KULT
A Rovatból

Nagyinterjú Révész Sándorral

Révész Sándor, a ’70-es, ’80-as évek egyik legnépszerűbb zenekarának számító Piramis frontembere idén ünnepli 60. születésnapját. Újra közönség elé áll, többek közt erről is beszélgettünk.


Láng Dávid cikke

Fotók: Révész Sándor Facebook oldaláról

Hosszabb kihagyás után döntött újra a koncertezés mellett. Hiányzott a színpad az eltelt időszakban?

Természetesen hiányzott, de tudomásul vettem a tényt, hogy a belégzés és kilégzés folyamatához hasonlóan a zenészek életének is két fázisa van, amiből nekem az elmúlt években az alkotás volt soron. 2009 óta egy-két kisebb jótékonysági fellépést leszámítva ezt a szakaszt éltem, most viszont újra itt a váltás pillanata. Én már felkészültem és örömmel állok a jövő csütörtökön esedékes első koncertünk elé.

Néhány évvel ezelőtt egy kis faluba költözött Budapestről, azzal a tudatos céllal, hogy maga mögött hagyja a nagyvárosi nyüzsgést, a természet közelében lehessen. Mennyire volt könnyű az elszakadás?

Nem ez volt az első elrugaszkodásom a nagyvárosi léttől, ’82-83 környékén már elköltöztem egy alföldi tanyára, ahol közel húsz évet töltöttem. Tehát ez most életem második emigrációja Magyarországon belül. A természet, illetve a benne megélhető tökéletes harmónia iránti vonzalom nagyon nagy motivációt jelentettek. Nem tudom, hogy egyetemesen beszélhetünk-e az alkotó ember ez iránti igényéről, de például Demjén Rózsi már jó ideje egy Szigetvár környéki bázison írja a dalait, hasonlóan gazdag állat- és növényvilág által körülvéve.

Sok-sok pályatársunk találta meg a békességet a természet közegében, úgyhogy szerintem egyáltalán nem számítok csodabogárnak amiatt, hogy én is ezt az utat választottam a családommal. A mostani turné jellegét is nagyban meghatározta a környezet, amelyben élek. Azért persze nem érzem idegennek Budapestet sem, viszonylag gyakran járok ide a különböző kötelezettségeim miatt, de hosszútávon nem gondolom, hogy az óriási forgalom, a nyüzsgés, illetve a levegő minősége annyira hiányozna.

Inspirálta új dalok írására a vidéki környezet?

Nem mondanám, hogy csak az, a tarsolyomban lévő új szerzemények többnyire még itt Budapesten születtek. Egy-két olyan életkép akad, ami vidéki emlékeket idéz fel és megpróbáltam dal formájába önteni. De hát az ember éber, mindig nyitott szemmel jár a világban, így hol az erdő szépségét, hol a városi forgatag sokszínűségét énekli meg. Nyitottnak maradni és az őszinteséget megőrizni – szerintem ezek a legfontosabbak egy alkotó ember életében. Én nagyon szerencsés vagyok, mert megtaláltam a megfelelő egyensúlyt ezen a téren.

Hogy jött az aktuális koncertsorozat ötlete és mit érdemes róla tudni?

Az volt a szándékom, hogy a hangzás a lehető legletisztultabb, legbensőségesebb legyen. A korábbiakhoz képest ez legalább akkora elrugaszkodást jelentett, mint elköltözni Budapestről vidékre. Vissza akartam adni azt az élményt, amit egy dal megalkotásának pillanatában érzek, vagy egy szál akusztikus gitárral, vagy zongoránál ülve. A mai felfogásom szerint közönség előtt sem kell hozzá se dob, se basszus, se semmi más, csak szimplán azt a hangulatot kell létrehozni, amely az alkotás során is jelen volt.

Korábban még sosem álltam így színpadra (kivéve néhány szűk körű baráti eseményt), úgyhogy nagyon inspirált, hogy egy egész koncertet építsek fel tudatosan erre az érzelmi tónusra. Zajzon Gábor pedig épp megfelelő társnak bizonyult ebben, hosszú évtizedek óta ismerjük egymást és maximálisan egy hullámhosszon vagyunk, ahogy azt az elmúlt hónapokban próbával töltött közel 180 munkaóra is bizonyította.

A repertoárt mekkora arányban alkotják régi és új szerzemények?

Nagyjából fele-fele. Semmi olyasmi szándék nem vezérelt, hogy a múltra támaszkodjak, hiszen nem is lenne ízléses kisajátítani azokat a dalokat, amelyeket a Piramissal vagy a Generállal közösen hoztunk létre. Persze azért a nagy slágereket nem akartuk kihagyni, de többé-kevésbé kronologikus sorrendben haladva igyekszünk végigmenni az egész pályafutásomon.

A Piramis klasszikus felállásának újjáalakulására van még bármi esély, mondjuk egy későbbi kerek évforduló apropóján?

Ez a fejezet részemről már lezárult. Gyönyörű öt évet töltöttünk együtt annak idején ’76-tól ’81-ig, illetve az azóta történt két összeállás (1992 és 2006) is nagyon emlékezetes volt. Ezt felülmúlni valószínűleg nem tudnánk, nosztalgiázni pedig nem akarok.

Legutóbb, hét évvel ezelőtt én kész lettem volna csinálni valami újat, ösztönöztem is rá a többieket, hiszen például a most színre vitt dalok nagy része már akkor is a tarsolyomban volt. Sajnos nem találtam megértő fülekre, talán mert már elfáradtak a dalszerzői kvalitásaik, amit az is mutat, hogy az ő mostani produkciójuk is kizárólag a múltidézésre épül. De hát ez az ő dolguk, én mindenesetre más utat követek.

Hároméves lányának életében milyen szerepet tölt be a zene?

Nagyon közel áll hozzá, különösen megejtő, mikor az ő szájából hallok olyan dalokat, amelyek a múltam szerves részét képezték. Például amikor egy jó fél évszázaddal ezelőtt született Nancy Sinatra dalt kezd el énekelni – persze nem beszél angolul, de a hangokat próbálja utánozni –, az óriási élmény. Amikor pedig Demjén Rózsi születésnapi koncertjére készültem 2011 végén és emiatt azt a három-négy számot, amit közösen előadtunk, otthon számtalanszor elpróbáltam, a feleségem mondta utólag, hogy a koncerten végig énekelte a lányom a dalokat, pedig akkor még alig kétéves volt.

De ez szerintem természetes is, jó esetben minden gyerek lelkéhez közel áll az ének, a zene, a tánc. Nekem, mint korosabb apának viszont különösen nagy élmény látni ezt a pöttöm kis embert és a belőle áradó óriási vitalitást, már a fejlődésének ebben a korai szakaszában is.

A mai magyar zenekarokkal mennyire van képben?

Sajnos nem igazán, bár néha felfigyelek egy-egy sokat ígérő énekesre, illetve együttesre a tévében vagy rádióban, de annyira nem jellemző. Az is biztosan közrejátszik ebben, hogy a zenész szakma degradálódása miatt a fiatal tehetségek megjelenési lehetőségei borzasztóan leszűkültek: hiába lenne adott esetben nagyon jó, amit csinálnak, ha pénz híján nem tudnak lemezt kiadni, vagy akár csak rögzíteni a dalaikat.

Mindazonáltal tudom, hogy vannak ilyenek, emellett pedig a tehetségkutatók nyerteseinek is mindig utánanézek, említsük csak Radics Gigit példaként, vagy még sorolhatnám. Köztük is akad pár igazán csillogó tehetség.

Hogyan tovább a tavaszi turné után? Lesz folytatás ősszel is, adott esetben akár egy új lemezzel megtámogatva?

Igen, mindenképp szeretnénk folytatni, hiszen a tavasszal sorra kerülő tíz város mellett még legalább tizenöt-húsz olyan van, ahová szeretnénk elvinni ezt a műsort. Kaposvár, Zalaegerszeg, Nyíregyháza, vagy Győr mind ilyenek és még jó párat említhetnék, ahol szívesen játszanánk, de az első ütembe nem fértek be. Ha pedig ez megvalósult, örömmel nézünk a jövő év elé is, amihez nagy eséllyel vagy egy lemezt, vagy egy élő dvd-t is társítunk majd. Ha az utóbbi mellett döntünk, azt valószínűleg az egyik utolsó őszi állomáson fogjuk rögzíteni, amikorra már igazán összeáll és kikristályosodik az egész.

Szerencsére a jegyek is nagyon jól fogynak, mindenhonnan olyan visszajelzéseket kapunk, hogy van igény erre a programra. Persze a koncepcióból is adódik, hogy nem megalomán sportcsarnokokban gondolkodunk, egyenként 3-400 fős befogadóképességű helyekről van szó, de ezzel együtt nagyon jól esik az érdeklődés. Végső soron nekem is majdnem annyira újdonság ez az egész, mint a közönségnek.

A turné eddig bejelentett állomásai:

Április 11. Békéscsaba, Phaedra Rendezvényközpont

Április 18. Dunaszerdahely, Városi Művelődési Központ

Április 25. Kecskemét, Kulturális Központ

Május 16. Cegléd, Kossuth Művelődési Központ és Könyvtár

Május 21. Szeged, Belvárosi Mozi

Május 25. Budapest, Óbudai Kulturális Központ

Június 1. Miskolc, Ady E. Művelődési Központ

Nyomj egy lájkot, ha örülsz Révész Sándor visszatérésének! :)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: