KULT
A Rovatból

Sztárban sztár leszek: Yulaysi Miranda akkor is győz, amikor hibázik

Hiába kárognak egyesek, a kubai lány és Bari Laci is megérdemelten jut tovább hétről hétre. Kritika.

Link másolása

Szörnyű dologra jöttem rá. A Sztárban sztár leszekben mindenki fiatalabb nálam. A zsűritagok és a versenyzők egytől-egyik később születtek, mint én. Az egyetlen vigaszom Tilla, aki vén, mint az országút.

Bár az X-Faktor múlt héten véget ért, a Sztárban sztár leszek még rövid ideig tartja magát. A nyolcadik élőadást Holy Molly és Lizot Sunday Nightjával kezdték a versenyzők, ki tudja, miért. Ennyi erővel választhattak volna valami jó számot is.

A zsűri hölgytagjai betegséggel küszködtek. Tóth Gabinak egyelőre csak az énekhangja ment el, Köllő Babett viszont olyan rekedt lett, hogy szinte vártam, mikor szólal meg:

„Nem tudom ki maga és azt sem, mit akar…”

Minél kevesebb a versenyző, annál nehezebb kitölteni a műsoridőt, ezért mindenkinek kétszer kellett énekelnie. Egy feladatot a mesterüktől kaptak az énekesek, egyet pedig maguk választhattak.

Kaly Roland kezdte a bulit Tom Jonesként, az If I Only Knew című számmal. Ez volt a „kötelező” köre. Roland nem titkoltan az egyik kedvencem, de most nem tetszett annyira. Nem volt rossz a produkciója, de gyengébben sikerült, mint a korábbi szereplései.

A hangutánzás sem sikerült igazán, és nem tudta tökéletesen visszaadni Tom Jones kisugárzását sem. Ezzel együtt is 27 pontot kapott a mesterektől.

Kökény Dani 50 Centje sem jött össze. Ahogy Majka is megállapította, Dani végig hangnemen kívül rappelt, és a time is szétesett. A smink viszont nagyon jól sikerült.

Persze az aranyos nénik megvédték, mondván, 50 Cent nagyon messze áll Dani karakterétől. De azért nem pontozták felül, 22 ponttal várhatta a folytatást.

Bari Lacinál muszáj egy kis kitérőt tennem. Egyre másra olvasok olyan megjegyzéseket, miszerint csalás, hogy versenyezhet, hiszen a sérülése miatt nem táncolhat, és ez igazságtalan előny a többi versenyzővel szemben.

Ezek a kommentelők nem veszik figyelembe, hogy amennyi könnyebbséget jelenthet Lacinak adott esetben a mozgás mellőzése, annál problémásabb énekelni, hiszen ülve sokkal nehezebb. Ennek ellenére sikerült adásról adásra tökéletes éneklést produkálnia.

Ráadásul láttuk már mozogni a sérülése előtt, vélelmezhető, hogy nem okozna neki gondot.

Az pedig nem kérdés, hogy Bari Laci az évad egyik legnagyobb tehetsége, megérdemli a rivaldafényt.

A mesterek is tudják ezt, repült a 30 pont.

Yulaysi Miranda elsőként a szabadon választott produkciójával lépett színpadra. Szeretett volna végre megint spanyolul énekelni, ezért Jennifer Lopezzé lényegült át.

J Lo a legendás hátsóját leszámítva annyira nem karakteres énekes, talán ez lehet az oka, de szerintem nem volt tökéletes a hangutánzás. Becsúsztak hamis hangok is, ami Yulitól szokatlan, de még így is nagyszerű show-t csinált.

Kapott a mesterektől is kritikát, de azért 10 pontnál kevesebbet senki nem adott.

Jósa Tamás Balázs Fecót kapta feladatul Tóth Gabitól.

Szegény Tamás az a versenyző, akit bárhogy is maszkíroznak el, a végén mindig Hókuszpók lesz belőle.

Ezen a héten óriási segítséget kapott, hiszen nem kisebb nevek kísérték a színpadon, mint Balázs Fecó zenésztársai, Csóka Péter és Dorozsmai Péter. Szép tisztelgés volt ez a két éve eltávozott zenész előtt. Majka nem érezte azt, amit Balázs Fecó előadása esetén, de így is járt a 30 pont.

Akkora noob vagyok – gyermekem szavával élve –, rá kellett keressek Azahriahra, hogy értékelni tudjam Kökény Dani második produkcióját. Azahriah mindenképp figyelemreméltó jelenség, bár tény, hogy nem én vagyok a célközönsége.

Dani viszont az, és talán ez lehet az oka, hogy elég jól lehozta. Energiaszintben azért nem volt ugyanott, mint az eredeti, igaz, egy videoklipp egészen más, élőben Azahriah sem biztos, hogy kompakt. 30 pontot kapott.

Jósa Tamástól én is csak azt tudom kérdezni, mint a mesterek: Miért? Igen, valahol a tudatalattink mélyén mind tudjuk, hogy David Hasselhoff elvileg énekes,

de akkor sem tudnám felsorolni a slágereit, ha az életem múlna rajta.

Tóth Gabi versenyzője ennek ellenére jó poénnak tartotta a Baywatch sztár bőrébe bújni.

A dal jellegtelen, a közönségnek nulla kötődése hozzá, és a mesterek sem értékelték többre 28 pontnál.

Bari Laci keményfába vágta a fejszéjét, hiszen mesterét, Pápai Jocit választotta. Ismét tökéletes hangutánzást hallottam, Laci egyszerűen nem tud hibázni.

Yulaysi Miranda Maurice White-ja viszont nem sikerült olyan jól. Bár külsőségekben remekül levette az Earth Wind & Fire énekesét, az éneklésből hiányoltam az erőt, hamis hangok is becsúsztak. Persze a kubai hölgy annyi csodát tett már le elénk a színpadra, hogy belefér. 28 pontot kapott.

Mirandával kapcsolatban is engedtessék meg nekem egy kis magánvélemény. A különböző közösségimédia oldalakon többször látom, hogy a kommentelők azért nem drukkolnak neki, mert „nem magyar”.

Most sorolhatnánk azokat a „nem magyarokat”, akikre a mai napig büszkék vagyunk, kezdve az aradi 13 tagjaival. De még ha a vita kedvéért el is fogadom, hogy nem magyar (annak ellenére, hogy a férje az és így a gyerekei is): Na és?

Annál inkább örülnünk kéne, hogy ez a csoda valahogy idevetődött mi hozzánk.

A maga részéről sokkal jobban járt volna, ha Amerikában köt ki, mert a tehetségével ott is sokra vinné, de mindenképp jobban keresne. Tekintsük a Jóisten ajándékának, örüljünk neki.

Kaly Roland zárta a műsort. Eros Ramazottit választotta magának, aminek Majka szemmel láthatóan nem örült.

Ha a Tom Jones produkciónál voltak apró hibák, ezzel az előadásával Roland mindent jóvátett. Ahogy a mesterek is megállapították az évad talán legjobb hangutánzását hallottuk.

Jött az izgalmas rész. Ismét Yulaysi Miranda lett a napi győztes, így ő biztosan ott lesz a jövő heti elődöntőben. A második helyen viszont négyes holtverseny alakult ki, hiába, gondolni kell a konteo hívőkre is.

Végül Kaly Roland és Kökény Dani jutott tovább „simán”. Bari Laci és Jósa Tamás közül Pápai Joci versenyzője kapta a több szavazatot, így Köllő Babett után Tóth Gabi is versenyző nélkül maradt.

Már csak két hetet kell aludni, hogy kiderüljön, ki Magyarország legsokoldalúbb énekese. A döntőbe változatlanul a Yuli-Roland-Laci hármast várom, de bármi megtörténhet. Bari Laci másodszor került veszélyzónába, úgy, hogy a múlt héten pedig adás első lett. Kökény Daninak sok rajongója van, könnyen lehet, hogy a mezőny legfiatalabbja örülhet a végén.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: