hirdetés

KULT
A Rovatból
hirdetés

Tarolt A nomádok földje, Oscart kapott Anthony Hopkins is

Először kapott ázsiai nő legjobb rendezésért járó szobrot, Frances McDormand harmadszor is a legjobb színésznő.
MTI, SZMO - szmo.hu
2021. április 26.


Link másolása

hirdetés

Magyar idő szerint hétfő reggelre kiosztották az idei Oscar-díjakat, a filmes világ talán legjobban várt eseményének keretében - immáron 93. alkalommal.

Bár a 2020-as év nem kedvezett a mozibajárásnak, a filmipar így sem állt le, sőt számos olyan remek alkotás készült, amit jelenleg is láthatunk valamelyik streaming szolgáltatónál.

Anthony Hopkins kapta a legjobb férfi főszereplő Oscar-díját Az apa című drámában nyújtott alakításáért.

A wales-i színész A bárányok hallgatnak után második szobrát vihette haza.

hirdetés

Frances McDormand immár harmadszor nyert a legjobb női főszereplő kategóriában. A 63 éves színésznő a Fargo és a Három óriásplakát Ebbing határában után ezúttal A nomádok földje című filmben nyújtott alakításáért vehette át a rangos elismerést.

A legjobb rendező Oscar-díját Chloé Zhao kapta A nomádok földje című filmjéért.

A 39 éves kínai származású Zhao a második nő, aki ebben a kategóriában Oscart kapott, és ő az első nem fehér nő, aki rendezői Oscart vehetett át.

A nomádok földje elgondolkodtató karaktertanulmány egy vándorló nőről az amerikai nyugaton.

Zhao az amerikai filmakadémiának és a mezőny többi rendezőjének is megköszönte díját, majd arról beszélt, hogy az a mondat inspirálja munkája folytatására, amit még gyerekkorában Kínában hallott, hogy „az ember eredendően jónak születik”.

Az Ígéretes fiatal nő kapta a legjobb eredeti forgatókönyvnek járó díjat, míg a legjobb adaptált forgatókönyvért járó elismerést Az apa című produkció nyerte el.

Az Ígéretes fiatal nő író-rendezője, Emerald Fennell mások mellett a film főszereplőjének, Carey Mulligannek köszönte meg a közös munkát. Az apa forgatókönyvírója, Florian Zeller pedig, aki műholdas közvetítéssel jelentkezett be a műsorba kezében az Oscar-szoborral, a film főszerepét alakító Anthony Hopkinst a legnagyszerűbb színésznek nevezte, és a társforgatókönyvíró Christopher Hamptonnak is megköszönte a díjat.

David Kaluuya kapta meg a legjobb férfi mellékszereplő díját. A 32 éves brit színész a Judas and the Black Messiah című filmben a fiatalon meggyilkolt Fred Hampton afroamerikai polgárjogi vezetőt alakította. Játékáért az idei díjszezonban már a Golden Globe- és a BAFTA-díjat is elnyerte.

A gála egyik helyszínéről, a Union Station pályaudvar színpadáról édesanyját köszöntötte, és megemlékezett Hampton örökségéről. „Nagyon sok munka áll még előttünk. Ma még ünnepeljük az életet, de holnap majd munkához látunk” - ígérte a sztár.

A dél-koreai Jun Ju Dzsung (Youn Yuh-jung) vehette át a legjobb női mellékszereplő díját a Minari című filmben nyújtott alakításáért. Az első koreai színésznőnek, aki Oscar-díjat nyert, Brad Pitt adta át az arany szobrocskát. A 73 éves színésznő a gála színpadán arról beszélt, hogy nem hisz a versenyben, dicsérte mezőnybeli kolléganőit, köztük Glenn Close-t, és fiainak üzente: ez az eredménye annak, hogy dolgozott.

A legjobb nemzetközi film díját a dán Thomas Vinterberg Még egy kört mindenkinek című alkotása nyerte. „Ez a film arról szól, hogy elengedjük a kontrollt az életünk fölött” - fogalmazott a rendező, aki mások mellett a főszereplő Mads Mikkelsennek mondott köszönetet. Felidézte, hogy a forgatás első napjaiban lányát halálos autóbaleset érte, mint mondta, ő is részese ennek a csodának, és neki ajánlotta díját.

A Ma Rainey: A blues nagyasszonya című film a legjobb smink és haj, valamint a legjobb jelmez Oscarját is elnyerte. A Los Angeles-i Union Station pályaudvaron felállított színpadon Sergio Lopez-Rivera, Mia Neal és Jamika Wilson vette át a legjobb smink és haj díját. Neal és Wilson az első afroamerikai nők, akik ebben a kategóriában Oscart kaptak. A film jelmeztervezőjeként Ann Rothnak ítélték oda a díjat. A 89 éves Roth korábban Az angol beteg jelmezeiért kapott Oscart.

A Lelki ismeretek című Pixar-produkció kapta a legjobb animációs film Oscar-szobrát. Pete Docter és Kemp Powers animációs filmjében az élete nagy kiugrására készülő New York-i dzsesszzongorista hirtelen a Föld és a túlvilág közötti furcsa világban találja magát. „A dzsesszhez írtunk szerelmeslevelet” - fogalmazott Docter, akinek ez már a harmadik Oscar-díja volt.

A legjobb élőszereplős rövidfilm Oscarját a Two Distant Strangers című produkció nyerte el. Az animációs rövidfilmek közül pedig a Ha bármi történik, szeretlek győzött, amely egy iskolai lövöldözésben életét vesztett lányukat gyászoló szülőkről szól. A legjobb hangért járó elismerést A metál csendje kapta.

A legjobb dokumentumfilm kategóriában a Tanítóm, a polip nyerte el az Oscart. A legjobb rövid dokumentumfilm díját Anthony Giacchino Colette című alkotása kapta. Vizuális effektusaiért pedig Christopher Nolan Tenet című filmjét díjazták.

A Mank operatőre, Erik Messerschmidt kapta a legjobb operatőrnek járó Oscart. Messerschmidtnek David Fincher produkciója volt az első nagyjátékfilmje. A harmincas évek Hollywoodjában játszódó fekete-fehér Mank a látványterv kategóriában is nyert.

A legjobb vágás Oscarját Harrison Ford jelentette be. A díjat a dán Mikkel E.G. Nielsen kapta A metál csendje című filmért. A vágó köszönetet mondott a rendezőnek, Darius Mardernek "a csodálatos utazásért", amelyre meghívta.

A legjobb filmzene díját a Lelki ismeretek muzsikáját szerző Trent Reznor, Atticus Ross és Jon Batiste kapta, a legjobb filmdal kategóriában pedig a Judas and the Black Messiah Fight for You című száma győzött.

A Jean Hersholt humanitárius díjat elnyerő Tyler Perryt állva tapsolták meg a sztárok. A producer, rendező, színész, író, vállalkozó és filantróp elkötelezett támogatója a társadalmi igazságosságnak, a rasszizmusellenességnek. Köszönőbeszédében is a gyűlölet ellen szólalt fel, és díját is a megbékélés jegyében ajánlotta fel. A humanitárius díjat a filmes közösséget támogató Mozgókép- és Televíziós Alap (MPTF) is megkapta a ceremónián.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
KULT
A Rovatból
hirdetés

Elegánsan szólt oda a kormánynak a Netflix a melegellenes törvénykezés miatt

Semmi hosszú közlemény, csak a szivárvány színeivel illusztrálták, mennyire sokfélék a streaming-szolgáltató nézői.

Link másolása

hirdetés

Több hazai médiacég is bírálta a melegellenes törvényt, amely összemossa a pedofíliát a homoszexualitással, és korlátozná a nemváltoztatás vagy homoszexualitás megjelenítését és „népszersítését”. Az RTL Magyarország tiltakozott először, azt írták, hogy

"a tervezet aránytalanul és az alapvető szabadságjogokat figyelmen kívül hagyva korlátozná a homoszexualitás bárminemű megjelenítését a médiában, és tiltaná, hogy a kiskorúak eltérő nemi identitású emberekkel találkozzanak a műsorokban, filmekben, vagy akár csak a reklámokban".

Azt is megjegyezték, hogy

"a tervezet alapján csak késő este, 18 éven felülieknek lehetne olyan alkotásokat bemutatni, mint például a Billy Eliott, a Philadelphia, a Bridget Jones naplója, vagy akár a Harry Potter-filmadaptációk egyes részei, és tiltólistára kerülnének olyan sorozatok is, mint a Modern család, a Jóbarátok, vagy éppen a Szomszédok és a Barátok közt számos epizódja."

A tiltakozáshoz már csatlakozott a héten az A+E Networks UK, az AMC, az HBO és a WarnerMedia, valamint a ViacomCBS is. A vállalatok szerint a törvény súlyosan sérti a szólásszabadságot és kirekeszti a szexuális kisebbségeket a tömegmédiából, de ellentmond az emberi jogok és alapvető szabadságok védelméről szóló európai uniós egyezmény diszkrimináció tilalmáról szóló rendelkezéseinek is.

A Netflix eddig nem szólalt meg, de most egy Facebook-posztban mégis hangot adott a véleményének, szivárvány színeivel illusztrálta, mennyire sokfélék a streaming-szolgáltató nézői.

hirdetés

Ennyit tettek hozzá:

"A történetet együtt írjuk"


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
KULT

Sokkal kevesebb, mint egy film, de felhőtlenül szórakoztat – Sokkal több mint, testőr 2

A 2017-es Sokkal több, mint testőr teljesen felesleges, cserébe rendkívül szórakoztató folytatását hozta el nekünk Patrick Hughes rendező. Lássuk milyen lett.

Link másolása

hirdetés

Belecsapok a közepébe. Ahogy a film se nagyon foglalkozik a nézői elvárásokkal, így jómagam is eltekintek az olvasói elvárásoktól: gyorsan túlleszünk az ítéleten. Közepesen gyenge film lett címszereplőnk,

de mint agykikapcsoló akció-vígjáték teljesen működik.

Nem tudom ez azért van-e, mert jelenleg teljesen más a filmes helyzet, mint 2017-ben, vagy én vagyok jobb hangulatban, de míg az első részen maximum fel-fel kacagtam, a második rész őrült hülyeségei még egy-egy hangos nevetést is kihoztak belőlem.

Története: hát az sok nincs, ami pedig van az egyszerre klisés és elképesztően őrült. Michael Bryce (Ryan Reynolds) megpróbálja rendbe tenni testőri karrierjét, ezért orvosa tanácsára, elvonul a munkájától relaxálni, de régi ellensége/ügyfele Darius Kincaid (Samuel L. Jackson) felesége

Sonia Kinkaid belerángatja egy újabb örült kalandba.

Nem viccelek, amikor azt írom, őrült. A film forgatókönyve eredetileg nem az előző rész folytatásához készült, hanem egy különálló projekt volt, és ezt a forgatókönyvet szabták rá Patrick Hughes agymenésére. Így nem csoda, hogy az előző rész ismerete nem szükséges a mozi teljesértékű élvezetéhez.

Márpedig itt hangsúlyoznom kell, nem kritikát szándékozok írni a filmről, mivel ott teljesen megbukna. Filmként értékelhetetlen összevisszaságok és ripacskodás érthetetlen keveréke, ámde mint

hirdetés
agykikapcsoló akció-vígjáték egy szórakoztató összevisszaságokkal teli ripacskodás

lesz a végeredmény. Van egy apró nüansz a kettő között, amit csakis kizárólag egy ilyen élménybeszámolóval lehet leírni.

A folytatás jobb lett, mint az elődje. Valószínűleg ez annak köszönhető, hogy a Ryan Reynolds-Samuel L. Jackson pároshoz hozzácsapták Salma Hayek által alakított őrült Sonia karakterét, aki ellopta a show-t. Nem vagyok benne biztos, hogy most

Sonia a hollywoodi akciófilmek karikatúrája akar-e lenni, vagy pedig tényleg komolyan gondolták a készítők,

de Salma Hayek egyszerűen kihagyhatatlan a filmből, és a legjobb pillanatok többnyire hozzá fűzhetők. Ryan Reynoldsot nem kell bemutatni. Aki eddig szerette, amit minden filmben játszott, az most is imádni fogja. Viszont, aki nem kedvelte, nem ezzel a filmmel fogja megszeretni.

Ez ugyanis Ryan Reynolds legryanreynoldsosabb szerepe, amit eddig valaha tőle filmben láttam.

Ezzel teljesen leírható, mit csinál egész film alatt: neki kellene a „felnőttet” játszania a robbanások és gyilkolás közepette, de ő csak rövid beszólásokat, fricskákat tartogat mindennek és mindenkinek. Samuel L. Jackson, pedig eldob egy két beszólást, és nagyon menő.

Ami megmenti ezt az egész katyvaszt, az a három karakter között működő kémia és humoros interakciók. Egyszerűen jó volt látni, ahogy a házaspár egymásnak esik, miközben Reynolds próbálja őket életben tartani. Röhejes, de szórakoztató. A főbb karakterek mellett említést kell tenni Antonio Banderas főgonoszáról, aki egy James Bond-főgonosz paródiája. De mindent kihoz belőle, amit az amúgy botrányos forgatókönyvvel a kezébe nyomtak.

Morgan Freemant hiába keressük a filmben, ugyanis körülbelül 5 perces szerepe van,

de lehet, hogy sokat mondtam 5 perccel. Valószínűleg a színész poszterre fotózásával több időt töltöttek a készítők, mint Mr. Freeman felvételeivel.

Az akció sajnos a negatívumokat erősíti,

ugyanis a 2010-es évekhez hűen, teljesen szétszabdalták az akciójeleneteket. Gyors vágások, felesleges több oldalról vett összevisszaság. Szerencsére kellően véres a film, így legalább a morbid humornak van esélye működni. Sokszor átcsap a fekete komédia zsánerébe, de Ryan Reynoldsszal még ez is szerethető.

Összefoglalva:

Egy hatalmas, országokon átívelő blődség,

amit főszereplői visznek a hátukon, és hurcolják át a szórakoztató filmek közé. Kimondottan közepes, totál elszállt baromság, de legalább szórakoztató, és nyáron elmegy egynek.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT
A Rovatból
hirdetés

Variety: kivonulhatnak a homofób törvények miatt a külföldi filmstúdiók Magyarországról?

A filmügyi kormánybiztos szerint a jól képzett szakemberek és az adókedvezmények fontosabbak lesznek, mint a politika.

Link másolása

hirdetés

A Variety, amely a legismertebb amerikai filmszaklapok egyike, cikket közölt arról, hogy mennyire befolyásolhatja a héten elfogadott homofób törvény azt, hogy a nagy filmstúdiók továbbra is forgatnak-e majd filmeket Magyarországon.

Mielőtt a járvány beütött volna, és a filmszakmát is elérte volna a válság százmilliárdos nagyságrendben ömlött a pénz az országba jórészt a hollywoodi produkcióknak, és a felpörgő stream-platformnak köszönhetően.

A magyar állam pedig nagyvonalúan, milliárdos adókedvezményekkel támogatta azt, hogy a nagy stúdiók és stream-szolgáltatók ide hozzák a produkcióik forgatásának legalább egy részét.

Mivel az új törvény megtiltja a 18 éven aluliak számára a homoszexualitás és a nemváltás „népszerűsítését” és megjelenítését, illetve az iskolai szexuális felvilágosítás nem irányulhat a nem megváltoztatása és a homoszexualitás „népszerűsítésére”, ezért könnyen lehet, hogy ez hatással lesz bizonyos stúdióknál a magyarországi forgatásokra.

A Varietynek még senki nem nyilatkozott, hogy milyen következmények lehetnek Magyarországon, a cikkebn viszont végigveszik, hogy azért nem ez az egyetlen eset, amikor nagy stúdiók kiakadtak hasonló törvénykezésen. A Disney, a Netflix, a WarnerMedia, a Sony és más stúdiók is bojkottal fenyegették meg annak idején Georgia államot a melegellenes törvényei miatt. A Netflix ennél tovább is ment, hiszen az Outer Banks forgatását el is vitte Észak-Karolina államból azután, hogy ott is homofób törvényeket fogadtak el.

hirdetés

A Variety megkérdezte a WarnerMediát, és ők ki is adtak egy közleményt, amelyben elítélik a homofóbiát, az előítéleteket és a diszkriminációt. Megkérdezték Káel Csaba filmügyi kormánybiztost is, aki a lapnak elmondta,

szerinte fontosabb lesz a politikai szempontoknál, hogy Magyarország jól képzett szakembereket, eszközöket és adókedvezményeket tud biztosítani a külföldi produkcióknak. Ő abban reménykedik, hogy nem éri semmilyen hátrány ezért a magyar filmipart.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT

Kikerült a transznemű fiatalról szóló film a Magyar Mozgókép Fesztivál programjából, de még hetekkel ezelőtt

Az alkotók tudomásul vették, hogy a program változtatásával a nemrégiben elhunyt Jankovics Marcell valamint a fesztivál életműdíjasai előtt akarnak több vetítéssel is tisztelegni.

Link másolása

hirdetés

A Tobi színei című magyar dokumentumfilm egy lánytestben született kamaszt követ éveken át, aki nem tud azonosulni a biológiai nemével. Bakony Alexa filmjének fő témája

"a támogató család fontossága a felnövésben és az identitáskeresésben, és hidat képez az LMBTQ-emberek és a ciszheteró emberek között."

Eredetileg a Tobi színei is a Filmszemle utódjaként létrehozott Magyar Mozgókép Fesztiválon debütált volna - írta meg a hvg.hu, de egyszer csak kikerült a programból. A változtatás még a homofób törvény elfogadása előtt volt. A törvény egyszerre mossa össze a pedofíliát a homoszexualitással és transzneműséggel, illetve tiltja meg a homoszexualitás és a nemváltás bemutatását a 18 éven aluliak számára.

A film forgalmazója, a Cirkofilm szerint megkeresték a Nemzeti Filmintézetet, hogy mi az oka a levételnek, azt a nyilatkozatot kapták a Magyar Mozgókép Fesztivál szervezőitől, hogy "törekszenek arra, hogy régi magyar filmeket is vetíteni tudjanak a közönségnek, azonban korlátozottak a vetítései lehetőségek, így több új film helyett mégis inkább régieket vetítenek."

A film producere kiadott egy közleményt a Facebookon:

hirdetés
Bár a tegnapi HVG-cikk időzítése azt a benyomást kelthette, hogy mindennek köze van a hét elején a Parlamentben elfogadott törvényhez, a programváltozásról már hetekkel ezelőtt értesítettek bennünket a szervezők (és aztán az Index is címlapján megírta június 7-én). Döntésüket, hogy a program változtatásával a nemrégiben elhunyt Jankovics Marcell valamint a fesztivál életműdíjasai előtt akarnak több vetítéssel is tisztelegni, tudomásul vettük. Sajnáljuk, hogy nem lesz a Tobi színei a Magyar Mozgókép Fesztiválon, ugyanakkor nem gondoljuk, hogy tendenciózus, a filmünk témájának szóló döntés született volna azzal, hogy a vetítésünk - néhány más filmével együtt - elmarad.

Ha tudnánk olyanról, ami a fentieknek ellentmond, kiáltanánk.

Így viszont készülünk a hamarosan induló moziforgalmazásra, melyre – és ez is a teljes képhez tartozik – egyébként a Nemzeti Filmintézet a kategóriánkban elnyerhető legmagasabb összegű marketing támogatást biztosította.

A filmmel először június 30-án találkozhattok, Budapesten; július 1-től pedig a mozikban is látható lesz, országosan.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: