News here
hirdetés

KULT
A Rovatból
hirdetés

Szívbemarkoló világvége, kutyával - Tom Hanks újra igazi Tom Hanks-filmben

A Finch egyszerre vicces, félelmetes és szomorú.

Link másolása

hirdetés

Ha meg akarod tudni, milyen lesz a világ a nem is olyan távoli jövőben, és nem bánod, ha közben mindenféle érzelmek hullámoznak át rajtad a nevetőingertől a sírásig, a te filmed a Finch. És Tom Hanksé is, mert a kétszeres Oscar-díjas színész az, aki igazi jolly joker egy ilyen filmben.

Ezt ő maga is így gondolta: egy kutya, egy robot, és egyetlen ember, és ő a főszereplő? Ezt a filmet neki írták, mesélte nevetve egy interjúban.

Való igaz, Hanks igazából eddig is one man show-kat tolt a filmjeiben, tekintve, hogy rendszerint mindenkit lejátszott a vászonról, kivéve, ha például olyan kaliberű partnere akadt, mint Meryl Streep A Pentagon titkaiban. Jellemző a legjobb Hanks-filmekre az is, és ez is a jobbak közül való, hogy hősük hordoz valami elemi igazságérzetet magában, amivel mindig valami önmagát meghaladó dologért küzd. Ilyen volt két Oscar-díjas alakítása is: a Philadelphia és a Forrest Gump is.

Azért is Hanks filmje a Finch, mert igazi "hanksi" karakter a címszereplő, azaz nagyon szeretetreméltó. Nem sokat tudunk meg róla, de azt, amit igen, azonnal megszeretjük benne. Befogadott egy kutyát, amikor eljött az apokalipszis, és még éltek emberek, de a dolog mára boltfosztogatás és egymás gyilkolásának zombifilmekből ismert fázisánál tartott.

Ez a kutya a mindene, a társa, a beszélgetőpartnere - gyakorlatilag az egyetlen lény, ami életben tartja Finchet, aki a történet elején Amerika egy elhagyatott városában természeti katasztrófa elől kezd menekülni a kutya és egy általa épített, fejlettebb kommunikációra és műveletekre képes robot, Jeff társaságában.

Pontosan az történik a filmben, amit a jövőkutatók és a klímaválsággal kapcsolatban környezettudatos életmódra figyelmeztetők prognosztizálják: átlagosan hatvan fok a hőmérséklet, a bőrt elégető UV-sugárzástól csak az árnyék és a lakás véd meg, a kiszáradással együtt járó porvihartól csak az utóbbi. Az extrém időjárási helyzetek is hasonlóak, mint amiről a tudósok beszélnek, s amiről sokan talán az utolsó pillanatig azt fogják gondolni, messze van még az... Mint ahogy messze voltak - jobban mondva messzinek TŰNTEK - pár éve még azok a nagy világjárványok is, melyek érkezését a klímakatasztrófával foglalkozók megjósoltak.

A film forgatókönyvírói egy hatalmas napkitörésnek tulajdonítják mindazt, amivel a főhős szembesül, és ami miatt menekülni kényszerül. Épp nemrég volt egy nagyobb napkitörés itt, a valóságban is. Azok a "szerencsés" országok, ahol a napkitörés következtében kialakuló mágneses viharban megjelent az északi fény, gyönyörködhettek a látványban. Ilyen északi fényben ül Hanks is, és nem tudtam nem összekötni, hogy valóban azt látom filmen, amit az élet mostanában leképez: hogy a Nap valahol kiszámíthatatlanná vált, így a mi jövőnk is.

hirdetés

Mindezekért a balsejtelmekért  is érdemes megnézni mindenképp a filmet. Meg amúgy jó móka. Hanks zseniális, emberi, vicces, természetes és megható, mint mindig. A kutya szuper casting, a forgatókönyv korrekt, a történet is a maga logikai törvényszerűségei szerint halad. Hogy mi felé, nem árulom el, de lesz min elgondolkodni a vége főcím alatt.

Valójában az egész film értelmezhető szimbólumokkal:

egy ember, egy robot, egy kutya. Ennyi maradt a katasztrófa után. Melyikük éli túl? És hogy Hanks karakterének, Finchnek mi az egyetlen mentális adaptációs eszköze a szituációban: a jelenben létezés örömének a megélése.

Ha életveszélyben van, akkor is cselekszik, gondolkodik, tervez - és humorizál. Örül az egyetlen élőlénynek, aki a közelében van. Darwin biztosan nagyon büszke lenne rá, miközben szomorúan csóválná a fejét azon, ahová fejlődtünk, ahová fejlesztettük magunkat és a világunkat.

A film megtekinthető az Apple TV+-on.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
KULT
A Rovatból
hirdetés
Eddig 6228-an nézték meg az 560 milliós állami támogatással készült Hosszú Katinka-filmet
A filmet 52 moziban lehetett megnézni és a nyitóhétvégén 10 millió 592 ezer forint volt a bevétele.

Link másolása

hirdetés

Május 12-15. közötti 6228 néző váltott jegyet a Katinka című életrajzi dokumentumfilmre – írja a Forbes a forgalmazó Intercom közlése alapján.

A Katinka című filmhez a Nemzeti Filmintézet 560 millió forintos támogatását adott. A filmet 52 moziban lehetett megnézni és a nyitóhétvégén 10 millió 592 ezer forint volt a bevétele.

A lap hozzáteszi, hogy ez messze elmarad a szintén állami támogatásból készült hazai sikerfilmek eredményeitől: a Pesti balhét 6760-an, a Toxikomát 15.067-en, a Nagykarácsonyt pedig 20.118-an látták a nyitóhétvégén.

A dokumentumfilmek között a Katinka igen magas támogatást kapott. A 24.hu 2020-ban azt írta: „kilenc év alatt összesen nem adtak annyi támogatást dokumentumfilmekre, mint a Katinkának egyedül”.

Forrás: RTL.hu

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
KULT
Lemondta egy ukrán zongorista fellépését a Margitszigeti Színház, mert Mariupolban koncertezett az oroszoknak
Valentina Lisitsa a fellépésével „a világ nemzeteinek álláspontjával szemben, egyértelműen kinyilvánította az orosz agresszor melletti szimpátiáját” - írják a közleményben.
OTS, SZM - szmo.hu
2022. május 19.


Link másolása

hirdetés

Lemondta a Margitszigeti Színház egy ukrán zongoraművésznő fellépését - közölték egy közleményben.

Mint írják, a Margitszigeti Színház vezetése Ljubov Nepop magyarországi ukrán nagykövetasszony tájékoztató leveléből értesült Valentina Lisitsa ukrán zongoraművésznő megdöbbentő megnyilvánulásáról, miszerint a művésznő az orosz agresszorok által megszállt Mariupolban 2022. május 9-én koncertet adott.

Fellépésével Lisitsa, a világ nemzeteinek álláspontjával szemben, egyértelműen kinyilvánította az orosz agresszor melletti szimpátiáját

- vélik.

Közölték, hogy a Margitszigeti Színház Nonprofit Kft. határozottan elutasítja a zongoraművésznő álláspontját, egyet értve Magyarország és a nemzetközi közösség hivatalos álláspontjával, mely minden tekintetben elítéli Oroszország - rengeteg civil áldozattal járó - Ukrajna elleni háborús agresszióját.

Ezért a színház Valentina Lisitsa 2022. június 3-ai margitszigeti koncertfellépését lemondta és a managementjével kötött szerződéstől eláll.

hirdetés

A közleményben azt is írták, hogy a Margitszigeti Színház mély együttérzését fejezi ki az Ukrajnát sújtó háború borzalmai miatt.

Az ukrán származású amerikai zongorista sok éve támogatja Putyin rendszerét, nemrég a moszkvai ukrán nagykövetség előtt zongorázva tüntetett az „ukrán nácizmus” ellen - jegyzi meg a 444.hu.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT
A Rovatból
hirdetés
A lebombázott Ukrajnában forgatták az Eurovízió győztes dalának a klipjét
Romokban álló városokban adják elő a győztes dalt, ami sokak szerint „Ukrajna anyjának” szól.

Link másolása

hirdetés

Ahogy arról beszámoltunk, az ukrán Kalush Orchestra nyerte az Eurovíziós Dalfesztivál döntőjét szombat este.

A zenekar azóta közzétette "Stefania" című dalhoz készült hivatalos videót is, amelyet Buha, Irpiny, Borodjanka és Hosztomel városaiban forgatták.

Videó: A dal hivatalos klipje

„Eredetileg ezt a dalt édesanyámnak címeztem, de amikor kitört a háború, a dal új jelentéseket kapott. Bár egy szó sincs benne a háborúról, sokan elkezdtek Ukrajna anyjára asszociálni” – írta az énekes, hozzátéve, hogy „a 'Stefánia' most a háborúnk himnusza, de szeretném, ha a győzelmünk himnusza lenne”.

A videoklipet egy nap alatt már több mint 5,5 millióan nézték meg.

hirdetés


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT
A csúcson kell abbahagyni - Az Ozark lezárása maximumra járatja az adrenalint
Jókor zárták le, pont ennyi volt benne. Julia Garner pedig megint a mennybe megy. Kritika.

Link másolása

hirdetés

Ez az a széria, ami pontosan ott ér véget, amikor már az önismétlő évadok következtek volna. Így viszont méltósággal búcsúzhatott a Netflix saját "breaking bad"-je. Az évadok egyre erősebbek voltak, így ezúttal nincs hiányérzetünk. Persze a lezárásról lehet vitákat indítani, bevallom, én magam nem ilyenre számítottam, de így is kerek az egész. Ha persze leírnám, szerintem "na, ki halna meg" a végén, ami a hasonló drámai súlyú szériáknál akár kérdés is lehet, még lelőhetnék - stílusosan - egy lehetséges megfejtést azoknak, akik még nem látták, úgyhogy csak annyit árulok el, hogy meglepődtem, és én egy kicsit jobban megcsavartam volna - de azért sikerült meglepnie a finálénak.

Ahogy mostanában több sorozattal is eljátszották az alkotók, az Ozark záró évadát is két részre bontva mutatták be egymástól függetlenül, mintha külön szezonok lennének. Az utolsó hét részt április 29-én tették egy csomagban elérhetővé a platformon.

A lezárásban több veszteségre számítottam, talán a nagy előd miatt (Breaking Bad), vagy a sorozat által lefektetett szigorú szabályok miatt.

Egyszerűen az előzmények logikájából kiindulva több halált tippeltem a végére, persze, amennyi volt, nézőként és rajongóként az is kellően fájdalmas élmény lett. Bevallom, én magam is azt játszottam, amit sokan: végig változtattam a tippjeimet. Az a, b, c, d, ... x verzióim közól egyik sem nyert. És ez jellemzi a lezárást: meglepő és előre nem kitalálható fordulatok jellemzik az utolsó részeket, egyre erősebb suspense-szel.

Talán ebben tér el a legjobban a korábbi évadoktól a lezáró hét rész, hogy gyorsabb a fordulatok tempója, ettől nagyobb a feszültség és a kiszámíthatatlanságot is feljebb tekerték Jason Batemnanék. Ez lett a legfeszültebb évad és így tényleg mondhatjuk, hogy a csúcson zárták le, elegánsan.

Talán pont ezek miatt éreztem úgy, hogy egyben ezek a lezáró részek valahogy leváltak a teljes sorozatról és egy külön miniszériaként működtek a nagy egészben, mert más szabályok mentén zajlott. Olyan volt, mintha az Elrabolva hirtelen átváltott volna a Crank - Felpörgetvébe.

hirdetés
A lezárásnak semmiféle társadalmi vonatkozású igazságtétele nincs: ridegen bánik a nézővel és durván arcul csap. És van egy tragikus vetülete, amit nehéz feldolgozni.

SPOILER KÖVETKEZIK:

Talán ez fájdalmasabb, mintha egy az egyben lemészárolták volna az egész gárdát, akinek a néző drukkol. De amint a Keresztapa sem foglal állást és ítélkezik, hanem emberként ábrázolja a maffia legsötétebb alakjait is - az Ozark is szimplán elmeséli egy maffiózóvá vált család történetét. És érdekes módon a legempatikusabban épp egy mellékszereplővel, Ruth-tal bánik az írói gárda.

A Netflixnek azért fájdalmas lehet a búcsú egy jól befutott minőségi sorozatától, főleg mivel egyre kevesebb ilyen erősen kidolgozott saját szériája van. Ez inkább az HBO színvonalát jellemzi. A streamingplatform egyre jobban higítja saját gyártású tartalmait, mivel egyre többet gyártanak és ez sajnos a minőség rovására ra is megy. Az Ozark magasan kiemelkedett a mezőnyből. Reméljük minél előbb kapunk a Netflixtől újabb ilyen minőségű sorozatokat.

Még egy fontos aspektus: amellett, hogy Jason Bateman és az általa képviselt fekete humor végig maga mellé állítja a nézőt, a sorozat végére legfontosabb figurája a Julia Garner alakította Ruth lett. Ez egyrészt a színésznő elképesztő átváltozásának és érzékeny játékának, másfelől az egyre sokszínűbbre írt figurájának köszönhető. A végére azt éreztem, régen nem láttam ennyire izgalmas női karaktert a képernyőn. Már vártam, mikor káromkodja el üvöltve magát egy-egy jelenetben - és talán ezek a pillanatok fognak a legjobban hiányozni.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: