KULT
A Rovatból

„A családi ház verandájáról kiszédültem az univerzum felé” – Szabó Balázs új lemezéről mesélt

Négy évvel a hatalmas sikert elérő Élet elvitelre után jelent meg a Rajtad felejtett szavaim című album, ennek apropóján beszélgettünk.


A Szabó Balázs Bandája mára az ország egyik legnépszerűbb zenekarává vált: klubkoncertjeik országszerte teltházasak – Budapesten a legutóbbi dupla A38-as bulijukra két hónappal korábban elkelt minden jegy –, és a nyári fesztiválszezonban is mindenhol a legjobb színpadokon és időpontokban játszanak.

Balázst több mint 7 éve ismerem, és a sikerek ellenére is megmaradt ugyanannak a barátságos, közvetlen srácnak, aki kecskeméti bábszínházas, illetve gólyalábas évei alatt volt.

Új nagylemezük megjelenése alkalmából erről az időszakról is beszélgettünk, de szóba került az is, mennyire érzi mára az otthonának Budapestet, és nehezen viseli-e, hogy sokkal nagyobb rendszer van az életében, mint annak idején.

– Négy év telt el a legutóbbi album óta, új dalt is két éve adtatok ki utoljára. Sok időnek érzed ezt?

– Egyáltalán nem, sőt inkább iszonyú rohanás volt ez a négy év nemcsak nekem, az egész zenekarnak. Közben megvalósult az Apám ablakából az ég előadásunk az Állami Népi Együttessel közösen, amit én írtam és rendeztem. Ez majdnem egyéves munka volt, ami alatt a többiek szintén dolgoztak saját kisebb projekteken. Kaptam több színházi zeneszerzői felkérést is, amit ugyancsak nem szerettem volna lemondani és emellett rengeteg koncertünk is volt a zenekarral.

Ezek mind rágták a hónapokat, és hiába volt jó néhány kész, vagy félkész zene- és szövegötlet a telefonomban és az íróasztalom fiókjában, nem tudtam kiszakadni a forgatagból, hogy nyugodtan kidolgozhassam, vagy befejezhessem őket.

De egyszer minden történet végére pontot kell tenni, ezért idővel mégiscsak próbáltam a szobámba kényszeríteni magam befejezni az írást, aztán pedig a zenekarral is nekiállni a munkának.

Fotók: Nagy Márton

– Az Élet elvitelre album minden addiginál nagyobbat lökött az ismertségeteken, azóta nemcsak a budapesti, de a legtöbb vidéki koncertetek is teltházas. Rakott rád plusz terhet, amikor újra elkezdtél dalokat írni, hogy felülmúld?

– Kicsit igen. Szerintem bármilyen útja lesz ennek a mostani lemeznek, mindenképp össze fogom hasonlítani nem csak az előzővel, az összes korábbival is.

Jövőre leszünk 10 évesek, ilyenkor az ember legbelül visszafelé is tekint, számot vetve azzal, milyen utat járt be eddig.

Szóval persze, eleinte volt bennem egy belső szorongás azzal kapcsolatban, hogy vajon tudok-e legalább olyan zenét letenni az asztalra, mint korábban. De szerencsére ezeket a gondolatokat idővel felváltotta az alkotás izgalma. Ahogy elkezdtünk dolgozni és egyre inkább kirajzolódtak az új dalok, már az új hangszerelések, új szövegötletek kalandjai hajtottak, nem foglalkoztam semmi mással.

– A Rajtad felejtett szavaim cím mit szimbolizál?

– Sokat gondolkodtam azon, hogyan lehetne ezt a sokféle, szövegileg és zeneileg is szerteágazó dalkupacot egy kalapba belerejteni. Ahogy kerestem a közös nevezőt, rájöttem, hogy egyik sem az a kimondottan magányos történet, sokkal inkább különböző kapcsolatokról szólnak. Legyen az barátság, vagy szerelem, szülői, vagy testvéri kötelék, de mindenképp egy társas impulzus.

Egyes találkozások rendkívül nagy visszhangot hagyhatnak bennünk, legyen szó akár néhány mondatról, amit a postán sorban állás közben kaptunk el, egy nagy veszekedésről, vagy éppen egy dícséretről. Még ha csak pár szó is az egész, napokig visszhangozhat bennünk. Úgy éreztem, hogy ez rajzolja körül legpontosabban a dalok üzenetét.

– Mit gondolsz, ezen is van olyan sláger, ami idővel önálló életre kelhet kiemelkedve a többi közül, akár a korábbiakon a Hétköznapi, vagy a Zaj?

– Ilyesmiről az előző albummal kapcsolatban is ment a beszélgetés a próbateremasztal felett, aztán néha eltalálja az ember, néha meg egyáltalán nem. Szerintem egy-két dalban abszolút benne van a potenciál, hogy olyan emberekhez is utat találjon, akik egyébként nem annyira érzik magukénak a zenekar egész munkásságát. Persze ez nagyon sok mindenen múlhat, befolyásolhatják a rádiójátszások is, hiszen így olyan emberekhez is eljuthat egy-egy dalunk, akik egyébként azt se feltétlenül tudnák, hogy új lemezünk jelent meg. Vagy még tovább megyek: egyáltalán nem ismerték előtte a zenekart.

A visszajelzésekből, a koncerteken úgy látjuk, hogy a közönségünknek már most van egy-két kiemelkedő kedvence, de hogy végül milyen utat fognak bejárni a dalok, önálló életre kelnek-e, nem hiszem, hogy meg lehet jósolni.

Itt meghallgathatod a teljes lemezt:

– Az előző albumra elég erősen rányomta a bélyegét az édesapád karaktere. Most volt olyan konkrét személy vagy élmény, ami több dalon átívelően hatott rád?

– A kedvesem biztosan benne van, illetve azok a hétköznapi érzések is, amiket minden ember átél, de csak nehezen tud szavakba önteni. Néha csak befurakodik egy szófordulat hajnalban a gondolataimba, és reggelre egész kisregénnyé dagad a fejemben. Aztán próbálom rendbe rakni, hogy dallá lehessen. Nagyon mozgatott a szövegírásnál, hogyan lehet ezeket néhány szóval, minél tömörebben, nagy szóvirágokat mellőzve leírni, valahogy úgy, mint ahogy a népdalok szövegét is végtelen precízre és pontosra csiszolta az idő.

Az is izgalmas számomra egy dalszövegben, hogy nem fontos mindig az adott gondolatot folytatni, mindig lehet nyitni a képen, vagy éppen szűkíteni, kifejteni, esetleg a végtelenbe hagyni bolyongani. Persze nagyon is fontos, hogy merre tereljük a figyelmet. Erre egy példa a Lélekkeltető, aminek szinte minden sora külön is érvényes, de a dal egyben is kiad egy összefüggő történetet. És persze a többi dalban is fölfedezhető ez.

Kicsit azt érzem, hogy a családi ház verandájáról, ami az Élet elvitelre lemez volt, most kiszédültem az univerzum felé, és űrhajós ruhában nézek vissza a tornácunkra.

Ezekben a dalokban is van valamiféle visszaemlékezés, de a mostani album víziói sokkal inkább a jelenből táplálkoznak, nem akarnak csak a gyerekkori árnyékokban ücsörögni.

– Aki akár egyszer is beszélt veled, azonnal észreveheti, hogy az a fajta játékos költőiség, ami a szövegeidben megjelenik, élő beszédben is jellemez. A Facebook-posztjaidra is gyakran érkezek olyan kommentek, mennyire jól esik olvasni, amit írsz. Mennyire vagy tudatában ennek?

– Én annyira észre sem veszem ezt. Grecsó Krisztián szokott „metaforakirálynak” hívni engem, amin mindig jókat nevetek, ha végre sikerül egy asztalhoz ülnünk és beszélgetni egy nagyot. Metaforák, hasonlatok jönnek a számra, amikor el akarok mondani valamit pontosan; úgy érzem, akkor értenek meg igazán, ha úgy látják az adott dolgot, ahogy én. Például ahelyett, hogy azt mondanám, „az a kerítés barna”, sokkal inkább egy őszi erdőről kezdek el beszélni, mert fontos, hogy milyen barna és mert szerintem sokkal kifejezőbb... (mosolyog) De már régen is így volt: gimnáziumban is így írtam a dolgozataimat, amiért néha megdicsértek, néha megfedtek, és persze ez az egyetemen is folytatódott.

– Ha már Krisztiánt említetted: erre a lemezre is írt szövegeket? Ha nem, valaki mással volt együttműködés, vagy minden a te műved?

– Ő nem, de két szöveg került rá, ami nem hozzám köthető, minden mást én írtam. A Hogyha gondot viselnél rám Szemlér Ferenc, egy erdélyi költő műve, amire egy 100 szerelmes verset összegyűjtő kötetben találtam rá. A Csöndkabát koncertek műsorában már szerepelt néhányszor, szerettük nagyon, de mostanáig kerestük a helyét, hogy stúdióban rögzítve is megmutathassuk.

A másik pedig a lemez nyitódala, a Kézfogó. Ez egy nagysajói lakodalmi muzsikarendből lett összeválogatva, az eredeti első versszakot megtartottam, ezt írtam tovább, illetve még egy másik tájegységről is belecsempésztem néhány sort. Ami még zeneileg nem a miénk, az az Elcsavargott altató: ez egy török népdal feoldolgozása. Régóta tervezgettem, hogy egyszer majd továbbgondolom és megcsinálom a zenekarral, de eddig váratott magára. Most viszont végre megérett a dolog, írtam hozzá egy magyar szöveget, ami nem fordítása az eredetinek, egy új, különálló történet. Törökül a reménytelen szerelemről szól.

– A népzenei betéteknek mekkora folyást engedsz mostanában akár a koncerteken, akár a dalszerzés során?

– Autentikus népzene az újak közül csak a már említett két dalban kapott helyet, egyébként folytattam azt a hagyományt a zenekarral, hogy én írtam meg ezeket a betéteket. Leginkább a Fércelt álomnál lehet ezt nyakon csípni: ezt már kiadtuk nagyjából két éve a lemez előfutáraként, így most azt gondoltam, valamit mégiscsak csavarni kellene rajta. Ezért meghangszereltük és újra felvettük úgy, ahogyan szerintünk egy régi vonósbanda játszotta volna: bőgővel, brácsával, csellóval, hegedűvel. Mindet egyszerre rögzítettük, ami külön kihívás volt.

– Hat éve költöztél Budapestre, hogy érzed magad mostanában itt? Tudsz már magadra fővárosiként tekinteni?

– Szerencsére egy nagyon zöld kertvárosi részen lakom Budán, ami sokkal inkább a vidékies környezetben tart engem érzelmileg és szellemileg is.

Vannak már olyan foltjai a városnak, ahol szinte otthonosan érzem magam – ahogy régen Kecskemét főterén, vagy Debrecen sétálóutcáján –, és a kedvenc helyeim is kialakulóban vannak. Egy csomó részre viszont a mai napig ugyanúgy rá tudok csodálkozni.

Hiába tudom, mi hol van, még mindig pár lépés távolságból kezelem. Valószínűleg el fog jönni az a pont, amikor itt is azt érzem majd, hogy itthon vagyok, de ez a fajta belső forróság egyelőre még nem önt el az utcákon sétálva.

– Úgy tűnik nekem, sokkal nagyobb rendszer van most az életedben, mint régebben: szigorúan megszervezett és kézben tartott időbeosztást követsz. Mennyire könnyen alkalmazkodtál ehhez az új helyzethez?

– Szép lassan megbirkóztam vele, de ezzel együtt a gólyalábas-utcaszínházas énemet a mai napig nem hagytam teljesen magam mögött, és nem is szeretném. Régen persze sokkal szabadabban tudtam kezelni az időmet, a baráti találkozásokat, de ez együtt jár az úttal, amit a zenekarral bejárunk. Szerencsére olyan menedzserrel dolgozom, akinek szintén fontos a közösen kijelölt építkezés. Sokan nem gondolnak bele, hogy egy zenekar életében messze nem csak a koncertezés és a próbák jelentik a munkát. Ennél jóval sokrétűbb a dolog, minden napra jut valami teendő, de ez persze csak afféle boldog panasz: elvégre mindig is ezzel szerettem volna foglalkozni.

És még ha jóval ritkábban is, azért jut időm másra, csak épp fordított felállásban: ahogy régen a zene volt a pihentető felüdülés esténként, most a gólyalábasokhoz, vagy a bábszínházi közegbe járok vissza.

– Milyen várakozásaid vannak az idei nyárra, mit emelnél ki a szokásos fesztiválokon kívül?

– Ami azonnal eszembe jut, az a Margitszigeti Szabadtéri Színpados nagykoncertünk július 1-jén. Ez több szempontból is különleges alkalom lesz. Nagyon szeretem ezt a helyszínt, de még sosem volt lehetőségem fellépni a szigeti színpadon, már önmagában ez is jelentőssé teszi számomra. A koncert különlegessége pedig az, hogy a zenekar történetében először nagyzenekari felállásban állunk majd színpadra, a Modern Art Orchestra lesz a vendégünk, akikkel jó néhány dalt hangszerelünk és értelmezünk újra közösen.

Persze mi közel sem vagyunk annyira dzsesszesek, de pont ez teszi izgalmassá a találkozást. Javában zajlanak az előkészületek a koncertre, biztos vagyok benne, hogy nekik és nekünk is hatalmas élmény lesz, abban pedig szívből reménykedünk, hogy már csak emiatt is a közönség számára is maradandó pillanatokat teremt majd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Szépségkirálynő volt és az izraeli hadsereg katonája, majd szült négy lányt, 2024-ben pedig egy ritka stroke-ot kapott – A Csodanő, azaz Gal Gadot 40 éves
Először a külsejével (szépségversenyek), majd a kitartásával (katonaság), utána az agyával (egyetem), végül pedig a tehetségével (színészi karrier) bizonyította a világnak, hogy mindent el lehet érni az életben.


Gal Gadot 1985. április 30-án született az izraeli Petah Tikvában. Héberül a keresztneve „hullámot”, a vezetékneve pedig „folyópartot” jelent. Édesanyja, Irit Weiss testneveléstanár, édesapja, Michael Gadot pedig mérnök. Mindkét szülője Izraelben született, a család a vezetéknevét pedig a korábbi Greensteinről változtatták Gadotra. Az anyai nagyszülei holokauszttúlélők voltak. Gal egy interjúban elárulta, hogy „nagyon zsidó családi környezetben” nőttek fel a húgával, Danával együtt. Az ősei lengyel zsidó, osztrák zsidó, német zsidó és cseh zsidó származásúak. Gal a gimnáziumban kosárlabdázott, mivel már akkor elég magas volt, de főként a biológiát szerette.

Ambiciózus volt már gyerekként is, elmondása szerint a szülei arra tanították, hogy mindig koncentráljon arra, amit csinál, és legyen olyan, mint a ló, mert a lovak csak a közvetlenül előttük lévő útra összpontosítanak, ezért a szülők azt mondták neki: „Csak a saját utadra koncentrálj!”

18 évesen Gal az ország szépe lett, amikor megnyerte a 2004-es Miss Izrael szépségversenyt, majd részt vett a 2004-es Miss Universe megmérettetésen is Ecuadorban. Az InStyle magazinnak adott interjúban Gadot elmondta, hogy szándékosan próbált veszíteni (sikerült is), mert nem tetszett neki, hogy ilyen fiatalon híresség lett, ami miatt már üldözték a lesifotósok.

A szépségversenyeken való részvétel után csatlakozott az Izraeli Védelmi Erőkhöz, és két év kötelező katonai szolgálatot teljesített fitnesz- és harci oktatóként. A katonai szolgálatról így nyilatkozott: „Két-három évet adsz az életedből, ami nem rólad szól. Egy időre feladod a szabadságod. Megtanulod a fegyelmet és a tiszteletet. A katonaként átélt dolgok viszont felkészítettek a karrieremre is. 18 évesen úgy érzed, hogy a világ körülötted forog. A hadsereg megmutatja, hogy valójában nem így van.”

Egy sikertelen casting

A hadseregből való kilépése után Gal azonban még mindig nem a szórakoztatóipar felé vette az irányt, hanem inkább jogot és nemzetközi kapcsolatokat hallgatott a Reichman Egyetemen. Az első évének végén azonban felhívta őt egy castingigazgató, hogy jelentkezzen a Bond-lány, Camille Montes szerepére A Quantum csendje (2008) című filmhez. Gadot el is ment a meghallgatásra, ám nem járt sikerrel, mivel a szerepet végül Olga Kurylenko kapta meg. Galt azonban szerződtették egy izraeli tévésorozatba, a Bubotba. Illetve ez e meghallgatás segítette végül is ahhoz, hogy szerepet kapjon az első hollywoodi produkciójában…

2007-ben a 21 éves Gal részt vett a Maxim fotózásán, amelynek címe „Az izraeli hadsereg női katonái” volt. A New York Post címlapján is feltűnt, így beindult a modellkarrier.

2012 áprilisában a Shalom Life magazin már a világ 50 legtehetségesebb, legokosabb, legviccesebb és legszebb zsidó nője közé választotta, a modell Bar Refaeli és a színésznő Eva Green mögött, az 5. helyen.

Gadotot nemzetközi kampányokra kérték fel a Captain Morgan rum, a Gucci-parfümök és a Vine Vera bőrápolási termékek számára, valamint a Jaguar Cars autógyártó cégnek is reklámozott. A Gucci Bamboo parfümmárka, a Huawei okostelefonok és a Miss Sixty arca is volt. A Cosmopolitan, a Glamour, a Bride Magazine, az Entertainment Weekly, az UMM, a Cleo, a Fashion, a Lucire és az FHM magazinok címlapjain is sorra feltűnt. 2013-ban az éves modellgázsiját 700 000 dollárra becsülték, ami több volt, mint más híres izraeli modelleké, például Esti Ginzburgé és Shlomit Malkáé, bár jelentősen kevesebb, mint Bar Refaelié.

Karrier halálos iramban

Majd beütött a filmsztárság is. Ugyanaz a castingos, aki végül elutasította őt a Bond-film kapcsán, leszerződtette őt Gisele Yashar szerepére a 2009-es Halálos iram​​​​​​ című filmbe, a franchise negyedik részébe. „Szerintem a fő ok az volt, hogy a rendező Justin Linnek nagyon tetszett, hogy katona voltam, és szerette volna felhasználni a fegyverekkel kapcsolatos ismereteimet” – mondta ezzel kapcsolatban Gadot, aki maga hajtotta végre a kaszkadőrmutatványait is a filmben, ami végül nagy sikert aratott a 2009-es mozikba kerülésekor.

2010-ben aztán kapott egy kisebb szerepet a Kéjjel-nappal című akció-kalandfilmben Tom Cruise és Cameron Diaz oldalán, majd ugyanebben az évben a Párterápia című vígjátékban, amelyben Mark Wahlberg karakterének barátnőjeként tűnt fel.

2011-ben visszatért a Halálos iramban-franchise-ba, az Ötödik sebességben ismét Gisele-t alakította, ám ezúttal már Vin Dieselék csapatának tagja volt.

2013-ban, a 6. részben bújt harmadszor a karakter bőrébe, jó ideig utoljára…

A csodálatos Csodanő

A 2010-es évek közepén kapta meg eddigi karrierje legnagyobb szerepét, Diana Prince-ét, vagyis Wonder Womanét a Batman Superman ellen: Az igazság hajnala (2016) című filmben. A szerepre való felkészülésként kardvívás-, kungfu-, kickbox-, capoeira- és brazil dzsúdzsuculeckéket vett, a nézők és kritikusok pedig a szuperhősként nyújtott alakítását az egyébként alapvetően nem túl sokra tartott film egyik legjobb részének tartották.

Szintén 2016-ban egy kisebb szerepet kapott John Hillcoat (Az ajánlat, Az út, Fékezhetlen) akciófilmjében, a Tripla kilencesben, sőt, Kevin Costner, Gary Oldman és Tommy Lee Jones mellett is szerepelt ekkor a Beépített tudatban, Ryan Reynolds karakterének feleségeként. Majd jött egy vígjáték, a Kémek a szomszédban. Sűrű év volt.

A nagy áttörés mégis 2017-ben jött el, mivel ekkor vált végleg nemzetközi szupersztárrá a Wonder Womannel, amelyben végre-valahára főszerepet játszhatott, sőt, még abban az évben mozikba került Az Igazság Ligája is. Abban az évben Gal volt a legnagyobb bevételt hozó színésznő, 1,4 milliárd dollárt keresett a filmjeivel. A figyelemnek köszönhetően lehetőséget kapott a Saturday Night Live című kultikus tévéműsor vezetésére is.

A sztárság csúcsán

2019 októberében Gadot a férjével, Jason Varsanóval együtt megalapította a Pilot Wave nevű produkciós céget. Az InStyle magazinnak elmondta, a karrierje kezdetén az volt a célja, hogy szerepet kapjon színésznőként. Izraelben ez már sikerült is, így utána már arra pályázott, hogy szerepet kapjon színésznőként Amerikában. Ezt követően egy „jelentős szerepet” akart. Ez is összejött a Wonder Womannel, ezért most az a célja, hogy olyan történeteket meséljen el, amelyek számára fontosak, de egyúttal szeretne kialakítani egy saját stílust is.

2018-ban a Time magazin Gadotot a világ 100 legbefolyásosabb embere közé választotta, 2020-ban a Forbes pedig a világ harmadik legjobban fizetett színésznőjének rangsorolta, akinek az éves bevétele 31,5 millió dollár volt, ebből 20 milliót a Különösen veszélyes bűnözők (2021) című Netflix-filmben játszott szerepéért kapott, amely máig a streamingszolgáltató történetének legnézettebb filmje.

De játszott még a Halál a Nílusonban (2022), a Rachel Stone: Mindent vagy semmitben (2023), cameózott a Shazam! Az istenek haragjában (2023), a Halálos iramban 10-ben (2023) és a Flash: A Villámban (2023), legutóbb pedig idén márciusban láthattuk a botrányokkal tarkított Hófehérkében, amelyben a Gonosz Királynőként gonoszkodhatott egyet (pedig ez a szerepkör eddig nem volt jellemző rá).

2025 márciusában pedig felért a csúcsra, megkapta saját csillagát a Hollywoodi Hírességek Sétányán.

Legközelebb pedig az In the Hands of Dante című krimi-drámában láthatjuk majd (Al Pacino, Jason Momoa, Gerard Butler, Oscar Isaac, John Malkovich, Franco Nero és Martin Scorsese partnereként), illetve már forgatja a The Runner című akció-thillert Kevin Macdonald (Zuhanás a csendbe, Az utolsó skót király, A dolgok állása, A sas, Majd újra lesz nyár, Fekete-tenger) rendezésében, s amelyben egy befolyásos ügyvédet alakít, aki ide-oda rohangál Londonban, hogy kiszabadítsa az elrabolt fiát, miközben egy titokzatos telefonáló rejtélyes utasításait követi.

Életmentő műtét

Még a hadseregben ismerkedett meg a jövőbeli férjével, Jason Varsanóval, az Amszterdamból származó ingatlanfejlesztővel, méghozzá egy partin a sivatag közepén. „Egyenruhában találkozott velem először. Imádta. Még egy évem volt akkor hátra a szolgálatból” – emlékezett vissza erre.

2008-ban, a Halálos iram forgatásának egyik hétvégéjén Napa Valley-be utaztak, ahol Varsano megkérte a kezét. Ugyanezen év szeptemberében (28-án) pedig összeházasodtak az izraeli David Intercontinental Hotelben.

Tel-Aviv Neve Tzedek negyedében laknak, és már négy közös lányuk született: Alma (2011. november 5-én), Maya (2017. március 20-án), Daniella (2021. június 29-én) és Ori (2024. február 2-án).

Az Orival való terhességének nyolcadik hónapjában Gadotnál agyi vénás trombózist diagnosztizáltak, ami egy ritka típusú stroke (az összes stroke kevesebb mint 3%-át teszi ki). Galt azonnal kórházba szállították, ahol több órán át tartó sürgősségi műtéten esett át. Egy évvel később a Harper's Bazaar magazinnak elmondta, hogy a halálközeli élmény hálásabbá tette, így azóta jobban élvezi az életét, és minden nap emlékezteti magát arra, hogy lassítson, és a saját tempójában haladjon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Súlyos betegséggel küzd a magyar zenész – Albérletére sincs pénze, gyűjtést szerveztek érte
Rozs Tamás, a Szélkiáltó együttes csellistája rákkal küzd, ezért minden fellépését le kellett mondania. A zenekar most közösségi gyűjtést indított a megsegítésére.


Rozs Tamás, a Szélkiáltó együttes csellistája daganatos betegséggel küzd. A 64 éves zeneszerző, zenetanár és zeneterapeuta nyelvgyök-tumorral harcol, amely HPV16-tal fertőzött. Állapota miatt nem tud fellépni, így minden bevételi forrását elveszítette, és jelenleg anyagi segítségre szorul.

A Szélkiáltó együttes a közösségi oldalán tudatta a hírt. Mint írták: „Zenésztársunk és barátunk, Rozs Tamás sajnos nagyon beteg lett. Nyelvgyök-tumora van HPV16-tal, és jelenleg három kemoterápián és 35 sugárkezelésen esik át éppen.” A zenekar hozzátette:

„Szerencsére a ráknak ez a típusa jó eséllyel gyógyítható, de a gyógyulásig vezető út hosszú, és nagyon-nagyon megviseli a szervezetét.”

A betegség a hangját is érinti, amelyet – remélhetőleg csak ideiglenesen – elveszített. Emiatt főállású zenészként nem tud fellépni sem a Szélkiáltóval, sem színházi produkciókban, sem saját vagy közös előadóesteken, valamint az iskolai félállását is fel kellett adnia.

A zenekar kiemelte, hogy

„gyakorlatilag nincs bevétele, csak nagyon nehezen tudja finanszírozni az albérletét, a rezsijét és a napi kiadásait, ha nem támogatjuk őt a gyógyulásáig.”

Ezért arra kérik a közönséget, hogy aki teheti, támogassa Rozs Tamás gyógyulását a p’ARToló weboldalon vagy közvetlenül a megadott bankszámlaszámon keresztül.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Kár érte, kiváló ügynök volt... – Nem ez lesz a Marvel Öngyilkos osztaga, de mi is az a Mennydörgők*?
Akit az érdekelne, miért van csillag a film címében, ezt nem fogjuk elspoilerezni. Azt viszont, hogy megéri-e megnézni a Mennydörgőket* moziban, mindenképpen!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 30.



Manapság halmozottan hátrányos helyzetből indul egy Marvel-film vagy sorozat. A Bosszúállók: Végjáték volt minden idők egyik legsikeresebb filmje, egy korszak lezárásának tekinthetjük, amit a Disney azóta se hajlandó elfogadni. Sorra jönnek ki a feleslegesnél feleslegesebb mozifilmek az egeres cég zászlója alatt. Talán az utolsó jó Marvel-mozinak nevezhető mű a Galaxis őrzői 3, illetve a Deadpool és Rozsomák. Mindkettő szinte kizárólag a nosztalgiafaktor miatt volt értékelhető – teszem hozzá, igazán ügyesen csinálták.

A Végjáték sok embernek a Marvel végét is jelentette, és azóta hiába próbálkoznak egy újabb főgonosz megteremtésén, ez azóta se megy.

Még a való élet is ellenük dolgozik, hiszen a kiszemelt Jonathan Mayors bántalmazási pere miatt majdnem mindent át kellett írni. 2025-re három projektet is beterveztek, az első az Amerika kapitány: Szép új világ meglehetősen közepes értékeléseket kapott, nekem sem jött be igazán, valahogy gyenge volt.

Folytatták cikkünk tárgyával, a Mennydörgők* -kel és minél közelebb kerültünk a premierhez, annál jobban vártam. Első előzetesek alapján egy szórakoztató szedett-vedett Bosszúállók hangulatot árasztott. Ha a DC világában lennénk, ez lehetett volna a James Gunn-féle Az öngyilkos osztag, ami nagy dicséret lenne... Majd a marketing gépezet felkapta a főszereplő Florence Pugh interjújában elhangzott félmondatocskát, miszerint a Mennydörgők* olyan lesz, mintha az A24 csinálna egy szuperhős filmet.

Erre nagyon ráfeküdtek a marketingesek és ez nagyon jól állt a projektnek. Amit kaptunk, az sok szempontból valóban hasonlít egy A24-filmhez, de sajnálatos módon nem tudták hozni az elvárt minőséget.

Akik nem ismernék az A24 stúdiót, ők főleg művész-/művészieskedő filmekkel támadják a mozinézőket, általában kiemelkedő minőség mellett visszafogott büdzsével. Nos, jelen helyzetben ebből szinte semmi sem igaz, a büdzsé részt hagyjuk, később lesz szó róla, a minőség pedig elég ingadozó lett.

De mi is a Mennydörgők*? Ha nagyon le akarom csupaszítani ez egy Marvel szuperhős-film a depresszióról. Semmi több. Négy, később öt főre duzzadt vesztesek csapata, akiknek nem csak szuperereje van, hanem szuper depressziója is. Mindenkinek megvan a maga szerepe a csapatban hozott traumáikkal a háttérben, amit a film folyamán próbálnak feldolgozni. Vegyük főszereplőnket, Yelenát (Florence Pugh), aki testvére elvesztése miatt került a padlóra, ám neki kell lennie a csapat szívének ez a kettő pedig erősen konfliktusban van egymással. Ott van Wyatt Russell Walker kapitánya, aki családi problémákkal küzd, miközben ő a csapat kinevezett pöcsfeje. Ava (Hannah John-Kamen) gyerekkori traumáit hozza a közösbe, ő a Szellem, aki a Hangya és Darázsban ugrált Paul Rudd idegein. Alexei (a mindig zseniális David Harbour) pedig igyekszik meglelni az igazi, régi önmagát, az ünnepelt szovjet szuperhőst.

Ez a kupac pszichiátriai eset kénytelen összeverődni egy küldetés erejéig, mert úgy tűnik valaki el akarja őket tenni láb alól.

Nem akarom lelőni a „poént”, mert így is alig van benne csavar. Felbukkan a felettébb gyanús Julia Louis-Dreyfus karakter, Valentina Allegra de Fontaine, akinek a neve elárulja, hogy ő bizony nem a jófiúk sorát erősíti. Amióta ez a szereplő bekerült az MCU-ba azóta tudjuk, hogy a szeme sem áll jól. Ez lehetett volna de Fontaine kiugró gonosz szerepe, ha értelmes forgatókönyv lett volna…

Ám sajnos semmi nem áll egybe. A film nem elég vicces ahhoz, hogy Az öngyilkos osztaghoz lehessen hasonlítani és nem elég komoly egy Tél katonájához. David Harbour láthatóan élvezte szerepét, teljesen túljátssza, és a hátán viszi a komikumot, ha valaki fogékony az ilyen humorra. Mellette ott van a véresen komolyan alakító Florence Pugh, aki élete legnehezebb időszakán megy keresztül, és ez a két hangnem valahogy nem találkozik.

Hiába a sok remek színész, akik jók együtt, ha nincs, ami egyben tartsa a csapatot. A forgatókönyv sem volt túl combos, de én egyértelműen a kormánykeréknél keresem a problémát.

Sokak felhúzták a szemöldöküket Jake Schreier rendező kinevezése láttán. A főleg TV-s és zenei klipes múlttal rendelkező szakember 2015 óta nem rendezett nagyjátékfilmet. Akkor is egy kis költségvetésű drámát Cara Delevigne-nyel. Nem az akciójeleneteiről és a sokszereplős szcénáiról híres rendező, az biztos. Most pedig kapott 150-200 millió dollárt, hogy 2 órában elmesélje mindenki személyes drámáját. Nincs igazán álleejtő akciójelenet, de még igazán maradandó kézitusa se. Van három kisebb „lövünk és megyünk” rész, egy értékelhető autós jelenet és egy fájdalmas CGI csata. Bevallom két órával a film után nem is nagyon emlékszem rájuk, pedig majdnem mindegyik benne volt az előzetesekben.

Akkor mi az értékelhető része? Nagyon jó a csapat közötti dinamika, még ha a hangnem nagyon is eltérő. A színészek ügyesen húzzák fel egymást, talán a kevesebb vászonidőt kapó Hannah John-Kamenen kívül szinte mindenki működik. Az üzenet is szép és világos: nem gondoltam volna, hogy 2025-ben a depresszió témájában fogok egy Marvel-filmet nézni. Ahol mindenkinek önmaga a legnagyobb ellensége. De végre az MCU körbeért és a főgonosz nem csak ugyanazzal a képességekkel rendelkezik, mint hőseink, hanem ténylegesen mindenki önmaga saját legfőbb ellensége. Igaz az üzenet bonyolultsága és összetettsége egy szerencsesüti jóslatával vetekszik, de legalább valami új!

Ám itt az a baki, amibe bele fog bukni sajnos a Mennydörgők*: ezt a történetet el lehetett volna mesélni egy könnyed kis 60 milliós kamaradrámaként is.

Így, ebben a formájában szinte lehetetlen, hogy a Mennydörgők* sikert arasson. Ha csak 150 millióba is került – ami valójában akár 200 millió plusz egy tetemes marketing költség – így minimum 600 millió dollárt kellene összeszednie a mozis karrierje alatt, hogy kihozza nullára a költségvetést. Én nagyon drukkolok nekik, de eléggé nehéz a helyzet a mozipénztáraknál. A negyedik Amerika kapitány is csak 400 millió környékén jár és nem is lesz az sokkal több. Pedig ott azért jóval nagyobb nevekkel operáltak, mint Schreier filmje.

Nagyon kár érte, ezt nem így kellett volna. Ha komolyabbra veszik, akkor azért lett volna jobb, ha viccesebbre, akkor pedig azért. Megvolt benne minden potenciál. Legalább a végére lazábbra veszik a hangnemet, szinte röhejes a lezárás, a stáblistás jelenetek pedig semmit nem adnak igazán hozzá a Marvel jövőjéhez, azon kívül, amit eddig is tudtunk.

Az igazság az, hogy akad rosszabb MCU mozi is, mégpedig nem is oly régről, de még így se tudom ajánlani jó szívvel a Mennydörgők*-et.

Egyszerűen nem tudok odaállni és azt mondani, hogy ez egy jó és szórakoztató film, nézd meg. Nincs igazán oka annak, hogy ezt nagyvásznon kelljen látni, elég megvárni a streaming premiert. Szenvedni a TV kisebb képernyőjén is lehet. Meglátjuk a Fantasztikus négyes milyen lesz, bár ezek után nem tudom miben reménykedhetek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Újraindul a Született feleségek
Az Onyx Collective új szereplőkkel és friss történettel rebootolja a sorozatot. A Lila akác közben ezúttal is titkok és feszültségek bontakoznak ki.


Lila akác köz címmel újraindul a Született feleségek világa.

A 2000-es évek egyik legnépszerűbb sorozata rebootot kap, ezúttal új szereplőkkel és friss történettel, de a jól ismert környezetben.

A sorozatot az Onyx Collective fejleszti, az írója Natalie Chaidez, aki korábban A légikísérő című szérián is dolgozott. A készítők között szerepel Kerry Washington is.

A Deadline információi szerint

az új történet „vicces, szexi, fekete humorú, rejtélyes szappanopera lesz a Született feleségek szellemiségében”.

A középpontban öt nagyon különböző karakter áll, akik egy idilli zsákutcában, a Lila akác közben élnek. Bár kívülről minden tökéletesnek tűnik – gyönyörű házak, boldog családok, csillogó autók –, a felszín alatt titkok húzódnak meg. A szereplők időnként inkább egymás riválisai, mint barátai.

A sorozat teljesen új szereplőgárdával készül, és a lap információi szerint egyelőre nem tervezik a korábbi karakterek visszahozását. Pedig Eva Longoria (képünkön) korábban úgy nyilatkozott, ő lenne az első, aki csatlakozna egy Született feleségek-reboothoz.

Az eredeti szériát Marc Cherry készítette, és 2004 és 2012 között futott Teri Hatcher, Eva Longoria, Felicity Huffman, Marcia Cross, valamint később Nicollette Sheridan főszereplésével. A történet egy barátnő tragikus halálával indult, amely után sorra derültek ki a közösség sötét titkai. Cherry többször hangsúlyozta, hogy nem szeretné folytatni a sorozatot, és az új változat munkálataiban hivatalosan nem vesz részt. A lap azonban egy forrásra hivatkozva azt írta, hogy mégis elképzelhető, hogy valamilyen formában bevonják a projektbe.

(via 24)


Link másolása
KÖVESS MINKET: