KULT
A Rovatból

Szirtes Edina Mókus, aki hangjával és hegedűjével bűvöl

Az egyik legegyedibb hangvételű hegedűs-énekesnőt új, Sz.E.M. nevű zenekaráról kérdeztük.

Link másolása

A világzene kedvelőinek már biztosan ismerősen cseng Szirtes Edina Mókus neve. A tehetséges hegedűs-énekesnő több zenei projektben is részt vesz, most csütörtökön azonban új Sz.E.M nevű formációjának bemutatkozó koncertjét hallgathatjátok meg a Fogasházban. Ennek kapcsán beszélgettünk vele munkájáról és szerelméről, a zenéről.

969775_10151771495062728_398428033_n

Miért döntöttél úgy, hogy új zenekart alapítasz?

Nem is annyira új zenekar, inkább új műsor ez, amit bemutatunk 15-én. Csak azért adtam új nevet neki, mert így, ebben a formában valóban újak vagyunk, mint zenekar.

Mit érdemes tudni a Sz.E.M. formációról? Kik vesznek részt benne, hogy találtál rájuk és mennyiben más az egész, mint a Fabula Rasa volt?

A vonósnégyesem az alapja, akikkel már egy éve együtt játszom. Eddig a két szólólemezem (Szerelmesezős, illetve Mókus és a Tao) anyaga volt terítéken, melyet Gryllus Dániel jelentetett meg. Most viszont két, számomra szuperszonikus muzsikussal egészült ki a kis csapatom: Födő Sándorral és Hámori Mátéval. Ők akadémiát végzett zenészek és egyben a barátaim. Felléptünk már több helyen is együtt, miután elhívtam őket, hogy játsszák velem a zenéimet. Ezekről a dalokról viszont valóban nehéz beszélni, hogy hova sorolhatók. Mindenből táplálkoznak, amin nevelkedtünk, vagy amiért rajongunk, mint muzsikusok. A repertoár nem olyan valami szeretne lenni, ami már létezik, ismerjük jól, tiszteljük, szeretjük.

Mégis valami újat szeretne hozzátenni a zenei műfaji sokadalomhoz. Persze azt is tudjuk, hogy ilyet már nem nagyon lehet. De mégis ez a szándék. Teremteni valami olyasmit, ami klasszikus zenei gondolkodáson és érzésmódon alapul (értem ez alatt a hangszerkezelést, vagy a hangszerelést magát), de mégis átszövi a könnyűzenei dallamvezetés, vagy alatta a lüktetés ered egész más világból (lehet akár etnós, vagy blues-os). Átfogó élményt szeretnénk okozni, még csak nem is elsősorban zeneit, sokkal inkább az emberi érzésrendszerre, képzeletre, vagy egyszerűen a szívre hatót. Azért, hogy melegebb legyen ott bent, vagy hogy gyógyulgasson, ha fáj. Szerintem ez a feladata egy muzsikusnak: szolgálni az Embert.

VIDEO: MR2 Akusztik+ Müpából: Fabula Rasa Orchestra - Lélekvesztő

Mi inspirálta a dalokat? Egyedül írtad őket, vagy a többiek is részt vettek a folyamatban?

A dalok is a fenti célt szolgálják, vagy legalábbis ezt szeretnék. Ezt inspirálják a versek, melyeket megzenésítettem: József Attila, Weöres Sándor, Szép Ernő… Magukért beszélnek. Elmondhatatlan gondolati és érzelmi vezetők. De ami még nagyon hiányzik, és ami miatt ez még csak egy alakuló műsor, az egy igazi, mai, gondolkodó és érzőtárs, aki szöveget ad majd az új dalainkhoz. Aki mai nyelven, mai eszközökkel érinti meg a hallgatóinkat. Ezt az illetőt még keressük. Akár az is lehet, hogy a koncerten ismerkedünk össze vele, a titkos alkotótárssal. Mert tényleg nyitottak vagyunk. Arra is gondoltunk, hogy felteszünk kész, de még szövegtelen dalokat és megversenyeztetjük. Hátha találunk még ismeretlen kincseket :)

Mekkora jelenleg a repertoár? Tervezitek nagylemez kiadását?

Jelenleg 35-40 perc, amit el is játszunk. Őszre mindenképpen szeretnénk egy nagylemezt!

mokus

A bemutatkozó koncertet a Werk akadémia végzős zenei menedzserei szervezik – milyen benyomásaid voltak a munkafolyamatról, éreztél valami különbséget az egyeztetések során?

Ami nagyon pozitív, az a kezdeti izgalommal és várakozással teli odaadás részükről, hogy minden szép és jó legyen. Ez nagyon kedves, mert a fiatalkoromat juttatja eszembe, amikor diploma előtt mindent odaadtunk, amink csak volt, hiszen a diplomán kívül nem is létezik semmi :) Vagyis azt gondoltuk, minden ezen múlik. De igazából minden egyes munkához így kellene hozzáállni, nem? Egy cseppet sem lankadhatna a lelkesedés, hiszen így olyan őszinte.

WERK AKADÉMIA - ZENEI MENEDZSER KÉPZÉS

A mai magyar művészeti piacon egyre nagyobb az értéke azoknak a szakembereknek, akik pontosan tájékozódnak egy adott konkrét művészeti területen, ismerik annak mozgását, kellő rálátásuk van szereplőire. Újonnan induló képzésein az Akadémia ehhez kellő elméleti tudást, háttér információt és kapcsolati tőkét kíván nyújtani.

A Werk zenei menedzsment képzése betekintést ad a komoly és könnyűzene történetébe, működésébe, működtetésébe. Az alapvető struktúrák megismerése után a már bizonyított legjobb hazai szakemberek és profi zenészek mutatják be saját szakterületüket.

Bővebb infokat a Werk honlapján, IDE kattintva találhattok!

Mit gondolsz a nép- illetve világzene helyzetéről jelenleg Magyarországon? Elég „trendi” lett mostanában a műfaj, mi kell vajon hozzá, hogy valaki hitelesen tudja képviselni?

Valóban trendi ez a műfaj, talán túlzottan is. Bevallom, ezért is szeretnék mást. Hiszen ha valami divatba jön és így túl sok helyen hozzájuthatunk azonnal, akkor picit fakulhat, vagy veszíthet a titokzatosságából. Pedig mindig varázsolni kell! Legalábbis szándékunk szerint. Bárki bármiben hiteles, ha igazán, valóságosan éli át és adja tovább.

Neked személy szerint honnan jött a világzenei irányultság?

Az én irányultságom egyszerűen a barátaim népzene iránti rajongásából ered. Mert én soha nem játszottam vagy tanultam népzenét. Csak megszerettem és mivel nem tudok, ezért elkezdtem írni olyan dalokat, amik arra emlékeztetnek, amit megszerettem.

VIDEO: Sz.E.M. - Sír az egyik szemem...

Milyen projektekben veszel még részt a Sz.E.M.-en kívül mostanában?

Zenekaraimon túl (MonamoJazz trio, Blues B.R. Others Band, Pusztaszó...), inkább kreatív munkáim vannak, melyeket szintén végtelenül szeretek. Ilyen volt a Somnakaj (Roma musical), aminek Kovács Antallal közösen voltunk a zenei rendezői és a Müpában mutatták be a Tavaszi Fesztivál keretében. Most készülök Amerikába, ahol egy koncertturnét szerveznek három magyar és négy amerikai zenésszel közösen. Mondanom sem kell, mekkora megtiszteltetés, hogy beválogattak a magyar csapatba! :)

Hogyan tovább a csütörtöki koncertet követően?

Igazából egyszerű a tovább. Dalokat írni, gyakorolni, koncertezni, szövegírót találni, majd őszre egy szépséges és gyógyító lemezzel elkészülni, aztán eljátszani minél több helyen.

Nem gyorsan, nem hangosan vagy hivalkodón, de mélységesen átélve. Ébreszteni, gondolatoztatni, szerettetni, tovább vinni.

Most csütörtökön először hallhatjátok élőben Szirtes Edina Mókus Sz.E.M formációját a Fogasházban!

1510582_870688229624904_6215053287724766652_n

Ha tetszett az interjú nyomj egy lájkot és oszd meg barátaiddal is!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Szinte mindenki kétségbe van esve, fel van háborodva” – Udvaros Dorottya távozása nagy vihart kavart a Nemzeti Színházban
„Ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más” - mondta el egy bennfentes a Blikknek.

Link másolása

Ahogy arról mi is írtunk, Udvaros Dorottya közölte, hogy a Nemzeti Színház nem újította meg a szerződését, anyagi okokra hivatkozva.

Később az intézmény azt mondta, hogy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amit nem szüntettek meg. Erre reagált megint a színésznő, és újra megerősítette, hogy Vidnyánszky Attila nem újította meg a szerződését, csak azokban a darabokban fog játszani, amik még műsoron vannak.

A Blikk információja szerint a színésznő bejelentése óta temetői a hangulat a színházban.

"A társulat rémes állapotban van, szinte mindenki kétségbe van esve, illetve fel van háborodva, hiszen ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más?"

– mondta egy bennfentes a lapnak.

Sokan értetlenül figyelik, hogy külföldi rendezőket hívnak, és nem az itt dolgozó művészekre vigyáznak. Úgy tudják, hogy nagy összegeket kapnak a külföldi vendégrendezők, miközben sok, szerződésben lévő színész anyagi gondokkal küzd. Több fiatal művésznek is másodállást kellett vállalnia ahhoz, hogy meg tudjon élni - írja a portál.

Udvaros Dorottya korábban többször is felszólalt például a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán. Korábban utalt rá, hogy ez is közrejátszhatott abban, hogy az igazgató elküldte.

A lap informátora szerint Vidnyánszky és Udvaros között egy újabb hangos vita is kipattant az előző nemzet színésze választás kapcsán. Mivel ez a színházban történt, azt többen is hallották.

A Blikk beszélt Szarvas Józseffel is, aki korábban együtt játszott a színésznővel a színház nyitóelőadásában.

"Mindig fájdalmas, amikor valaki távozik közülünk, Dorottyával pedig huszonkét éve vagyunk munkatársak, ezért megrázó volt a hír" – mondta a lapnak.

"Azt tudjuk, hogy a színház jelenleg nehéz anyagi körülmények között dolgozik, ez aggodalomra ad okot, de arról nem tudunk, hogy további művészektől is megválna a teátrum. Készülünk a következő évadra. Korábban én is többször mentem el színházból, és nem állt meg az idő" – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Áll a bál a Nemzeti Színházban: Udvaros Dorottya után mások is távoznak a teátrumból
Az Index szerint a tavaly novemberben súlyos balesetet szenvedett Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia sem tér már vissza, és felmondott Barta Ágnes, Mészáros Martin, Szép Domán és Szabó Sebestyén László is.

Link másolása

Pénteken lapunk is megírta, hogy Udvaros Dorottya szerződését 22 év után nem újította meg a Nemzeti Színház, így távozik onnan. Azonban az Index információi szerint azonban nem ő az egyetlen, aki otthagyja a teátrumot.

Pénteken reagált a Nemzeti Színház is, miszerint a művésznőnek határozatlan idejű szerződése van. Később Udvaros Dorottya azonban azt mondta: pénteken volt szerződtetési tárgyalása a vezérigazgatóval, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződését.

A helyzetet még érdekesebbé teszi, hogy a színésznő nemrégiben kapta meg a Nemzet Színésze címet, amiről a lap úgy tájékoztat, éppen Vidnyánszky Attila hathatós támogatásával történt meg.

Az Index információi szerint

a tavaly novemberben súlyos balesetet szenvedett Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia sem tér már vissza. Továbbá felmondott Barta Ágnes és férje, Mészáros Martin, illetve Szép Domán és Szabó Sebestyén László, illetve Farkas Dénes már korábban elhagyta a színházat.

A lap felkereste a színészeket, akik közül Barta Ágnes megerősítette a hírt, miszerint az évad végétől nem lesz már a társulat tagja. A távozók helyére nem tervez új embereket alkalmazni a színház.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET: