KULT
A Rovatból

Szívatásból írt könyvet az Amerikai irodalom főhőse, ami az év egyik legjobban megírt filmje – ott a helye az Oscaron

A fekete értelmiség mindennapi küzdelmei, egy trollkodásból írt trash regény sikere, egy börtönből szökött álszerző és még megannyi csodás pillanat jut azoknak, akik elindítják Cord Jefferson filmjét. Jegyezzük meg ezt a nevet!


Az eddig sorozatok forgatókönyvírójaként ismert Cord Jefferson (Master of None: Majdnem elég jó, A jó hely, Watchmen, Tizenegyes állomás) az írás mellett immár rendezőként is jegyzett első egész estés filmje, az Amerikai irodalom 2023 szeptemberében mutatkozott be a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon, ahol megnyerte a fő elismerésnek számító közönségdíjat. Majd szépen lassan elkezdte gyűjtögetni a különféle szervezetek és kritikusi szövetségek díjait és jelöléseit, mígnem megérkezett az Oscar-gálára is: az Amerikai Filmakadémia öt kategóriában jelölte Jefferson direktori debütálását, köztük a legjobb filmében is.

Na de mit kell tudnunk erről a filmről, amiről azok, akik nem követik figyelemmel a filmes díjátadókat, vagyis a legtöbben még biztosan nem hallottak. Ráadásul Magyarországra is csak is fű alatt érkezett, nemrég az Amazon Prime Video streamingszolgálgató kínálatában tűnt fel hirtelen és mindenféle bejelentés nélkül.

De legalább itthon is megnézhetjük Jefferson első filmjét. S bizony érdemes megnézni. Legalábbis annak, aki szeretne részese lenni egy humoros, megható és elgondolkodtató élménynek.

A történet a mai modern Amerikában játszódik, és Thelonious Ellisonról (Jeffrey Wright) szól, akit mindenki csak Monknak, azaz Szerzetesnek hív, talán nem véletlenül. A zárkózott, magának való író és egyetemi tanár jegyzett, de kevéssé ismert és sikeres szerző, aki régen adott már ki könyvet, pedig egy irománya épp arra vár, hogy lecsapjon rá egy kiadó. Persze mindenhol passzolják. Monknak nagyon elege van abból, ahogy a kortárs amerikai regényekben a feketéket ábrázolják (még a fekete szerzők is), így vicces és felpaprikázott hangulatában trollkodásból összedob egy könyvet, amiben a lehető legsztereotipikusabb módon ír feketékről, túlzóan, már-már paródiába hajlón, hogy fityiszt mutasson mindenkinek, és ráébressze őket arra, hogy valami nem stimmel a fekete irodalom körül.

A könyv természetesen óriási siker lesz, a kiadók hatalmas összegeket adnak érte, bestsellerré válik, Hollywood pedig filmet akar forgatni belőle. Monk azonban nem vállalja saját nevével és arcával a regényt, ezért a menedzserével (John Ortiz) kitalálnak egy álszerzőt, aki börtönszökevényként bujkál a hatóságok elől.

Mindez pedig, tán mondanunk sem kell, még inkább megdobja a könyv diadalmenetét. Ráadásul Monkot beválogatják az Irodalmi Díj zsűrijébe, szerzőtársai pedig az ő könyvét is felterjesztik a díjra, nem tudván, hogy az igazi író ott ül közöttük…

Tán ebből a sztorisummázatból is kirí, mennyire sokrétű Cord Jefferson filmje. Ez a tematika, vagyis a feketék helyzete egyébként már a Watchmen-sorozatában is előjött, ezúttal azonban egy valós, mai közegbe helyezte.

Az Amerikai irodalom azonban ezen is túlmutat. Szó van benne ugyanis a fogyasztói szokásokról, a fekete értelmiség atrocitásairól, a minőség és a siker kapcsolatáról, többek között. Monk jól megírt, kellően átgondolt és sokatmondó könyvei, amelyek szakítanak a hagyományokkal, a kutyának sem kellenek, amikor viszont viccből összedob egy alantas ponyvát (aminek ráadásul egy ponton azt a címet adja, hogy Fuck, remélve, talán ez már elég lesz ahhoz, hogy a kiadóknak leesen a tantusz, de nem, emiatt persze még bátrabbnak és jobbnak gondolják), azt rögtön kajálják még a fehér értelmiségiek is. Az művészet. Ahogy ők látják.

Az Amerikai irodalom tehát igazából egy kifogástalan mozgóképes pamflet, és kétségtelenül ez a része a könnyedebb, viccesebb, de szerencsére nem csak ennyivel szolgál. Megismerjük ugyanis Monk magánéletét is. A kapcsolatát a családjával: az orvos húgával (Tracee Ellis Ross), a kissé problémás meleg öccsével (Sterling K. Brown) és a demenciás édesanyjával (Leslie Uggams). Sőt, a szembeszomszéd nő, Coraline (Erika Alexander) személyében egy románc is kilátásban van. Vagyis Monknak nem csupán a szakmai, hanem a privát életét is menedzselnie kell, egy hozzá hasonló embernek pedig ez egyáltalán nem könnyű. Ez pedig az érzelmesebb, könnyekkel telibb vonulat, nem mellesleg csodás színészi alakításokkal.

Jeffrey Wright jelen sorok szerzőjében a 2000-es Shaft Peoples Hernandezeként maradt meg először, noha tíz évvel korábban, az 1990-es Ártatlanságra ítélvében kezdte a filmes karrierjét. A legtöbben természetesen a Daniel Craig-féle Bond-filmek Felix Leitereként ismerik, annál azonban jóval sokrétűbb a karrierje.

Azt pedig egyáltalán nem egy elhamarkodott kijelentés, hogy a jelenleg 58 éves színész az Amerikai irodalomban élete alakítását nyújtja, nem véletlen tehát, hogy idén kiérdemelte vele pályája első Oscar-jelölését a Legjobb férfi főszereplő kategóriában.

Mellette mindenképp érdemes kiemelni a többek közt a Rólunk szól című sorozat és a Fekete Párduc sztárját, Sterling K. Brownt, aki a meleg öcs, Cliff szerepében szintén brillírozik, s amikor éppen színen van, mindig uralja a jelenetet. Az ő Oscar-nominációja is abszolút megérdemelt a Legjobb férfi mellékszereplők közt.

Mindent összevetve tehát az Amerikai irodalom egy csípős, rendkívül szellemes és parádésan megírt látlelet a feketék helyzetéről Amerikában, csak most egy kicsit más szempontból, ahogy még nem láttuk. Ó, és nem mellesleg mindehhez az év egyik legjobb zenei aláfestése asszisztál Laura Karpmantől. Bizonyosan dúdolni fogjuk még magunkban jó ideig a megtekintés után.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Kiszáll a külföldi tulajdonos a Szigetből, Gerendai Károly mentheti meg a fesztivált
A jelenlegi tulajdonos a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyük megszüntetését kérte. Gerendai mindeközben hajlandónak mutatkozik a világhírű fesztivál hóna alá nyúlni.


Ahogy arról korábban írtunk, Karácsony Gergely főpolgármester hétfő reggel egy Facebook-posztban osztotta meg, hogy bizonytalanná vált a Sziget Fesztivál jövője. Mint írta, a fesztivál vezérigazgatója arról tájékoztatta, hogy kezdeményezni fogja a fővárossal kötött megállapodás felmondását.

A Sziget sajtóosztálya szerint ez nem jelenti a rendezvény végét. Bíznak abban, hogy a fesztivál egy új, magyar tulajdonosi háttérrel még sikeresebb lehet a jövőben.

A szervezők valóban azzal a kéréssel fordultak a Fővárosi Önkormányzathoz, hogy a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyüket közös megegyezéssel szüntessék meg. Ennek okáról azt írták: „A fesztivál külföldi tulajdonosa – annak ellenére, hogy korábban egy hosszabb távú fejlesztési programban gondolkodott – úgy döntött, hogy a jelenlegi struktúrában nem vállal további kockázatot Magyarországon” – írja a Telex.

A döntés hátterében az is szerepet játszik, hogy

„mivel a Fővárosi Közgyűléssel kötött területhasználati megállapodásunk határozott időre szól és a fizetési kötelezettség még jövőre is fennállna, akkor is, ha nem lenne rendezvény, ezért vagyunk kénytelenek a megállapodást ebben a formában felmondani”.

A Sziget ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ez nem a fesztivál történetének lezárása. „Ezen döntéssel párhuzamosan – a hazai menedzsment javaslatára – a Sziget Zrt. tulajdonosai felvették a kapcsolatot a fesztivál alapítójával, Gerendai Károllyal, lehetőséget kínálva arra, hogy a rendezvény ismét vele folytathassa működését” – írták.

Az egyeztetések még zajlanak, ezért a szervezők nem kívántak további részleteket elárulni. Közleményükben úgy fogalmaztak: „Mi, a Sziget szervező csapata, őszintén bízunk abban, hogy a fesztivál egy új, független, magyar tulajdonosi háttérrel az eddigieknél is sikeresebb lehetne, hiszen a változás egyszerre nyújt lehetőséget a fejlődésre és a megújulásra, valamint a Sziget klasszikus értékeinek és szellemiségének az újbóli megerősítésére.”

Azt is remélik, hogy számíthatnak a közönség támogatására, a „szakmai partnereikkel ápolt kiváló kapcsolatukra”, valamint a „Főváros megértő együttműködésére is”. Hozzátették: „Hiszünk benne, hogy a Sziget léte nemcsak az abban közvetlenül érdekelteknek, hanem az egész ország számára fontos, közös ügy.”

A Sziget Zrt. tulajdonosai a hazai menedzsment javaslatára keresték meg újra Gerendai Károlyt, aki 2022-ben szállt ki a fesztivál életéből. A Sziget-iroda közölte: „Mivel az egyeztetések jelenleg is folynak a felek között, ezzel kapcsolatban még nem áll módunkban további információkat megosztani.”

Gerendai Károly sem kívánt részleteket megosztani, amíg nincs konkrét megállapodás, de a Forbesnak annyit elárult:

„Bár nemrég még nagyon nem így képzeltem el az elkövetkező éveimet, de a jelen helyzetben határozott célom megoldást találni a Sziget létének hosszú távú biztosítására.”

Az egykori főszervező az elmúlt években főként a Costes csoporthoz tartozó gasztronómiai vállalkozásaira koncentrált, szabadidejének jelentős részét pedig utazással töltötte. Most abban bízik, hogy akár már októberben létrejöhet egy olyan új tulajdonosi struktúra, ami szakmailag és pénzügyileg is biztosíthatja a fesztivál jövőjét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Színészlegendák és legendás szerepek kísérték Diane Keaton életét – galéria
A 79 éves korában elhunyt színésznő a szakma krémjével dolgozott együtt. Néhány munkakapcsolata párkapcsolattá is alakult, bár sosem ment férjhez. Egy élet és karrier képekben.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, szombaton Los Angelesben elhunyt Diane Keaton amerikai színész, rendező és producer.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas művész pályafutása során olyan nagy sztárokkal dolgozott számos filmben, mint Woody Allen, Al Pacino, Richard Gere, Warren Beatty, Jack Nicholson, Mia Farrow vagy Jane Fonda.

Megannyi filmes szerepéből olykor romantikus kapcsolat is szövődött kollégáival, bár férjhez soha nem ment. Két örökbe fogadott gyereke Dexter (1996) és Duke (2000).

Filmes szerepeiből, pár- és munkakapcsolataiból készítettünk válogatást (a képekre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: