KULT
A Rovatból

Szinte már hazajár Magyarországra a Genesis legendás gitárosa – exkluzív interjú

Steve Hackett nem lett rabja semmilyen zenei megközelítésnek. Fekete póló, fekete nadrág, piros sál, arany színű gitár – ezek a védjegyei.


„A legjobb zenekar, amellyel valaha játszottam” – jelentette ki közel tíz esztendeje a Djabéról a Genesis '70-es évekbeli aranykorának gitárosa. És ezt nem csupán udvariaskodásnak szánta, mert azóta nincs olyan év, hogy ne szálljon be a magyar zenészekhez egy néhány hetes turnéra, stúdiólemezeiken is rendszeresen szerepel. Steve az idén egy közép-európai koncertkörúthoz csatlakozott, amelynek egyik állomása a budapesti Barba Negra Track színpada volt. Még a koncert előtt adott interjút nekünk.

- Tizenhat évvel üdvözölhettük először nálunk. Akkor öccsével, John-nal léptek fel Erik Satie-átdolgozásaikkal. Hogyan emlékszik az első benyomásokra?

- Azt hiszem, Magyarország egészen különleges benyomást tett rám az első pillanattól kezdve. Nem sokkal ezután kerültem kapcsolatba Égerházi Attilával, aki az apja festményeire készült Djabe-lemezre, a Táncolnak a kazlakra hívott meg. Nagy szeretettel fogadott társaival együtt, nyitottak voltunk egymás zenéjére.

De általában mindenütt igen baráti fogadtatásra találtam és mindig lenyűgöz az ország atmoszférája.

– E hosszú együttműködésnek újabb állomása volt két évvel ezelőtt az a szardíniai szabad zenélés, amely a Life Is A Journey című lemez alapja lett.

– Tergu gyönyörű, megnyugtató hely, spirituális áradással. Nagyszerű ihletője volt a zenének, az alkotó munkának. Ottlétünk második napján elutaztunk egy „Nuraghe-palotának” nevezett 4000 éves építményhez, amelynek kör alakú termekből álló labirintusa volt, több szintes folyosói pedig egy toronyhoz vezettek. Innentől kezdve a zenének még egzotikusabb hangulata lett. De felszabadította kísérletező kedvünket a tengeri szél, és a közeli festői város, Castelsardo látványa is, a hullámok fölé magasodó erődítményével.

– Bár első önálló albumát még a Genesis tagjaként, 1975-ben készítette, igazi szórókarrierje éppen 40 éve kezdődött a Please Don’t Touch című albummal. Milyen elképzelésekkel vágott neki új útjának?

– Sok olyan ötletem volt, amelyek nem fértek bele a Genesis kereteibe, és örültem, hogy végre elindíthatom őket. Az volt a célom, hogy sokféle zenei műfaj lehetőségeit tárjam fel és hogy ne legyek rabja semmilyen megközelítésnek. Azóta is szeretem, ha „levisznek a zenei térképről.”

– Mely lemezeire a legbüszkébb az elmúlt négy évtizedből?

– Mindig nagyon szerettem a harmadik albumomat, a Spectral Morningsra, amely a rajongóimnak is nagy kedvence. De úgy érzem, hogy az elmúlt években készült lemezeimmel ismét tettem egy nagy ugrást előre. Életem mostani szakaszát különösen kreatívnak érzem.

– Legújabb albuma, a tavaly megjelent Night Siren lenyűgöző keveréke a világ minden tájáról érkezett motívumoknak, és éneke is a szokottnál jelentősebb szerepet kapott.

– Igen, izgalmas kihívásnak tartottam, hogy összedolgozzak számos zenei hatást, amelyek utazásaim és a különböző emberekkel való találkozások során értek a Közel-Kelettől Amerikáig, Perutól Spanyolországig, Skóciától Indiág. Örömet okozott az is, hogy énekesként is egyre jobban kiteljesedhettem.

Úgy érzem, hogyha egy dal érzelmileg megérinti az ember szívét, az az éneket is új szintre emelheti.

Ami az egyes darabokat illeti, az Inca Terrát az elbűvölő perui köderdő, a Machu Picchu és a Titicaca tó ihlette. Az inka szellem átjárta mindezeket a helyeket a természettel való hihetetlen összefonódásával. Ugyancsak ezt a természetközeliséget éreztem Izlandon, ebből született a Fifty Miles from the North Pole. Marokkóban tapasztaltam meg a Szahara csodáját és az ud (arab lant) megdöbbentő hangját, ez hallatszik a Behind the Smoke-ban, de a West to East-ben és az In The Skeleton Gallery-ben is.

A lemezt egy határokon át szálló madárhoz hasonlítanám, amely sok-sok helyet köt össze a multikulturális sokféleség által. Utálom a mai világban az elzárkózást, az empátia hiányát, az egyre jobban megerősített határokat. A Behind The Smoke az üldöztetés és a halál elől menekülőkről szól. Nagyon sokan vagyunk, akiknek menekültek voltak az ősei. Az én felmenőim között is voltak a 19. századi Lengyelország pogromjai elől menekült zsidók. Ha Anglia nem engedte volna be őket, most nem lennék itt.

– Az utóbbi években felesége, Jo Lehmann állandó alkotótársává vált.

– Jo és én sok dalt írunk együtt, megosztjuk egymással ötleteinket mind a zenében, mind a szövegekben. Lazán, kötöttségek nélkül dolgozunk, együtt keressük a legjobb megoldásokat, és folyamatosan inspiráljuk egymást. Nagyon izgalmas így dolgozni.

– Az elmúlt években számos koncertet adott a Genesis-repertoárral, és ezekből koncertalbumok is készült. Hogyan tekint Ön erre a zenei örökségre, és hol van a helye ennek a zenének a 21. században?

– A Genesis zenéje nagyon fontos része zenei hagyatékunknak egyedülálló hangzásával, széles gondolatvilágával és utóhatásaival. Ma is iránymutató azoknak a zenekaroknak, akik a progresszív műfajt választják. Sok olyan darabja van, amely mély nyomot hagyott az emberekben, és ezek gyakran végigkísérnek egész életeket. Büszke vagyok arra, hogy sikerült ezt a zenét felfrissülve életre lehelnek.

– Blogjában, amelyet hivatalos oldalán, a Hackettsongs.com-on vezet, bemutatja azokat a helyeket, ahol zenészként vagy magánemberként jár, és gyakran elmélkedik az élet fontos kérdéseiről.

– Jo-val gyakran járunk olyan helyeken, amelyek hihetetlen módon gazdagítják lelkünket és szellemünket. Ilyen spirituális élmény volt például nemrégiben a skóciai Rosslyn, amelynek gyökerei több ezer évre nyúlnak vissza. (Itt van a Rózsakeresztesek temploma, amelynek mítosza körül forog Dan Brown best-sellere, a Da Vinci-kód – GNL).

Az ilyen utazások rendkívül felemelőek, és az ember egy idő után képet kap arról, hogy a különböző kulturális szálak hogyan szövik át az egész világot.

Steve ezen a koncerten is lenyűgözte a közönséget: nemcsak kivételes gitárjátékával, hanem azzal, ahogyan tökéletesen egymásra hangolódtak a magyar zenészekről, akár közös darabokról, akár saját szerzeményeiről, vagy régebbi Djabe- és Genesis-dalokról volt szó. A „mint vendég” jelzőt nyugodtan törölhetjük.

Mint a turné végén írt blogbejegyezéséből megtudtuk, Hackett számára a budapesti koncertnek az volt a legemlékezetesebb pillanata, amikor a Nap lassan lement a Duna felett, és a helyét fokozatosan a színpad fényei vették át.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: