KULT
A Rovatból

Sólyom Katalin: „Egy reklám is nagyon személyessé válhat”

Sólyom Katalin, a Pécsi Nemzeti Színház művésze szerint egy reklám ugyanolyan művészi feladat, mint bármi más, és azt is elárulta, ő hogy viszonyul a digitális eszközökhöz.


Sólyom Katalin milliók szívébe lopta be magát a Telekom reklám nagymamájaként. A Pécsen élő Jászai Mari-díjas színésznő őszintén vallott arról, milyen volt életében először reklámfilmben szerepelni, és hogy mit vár a karácsonytól.

- Ön Karnyónétól kezdve Gertrúdon át Mirigyig rengeteg csodás szerepet játszhatott el, és olyan filmklasszikusokban szerepelhetett, mint a Mephisto. Mégis, ha jól tudom, most először szerepelt reklámfilmben. Mennyiben tért el ez a munka más színészi feladatokhoz képest?

- Annyit hozzátennék, hogy a Mephistóban kisebb szerepem volt, de Szabó István első két filmjében, az Álmodozások korában és az Apában nagy szerepeket játszottam. Az Apa a 12 legjobb magyar film közé is bekerült, és annak idején nagydíjat nyertünk vele Moszkvában. A Mephisto most amúgy visszaköszönt nekem, mert Klaus Maria Brandauer volt a főszereplője, akárcsak annak a Zárójelentés című filmnek, amelyet most forgatott Szabó István, és amiben én is kaptam egy kisebb szerepet. Egyébként pont az utolsó forgatási napomon kezdtük forgatni a Telekom reklámot is. Mivel a filmforgatásról estem be a reklámforgatásra, nagyon jól össze tudtam hasonlítani a kettőt, és úgy éreztem, hogy... nincs különbség... legalábbis abban, hogy...

ugyanazt a szeretetet, hozzáértést, teljes odaadást tapasztaltam a reklámfilmeseknél is mint Szabó István stábjában.

Színészileg pedig nem különbözik a feladat. Ugyanúgy át kell adnod magadat. Végig kell gondolnod, hogy azért fogod meg azt a „kütyüt”, mert most az unokáddal fogsz beszélni, és a saját unokádat fogod látni a képernyőn. Annyira jól sikerült, hogy még a saját ismerőseim, még szakmabeliek közül is sokan azt hitték, tényleg a saját unokáimmal beszélek a reklámban, és a saját lakásomban vagyok.

VIDEÓ: Telekom Karácsony 2018 - Használati útmutató nagyinak

- A reklámszerepek megítélése egyébként elég ellentmondásos...

- Eleinte én is úgy gondoltam, hogy ez csak egy munka, amit kényszerűségből vállalnak el a filmrendezők és a színészek is. Pénzkeresési forrás, de nem művészi feladat. Az ember csuklóból megcsinálja, és kész. De szembesültem vele, hogy nem úgy van, nem elég, ha az ember csak testben van ott, és egy reklám is nagyon személyessé válhat úgy, hogy bejön a lakásba, bejön a baráti körömbe, a gyerekeim közé. Nekik is tetszett.

Sőt, mondok egy érdekeset. Sugár András, a T-Mobil korábbi vezérigazgatója, aki egyetemista korunk óta jó ismerősöm, Spanyolországból hívott fel, ahol most él, hogy mennyire tetszett neki a reklám.

- És Önnek?

- Én még nem láttam.

- Komolyan?

- (nevet) A színészek általában nem szeretik visszanézni magukat. Mindig elégedetlenek a teljesítményükkel.

- Ön mit gondol, miket kell mérlegelnie egy színésznek, mielőtt igent mond egy reklám felkérésre?

- Két kitétel van minden művészi munkánál: a mit, és a hogyan. A reklámnál a mit a legfontosabb. Hogy mit kell reklámoznunk, mit kell eladnunk. Itt nem volt nehéz dolgom, hiszen én is Telekom előfizető vagyok már húsz éve, tehát tudtam, mihez adom a nevemet.

- A reklámban játszott szereppel gondolom nem volt nehéz azonosulnia, hiszen a magánéletben is nagymama. Én magamon is tapasztalom, hogy néha a gyerekek már jobban értenek egy-egy technikai eszköz használatához. Ön mit gondol?

- Nálunk is ugyanez a helyzet. Van öt unokám, a legkisebb hét éves, de neki is van már tabletje, játszik vele, minden félét csinál, és mutogatja nekem.

Mindegyik el van ájulva ezektől és sok mindent tudnak, amit én nem.

- Karácsonyra is kértek ilyesmit?

- Igen, direkt megkérdeztem tőlük. Két unokám is azt mondta, hogy szeretne tabletet, a harmadik, aki már első gimnazista, ő pedig most egy Huawei P20 Lite telefonra gyűjt. Mond ez valamit? A nagy unokám pedig, aki érettségizik, ő iPhone7-et szeretne.

- Az életben sokan vannak olyanok, mint az Ön reklámfilmbeli karaktere, idős emberek, akik a karácsonyt a gyerekeiktől, unokáiktól távol töltik. Hogy érzi, a digitális eszközök képesek valamelyest közelebb hozni az egymástól távolélőket az ünnepekkor?

- Én nagyon szerencsés vagyok, mert a gyerekeim és az unokáim mind itt laknak a közelemben. Ezért velük nem kell Skype-on beszélgetnem. Viszont van egy Amerikában élő bátyám, akivel állandó kapcsolatban vagyunk. Telefonálunk, alkalmasint Skype-olunk. A Facebookot ugyan nem használom, de a gyerekeim igen, és ha például egy színházi előadásra Facebookon reagálnak, akkor szólnak, hogy mit írtak. Egymással pedig telefonon beszélünk, mert van egy nagy családi csomagunk a Telekomnál, amivel mindannyian ingyen tudjuk hívni egymást.

Erről jut eszembe, hogy még másképpen is lehet használni a digitális eszközöket. Például most megjelent a gyerekkönyvem, a Csipkefa, CD melléklettel. Ez egy népköltészeti gyűjtés, az is az alcíme, hogy Játék a magyar népköltészettel, amit minden Baranyában lévő bölcsőde, óvoda és iskola megkapott ajándékba. Az a jó benne, hogy az ovisok és a bölcsisek még nem tudnak olvasni, de a CD-t beteszi a számítógépbe, és hallgathatják.

És még egy jó példa arra, hogy mit tesz lehetővé a digitális technika, az Eleanor című darabom. Ezt most mutattam be, karácsony előtt. Tulajdonképpen ez volt a karácsonyi ajándékom a pécsi közönségnek. A darab Eleanor Roosevelt életéről szól, aki Franklin Delano Roosevelt felesége volt, az Egyesült Államok first ladyje. A férje halála után bekerült az ENSZ emberi jogok bizottságába, és ő volt az, aki bizottsági elnökként aláírta az emberi jogok egyetemes nyilatkozatát hetven évvel ezelőtt, 1948. december 10-én. Ezért ezen a napon volt a bemutató is. De mi köze ennek a digitális kütyükhöz? Az, hogy szó van a darabban egy afro-amerikai énekesnőről, Marian Andersonról, akinek 1939-ben volt egy koncertje Washington DC-ben, a Lincoln Emlékmű lépcsőin. Eleanor intézte el, hogy az énekesnő megtarthassa ezt a rendezvényt, mert először nem akarták engedni neki. És most kapaszkodjon meg: megtaláltuk az interneten ennek az 1939-es koncertnek a felvételét, és be tudtuk játszani az előadásba. Mindenki libabőrös lett tőle, és ez nem lett volna lehetséges, ha nincs internet, és nincsenek megfelelő technikai eszközök.

- Végezetül elárulja, Ön mit kíván leginkább idén karácsonyra?

- Csak azt tudom mondani, hogy egészséget, egészséget, egészséget. Az én koromban már csak azt lehet kívánni. A második, ami a legfontosabb, a szeretet.

Amit nem úgy értek, hogy szeretetet kapni, hanem szeretetet adni. Nekem az a legfőbb kívánságom, hogy minél több embernek tudjak szertetetet adni.

Természetesen, elsődlegesen a családomnak. Sajnos a férjem nagyon beteg, ezért most neki kell annyi szeretetet adni, amennyit csak tudok.

Hiszek abban, hogy még egy ilyen reklámban is lehet az embereknek szeretetet adni, sőt, tömegeknek, hiszen rengetegen nézik. Ugyanúgy, a színházban is szeretetet adok a közönségnek, aki azon az estén megtisztel. Meggyőződésem, hogy ez működik, és él.

A cikket a Telekom támogatta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Kibe bízzon az, akit így tettek lóvá, ilyen alja módon?” – Itt van Azahriah legújabb száma, a pörkölt
Azi falatozója, egy mozdulatlan alak és megannyi rejtélyes utalás. A vadonatúj dal aligha fog csalódást okozni a rajongóknak.


Azi zenéjével és Bogdán Balázs vizuáljával megérkezett Azahria legújabb száma és minimál klipje, a pörkölt.

A új dalban a zenész tesz néhány kósza utalást, amit akár közéletinek is lehet venni, utal saját sikereire és harcaira, de többször emlegeti a múltját is.

A klipben egy panelrengetegben magányosan álló gyrosozó, benne egy Azira emlékeztető, mozdulatlan figura, és egy előtte fekvő, leginkább idős hölgyre hajazó alak szolgáltatja a vizuált.

A Szeretlek Magyarország egyik olvasója szemfülesen megpróbálta megfejteni a látványnak egy részét: elmélete szerint az Azi falatozója nevű gyrosos megjelenítése utalás lehet Bereczki Zoltán egy korábbi mondatára. A színész-énekes korábban úgy nyilatkozott Azarhirah zenéjéről: „Zeneileg… a gyrososnál szól ez a zene 20 éve. Ez egy arab zenei hangzásvilág, amit a kissrác csinál. Ha leveszed róla a magyar zenét, és elkezdesz rá ilyen arab halandzsát csinálni, akkor pont ugyanez a zene szól a gyrososban. Csak a hangszerek alatta, a szöveg amit csinál, az egész az, amit nem fogsz tudni mellé rakni. Az az életérzés, amit ő hoz”. Mi ezt elfogadjuk érvényes találatnak.

A műhöz kevesebb mint fél óra alatt már 250 komment érkezett, és szinte másodpercenként emelkedik a lájkok száma. (A nap végére egyébként közel 95 ezer megtekintés, 10 ezer feletti kedvelés és 600 közeli komment lett a mérleg, 6 óra alatt.)

Azarhiah – pörkölt

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Bakacsi Béla
A népszerű táncdalénekes felejthetetlen dalai mellett menedzserként többek között Presser Gáborral, Koncz Zsuzsával, Zoránnal és az R-Go-val is együtt dolgozott. 83 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. szeptember 23.



83 éves korában elhunyt Bakacsi Béla táncdalénekes, zenei menedzser – tudatta a művész Facebook-oldalán a lánya.

Bakacsi Béla 1942-ben született Újpesten. 1961-ben tűnt fel a Ki mit tud?-ban, ahol kategóriájának győztese lett. A következő évben képviselhette hazánkat a Helsinkiben megrendezésre kerülő Világifjúsági Találkozón (VIT) is. 1966-ban az elsőként megrendezett Táncdalfesztivál közönségdíjasa lett.

A 70-es években főleg külföldön kamatoztatta tehetségét. A rendszerváltás után megalapította az Akkord Kulturális Szolgáltató Irodát, koncertszervezéssel és menedzseléssel foglalkozott 2011-ig. Közben rövid ideig könnyűzenei könyvkiadással is. Együtt dolgozott többek között Komár Lászlóval, Zoránnal, Szigeti Ferenccel, Koncz Zsuzsával, Presser Gáborral és a Locomotiv GT-vel, a Fonográf együttessel, a V’Moto-Rockkal, a Hungáriával és az R-GO–val is.

Bakacsi Béla számos feldolgozást is énekelt: olyan dalokat ismerhettünk meg magyarul az előadásában, mint a mint a Quando-quando, O Sole Mio, Quando m'innamoro, a My Way vagy az Ave Maria.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Colin Farrell, Margot Robbie és a nulla kémia esete – A Mágikus, merész, meseszép utazás se nem mágikus, se nem merész, és a meseszéptől is távol van
Talán a Modoros, mesterkélt, mézesmázos utazás találóbb cím lett volna. Legalább a jó szándék megvolt…


A csak szimplán Kogonada művésznéven futó, szöuli születésű, amerikai rendező-forgatókönyvíró (aki Park Joong Eun néven született) új filmjét sokan várták, mivel számtalan videóesszéjével, rövidfilmjével, valamint az első két egész estés darabjával, a 2017-es Columbusszal és a 2021-es Búcsú Yangtóllal rengeteg rajongót szerzett a független filmes szférában. Ráadásul most nagy stúdiófilmet (Sony) forgathatott két világsztárral (Colin Farrell és Margot Robbie), méghozzá egy olyan zsánerben (romantikus fantasy), amelyhez abszolút megvolt az érzékenysége, és ami képileg is tágas játszóteret biztosít számára.

A Mágikus, merész, meseszép utazás lehetett volna a következő Az élet csodaszép (1946), Nagy hal (2003), Ház a tónál (2006) vagy Időről időre (2013).

Úgy tűnik azonban, hogy Kogonada csak akkor jó, ha ő maga írja a saját sztorijait, most először fordult elő ugyanis, hogy más szkriptjéből dolgozott: Seth Reiss eredeti forgatókönyve adta fel a leckét rendezőnknek, akinek bele is tört a bicskája a papíron minden bizonnyal mágikusnak tűnő, a vásznon azonban keményen feszengős giccsbe forduló történetbe.

David (Farrell) épp egy esküvőre készül, ám a kocsija kerékbilincset kap, egy gyanúsan elhelyezett röplap pedig egy furcsa autókölcsönzőbe vezeti, ahol Phoebe Waller-Bridge és Kevin Kline egy igen kínosan jópofizó, de legalább rettenetesen humortalan jelenetben rátukmálnak egy régi autót s hozzá egy GPS-t. Az esküvőn David megismerkedik Sarah-val (Robbie), és rögtön fellángol köztük valami, aminek persze ilyen gyorsan még nem engednek, így más férfi megy fel az est végén Sarah szobájába. Másnap azonban lerobban a lány kocsija, a személy szerint Davidhez beszélő GPS pedig arra utasítja, hogy vegye fel őt, majd különböző, a természetben álló ajtókhoz irányítja őket, amelyeken belépve valamelyikük múltjában találják magukat, az életük egy-egy fontos pontján, ami érzelmileg anno nagy hatással volt rájuk.

Szóval a címbeli utazás ezt a kis túrát fejezi ki, amelynek során egyik ajtótól autóznak a másikig, azokban újraélik életük egy korábbi fejezetét, két ajtó között pedig eszmét cserélnek az élményeikről, magukról, a párkapcsolataikról, a családjukról, az élethez való hozzáállásukról.

S talán mindeközben szövődik köztük valami komoly, ami már régen kijárt volna nekik.

Leírva tényleg nem fest rosszul, ebből azért valóban ki lehetett hozni valami mágikusat, merészet és meseszépet, ráadásul két csúcsszínészt sikerült megnyerni hozzá, akik amúgy bármit el tudnak játszani. Vagy mégsem? A kémiát, vibrálást kettejük között legalábbis nem sikerült érzékeltetniük…

A film első fele kifejezetten kellemetlen jelenetekkel bombázza a nézőt. Érezni, hogy Kogonada próbálja ezt az egészet megtölteni varázslattal (kapásból el kell engedjük a valóságot, szóval, ha valakinek ez nem megy, már itt elveszett), de inkább csak modoros és mesterkélt képsorok sorjáznak megállás nélkül.

Az iskolai musicalszcéna talán a csúcs, ami annyira cuki és jópofa akar lenni, hogy egyszerűen nevetségessé válik.

Mindennek tetejébe valamilyen furcsa oknál fogva a forgatókönyv tele van trágár beszéddel (lehet, hogy ezt akarta jelenteni a címbeli merész?), a káromkodásokat azonban egy ilyen műfajú film idegen testként veti ki magából, és csak fokozza a nézőkben már erősen felgyülemlett zavartságot.

Szerencsére azért pozitívum is akad, hiszen Kogonada egyáltalán nem tehetségetelen filmes, ő még egy ilyen félrement projektben is képes megvillanni, még ha csak egy rövid időre is. A Mágikus, merész, meseszép utazás második fele már sokkal nézhetőbb, ha úgy tetszik, jobb, mint az első, ekkorra kezdenek elfogyni a kínos cukiskodások és álbölcsességek, valamint a felesleges trágárkodás, sőt, időnként néhány egészen szép és megható jelenetet is kapunk.

Az egyik ilyen, működő drámai mélységgel bíró, jól megírt pillanat a kórházi beszélgetés David és az apja (Hamish Linklater) között, David születésekor.

Vagy említhetnénk még Sarah és az anyja (Lily Rabe) közös jelenetét is. Szomorkásak, de őszinték, és nem hatnak álságosnak. Kár, hogy nem ilyenekkel volt tele a film.

A Mágikus, merész, meseszép utazás az év egyik nagy, akár Oscar-várományos filmje is lehetett volna az alkotókból kiindulva, épp ezért nagy csalódás, hogy végül egy ízig-vérig giccses és hamisan merengő, a nézőkből foggal-körömmel könnyet kicsikarni próbáló kudarc lett belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Itt a búcsú ideje! A Downton Abbey: A nagy finálé lordjai, ladyjei és személyzete utoljára rabolják el a szívünket
A 2010-ben indult sorozat után 15 évvel megérkezett a mozifilmes franchise harmadik, egyben záróepizódja, a rajongóknak pedig jó hír: örömkönnyek hullanak majd a mozikban!


2010-ben indult világhódító útjára a Downton Abbey című sorozat, amely Julian Fellowes kreálmánya, a színészből forgatókönyvíróvá vált alkotóé, aki korábban olyan filmek szkriptjeiért volt felelős, mint pl. a 2001-es Gosford Park (ez volt az első mozifilmje, és rögtön Oscar-díjat kapott érte a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában), a Hiúság vására (2004), a Cserbenhagyás (2005), Az ifjú Viktória királynő (2009), Az utazó (2010) vagy a 2013-as Rómeó és Júlia. Vagyis tisztán látható, hogy a kosztümös, történelmi darabok és az angol arisztokraták életének bemutatása szó szerint előkelő helyet foglaltak el az érdeklődési körében. A Downton Abbey megalkotásához minden bizonnyal a Gosford Parkból vett ihletet, tekintve, hogy abban is egy angol nemesi ház mindennapjaiba nyertünk betekintést az arisztokrata család és a cselédek szemszögéből, bár ott egy Agatha Christie-szerű gyilkossági ügy volt a középpontban, szóval egy vérbeli „ki tette”-film pergett a szemeink előtt, a Downton Abbey mindebből csak a közeget vette át.

A 2010 és 2015 között hat évadot megélt széria gyorsan óriási rajongótáborra tett szert, így, amikor bejelentették, hogy a sorozat lezárulta után négy évvel, 2019-ben egy egész estés Downton Abbey-film kerül a mozik vásznaira, a fanok repesni kezdtek a boldogságtól.

A Crawley família és udvartartásának sztorija folytatódik! Nem is volt meglepő, hogy az első mozifilm óriási sikert aratott: a 13 millió dolláros költségeire világszinten 194,6 milliót keresett csak a vásznakról.

Három évet kellett várni a folytatásra, amelynek mozis szereplésének az időközben lezajlott Covid-járvány nyilván nem tett jót, de a Downton Abbey: Egy új korszak (2022) még így is összegyűjtött 92,6 millió dollárt. S mivel úgy tűnik, a magyaron kívül, úgy tűnik, az angol igazság is három, ezért Crawley-ék sem kerülhették el a trilógiává duzzadást, így újabb három év után most került mozikba az utolsó epizódnak ígért A nagy finálé.

Sajnos időközben a sorozat és a filmek egyik legnépszerűbb karakterét, a Lady Violet Crawley-t alakító Maggie Smith 2024. szeptember 27-én, 89 évesen elhunyt, így a harmadik részben már nem tudott részt venni, s hozzájárulni csípős beszólásaival a nagy egészhez.

A nagy finálé azonban természetesen nem feledkezett meg róla, és tisztelettel adózik több jelenetben is a karakter s egyben a kétszeres Oscar-díjas színésznő előtt.

Az új sztori szerint egyébként 1930-ban Londonban a Crawley család – Mary (Michelle Dockery) – kivételével megnézi a Guy Dexter (Dominic West) főszereplésével készült új Noel Coward-darabot (Arty Froushan). A színfalak mögött találkoznak Dexterrel, Cowarddal és a korábbi Downton-i komornyikkal, Thomas Barrow-val (Robert James Collier), aki most Dexter asszisztense és élettársa. Másnap a Crawley család Lady Petersfield (Joely Richardson) bálján tartózkodik, amikor hírt kapnak Mary és Henry Talbot válásáról. Lady Petersfield arra kényszeríti Maryt, hogy azonnal távozzon, mert a királyi család tagjai is várhatók, és egy elvált nő ne hozzon szégyent a házára.

Robert (Hugh Bonneville) és Cora (Elizabeth McGovern) visszatérnek Downton Abbey-be, míg Mary a Grantham Házban marad, hogy fogadja Cora bátyját, Harold Levinsont (Paul Giamatti) Amerikából. Haroldot Gus Sambrook (Alessandro Nivola), egy pénzügyi tanácsadó kíséri, aki állítólag megmentette Haroldot az anyagi csődtől azzal, hogy a Wall Street-i tőzsdekrach előtt kivonta a befektetéseit a tőzsdéről.

Sambrook és Mary azonnal vonzódni kezdenek egymáshoz, és hamarosan az ágyban kötnek ki.

A társaság ezután Downton Abbey-be utazik, ahol Harold Cora megdöbbenésére elárulja, hogy rossz befektetésekkel elszórta az anyjuk vagyonát. Így Downton megmaradt pénzét szeretné befektetni, hogy megtérüljenek a veszteségei, és visszafizethesse az adósságát Sambrooknak.

És ez még csak az alapsztori, hiszen ahány karakter, annyi sors és annyi történet, márpedig karakterből van elég a Downton Abbey-ben. Olyan sok, hogy egy mozifilm 124 perce alatt nem is juthat elegendő idő mindenkire, így nem is tud igazi mélységbe menni Fellowes forgatókönyve. Amit azonban a franchise rajongói megszoktak és megszerettek, azt tokkal-vonóval hozza így is. Kellemes néznivaló marad A nagy finálé, amelyben nem sok konfliktus adódik, de ha mégis, azok is viszonylag gyorsan megoldódnak. Negatív karakterből sem találni sokat, ebben a világban szinte mindenki kedves és szimpatikus, a nemesek jól bánnak a cselédekkel, és megbecsülik őket, akik szintén felnéznek a munkaadóikra.

A Downton Abbey sikere és népszerűsége nem is feltétlenül a szenzációhajhászásban és a hatalmas fordulatokban keresendő.

Sokkal inkább abban, hogy a nézők megszerették ezeket a karaktereket, így szívesen lesnek bele a mindennapjaikba, és úgy érezhetik, mintha ők is családtagok lennének, akár az arisztokraták, akár a személyzet berkeiben.

A nagy finálé sem hoz forradalmat a franchise-on belül, nincs benne semmi olyasmi, amit ne láttunk már volna a sorozat hat évada vagy az eddigi két mozifilm alatt, mégis széles mosollyal nézik majd végig a rajongók, mert az a bizonyos Downton Abbey-varázslat ezúttal is tisztán érezhető a kastély falai között.


Link másolása
KÖVESS MINKET: