KULT
A Rovatból

Szegénysorból jött, állítólag már több mint 80 ismert nővel kavart, és retteg a magánytól – Leonardo DiCaprio 50 éves

Gyerekként több mint 100 sikertelen castingon vett részt, de nem adta fel. Kapcsolatok és protekció nélkül lett a szegény Los Angeles-i kissrácból Hollywood egyik utolsó filmsztárja.


Képzeljünk el egy olasz-orosz-német kisfiút, aki a gyermekkorát a Los Angeles-i hiphopszcénában töltötte, tele álmokkal arról, hogy filmsztár legyen. Leonardo Wilhelm DiCaprio 1974. november 11-én született az angyalok városában, amelynek egyik durva környékén nevelkedett. A kultúrák és hátterek keveredéséből adódóan édesanyja, Irmelin Indenbirken (81) német és orosz származású, míg édesapja, George DiCaprio (81) olasz gyökerekkel rendelkezik. S bár a gyerekkori környezet zord volt, az ifjú Leonardo már itt a kiteljesedésre hajtott: felfedezte a vibráló street art szcénát, részese lett a helyi hiphopkultúrának, és legfőképpen visszavonhatatlanul beleszeretett a színészetbe. A helyi graffitialkotások által reprezentált emberi drámák és tragédiák mély vonzalmat ébresztettek benne a történetmesélés iránt, és szerencsére a családja teljes mértékben támogatta őt a szenvedélye megélésében.

Amúgy azért nevezték el Leonardónak, mert az első rúgása a méhben akkor történt, amikor Irmelin épp egy Leonardo da Vinci-festményt nézegetett egy múzeumban… Szerencsés időzítés.

A szülők mindent megtettek

Irmelin és George tehát már korán észrevették, hogy a kis Leónak van tehetsége a színészethez, mert amikor vendégeket hívtak magukhoz, rögtön utánozni kezdte őket, amint elmentek. S bár Hollywoodban éltek, vagyis igen közel a tűzhöz, nem volt sok pénzük, színészi és filmes kapcsolataik pedig egyáltalán nem.

A szülők azonban (akik még Leo születése előtt szétmentek), amit lehetett, megtettek: elvitték őt múzeumokba, megismertették a művészetekkel, a különböző kultúrákkal, és könyveket olvastak neki. Egy jóhírű általános iskolába íratták be, még úgy is, hogy az anyjának 2 órát kellett vezetnie reggelenként, hogy bevigye őt, haza pedig az apja hozta ugyanígy délutánonként. A suli azonban sosem ment Leónak, mivel nehezen tudott olyan dolgokra koncentrálni, amiket nem akart megtanulni. Ezért minden iskolai szünetben és a szabadidejében improvizációs és breaktáncos jeleneteket csinált.

Az első szerepét mindössze 5 évesen kapta, de úgy tűnik, ez még túl korai volt neki… Irmelinnek ugyanis 1979-ben sikerült bejuttatnia őt a Romper Room című tévéműsorba. Ez az élmény azonban talán nem a legjobbkor jött a számára, mivel akkor még nem tudták kontrollálni a viselkedését a forgatáson. Megpofozta a kamerát, és folyton ugrabugrált, hogy megmutassa, tud szaltózni is.

Egy darab hús

Az egyik első akadály tehát, amellyel DiCapriónak szembe kellett néznie, az volt, hogy ügynököt találjon. Az egyik még azt is javasolta neki, hogy változtassa meg a nevét Lenny Williamsre, mert így könnyebben kaphatna munkát, mivel ez jobban tetszene az amerikai közönségnek. Körülbelül 100 meghallgatáson vett részt kisgyerekként, anélkül, hogy egyetlen szerepet is megkapott volna.

Az egyik meghallgatáson, amikor Leonardo körülbelül 10 éves volt, öt gyereket hoztak be, hogy megnézzék a külsejüket, hogy alkalmasak lennének-e a szerepre. „Úgy éreztem magam, mintha egy darab hús lennék. A hölgy rám és a többi gyerekre nézett, majd azt mondta: »Nem ő, nem ő, nem ő, nem ő. Ti pedig maradjatok!« Én voltam az egyik »nem ő«.

Hazafelé menet a kocsiban sírtam, és azt mondtam: »Apa, nagyon szeretnék színész lenni, de ha ez ilyen, akkor nem akarom csinálni«” – emlékezett vissza Leo a korai évekre. Szerencsére George továbbra is támogatta, és arra biztatta őt, hogy soha ne adja fel.

Az apjától kapott motiváció és az édesanyja anyagi támogatása pedig arra ösztönözte, hogy folytassa a meghallgatásokat.

Végre talált magának egy jó ügynököt, aki körülbelül 20 reklámfilmben szerzett neki szerepet. Majd az 1990-es évek elején DiCaprio rendszeresen kezdett el szerepelni a tévében. A The Outsiders című tévésorozattal kezdte, majd egy kisebb karaktert kapott a Santa Barbara című telenovella egyik epizódjában. Ezután feltűnt Az új Lassie-ben és a Roseanne-ben is, a Parenthood című széria 12 epizódja (1990-ben) pedig jelentősen javította a lehetőségeit.

Nem szokványos filmkarrier

DiCaprio már tiniként változatos szerepeket választott, ellentétben más színészekkel, akik inkább ragaszkodtak a jól bevált receptekhez. A Rémecskék 3 (1991) és a Poison Ivy – Szex, hazugság, bosszú (1992), valamint a Growing Pains című sorozatban való 23 epizódos részvétele után meg is érkeztek a nagy lehetőségei. Amikkel élt is. 1993 volt az áttörés éve a számára, hiszen ekkor kapott főszerepet Robert De Niro mellett az Ez a fiúk sorsában, illetve ekkor játszhatta el Johnny Depp mentális problémákkal küszködő öccsét a Gilbert Grape-ben, amiért 19 évesen megkapta első Oscar-jelölését is (a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában). „Szerintem a színészek elkövetik azt a hibát, hogy megtalálják a kis résüket a szakmában, és amint megpróbálnak valami sötétebbet csinálni, bumm, pofon vágják őket érte, ezért visszamennek ahhoz, amit korábban csináltak. Ezért tud kegyetlen lenni a szakma, mert nem ösztönöz arra, hogy tanulj” – árulta el.

És bár korábban nem érzett nyomást a közönség részéről arra, hogy bizonyítsa a tehetségét, a Gilbert Grape forgatása után úgy érezte, továbbra is meg kell mutatnia, mit tud. Mire használta tehát a frissen jött népszerűségét a két ’93-as film után? Milyen szerepeket vállalt be? Nos, egy drogos gimisről szóló drámát (Egy kosaras naplója), egy westernt (Gyorsabb a halálnál) és egy homoszexuális költőről (Arthur Rembaud) szóló kosztümös filmet (Teljes napfogyatkozás). Sokan úgy gondolták ekkor, hogy ez a gyerek nem normális. Amikor játszhatna blockbusterekben is…

Leo azonban még várt egy kicsit. 1996-ban a Baz Luhrmann-féle Rómeó + Juliának köszönhetően tiniidol lett belőle (ekkor már 22 éves volt), majd 1997-ben jött a blockbuster. Az addigi legnagyobb valaha.

James Cameron Titanicja óriási áttörést hozott a számára, Jack Dawson felejthetetlen alakításával kitörölhetetlen nyomot hagyott a közönség szívében világszerte. Még úgy is, hogy Leo azért egy kicsit megsértődött, amiért a partnerével, Kate Winslettel (akivel azóta is nagyon szoros kapcsolatot ápol, és az egyik legjobb barátjának tartja) ellentétben őt nem jelölték Oscar-díjra (értsd: nem ment el az 1998-as díjátadóra).

A Titanicot követő években aztán DiCaprio tovább növelte a tétet, és egy sor, kritikusok által elismert filmben nyújtott erős alakítást. Például egymásra találtak Martin Scorsese-vel, aki Robert De Niro után őt szemelte ki következő múzsájának, és már hat közös filmek forgattak együtt: New York bandái (2002), Aviátor (2004), A tégla (2006), Viharsziget (2010), A Wall Street farkasa (2013), Megfojtott virágok (2023). Leóért azonban más nagynevű rendezők is kapkodtak, mint például Woody Allen (Sztárral szemben), Danny Boyle (A part), Steven Spielberg (Kapj el, ha tudsz), Ridley Scott (Hazugságok hálója), Sam Mendes (A szabadság útjai), Christopher Nolan (Eredet), Clint Eastwood (J. Edgar – Az FBI embere), Alejandro G. Iñárritu (A visszatérő), Adam McKay (Ne nézz fel!) és persze Quentin Tarantino (Django elszabadul, Volt egyszer egy… Hollywood).

Az Oscar-díj sem jött azonnal, sőt, csak az ötödik jelölését tudta végül díjra váltani: a Gilbert Grape, az Aviátor, a Véres gyémánt és A Wall Street farkasa után végül a 2015-ös A visszatérő hozta el számára a hőn áhított arany szobrocskát. A filmjei egyébként már több milliárd dollárt hoztak, s mivel jó, ha két-háromévente jelentkezik új filmmel, továbbra is eseményszámba megy egy újabb DiCaprio-menet. Sokak szerint ő az egyik utolsó filmsztár.

A szupermodellfaló

Leonardo DiCaprio 50 éves lett, ám még sosem nősült meg, és gyermeke sem született eddig. Elmondása szerint egész felnőtt élete során vegyes érzései voltak azzal kapcsolatban, hogy családot alapítson-e. Egy interjúban azt mondta, túlságosan lefoglalja a karrierjére való koncentrálás ahhoz, hogy ilyesmin gondolkodjon. A nyilvánosság előtt pedig azt fejezte ki többször is, hogy nem hisz a házasságban. Később azonban tudatosan ellentmondott önmagának, és azt mondta, szeretne egyszer megházasodni és gyerekeket vállalni. „Amire határozottan szükségem van, az az, hogy az életem ne csak a karrieremről szóljon. Épp tegnap este gondolkodtam azon, hogy az életemnek milyen kevés részét éltem normálisan, és nem valami távoli filmes helyszínen” – árulta el Leo, aki mindig is úgy érezte, hogy egy részének túl sok szakmai terve van ahhoz, hogy egyáltalán fontolóra vegye a családalapítást, a másik része pedig úgy érezte, a gyermekvállalás gondolata nem is olyan távoli.

„Ebben a szakmában semmi sem olyan veszélyes és félelmetes, mint a magány. A világ legtávolabbi pontjain forgatsz filmeket, el vagy választva a családodtól és a barátaidtól. Egy bizonyos ponton a szállodai szobádban ücsörögsz, nézed magad a tükörben, és rájössz, hogy mennyire magányos vagy, és milyen messze vagy attól, hogy normális életet élj. Ez eléggé gyomron vágja az embert!” – vallotta be.

S ha felesége nem is, barátnője számtalan akadt, megrögzött nőfaló agglegényimidzse a bulvársajtó egyik kedvelt témája, ahol számtalanszor leírták már, hogy kizárólag 25 év alatti nőket választ magának, persze főként szupermodelleket. Az exei közé tartozik állítólag (és többek között) Heather Graham, Juliette Lewis, Kate Moss, Natsha Henstridge, Demi Moore, Naomi Campbell, Bijou Phillips, Eva Herzigova, Carmen Electra, Gisele Bündchen (ő volt az első hosszabb kapcsolata, 1999-től 2005-ig voltak együtt), Paris Hilton, Sara Foster, Bar Refaeli (az izraeli modellel 2005-től 2011-ig randizott), Lindsay Lohan, Blake Lively, Erin Heatherton, Rihanna, Kelly Rohrbach, Nina Agdal, Camila Morrone (vele is öt évet töltött együtt: 2017 és 2022 között) és Gigi Hadid. Sőt, 2013-ban még az akkor 20 éves Palvin Barbival is hírbe hozták. Bő és illusztris lista… Jelenleg a nála 24 évvel fiatalabb, vagyis 26 éves olasz modell, Vittoria Ceretti a barátnője, akivel 2023 júliusa óta tölti együtt a szabadidejét. Talán végre megtörik a jég?

Csak természetesen

Leo a sikereit azonban nem csak a filmvásznon aratta, mivel következetesen használja a népszerűsűgét és nyilvános platformját a környezetvédelem érdekében. Ő nem csupán egy szócső, annál sokkal jelentősebb elkötelezettségről tett tanúbizonyságot. Nem kevés időt, anyagi forrásokat és – a filmszerepeihez hasonlóan – szenvedélyt fektetett bolygónk megmentésébe.

A Leonardo DiCaprio Alapítvány bizonyítja a téma iránti elkötelezettségét. Az 1998-ban létrehozott szervezet célja, hogy megvédje a veszélyeztetett vadon élő állat- és növényvilágot a kihalástól, és helyreállítsa a veszélyeztetett ökoszisztémák és közösségek egyensúlyát. A küldetéséhez hűen a nonprofit szervezet megalakulása óta gyorsan növekedett, és ma már több mint 200 környezetvédelmi projektet támogat világszerte. 2014-ben DiCapriót az ENSZ békefutárává nevezték ki. A beszédei gyakran a világhatalmak és befolyásos személyiségek felelősségéről szólnak a globális felmelegedés elleni intézkedések meghatározásában.

A nemzetközi platformokon való felszólalások mellett pedig DiCaprio hatása a dokumentumfilmek készítésében is megmutatkozik. Olyan környezetvédelmi doksik producere volt, mint például Az utolsó óra (2007), az Özönvíz előtt (2016), az Árnyak tengere (2019) vagy a Forrongó jég (2019).

De ha ránézünk a közösségiédia-platformjaira, azt is láthatjuk, hogy folyamatosan posztol az éghajlatváltozással, a veszélyeztetett fajokkal és a környezetvédelmi teendők szükségességével kapcsolatban. Nem mellesleg pedig a saját vagyonából is súlyos dollármilliókat adományozott ez idő alatt az alapítványának.

Az összegeket több olyan projekt támogatására fordította, amelyek a biológiai sokféleség megőrzésére, az éghajlatváltozással szembeni ellenálló képességre, a megújuló energiára és az élőhelyek védelmére összpontosítanak.

Elnök és hajótörött

És hogyan tovább? Nos, Leo, úgy tűnik, egyelőre marad az eddigi életvitelénél. Vagyis 2-3 évente egy nagy film, környezetvédelem, csajozás. Már körvonalazódik a hetedik és nyolcadik közös film Martin Scorsese-vel. Az egyik a régóta dédelgetett életrajzi film az USA 26. elnökéről, Theodore Rooseveltről (Roosevelt címmel), a másik pedig a The Wager: A Tale of Shipwreck, Mutiny, and Murder, amelynek sztorija szerint a brit haditengerészet hajója, a Wager 1740-ben hajótörést szenved egy kietlen szigeten Dél-Amerika déli csücskénél. A kapitány és a legénység a túlélésért és a rend fenntartásáért küzd, miközben megküzdenek a szélsőséges időjárással és saját emberi természetükkel.

Aztán ki tudja, egy másik megrögzött nőfaló agglegény filmsztárt, George Clooney-t is csak 53 éves korában vitték az oltár elé, addig Leónak még három éve van…


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Hatalmas bejelentés: 13 év után visszatér az RTL egyik legnépszerűbb tehetségkutatója
Már el is indult a jelentkezés a showműsorba, ahol nincs műfaji megkötés, csak a tálentum számít.


Az X-Faktor szombat esti döntőjében, élő adásban jelentette be Miller Dávid és Pápai Joci, hogy jövőre visszatér az RTL egyik legnépszerűbb tehetségkutatója.

2025-ben jön a Csillag Születik!

A showműsorba már lehet jelentkezni is lehet.

Nincs műfaji megkötés, bárki megmutathatja a tehetségét, bármely területen, amelyben tehetségesnek érzi magát: legyen szó vers- és prózamondásról, éneklésről, zenélésről, táncról, humorról, cirkuszművészetről, vagy egyéb műfajról, de a klasszikus területeken túl a 21. század technikai vívmányait, vagy akár a mesterséges intelligenciát mesterien használók jelentkezését is várják.

A Csillag Születik! tehetségkutató showműsort először 2007-ben láthatták a nézők, majd további évadok következtek 2009-ben, 2011-ben és 2012-ben. Olyan tehetségek, mostani hírességek léptek itt színpadra, mint például Brasch Bence, Varga Viktor, Horváth Tamás, Kovácsovics Fruzsina, Utasi Árpi, Vásáry André, vagy a 4 For Dance, akik azóta körbe turnézták a világot, és világbajnoki címet is szereztek a Dance World Cup-on.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Thuróczy Szabolcs: Reméljük, hogy másfél év múlva felfrissül az ország, távozik ez a mostani kultúrpolitika, és mindenki emberi környezetben fog tudni dolgozni
Thuróczy Szabolccsal nem csak új standup estjéről beszélgettünk, megkérdeztem, miért vállalt szerepet az Azariah filmben, meddig mehet még, hogy a színészek ingyen játszanak a filmekben, és szóba került az is, hogy lehet eljátszani egy dühöngő alkoholistát úgy, hogy ne sérüljön a színészek közti kapcsolat.


Lévai Balázs producer tavaly indította útjára az Egy életem című stand up-sorozatot, ahol egy-egy estén Szinetár Dóra, Grecsó Krisztián vagy épp Mucsi Zoltán mesélt az életéről a műfajnak megfelelő, humoros formában. Idén Thuróczy Szabolcs is csatlakozott a csapathoz.

– Köztudottan jó kapcsolatban van a standuposokkal, Kőhalmi Zoltán önálló estjében is szerepelt már, Bödőccsel nem is olyan rég közös szkeccsel jelentkeztek. Elirigyelte tőlük a műfajt?

– Igazából Mucsi Zoltán barátom indította el a lavinát, aki tavaly októberben mutatta be a saját előadását a történeteiből az Egy életem sorozatban. Ő mondta Lévai Balázs producernek, hogy szerinte a Szabinak ez jól állna, próbáljuk meg.

Nyáron felmondtam úgy 17-18 órányi anyagot, abból választottuk ki, mi kerüljön be az előadásba.

Úgyhogy Mucsi Zolit kell hibáztatni!

– Mucsi azt mondta, ő eleinte húzódozott. Önt mennyire volt nehéz meggyőzni?

– Nekem volt annyi előnyöm, hogy láttam Zoli előadását, ezért tudtam, milyennek kell lennie. Ötven év felett az ember tudja, nagyjából mi az, ami jól állhat neki, mi az, ami kevésbé. Van annyi csavar az életében, ami érdekes lehet. Az én életem sok szempontból változatos volt. Reménykedem, hogy elbírja ezt az egy óra húsz percet. Ne adj Isten, még tanulságul is szolgálhat másoknak, hogy soha ne adják fel.

– Színészeknek sokszor jelent nehézséget a stand upban, hogy nincs szerep, nincs álarc, ami mögé elbújhatnak. Ön hogy van ezzel?

– Az embernek nem egyszerű kitenni a lelkét a húspultra, de ha örömlánynak mész, ne csodálkozz… Aztán majd a nézők eldöntik, mennyire sikerült megbirkózni ezzel. Bele kell állni, mert ha csak félgőzzel csinálod, nem lesz olyan hatásos.

Nekem van egy kicsi előnyöm. Manapság sok színész csinál egyszemélyes darabot. Én a Meg sem kínáltak előadásomat majdnem százötvenszer játszottam az elmúlt három évben, és az is egy másfél órás monodráma. Ez volt számomra a stand up előszobája, sokat segített.

– Önnel viszonylag sok interjú készül. Mennyire volt kihívás vagy egyáltalán cél olyan sztorikat találni, amit még nem hallott senki?

– Nem vagyok egy nagy megnyilatkozó. Vannak persze kikerülhetetlen helyzetek, például ha bemutatják egy filmemet, akkor adok interjút, de amúgy nem keresem az alkalmat.

A családom, gyerekeim mindennapjairól egyáltalán nem szeretnék beszélni, eszem ágában sincs fotózkodni velük, vagy másképp majomkodni.

A műsor összeállításánál az elsődleges szempont az volt, mik azok a történetek, amik hatnak, működnek. Tesztelgettem, a gyerekeimnek valószínűleg a könyökén jön már ki, ezerszer hallották, mi történt velem Londonban, vagy milyen volt a gyerekkorom.

– Nem az Egy életem az egyetlen aktuális projektje mostanában Lévai Balázzsal, hiszen egy jelenet erejéig feltűnik Mucsi Zoltán társaságában az Azariah-filmben is. Az hogy alakult? Balázs kedvéért vállalta el, vagy esetleg ön is Azahriah-rajongó?

– Balázs kedvéért. Nyilván szívesen segítettünk, és elugrottunk a forgatásra a kedvéért.

De hát valljuk be, 40-50 évente van Magyarországon ilyen zenei történet, mint az Azahriah-sztori.

Nagyon fura kettősség a szememben, hogy a srác tömegben zavarban van, közben meg 60 000 embernek játszik. Szóval döbbenetes az ő története, és nyilván ez is benne volt, hogy szívesen mentem.

– Azt jól gondolom, hogy az ottani szövege rögtönzés volt?

– Igen, persze. Az improvizáció az egyik nagy kedvencem. A hülyeség jön belőlem rendesen. Nagyon szeretem, amikor nem lehet előre felkészülni, hogy mikor fog nevetni a közönség. Azt szeretem a legjobban. Az Egy életemben is kulcsfontosságú momentum, hogy úgy kell előadnom a történeteket, mintha most mesélném először.

– Nemrég mutatták be Till Attila És mi van Tomival című filmjét az ön főszereplésével. Azt már sok helyen leírták, hogy az ön által alakított szereplő alkoholista, és a film egy meglehetősen durva, erőszakos jelenettel indul. Nagyon érdekel az ilyen jellegű színészi munkával kapcsolatban, hogy mennyire tud ez csak annak az adott pillanatnak szólni? Nem maradnak óhatatlanul is tüskék a másikban, akkor is, ha csak játék volt? Hogy utána Fodor Annamari ne azt érezze a büfében, hogy ez az a pasi, aki órákon át üvöltött velem?

Tóth Zsófi és Fodor Ancsa is pontosan tudja, mennyire szeretem őket.

Mindenkinek kihívás egy ilyen jelenetet megcsinálni olyan sűrűre, mint amilyen az élet.

Nem vettük fel sokszor, láthatja, hogy egyben tartottuk az egész jelenetet, ezt minden színész kihívásnak tekinti, hogy lehet megcsinálni úgy, hogy a pokol bugyraiban érezze magát a néző. Mivel ezek a valóságban nagyon is gyakran megeső dolgok, nem finomkodhattuk el. De nyilván valóan a legnagyobb szeretetben öleltük meg egymást, amikor vége volt a jelenetnek.

– Az is köztudott, hogy a film nem kapott állami támogatást, gyakorlatilag ingyen dolgoztak. És egyre több az ilyen film. Meddig lehet ezt bírni?

– Reméljük, nem sokáig. Reméljük, hogy másfél év múlva felfrissül az ország, távozik ez a mostani kultúrpolitika, és mindenki a tehetségéhez, képességeihez méltó módon, emberi környezetben fog tudni dolgozni.

Én bízom benne, hogy megszűnik ez a minden oldalról jövő „mi kutyánk kölyke” beszélgetés, és az igazi szakemberek egymás szemébe tudnak nézni.

Talán ennek első állomása lehet a február 3. és 9. között, a Corvin Moziban megrendezett Filmszemle, amire minden filmet be lehet nevezni. Talán elindulhat egy igazi, emberi beszélgetés.

Nem lehet arra fogni, hogy nincs pénz jegyre, mert 1000 forint lesz egy jegy. Talán elindulhat a betonfeltörés, de még ez a hátralévő egy-két év is sokat számít. Rengeteg rendező külföldre ment, a szakemberek külföldi produkciókban dolgoznak Etyeken. Jó lenne egy nagy oxigénsátorban újra együtt lenni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
„Az egyetlen csávó vagy az egész országban, aki a Gyere kislányra elkezd sírni” - megnéztük az X-Faktor döntőjét
Nem várt fordulatokat hozott az utolsó adás, akit győztesnek vártam, harmadik lett, és az nyert, akire azt hittem, elsőként búcsuzik,


A finálé nyitányaként Gáspár Laci két kiesett mentorával, Szabó Bencével és Toldi Sándorral vadonatúj, saját karácsonyi dalát énekelte, ezzel mintegy megalapozva a műsor hangulatát.

A dal megtalálható a YouTube-on is, bár klip még nem készült hozzá. További különbség, hogy a videomegosztón hallható változatban Sárközi Roland is közreműködik.

Adásról adásra zajlik a "ki hány nővel jön be" című műsor a színpadon Pápai Joci és Miller Dávid között. A döntőre csavartak még egyet a sztorin, most ugyanis Szépréthy Roland vonult be a hölgyekkel a Maszkban híressé vált Cuban Pete című dalra. Aztán a Joci és Dávid közt kitört cicaharc után végre érdemben is elkezdődhetett a döntő.

Ezen az estén a három versenyben maradt versenyző összesen három produkcióval készült: egy új versenydallal, duettet énekeltek a mentorukkal, valamint még egyszer elénekelhették a legsikeresebb produkciójukat - de ez utóbbira már csak kettőjüknek nyílt lehetősége, mivel az egyik versenyző az első két produkció után kiesett.

Érkeztek a mentorok, gondolom senkit nem lep meg, hogy mindenki a saját versenyzője győzelmét jósolta. Laci úgy vélte, azért kell Sárközi Rolandnak győzni, mert ő a legjobb énekes. Majka mindjárt az elején egész komoly lobbizásba kezdett az Éberkóma javára. Valkusz Milán inkább élvezni akarta a döntőt, Tóth Andi pedig énekesnőként annak örült volna legjobban, ha a legjobb énekes nyer - nyilván Sárközi Rolandra célozva.

Aztán megtudtuk, hogy a múlt héten kiesett Ziliczki Nóra kapta a legsokoldalúbb előadó különdíját, egy kétszemélyes törökországi nyaralást.

Fehér Krisztián lépett színpadra elsőként Álomkép című dalával. Kisvideójában kesergett egy sort azon, hogy mennyire mélyen hatott rá Majka kritikája az előző adásban - a rapper felhívta rá a figyelmét, hogy a hirtelen jött népszerűség nem fog örökké tartani, ha a műsor után is szeretne a szakmában maradni, azért Krisztiánnak bizony keményen dolgoznia kell.

Az éneklése most sem volt a topon, a dal nem volt rossz, de nem is volt forradalmian más, mint bármi, amit eddig hallottunk. Laci egyszerre szórakozott, de meg is hatódott, mert a dal a saját pályakezdésére emlékeztette.

“Nagyon jól megírtad, én nem tudnám így megírni.”

A mentoroknak különösen az tetszett, hogy Krisztián nem csajozni akar, hanem ahogy énekelte: “egy szép asszonyt szeretnék”. Bár Majka bíztatta, hogy még fiatal, ne engedje el a csajozást, az asszony ráér később is. Milán megköszönt mindent Krisztiánnak, főleg, hogy úgy érzi, rajta keresztül kicsit újra megtalálta önmagát is.

Következett az Éberkóma, akiket Majka elvitt ebédelni, és mintegy mellékesen meghívta őket, hogy lépjenek fel vele az Arénában a koncertjén.

Ahogy megszokhattuk, új számmal érkeztek, a címe Sorry. Milán szerint az Éberkóma pontosan azt hozta, amit szeretett volna, hogy elfelejthesse a versenyt, és csak élvezhesse a produkciókat.

Laci annyira nem bulizott jót, nem tetszett neki a szám. Nem fogta meg. Nem értette a szöveget, bár mint mondta, lehet, hogy ő már nagyon boomer. (Akkor mit szóljak én.) Illetve ismét felrótta, ahogy a vokállal megtámogatták a fiúkat. Persze borítékolható volt, hogy Majka ugrani fog rá, és kicsit össze is vesztek. Tóth Andinak viszont nagyon tetszett a produkció.

“Mindig olyan érzésem van, mintha több időtök lenne ezt a produkciót a színpadra lenni, pedig nem.”

A következő produkció előtt Miller Dávid bejelentette, hogy jövőre nem csak X-Faktor lesz, hanem érkezik a Csillag születik is. 12 évvel ezelőtt láthattuk utoljára a felturbózott Ki mit tudot, és leginkább Puzsér Róbert feltűnése tette emlékezetessé, aki zsűritag volt. Aztán jó időre nem láthattunk hasonlót, leszámítva egy 2015-ös próbálkozást a Got Talent formátummal, de ezek szerint több fantáziát látnak a saját fejlesztésű műsorban. Ezeknek a műsoroknak az a nehézsége, hogy bár elvileg minden produkcióval lehet jelentkezni, igazán nagy, tartós sikert ott is az énekesek tudnak elérni.

Na de ez a jövő zenéje, az X-Faktorban Sárközi Roland következett a Yesterday című Beatles-slágerrel. Talán egyszer régen, a Megasztárban volt Beatles-hét (pont Gáspár Laci évadában), de ezt leszámítva a Bealtes ritkán szerepel a hazai tehetségkutatók repertoárjában.

Roland szépen elénekelte, bár nem volt extrán különleges produkció. Hangilag rendben volt, jól is épült, de nekem mégis az volt az érzésem, hogy egy “sima” szép dalt csináltak a popzene egyik legszívbemarkolóbb slágeréből.

Ehhez a dalhoz elsősorban nem is nagy hang, hanem egy Paul McCartney-szintű egyéniség kell.

A mentoroknak összességében tetszett. Majka kihasználta a lehetőséget, hogy a korábbi vitájukra visszatérve odaszúrjon egyet Lacinak a vokál kapcsán, így megint az ő disputájukról szólt a műsor.

Következtek a mentorduettek, ezúttal Majkáék kezdték a kört a Belehalokkal. Ezt a dalt egyébként is szeretem, és Dezső Balázs remixe is jól sikerült. Az Éberkómának nem kellett kicsit sem keresnie a helyét a számban, flottul belesimultak.

A mentorok most nem mondtak véleményt, gondolom részben tapintatból - ne kritizálják a mentor kollégát - de azért is, mert mint látható volt a totálokban, Milán már nem ült a helyén. Nyilván készült a közös produkcióra.

Milán és mentoráltja két nap alatt rakta össze a dalt, a hip-hopot próbálták vegyíteni Krisztián stílusával. Bevallom, nekem ez tetszett legjobban eddig Krisztián produkciói közül, ami nyilván sokban Milánnak közreműködésének is köszönhető.

Marics Peti helyében én kezdenék aggódni.

Az utolsó duettben Gáspár Laci és Sárközi Roland Laci Bolond vagyok című slágerét énekelte. Én a döntőbe valami ütősebb dalt választottam volna, amiben nagyot lehet énekelni, de hát mit értek én hozzá. Pápai Joci közlése szerint ez a “cigány rocky”. Laci elmondta, hogy hét év alatt most élvezte legjobban a közös munkát.

Elérkezett a pillanat, amikor lezárták a szavazást, és kiderült, ki lesz az X-Faktor idei évadának harmadik helyezettje. Én ezen a poszton Krisztián kiesésére számítottam, mert bár Milánnal jók voltak, gyengébb előadónak tartom a másik két versenyzőnél. De tévedtem, Miller Dávid elsőként Krisztián nevét mondta a továbbjutók között.

Felhagytam a tippelgetéssel, ebben a műsorban azt hiszem, egyszer sem jöttek be a jóslataim.

Roland vagy Éberkóma, ez volt a kérdés. Végül Sárközi Roland örülhetett, a rapkvintett számára ért véget a műsor. Majoros Péter zárszóként megjegyezte, hogy fogalma sincs, hogy tudták volna végigtolni az utolsó hetek hajtását, ha neki egynél több versenyzővel kell foglalkoznia, és biztos benne, hogy az Éber kóma maradandót fog alkotni.

Ők is kaptak különdíjat: ők léphetnek fel jövőre a Sziget Fesztiválon.

Az utolsó körben újra indították nulláról a szavazatokat. A versenyzők legnagyobb sikerükkel léptek színpadra. Szerintem senki számára nem lehetett kérdés, hogy Fehér Krisztián a Gyere kislányt énekelte el újra, és az sem meglepő, hogy megint nagyon jó volt, sőt jobb, hiszen Kriszitán is fejlődött az elmúlt hónapokban, és a körítés is sokkal profibb volt, mint a válogatón.

Laci nagyon megdicsérte, biztos benne, hogy Milán, G.W.M. segítségével Krisztián még sokra viheti.

Majka amikor megtudta, hogy Krisztián ezt a dalt fogja énekelni, úgy érezte, a többieknek kár is elindulni. Hozzátette, hogy Krisztián ma este volt a legjobb. Andi is egyetértett, szerinte Krisztián nem a műsort, hanem az egész országot nyerte meg. Milán nagyon meghatódott, nehezen találta a szavakat. Dávid meg is jegyezte:

“Drága, Miló,... szerintem az egyetlen csávó vagy az egész országban, aki a Gyere kislányra elkezd sírni.”

Sárközi Rolandék sem bíztak semmit a véletlenre, a My Wayt választották utolsó számnak. Roland most is nagyszerűen énekelte. Andi szerint ő fejlődött a legtöbbet, a mentor hölgy egy győztes produkciót látott. Majka továbbment:

“Te, haver, Las Vegas-i show vagy.”

Milán is elismerte, hogy Roli világszinten énekel. Laci úgy érzi, ő látta meg a válogatón egyedül Rolandban, hogy mi van benne. Szerinte neki nagyobb szüksége van a győzelemre, mert Krisztián már jó úton van, de Roland műfajával sokkal nehezebb érvényesülni. Sőt, szerinte Roland érdemli meg a győzelmet.

A mentorok az utolsó szó jogán mind elmondták, mennyire jó és egyben nehéz volt ez az évad. Laci persze már rutinos, de rajta kívül mindenkinek ez volt az első X-Faktora mentorként.

Tényleg már csak az eredményhirdetés maradt hátra, a szokásos időhúzás után kiderült, hogy 2024-ben az X-Faktor győztese Fehér Krisztián. Ennek örömére még egyszer meghallgathattuk a Gyere kislányt. Krisztián nyereménye 36 millió forint.

Véget ért a móka (és az évad) mára, de lesz jövőre is X-Faktor. Az új mentorok szerintem beváltották a hozzájuk fűzött reményeket, bár Milán eleinte nem találta a helyét. A legtöbbször Tóth Andival tudtam egyetérteni, de Majka is meglepően jól vette az akadályt.

Maradjatok így, mondanám nekik, de hogy tényleg marad-e ez a mentorcsapat, az a jövő zenéje.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Rádiós premier: először hallható Kocsák Tibor-Bródy János: Képmutatók című darabjának teljes CD felvétele
A különleges alkalomra Bródy János a régi színházi közvetítéseket megidézve meséli el a mű történetét, mutatja be a szereplőket.
szs - szmo.hu
2024. december 06.



A Képmutatók című muzikomédiát még nem mutatták be színházban, de a darab keresztmetszetét adó 14 dalát CD-n és a teljes szövegkönyvet a szerzők és az ötletgazda menedzser most kiadta és megvásárolhatók.

Az alkotók nemrégiben a Rádió Bézs: A musical hangja című műsorában meséltek a mű keletkezéséről, a sztoriról, a szereplőkről, most pedig a műsor megkapta a CD teljes hanganyagát. Így a Képmutatók 14 dala először lesz hallható együtt.

Az exkluzív műsorhoz Bródy János mond kísérő szöveget, a narráció pedig a régi rádiós színházi közvetítések stílusát megidézve mesél a darabról, a benne szereplőkről.

A csaknem egy órás műsort december 9-én, hétfőn, 18 órakor lehet meghallgatni az online elérhető Rádió Bézs: A musical hangja című műsorában.

Az adás ITT lesz hallható. A műsor pedig később is elérhető lesz ezen a linken.

Képmutatók

Több mint tíz éve merült fel Mentler Krisztina menedzserben a gondolat, hogy Bródy Jánosnak kellene írnia egy zenés darabot Bulgakov Molière-drámájából Kocsák Tibor zeneszerzővel közösen. A Képmutatók című muzikomédia az uralkodó és az általa felemelt, majd megtagadott művész viszonyáról szól.

A menedzser és a szerzők most úgy döntöttek, kiadják a darab zenei anyagának keresztmetszetét és a teljes szövegkönyvet.

Bródy János elmesélte, hogy Bulgakov darabja egy igazi tragikus történet, hiszen Moliére és az uralkodó közötti kezdeti jó, majd egyre inkább megromló kapcsolat, valamint az író ellen szövetkezők ármánykodásai végén az író elutasítottan, megkeseredve halt meg.

Bár Bulgakov darabját színházban is bemutatták, de végül betiltották, és csak sokára került újra színpadra.

Ám a Kocsák-Bródy páros ebből a szomorú történetből egy nagy, klasszikus zenés színpadi művet hozott létre, amely operai és musical elemeket is hordoz, ahogy ők nevezték el: egy muzikomédiát írtak.

„Ez a muzikomédia most már jó pár éve nem került bemutatásra, de mi nem hagytuk annyiban, és 32 dalból 14-et kiválasztottunk, ami körülbelül kiadja a mű keresztmetszetét. Ez jelent most meg CD-n, és a mű teljes szövegkönyvét is forgalomba hozta a GrundRecords, akinek ezt nagyon köszönjük” – mesélte el Bródy János.

Kocsák Tibor elmondta, hogy mindig is sokra tartotta az Illés zenekart, és Bródy munkásságát. Nagyon értékelte azt a színvonalat, azt a kifejezést, mondandót, amit a szövegíró képvisel. Úgy érezte, hogy súlyos felelősség, ha valaki Bródy szövegeire ír zenét. Ám a közös munka megkezdése utána néhány hét elteltével már azt érezték, „mintha mindig is együtt dolgoztunk volna. Egymást kiegészítettük, és egymás örömére tudtunk együtt dolgozni” – mondta el a zeneszerző.

Az alkotók elmesélték, hogy az énekesek kiválasztásánál szempont volt, hogy a szerephez, a dalhoz illő és a zenei nehézségi fokhoz is megfelelő művészeket kerestek. Mindannyian írtak egy listát, akiket szerettek volna felkérni, majd megbeszélték, és kiderült, hogy mindhárman hasonló neveket jegyeztek fel. A művészek pedig örömmel vállalták a közreműködést.

VIDEÓ: Kocsák Tibor - Bródy János: Legyen siker

Mentler Krisztina – Bródy János menedzsere – felidézte, hogy „nagyon rosszul érintett minket, hogy a bemutatóra nem került sor, de nem adjuk fel” – ígérte. Keresik a lehetőségeket a mű színpadra állításához.

Ehhez kapcsolódva Bródy János hozzátette: „A művet mi direkt úgy írtuk meg, hogy a darab vége felemelő, igazságos, és a művészet diadalát hirdeti”.

Úgy vélte, hogy a Képmutatókat azért előbb-utóbb be fogják mutatni, hiszen magát az eredeti művet sokfelé lehet látni színházakban. Azt is elárulta, hogy nagyon büszke arra, hogy Kocsák Tiborral együtt tudtak most létrehozni egy ilyen művet, „és egész biztos vagyok abban, hogy ezek a dalok előbb-utóbb meg fogják hódítani a közönséget”.

VIDEÓ: Kocsák Tibor - Bródy János: Az élet színpadán

A 14 dalt tartalmazó CD felvételén a hazai musicaljátszás legjava működött közre:

Moliére: Zöld Csaba, XIV. Lajos: Mészáros Árpád Zsolt, Madeleine Béjart: Polyák Lilla, Zacharie Moirron: Kocsis Dénes, Armande Bejárt: Gubik Petra, Marquis de Charron érsek: Szabó P. Szilveszter, Charles de Lagrange: Serbán Attila, Jean-Jacques Bouton: Posta Victor, Mariette Rivaille: Peller Anna, Philbert du Croisy: Kerényi Miklós Máté, Frater Fidelitas: Bródy János, Frater Veritas: Kocsák Tibor.

Képgaléria: Így készült a hangfelvétel a stúdióban (Kattints a képekért)

A CD és a szövegkönyv megvásárolható:

- CD: ITT

- Szövegkönyv: ITT

A Rádió Bézs: A musical hangja című műsorának állandó házigazdái: Borsi László, Kocsák Tibor, Várkonyi Mátyás.

VIDEÓ: Kocsák Tibor - Bródy János: Nekünk játszani kell (werkfilm - 2024.)


Link másolása
KÖVESS MINKET: