KULT
A Rovatból

Szép, de minek? – A kis hableány élőszereplős változata hosszabb, de rosszabb, mint a régi

Rob Marshall és a Disney összedugták a fejüket, és kitalálták, hogyan lehet egy könnyed, rövid, éneklős meséből, két óránál is hosszabb epikus musicalt csinálni.

Link másolása

Miért lesz felesleges egy film? Ennek több oldalát is bemutatja Rob Marshall rendező legújabb zenés kalandfilmje, A kis hableány. Ha ismerős a cím, az nem véletlen, ugyanis a Disney megint úgy döntött, hogy

egy klasszikus meséjét fosztja meg a kézzel rajzolt varázstól, és ülteti át szuper-realisztikus CGI tengerbe.

Az biztos, hogy a stúdió vezetőinek felcsillant a szeme, amikor ez a remek ötlet előkerült, hiszen újból meg lehet fejni az a bizonyos tehenet.

De tényleg! Mitől lesz felesleges ez a film? Hát azon egyszerű oknál fogva, hogy nem ad semmivel sem többet, mint az 1989-es változat. Nem vagyok nagy rajongója az eredeti, kézzel rajzolt műnek, de ha úgy gondolja az unokahúgom, hogy meg akarja nézni, még rá tud venni a maga kis 83 percére. De kérdem én, miért volt szükség arra, hogy ugyanazt a történetet leforgassák 135 percben? Nem kockáról kockára ugyanazt a filmet kapjuk, de egy közel hasonlót, 50 perc ballaszttal.

Van egy bájos kis mese egy lányról, az álmairól és a hercegről. Pont.

Az újragondolt részek és a sallang nem adnak sokkal többet az élményhez, mint a korábbi verzió. Egy-két karaktert jobban kifejtenek, illetve kapunk még nagyjából három új dalt, melyek meg sem közelítik a rajzfilmben szereplő klasszikus, ikonikus zenéket.

Azért megnézni a Rob Marshall-verziót, mert szép, nem éri meg a jegy árát. Mondjuk, vitathatatlan, hogy káprázatos a képi világa, a díszlet-design és a vizuális effektek, ezek mind-mind példaértékűek. Azonban a 2018-as Aquamantől is körülbelül ezt kaptuk, az Avatar második részéhez képest pedig egyenesen visszafejlődés történt.

Tudom, hogy a kettőnek összehasoníthatatlan a költségvetése, de arról tudok csak írni, amit a vásznon láttam.

A zenék terén vagy a klasszikusok újra feléneklése történt, vagy teljesen új és szörnyű szerzemények születtek. Ebben is az új ellenzője vagyok. A régi számok igenis jobban szóltak az 1989-es változatban. Ugyan szinkronnal néztem a filmet, de nem hinném, hogy az eredeti nyelvű dalok megmentették volna a teljes összehasonlítás általi bukástól.

A casting ügyes, beleszőttek egy karibi hangulatot, ami alapvetően újítás volt, de mégis illett a történetbe, viszont semmivel sem adott többet hozzá. A főszereplő Halle Bailey-t sokan szidták az előzetesek alapján, amiben van igazság, nem az a klasszikus szépség, de alapvetően jól hozta Ariel szerepét, Radics Gigi szinkronja talán rontott az összképen. Gigi énekhangban jól teljesít, de a szerep párbeszéd részei igazán gyengusra sikerültek. Még szerencse, hogy a tengeri boszorkány időben elveszi szegény Ariel hangját.

Az Erik herceget játszó Jonah Hauer-King, nevéhez méltó módon tökéletes nemes , jó kiállású, karizmatikus, igazi Disney-hercegecske.

Melissa McCarthy, amíg a CGI nem nyomta agyon, lubickol a gonosz boszorka Ursula szerepében. Érezhetően élvezte, hogy a már megszokott ráerőltetett vicces, nagyszájú csajszi karakterből kibújhatott. Javier Bardem pedig akármit el tud játszani, akárhogy, így Triton király szerepét kirázza a kisujjából.

Amin nem tudok továbblépni, azok a varázsállatok. Nem értettem miért erőltették az Oroszlánkirály-féle hiperrealisztikus vizuális effekteket az állatoknál. Ficánka, Hablaty és Sebastian, mindannyian érzelemmentes, fotórealisztikus CGI-pofit kaptak, ezzel pedig az alkotók pont azt érték el, mint az Oroszlánkirályban. Nem tudtak színészkedni, nem voltak elég kifejezőek.

Ha egymás mellé teszünk egy-egy képet az 1989-es szomorú Sebastianról és a 2023-as változatról, az elsőről egyértelműen látjuk, milyen érzelmet próbál átadni,

addig utóbbinál maximum a pupillája tágulásából tudjuk majd megmondani, hogy éppen történik „benne” valami. Szerencsére a minőségi szinkronmunka a magyar változatban is segített az állatokon, de ha kicsit „pixarosabb” lett volna a designjuk, lehet, hogy nem idegenítenek el ennyire tőlük.

A kis hableány-fanok továbbra is szeretni fogják Ariel történetének 2023-as verzióját, ha túl tudnak lépni a főszereplő nem éppen dán konvencionális szereposztásán. Mindenki másnak az eredetit ajánlom, az legalább rövidebb.

Ezt a filmet, úgy gondolom, a Disney bombasikernek szánja, de van egy megérzésem, hogy ez nem fog bekövetkezni úgy, ahogy az Aladdinnál vagy az Oroszlánkirálynál.

A látvány szép és talán a hangulat is ott van, de valahogy nem találják a célcsoportot az egeres vállalatnál. Ha így folytatják, sok élőszereplős remake gyorsan megy majd a Disney+ kínálatába. Előre féltem az új Herkules-produkciót.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


KULT
„Ez szégyen” – Kommentek tucatjai szólnak be a Cannes-ben győztes magyar filmesnek gratuláló Filmintézetnek
„Mégis mi a viharnak gratuláltok, hm? Nem támogattátok, háromszor dobtátok ki a tervét és végül francia pénzből készült el a film. Még promózni se promóztátok akkor, amikor felkerült a listára. Kisstílű csinovnyikok” – ez volt az alaphang a kommentekben.

Link másolása

Mi is megírtuk, hogy Buda Flóra Anna francia-magyar koprodukcióban készült 27 című animációs filmje nyerte el szombat este a legjobb rövidfilmnek járó Arany Pálmát a 76. Nemzetközi Cannes-i Filmfesztiválon, ahol egyedüli magyar versenyfilm volt.

Hamar híre ment, hogy a kisfilmhez a Nemzeti Filmintézet semmivel nem járult hozzá, magyarán hazai támogatás nélkül készült el. Összesen háromszor dobták vissza a filmötletet egyébként.

Erre jött a Nemzeti Filmintézet egymondatos gratulációja a Facebookon:

„Óriási gratuláció a 27 címü rövidfilm alkotóinak az Arany Pálmához!”

– írták.

Ezt lehet, hogy nem kellett volna, mert ha beleolvasunk a kommentekbe a bejegyzés alatt, akkor nyugodtan mondhatjuk, hogy magukra rántották az abroszt és ami rajta volt...

„A filmintézet háromszor visszadobta a tervet, így Franciaországban készült. Ez szégyen és kiválóan leírja a fideszes filmintézet működését.”

„Úgy tűnik ebből a gratulációból, mintha bármi közötök volna a filmhez és alkotóihoz. Ja, mégis. Annyi, hogy elutasítottátok őket többször is. Nemtelen ez a behízelgős álgratuláció.”

„Elég abszurd ez, mekkora gombóc lehet, hogy egy a rezsimnek nem behódoló, többször is visszautasított művésznek gratulálni kellett. Lehet, ha a stadionok füvét gereblyéző jobbágyokról szóló filmet készített volna, annak jobban örültök. Főleg ha flexibilis költségvetéssel készül.”

„Szerintem "nektek" ehhez hozzá sem szabadna szólnotok! Semmi közötök hozzá! Max a szégyen, hogy "megint" úgy érvényesül magyarként valaki a világban, hogy innen fél kontinenssel odébb álltak vele szóba. Nem pedig itthon, a hazájában. Hányinger a köbön!”

Kattints még kommentekért, és hogy végül hogy készült el a film:



Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Kiderült, mi okozta Tina Turner halálát
Az énekesnő régóta betegeskedett, 2017-ben veseátültetésen esett át, korábban pedig bélrákot diagnosztizáltak nála.

Link másolása

Rövid nyilatkozatot tett Tina Turner szóvivője, amelyből kiderült, mi okozta a rock’n’roll királynőjének halálát.

A 83 éves énekesnő halálhírét szintén a szóvivő közölte a világgal szerdán. Turner régóta betegeskedett:

2014-ben agyvérzést kapott, 2016-ban bélrákot diagnosztizáltak nála, 2017-ben pedig veseátültetésen esett át.

A fellépésektől még évekkel korábban, 2009-ben, az 50. jubileumi világkörüli turnéja befejezése után visszavonult.

A Daily Mailnek az énekesnő képviselője most megerősítette, hogy

Tina Turner természetes halállal, békés körülmények között halt meg a svájci otthonában.

Turner a halála napjáig veseelégtelenséggel küzdött, illetve magas vérnyomása is volt egyéb betegségek mellett.

(Forrás: 24.hu, Daily Mail)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Szegedi Erika színésznő
A Jászai Mari-díjjas színművész közel ötven évig volt a Vígszínház tagja, ezalatt több mint 70 szerepben állt színpadra.

Link másolása

81 éves korában pénteken meghalt Szegedi Erika Jászai Mari-díjas színésznő, aki csaknem 50 éven át volt a Vígszínház tagja. A hírt a színház közölte a Facebook-oldalán.

A Vígszínház azt írta, hogy Szegedi Erika balerinának készült, de később a Színművészeti Főiskolán tanult Pártos Géza osztályában, majd egy évadra a kecskeméti Katona József Színházhoz szerződött. Várkonyi Zoltán hívta a Vígszínházhoz, ahol elsőként Dürrenmatt Fizikusok című tragikomédiájában a fiatal ápolónő szerepe várt rá.

A Vígben töltött évtizedek alatt több mint 70 szerepben állt színpadra. Felejthetetlen alakításai közé tartozik Adél Az üvegcipőben, Kata A makrancos hölgyben, Abigail A salemi boszorkányokban, Anna a Platonovban és Roxane a Cyranoban.

Munkásságát többek között Jászai Mari-, illetve Déryné-díjjal tüntették ki, de megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztjét is.

„Szerepről szerepre formálódva és fejlődve bizonyította be Szegedi Erika, hogy különleges lelki hőszabályozóval rendelkezik, amellyel a szenvedély és az érzékiség forróságától, egy belső permanens izzáson át a gúny vagy a gonoszság metsző hidegéig széles skálán képes megjeleníteni a legváltozatosabb nőalakokat. Vérbő, szépasszonyt, szenvedély lázában emésztődő klasszikus figurát, gyermekien naiv butuska személyt, veszedelmesen ravasz perszónát, s ki tudná felsorolni még, hányféle karaktert, sorsot, életet” – ídézték egy 1977-ben róla megjelent kritikát

Szegedi Erika azonban akkor még csak pályájának elején járt, de ez a jellemzés mindvégig igaz maradt rá. Utolsó vígszínházi szerepében, a 2012-ben bemutatott Monokliban is múlhatatlan derűvel sziporkázott, hol kisgyermekként, hol pedig fölényes, rafinált asszonyságként komédiázott.

„Emlékét szeretettel őrizzük és ápoljuk”

- zárta bejegyzését a Vígszínház.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tudtad, hogy Yoda majdnem bele sem került A jedi visszatérbe? 12 érdekeség a 40 éves filmről
Már 4 évtizedes A jedi visszatér, ebből az alkalomból összegyűjtöttünk néhány érdekes tudnivalót minden idők egyik legnépszerűbb sci-fijéről.

Link másolása

A Star Wars univerzum rajongói rendkívül megosztottakká váltak az elmúlt huszonöt évben. Az előzmény-trilógia, a folytatások, a spinoff filmek, újabban pedig a Disney sorozatok borzolják a kedélyeket.

Egy valamiben azonban általában mind egyetértenek: az eredeti trilógia a legjobb.

Persze hogy azon belül kinek melyik film a kedvence, megint vitákra adhat okot. E sorok írójának az idén május 25-én 40 éves Return of the Jedi, vagyis A jedi visszatér áll legközelebb a szívéhez.

A kerek évforduló alkalmából összeszedtünk néhány érdekességet a sci-fi műfaj meghatározó darabjáról.

Más lett volna a címe

A film eredeti címe „Revenge of the Jedi”, vagyis „A jedi bosszúja” volt. Később azonban a Star Wars szülőatyja, George Lucas megváltoztatta, mert úgy érezte, a „bosszú” nem illik a jedi filozófiához. Lawrence Kasdan forgatókönyvíró annak idején gyengének tartotta A jedi visszatér címet, de Lucast nem tudta megingatni.

A sokoldalú dublőr

A legelszántabb rajongók tudják, hogy a filmben Tracy Eddon volt Carrie Fisher dublőre. Meglehetősen híres az a forgatási fotó, amelyen a két hölgy látható, amint Leia hercegnő híres aranybikinijében napoznak. Azt viszont talán kevesebben tudják, hogy Eddon nem csak Leiát helyettesítette, ha kellett: többször ő ugrott be Anthony Daniels helyett is C3PO szerepébe. Ő látható például akkor, amikor a droid leesik Jabba bárkájáról.

Breki a Star Warsban?

Salacious Crumbnak hívják azt az idegesítően vihorászó kis lényt, amelyet Jabba tróntermében láthatunk. A figurát életre keltő Tim Rose – aki egyébként Ackbar admirálist is mozgatta – egy interjúban azt mondta, Crumb kitalálót arra gondoltak a megalkotása közben, hogy nézne ki Breki a Muppet Showból, ha túl sok szteroidot szedne.

Jabbát megalkotni sem volt könnyű

Ha már szóba került Jabba: a hatalmas animatronikot hat ember mozgatta. Belül összesen hárman helyezkedtek el, hogy működtessék a karjait, a nyelvét és a fejét. Egy ember a bábu alatt fekve zsinegeket húzogatva nyitotta-csukta Jabba száját, és gondoskodott róla, hogy az oldala úgy mozogjon, mintha lélegezne. Ketten pedig távirányítással mozgatták a szemeket, beleértve a pupilla tágulását is. Végezetül egy utolsó stábtag géllel dörzsölte be a bábut, hogy nyálkásnak tűnjön.

Jabba megépítése 3 hónapot vett igénybe, 500000 dollárba került, és több mint 900 kilót nyomott.

Amikor nem működik a technika

Az uralkodó székét gépiesítették, hogy forgatni tudják, ahogy a felvétel megkívánta. Sajnos valamiért nem működött tökéletesen, ezért az uralkodót alakító Ian McDiarmidnek végül a lábával kellett besegítenie.

Yoda majdnem bele sem került

George Lucas a film készítése alatt kikérte egy gyerekpszichológus véleményét. A szakember azt mondta, valahogy egyértelműsíteni kell, hogy Darth Vader valóban Luke Skywalker apja, különben a 12 év alatti közönség azt fogja gondolni, a sötét nagyúr egyszerűen hazudott.

Az győzte meg a producert, hogy kiderült, a Vader hangját adó James Earl Jones maga is azt hitte, hogy a karaktere egyszerűen hazudik. Ezért döntött Lucas végül úgy, hogy a Jedi visszatérben is szerepelni fog Yoda, és ő erősíti meg a furcsa családi köteléket.

Egzotikus nyelvek

A Jedi visszatérben sok lény érthetetlen nyelven beszél. Ezek azonban nem kitalált dialektusok, csupán kellően egzotikusak ahhoz, hogy az átlag mozinéző ne értse őket. Lando Calrissian másodpilótája, Nien Nunb például a kenyai haya dialektusban beszél, ami kellemes meglepetést okozott a kenyai nézőknek.

Az ewokok sok mondatát filippínó nyelven írták, a legtöbb ewok szöveg azonban kalmükül van, ez a Dél-Oroszországban élő törzsek nyelve. Érdekesség, hogy maga az „ewok” szó egyszer sem hangzik el a filmben, sem a különböző ewok karakterek neve (Wicket, Paploo és a többi).

Jabba „hut” dialektusban beszél, amihez az inka kecsua nyelvből merítettek inspirációt.

A félelmetes öleb

Gyerekként igencsak féltem Jabba hatalmas szörnyétől, a rancortól. Talán már akkor sem paráztam volna annyira, ha tudom, hogy a fenevad ijesztő morgása valójában egy tacskóhoz tartozik.

Apja fia

Azt mindenki tudja, hogy a Star Wars-filmek zenéjét John Williams komponálta. Azt viszont talán kevesebben, hogy a neves zeneszerző fia sem esett messze a fától, hiszen ő Joseph Williams, aki a 80-as években a

Toto együttes énekese volt. Joseph maga is besegített apukájának, az Ewok által énekelt daloknak például ő írta a szövegét.

Harci rágók

Az endori csata jeleneteiben a távolban látszó űrhajók és objektumok valójában mindenféle random tárgyak, például megrágott rágógumik. A stáb tudta, hogy a sok akció elvonja a figyelmet, senki nem fog arra figyelni, mi van a háttérben.

A nagy túlélő

Luke Skywalker mellett Wedge Antilles az egyetlen X-szárnyú-pilóta, aki mindhárom filmet túlélte.

Aki nem kért belőle

A film rendezésére David Lynchet is felkérték, de ő visszautasította azzal, hogy „ez Lucas ügye”, és inkább leforgatta a Dűnét.

Link másolása
KÖVESS MINKET: