontosan olyanok, amilyeneknek jelenleg gondoljuk őket, már-már sablonosnak mondható a külcsínjük, akárcsak a repülő csészealjaiké. Ennek ellenére simán eléri a rendező, hogy rettegjünk tőlük.

Azzal pedig azért ő is beemelt egy kis újdonságot, hogy több fajta lény érkezett a Földre: vannak nagyobbak, kisebbek és közepesebbek, így Brynn-nel együtt mi is változatos paráztatásoknak vagyunk kitéve.

A finálé azért elgondolkodtató. Vegyük a fáradságot, és egy „mi ez a hülyeség?”-féle legyintés helyett gondolkozzunk el rajta egy kicsit! Lehet, több értelmezhetőséget is találunk, ezáltal pedig jobban belefúrja magát az emlékezetünkbe, mintha egy szimpla akciófilmes lezárást kaptunk volna az emberiség kiirtásával, vagy épp az idegen lények legyőzésével.

A Nincs, aki megmentsen 2023 Barbárja vagy Prédája: a semmiből jött, emlékezetes streaminghorror, amit egy jobb világban a széles vásznon kellett volna átélnünk. Bár egy home invasion-filmnél talán az sem rossz, ha épp otthon rettegünk rajta…


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: