KULT
A Rovatból

Szívatásból írt könyvet az Amerikai irodalom főhőse, ami az év egyik legjobban megírt filmje – ott a helye az Oscaron

A fekete értelmiség mindennapi küzdelmei, egy trollkodásból írt trash regény sikere, egy börtönből szökött álszerző és még megannyi csodás pillanat jut azoknak, akik elindítják Cord Jefferson filmjét. Jegyezzük meg ezt a nevet!


Az eddig sorozatok forgatókönyvírójaként ismert Cord Jefferson (Master of None: Majdnem elég jó, A jó hely, Watchmen, Tizenegyes állomás) az írás mellett immár rendezőként is jegyzett első egész estés filmje, az Amerikai irodalom 2023 szeptemberében mutatkozott be a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon, ahol megnyerte a fő elismerésnek számító közönségdíjat. Majd szépen lassan elkezdte gyűjtögetni a különféle szervezetek és kritikusi szövetségek díjait és jelöléseit, mígnem megérkezett az Oscar-gálára is: az Amerikai Filmakadémia öt kategóriában jelölte Jefferson direktori debütálását, köztük a legjobb filmében is.

Na de mit kell tudnunk erről a filmről, amiről azok, akik nem követik figyelemmel a filmes díjátadókat, vagyis a legtöbben még biztosan nem hallottak. Ráadásul Magyarországra is csak is fű alatt érkezett, nemrég az Amazon Prime Video streamingszolgálgató kínálatában tűnt fel hirtelen és mindenféle bejelentés nélkül.

De legalább itthon is megnézhetjük Jefferson első filmjét. S bizony érdemes megnézni. Legalábbis annak, aki szeretne részese lenni egy humoros, megható és elgondolkodtató élménynek.

A történet a mai modern Amerikában játszódik, és Thelonious Ellisonról (Jeffrey Wright) szól, akit mindenki csak Monknak, azaz Szerzetesnek hív, talán nem véletlenül. A zárkózott, magának való író és egyetemi tanár jegyzett, de kevéssé ismert és sikeres szerző, aki régen adott már ki könyvet, pedig egy irománya épp arra vár, hogy lecsapjon rá egy kiadó. Persze mindenhol passzolják. Monknak nagyon elege van abból, ahogy a kortárs amerikai regényekben a feketéket ábrázolják (még a fekete szerzők is), így vicces és felpaprikázott hangulatában trollkodásból összedob egy könyvet, amiben a lehető legsztereotipikusabb módon ír feketékről, túlzóan, már-már paródiába hajlón, hogy fityiszt mutasson mindenkinek, és ráébressze őket arra, hogy valami nem stimmel a fekete irodalom körül.

A könyv természetesen óriási siker lesz, a kiadók hatalmas összegeket adnak érte, bestsellerré válik, Hollywood pedig filmet akar forgatni belőle. Monk azonban nem vállalja saját nevével és arcával a regényt, ezért a menedzserével (John Ortiz) kitalálnak egy álszerzőt, aki börtönszökevényként bujkál a hatóságok elől.

Mindez pedig, tán mondanunk sem kell, még inkább megdobja a könyv diadalmenetét. Ráadásul Monkot beválogatják az Irodalmi Díj zsűrijébe, szerzőtársai pedig az ő könyvét is felterjesztik a díjra, nem tudván, hogy az igazi író ott ül közöttük…

Tán ebből a sztorisummázatból is kirí, mennyire sokrétű Cord Jefferson filmje. Ez a tematika, vagyis a feketék helyzete egyébként már a Watchmen-sorozatában is előjött, ezúttal azonban egy valós, mai közegbe helyezte.

Az Amerikai irodalom azonban ezen is túlmutat. Szó van benne ugyanis a fogyasztói szokásokról, a fekete értelmiség atrocitásairól, a minőség és a siker kapcsolatáról, többek között. Monk jól megírt, kellően átgondolt és sokatmondó könyvei, amelyek szakítanak a hagyományokkal, a kutyának sem kellenek, amikor viszont viccből összedob egy alantas ponyvát (aminek ráadásul egy ponton azt a címet adja, hogy Fuck, remélve, talán ez már elég lesz ahhoz, hogy a kiadóknak leesen a tantusz, de nem, emiatt persze még bátrabbnak és jobbnak gondolják), azt rögtön kajálják még a fehér értelmiségiek is. Az művészet. Ahogy ők látják.

Az Amerikai irodalom tehát igazából egy kifogástalan mozgóképes pamflet, és kétségtelenül ez a része a könnyedebb, viccesebb, de szerencsére nem csak ennyivel szolgál. Megismerjük ugyanis Monk magánéletét is. A kapcsolatát a családjával: az orvos húgával (Tracee Ellis Ross), a kissé problémás meleg öccsével (Sterling K. Brown) és a demenciás édesanyjával (Leslie Uggams). Sőt, a szembeszomszéd nő, Coraline (Erika Alexander) személyében egy románc is kilátásban van. Vagyis Monknak nem csupán a szakmai, hanem a privát életét is menedzselnie kell, egy hozzá hasonló embernek pedig ez egyáltalán nem könnyű. Ez pedig az érzelmesebb, könnyekkel telibb vonulat, nem mellesleg csodás színészi alakításokkal.

Jeffrey Wright jelen sorok szerzőjében a 2000-es Shaft Peoples Hernandezeként maradt meg először, noha tíz évvel korábban, az 1990-es Ártatlanságra ítélvében kezdte a filmes karrierjét. A legtöbben természetesen a Daniel Craig-féle Bond-filmek Felix Leitereként ismerik, annál azonban jóval sokrétűbb a karrierje.

Azt pedig egyáltalán nem egy elhamarkodott kijelentés, hogy a jelenleg 58 éves színész az Amerikai irodalomban élete alakítását nyújtja, nem véletlen tehát, hogy idén kiérdemelte vele pályája első Oscar-jelölését a Legjobb férfi főszereplő kategóriában.

Mellette mindenképp érdemes kiemelni a többek közt a Rólunk szól című sorozat és a Fekete Párduc sztárját, Sterling K. Brownt, aki a meleg öcs, Cliff szerepében szintén brillírozik, s amikor éppen színen van, mindig uralja a jelenetet. Az ő Oscar-nominációja is abszolút megérdemelt a Legjobb férfi mellékszereplők közt.

Mindent összevetve tehát az Amerikai irodalom egy csípős, rendkívül szellemes és parádésan megírt látlelet a feketék helyzetéről Amerikában, csak most egy kicsit más szempontból, ahogy még nem láttuk. Ó, és nem mellesleg mindehhez az év egyik legjobb zenei aláfestése asszisztál Laura Karpmantől. Bizonyosan dúdolni fogjuk még magunkban jó ideig a megtekintés után.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: