KULT
A Rovatból

Szörnyek keringője az új Godzilla-sorozatban – Az Apple nem hibázott a Monarch: A szörnyek hagyatékával sem

Az AppleTV+-on ritkán látunk rossz tartalmat, és ez a tendencia úgy tűnik, most is folytatódik. Az Apple nem tud hibázni streaming szolgáltatóként? Milyen lett a Monarch – A szörnyek hagyatéka?

Link másolása

Minden előítéletet félretéve, nem vagyok nagy Apple-rajongó. Amit művelnek a szórakoztató elektronikában, az inkább egy túlárazott marketingkampány, mint tényleges fejlesztés. Ámde streaming terén eddig páratlanok és verhetetlenek. Nem mennyiségben, inkább minőségben.

Az utóbbi évek legjobb sorozatait köszönhetjük nekik: Ted Lasso, For All Mankind, The Morning Show, A Siló, a Különválás.

Mind zseniális alkotás a maga kategóriájában. Az Apple figyel a minőségre, és ez a Godzilla-sorozat esetében sincs másképp.

A Warner nagyon elkezdte meglovagolni a szörnyes-szörnyes franchise-ukat:

A közeljövőben ki fog jönni két Godzilla-film is a mozikban. November végén visszautazunk a második világháború utáni időszakba, az első szörnytámadás időszakára a Godzilla – Minus 1-ben, majd jövőre folytatják a King Kong vs Godzilla-szörnyűséggel. Addig is az Apple-nek kiadták a sorozatkészítés jogát - és milyen jól tették.

A Monarch: A szörnyek hagyatéka látványvilága, hangulata sokkal értelmesebb, mint amit az utóbbi időben az arcunkba tolt a Warner.

A készítők között megtalálható az a Chris Black, akinek a tavalyi év legjobb sci-fi sorozatát, a Különválást köszönhetjük, és a képregényes berkekben ismertebb Matt Fraction is. Mindketten remek szakemberek, már csak az ő nevük miatt is meg akartam nézni a végeredményt.

Amikor az első előzeteseket láttam, azt hittem, ez egy „minden héten új szörny” típusú sorozat lesz, hiszen a téma adná magát: a Monarch majd biztos minden részben talál egy új rettenetet, amitől meg kell menteni a világot, és persze jön majd Godzilla, aki mindig legyőzi a gonoszt. Szerencsére vagy sajnos, ezt mindenki döntse el maga, ez nem így történt.

Eddig egy összefüggő, generációkon átívelő akció-thrillert láttunk, egy csipetnyi összeesküvés-elmélettel és gyilkos mutánsokkal megfűszerezve. A Monarch a szörnyeket tanulmányozó intézet neve, akik próbálják leplezni a Godzillához hasonló titánokat a közemberek elől, és természetesen tanulmányozzák őket, ahogy tudják. Az utóbbi filmekben találkozhattunk a nevükkel, de most őket tették meg fő antagonistának, legalábbis eddig.

Főszereplőinknek nincs köze a Monarchhoz: Cate Randa (Anna Sawai), Tokióba utazik az első Godzilla támadás után 2015-ben, mert édesapja halála után kiderült, hogy volt ott is egy lakása.

A hagyaték intézése közben jön a meglepetés: a lakás nem üres, hanem ott lakik apja második családja.

Féltestvérével, Kentaro Randával (Ren Watabe) elkezdenek apjuk hagyatékában kutatni, ahol is rengeteg információt találnak a Monarchról. Ezzel párhuzamosan az ötvenes években követhetjük Cate és Kentaro nagymamájának és a Kong: Koponya-szigetből ismerős Bill Randa nyomozását a gyilkos rettenetek után.

Ebben a múltban játszódó kis kalandban Anders Holm játsza Bill Randát, akit A koponya szigetben, idősebb verzióban John Goodman alakított. Az ötvenes évek-sztoriban van még egy fontos karakter, Lee Shaw, aki fel fog bukkanni a 2015-ben játszódó idősíkban is. Nagyon humoros és ötletes, hogy a fiatal Shaw-t Wyatt Russell, az idősebb Lee-t pedig apja, Kurt Russell alakítja.

A történet eddig lebilincselő, feszült hangulatú, még akkor is, ha tudjuk, hogy ki fogja túlélni. Az alkotók nem csináltak a titkos kormányügynökségből egyértelműen jófiúkat vagy ellenségeket. Nem igazán lehet eldönteni az első két rész alapján, hogy pontosan mit is akarnak ők, azon kívül, hogy vissza szeretnék szerezni a Kentarónál és Cate-nél lévő fájlokat. A megvalósítás elsőrangú, a helyszínek egyediek, gyakran épített díszletekkel dolgoznak.

A zene különleges, hiszen Leopold Ross tapasztalt zeneszerző, a Monarch témája és főcímdala kimondottan fülbemászó és egyúttal baljós.

A készítőknek egyszerre megkönnyítette és megkötötte a kezét a Warner-franchise, mert valljuk be, egyszerűbb úgy dolgozni, hogy a szörnydizájnokkal, vagy a vizuális effektekkel foglalkozó szakemberek már tapasztaltak a Godzilla-filmek gyártásában. Ugyanakkor egy létező kánonba nehezebb új történeteket beleszőni úgy, hogy ne sérüljön az eredeti elképzelés. Az effektek szolidak, bár eddig kevesebbet láttunk belőlük, a japán óriás szörnyike is csak visszaemlékezésekben jelent meg, inkább kisebb, nyálkás mutókat láthattunk eddig (Muto a szörnyek helyi összefoglaló neve) plusz pár nagyobb állatkát.

Egyelőre a hangulat és a nyomozás sodorja előre mind a nézőt, mind a sorozatot, nem a látvány és az akció. A Tokióban játszódó rész atmoszférában erős, és aminek örülök, hogy eddig kerülik a Millie Bobby Brown-féle Godzillák bugyuta humorát.

A sztorit ügyesen szabdalták fel, a párhuzamos történetmesélés működik. Érdekes mindkét szál, és vicces a két Russellt egy szerepben látni, Kurt le se tagadhatná a fiát, olyan, mintha a száján köpte volna ki.

A generációkon átnyúló összeesküvés, nyomozás leköti a figyelmet, nem tudom, innen merre fog menni a történet, de én biztos a Monarchkal maradok. Szívesen eltöltök még egy pár órát ebben a fordulatokkal teli, hangulatos kis szörnyes rémálomban. A Monarch – A szörnyek hagyatéka megtekinthető az Apple TV+ kínálatában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: