KULT
A Rovatból

Szirtes Edina Mókus, aki hangjával és hegedűjével bűvöl

Az egyik legegyedibb hangvételű hegedűs-énekesnőt új, Sz.E.M. nevű zenekaráról kérdeztük.


A világzene kedvelőinek már biztosan ismerősen cseng Szirtes Edina Mókus neve. A tehetséges hegedűs-énekesnő több zenei projektben is részt vesz, most csütörtökön azonban új Sz.E.M nevű formációjának bemutatkozó koncertjét hallgathatjátok meg a Fogasházban. Ennek kapcsán beszélgettünk vele munkájáról és szerelméről, a zenéről.

969775_10151771495062728_398428033_n

Miért döntöttél úgy, hogy új zenekart alapítasz?

Nem is annyira új zenekar, inkább új műsor ez, amit bemutatunk 15-én. Csak azért adtam új nevet neki, mert így, ebben a formában valóban újak vagyunk, mint zenekar.

Mit érdemes tudni a Sz.E.M. formációról? Kik vesznek részt benne, hogy találtál rájuk és mennyiben más az egész, mint a Fabula Rasa volt?

A vonósnégyesem az alapja, akikkel már egy éve együtt játszom. Eddig a két szólólemezem (Szerelmesezős, illetve Mókus és a Tao) anyaga volt terítéken, melyet Gryllus Dániel jelentetett meg. Most viszont két, számomra szuperszonikus muzsikussal egészült ki a kis csapatom: Födő Sándorral és Hámori Mátéval. Ők akadémiát végzett zenészek és egyben a barátaim. Felléptünk már több helyen is együtt, miután elhívtam őket, hogy játsszák velem a zenéimet. Ezekről a dalokról viszont valóban nehéz beszélni, hogy hova sorolhatók. Mindenből táplálkoznak, amin nevelkedtünk, vagy amiért rajongunk, mint muzsikusok. A repertoár nem olyan valami szeretne lenni, ami már létezik, ismerjük jól, tiszteljük, szeretjük.

Mégis valami újat szeretne hozzátenni a zenei műfaji sokadalomhoz. Persze azt is tudjuk, hogy ilyet már nem nagyon lehet. De mégis ez a szándék. Teremteni valami olyasmit, ami klasszikus zenei gondolkodáson és érzésmódon alapul (értem ez alatt a hangszerkezelést, vagy a hangszerelést magát), de mégis átszövi a könnyűzenei dallamvezetés, vagy alatta a lüktetés ered egész más világból (lehet akár etnós, vagy blues-os). Átfogó élményt szeretnénk okozni, még csak nem is elsősorban zeneit, sokkal inkább az emberi érzésrendszerre, képzeletre, vagy egyszerűen a szívre hatót. Azért, hogy melegebb legyen ott bent, vagy hogy gyógyulgasson, ha fáj. Szerintem ez a feladata egy muzsikusnak: szolgálni az Embert.

VIDEO: MR2 Akusztik+ Müpából: Fabula Rasa Orchestra - Lélekvesztő

Mi inspirálta a dalokat? Egyedül írtad őket, vagy a többiek is részt vettek a folyamatban?

A dalok is a fenti célt szolgálják, vagy legalábbis ezt szeretnék. Ezt inspirálják a versek, melyeket megzenésítettem: József Attila, Weöres Sándor, Szép Ernő… Magukért beszélnek. Elmondhatatlan gondolati és érzelmi vezetők. De ami még nagyon hiányzik, és ami miatt ez még csak egy alakuló műsor, az egy igazi, mai, gondolkodó és érzőtárs, aki szöveget ad majd az új dalainkhoz. Aki mai nyelven, mai eszközökkel érinti meg a hallgatóinkat. Ezt az illetőt még keressük. Akár az is lehet, hogy a koncerten ismerkedünk össze vele, a titkos alkotótárssal. Mert tényleg nyitottak vagyunk. Arra is gondoltunk, hogy felteszünk kész, de még szövegtelen dalokat és megversenyeztetjük. Hátha találunk még ismeretlen kincseket :)

Mekkora jelenleg a repertoár? Tervezitek nagylemez kiadását?

Jelenleg 35-40 perc, amit el is játszunk. Őszre mindenképpen szeretnénk egy nagylemezt!

mokus

A bemutatkozó koncertet a Werk akadémia végzős zenei menedzserei szervezik – milyen benyomásaid voltak a munkafolyamatról, éreztél valami különbséget az egyeztetések során?

Ami nagyon pozitív, az a kezdeti izgalommal és várakozással teli odaadás részükről, hogy minden szép és jó legyen. Ez nagyon kedves, mert a fiatalkoromat juttatja eszembe, amikor diploma előtt mindent odaadtunk, amink csak volt, hiszen a diplomán kívül nem is létezik semmi :) Vagyis azt gondoltuk, minden ezen múlik. De igazából minden egyes munkához így kellene hozzáállni, nem? Egy cseppet sem lankadhatna a lelkesedés, hiszen így olyan őszinte.

WERK AKADÉMIA - ZENEI MENEDZSER KÉPZÉS

A mai magyar művészeti piacon egyre nagyobb az értéke azoknak a szakembereknek, akik pontosan tájékozódnak egy adott konkrét művészeti területen, ismerik annak mozgását, kellő rálátásuk van szereplőire. Újonnan induló képzésein az Akadémia ehhez kellő elméleti tudást, háttér információt és kapcsolati tőkét kíván nyújtani.

A Werk zenei menedzsment képzése betekintést ad a komoly és könnyűzene történetébe, működésébe, működtetésébe. Az alapvető struktúrák megismerése után a már bizonyított legjobb hazai szakemberek és profi zenészek mutatják be saját szakterületüket.

Bővebb infokat a Werk honlapján, IDE kattintva találhattok!

Mit gondolsz a nép- illetve világzene helyzetéről jelenleg Magyarországon? Elég „trendi” lett mostanában a műfaj, mi kell vajon hozzá, hogy valaki hitelesen tudja képviselni?

Valóban trendi ez a műfaj, talán túlzottan is. Bevallom, ezért is szeretnék mást. Hiszen ha valami divatba jön és így túl sok helyen hozzájuthatunk azonnal, akkor picit fakulhat, vagy veszíthet a titokzatosságából. Pedig mindig varázsolni kell! Legalábbis szándékunk szerint. Bárki bármiben hiteles, ha igazán, valóságosan éli át és adja tovább.

Neked személy szerint honnan jött a világzenei irányultság?

Az én irányultságom egyszerűen a barátaim népzene iránti rajongásából ered. Mert én soha nem játszottam vagy tanultam népzenét. Csak megszerettem és mivel nem tudok, ezért elkezdtem írni olyan dalokat, amik arra emlékeztetnek, amit megszerettem.

VIDEO: Sz.E.M. - Sír az egyik szemem...

Milyen projektekben veszel még részt a Sz.E.M.-en kívül mostanában?

Zenekaraimon túl (MonamoJazz trio, Blues B.R. Others Band, Pusztaszó...), inkább kreatív munkáim vannak, melyeket szintén végtelenül szeretek. Ilyen volt a Somnakaj (Roma musical), aminek Kovács Antallal közösen voltunk a zenei rendezői és a Müpában mutatták be a Tavaszi Fesztivál keretében. Most készülök Amerikába, ahol egy koncertturnét szerveznek három magyar és négy amerikai zenésszel közösen. Mondanom sem kell, mekkora megtiszteltetés, hogy beválogattak a magyar csapatba! :)

Hogyan tovább a csütörtöki koncertet követően?

Igazából egyszerű a tovább. Dalokat írni, gyakorolni, koncertezni, szövegírót találni, majd őszre egy szépséges és gyógyító lemezzel elkészülni, aztán eljátszani minél több helyen.

Nem gyorsan, nem hangosan vagy hivalkodón, de mélységesen átélve. Ébreszteni, gondolatoztatni, szerettetni, tovább vinni.

Most csütörtökön először hallhatjátok élőben Szirtes Edina Mókus Sz.E.M formációját a Fogasházban!

1510582_870688229624904_6215053287724766652_n

Ha tetszett az interjú nyomj egy lájkot és oszd meg barátaiddal is!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: