KULT
A Rovatból

Schwarzenegger sehol sem lenne a barátai nélkül – megnéztük az Arnold című netflixes doksit

Egy ember, három élet. Arnold Schwarzenegger hihetetlen életéről készült most egy háromrészes dokumentumfilmsorozat a Netflixen. Nem igazán megy a dolgok mélyére, de tisztességes és szórakoztató lett a végeredmény.


Először is szeretném tisztázni: Arnie az egyik gyerekkori hősöm. Pont jókor voltam jó helyen, hogy rajta keresztül ismerkedtem meg a hollywoodi filmek összes zsánerével. A vígjátékot az Ikrekkel és az Ovizsaruval, a horrort a Ragadozóval, az akciót a Kommandóval és az Utolsó akcióhőssel, a sci-fit a Terminator szériával és Az Emlékmással szerettem meg, így elmondhatom, hogy behatóan ismerem elpusztíthatatlan hősünk filmes karrierjét. Így magam is meglepődtem, hogy a Netflix-széria még nekem is tudott újat mutatni.

A háromrészes sorozat első epizódja hősünk sportolói karrierjéről és a fiatal koráról szól, viszonyáról a világháborúból vesztesként hazatérő apjával, aki megkeserítette gyerekkorát. Bátran elmondhatjuk, hogy amin fiatal korában Arnold és bátyja átment, az a mai világban kimeríti a gyermekbántalmazás minden fogalmát. Apja rendszeresen verte fiait és folyamatosan egymással versenyeztette a testvérpárt, direkt egymás ellen uszította őket.

Nem csak fizikai bántalmazásról beszélünk, hanem kemény lelki terrorban is részük volt.

Ez volt a legnagyobb hajtóerő az életében és valószínűleg ennek köszönheti, hogy elképesztő akaratereje és kitartása van. Ez segítette, hogy mihamarabb elszabaduljon szülővárosából, Thalból. Ugyanakkor testvére kevésbé volt szerencsés. Egészen fiatalon, mindössze 25 évesen, alkoholmámoros állapotban egy autóbalesetben vesztette életét.

Arnold nem hibáztatja az apját, próbálja megérteni az ő helyzetét is. Egy rettenetesen depresszív időszak volt ez Ausztria történelmében, apja poszttraumás stresszben szenvedett és emellett még alkoholista is volt. Fiatal korában a menekülést a sport jelentette. Külön érdekesség a motivációja. Moziban látta a Reg Park főszereplésével készült Herkules című filmet és

egyszerűen megszállottja lett a tökéletes férfi izomkolosszusnak.

Míg más fiúknak szép nők képeivel volt tele az ágya feletti fal, addig Arnoldnak félmeztelen, olajozott férfiakkal. Hiába tiltakozott ellene a családja, elkezdte kalandjait a testépítés világában, és hihetetlen sikereket ért el egészen fiatalon, mindennemű családi támogatás nélkül. Szinte mindent megnyert 28 éves korára, amit a testépítés világában el lehet érni.

Ekkor lépünk át a filmek világába a második résszel. Amikor visszavonult a testépítéstől, átköltözött Amerikába és a barátai segítségével gyorsan nagy vagyonra tett szert. Korábbi ügynöke kitanította a pénz világáról is, és jó befektetéseknek köszönhetően a színészi pályafutását már milliomosként kezdte, így nem volt szüksége a kis szerepekre. A legfőbb problémája az volt, hogy nem vették komolyan. Ő nem csak színész akart lenni, hanem filmsztár. Első szerepe a Herkules New Yorkban című szörnyűség, ami hatalmas bukásnak bizonyult.

Érdekesség, hogy nem csak a testépítő karrierjét köszönhette Herkulesnek, de a filmes karrierjében is ez volt az első megálló.

Legelső sikere a Pumping Iron című dokumentumfilm, majd a szintén testépítőkről szóló Stay Hungry volt. Ez a két sikeres film egymás után kinyitotta számára azokat a bizonyos hollywoodi ajtókat.

Több kisebb szerep után elérkeztünk az áttöréshez: Conan, a Barbár. A film producere nem akarta elsőre Svarcit, mert nem találta szimpatikusnak, de a Conan rendezője kizsarolta, hogy az izompacsirta lehessen a főszereplő, és innentől nem volt megállás. Terminator - A halálosztó, egy kis költségvetésű akciófilmnek indult, de Arnie annyira jó választásnak bizonyult a gyilkológép szerepében, hogy a 80’-as évek közepére megkerülhetetlen névvé vált a filmes piacon.

Egymást követték a sikerek: Kommando, Predator, A menekülő ember, A vörös zsaru, Ikrek, Terminátor 2 – Az ítélet napja.

Bár néha akadt egy-egy kudarc, nem lehetett megállítani. Silvester Stalonne-val való rivalizálására is kitérnek a sorozatban, megszólal például maga Sly is. Ez az epizód nagyon erős star-powerben. Az interjúk egytől-egyig érdekesek és olyan apró részleteket osztanak meg Arnie életéből, hatalmas nevek kíséretében, melyekről még én se tudtam. Elég, ha csak James Cameron, Danny DeVito, Jamie Lee Curtis vagy Linda Hamilton nevét említjük Sly mellett. De rajtuk kívül is akadnak még sztárok a filmgyárból, akik bepillantást engednek Schwarzenegger múltjába.

Végül jött a harmadik, egyben utolsó rész, ami a hollywoodi csillogás utáni életére koncentrál. A sorozat külön kiemeli, hogy politikai karrierje során mennyire próbálta a „bipartizan” hozzáállást erősíteni, miután megválasztották Kalifornia állam kormányzójának. Ez azt jelenti, hogy hiába volt republikánus jelölt, mint kormányzó, meghallgatta a demokraták véleményét is. Például a kampányfőnöke egy demokrata, leszbikus, abortusztámogató hölgy volt, ami a nyitott szemléletét is jelzi. Egész élete folyamán jó emberekkel vette körbe magát, Arnold hangsúlyozza is, hogy sértőnek érzi, amikor „self-made man”-nek nevezik, mert nem csak magának köszönhette a szerencséjét.

Schwarzenegger hiába kitartó és tehetséges, barátai nélkül sehol nem lenne.

Hihetetlen kisugárzásának, pozitív hozzáállásának, valamint szó szerinti és átvitt értelem vett karizmájának tulajdonítja sikereit. Politikai pályája is nagyon érdekes volt, a sikeréhez vezető út is, illetve a folyamat, amit azért túlzottan pozitívan mutatnak be, valószínűleg azért, mert Arnie-hoz közeli forrásokból származtak az információk. Úgy gondolom, ha Amerikában született volna, akár az elnökségig is elviszi a politikai karrierjét.

Nem mondom, hogy tökéletes dokumentumfilm az Arnold, de szórakoztató és informatív. Nagyon jók az interjúk, egyértelműen Arnie hírnevét öregbítik és próbálják pozitív fényben feltüntetni, nem érdemtelenül. Az időzítés sem a véletlen műve, a Fubar című sorozatának most volt a premierje a Netflixen,

ez azért jó reklám mindkét tartalomnak.

Fontos kiemelni, hogy a negatív történéseket is próbálják szépíteni. Említik a zaklatásokat a kilencvenes évekből, illetve a zabigyerekét is. Nem véletlen, hogy exfelesége, Maria Shriver sem szólal meg a sorozatban. Ha ezeket a problémákat is jobban bemutatják, sokkal jobb lehetett volna a széria.

Úgy gondolom, ha valaki nem igazán ismeri Arnold életrajzát/filmográfiáját, de azért otthon van a testépítés, Hollywood, vagy a politika világában, annak érdekes lehet a doksi. Aki pedig rajongója az osztrák óriásnak, annak egyenesen kötelező Lesley Chilcott filmje. Jó érzéssel álltam fel a képernyő elől és mindenkit csak buzdítani tudok a megnézésére. Sose feledjük Arnold mottóját:

legyél bármiben is ügyes vagy ügyetlen, próbálj meg mindig hasznos lenni.

Az Arnold című, háromrészes dokumentumfilm-sorozat megtekinthető a Netflix kínálatában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Szerető családapa, rejtőzködő szörnyeteg – az Apám, a BTK gyilkos bepillantást enged a gonosz otthonába
A gyilkos, akit mindenki szeretett: a cserkészvezető, gyülekezeti vezető, aki éjjel igazi szörnyeteg volt. Lánya most szembenéz az örökségével. A Netflix legújabb dokumentumfilmje felfedi, milyen életet él az, aki csak utólag jön rá, hogy az apja Amerika egyik leghírhedtebb sorozatgyilkosa.
B.M.; Fotók: youtube.com - szmo.hu
2025. október 13.



Skye Borgman legújabb dokumentumfilmje, Apám, a BTK gyilkos a Netflix jól bevált true crime-formuláját követi, mégis valami egészen másról szól, mint amit elsőre várnánk. A néző nem pusztán egy hírhedt sorozatgyilkos történetét kapja, hanem egy család széthullásának, egy identitásválsággal küzdő nő lelki útjának intim, néhol kényelmetlenül személyes lenyomatát. Borgman rendezése az ismert BTK-gyilkos, Dennis Rader életét és tetteit idézi fel, de csak felszínesen, mert valójában az áldozatok közül egy különlegeset helyez a középpontba: a gyilkos lányát, Kerri Rawson-t.

A film témája eleve hátborzongató. A „BTK” rövidítés a „Bind, Torture, Kill”, azaz „Megkötöz, Megkínoz, Megöl”. Az egyik legrettegettebb név lett az amerikai bűnügyi történelemben.

Rader a hetvenes évektől kezdve Wichita városát tartotta rettegésben, miközben a külvilág számára átlagos, sőt példás polgárnak tűnt: cserkészvezető, felekezeti vezető, lakóközösségi egyesületi ellenőr, szerető családapa. A kettősség döbbenetes és éppen ez a kontraszt teszi a történetet annyira megrázóvá. A rendőrség évtizedeken át képtelen volt kézre keríteni, miközben a gyilkos nyíltan üzengetett nekik az újságokon keresztül, cinikusan játszadozva a hatóságokkal. Aztán a ’80-as évekre hirtelen csak eltűnt, hogy 2004-ben újra felbukkanjon, ám ekkor már a technológia fejlődése, a DNS-vizsgálatok és a számítógépes nyomozás véget vetett rémuralmának. Végül 2005-ben elfogták, és Rader, mindenki megdöbbenésére, azonnal beismerte a gyilkosságokat, rideg részletességgel mesélve el szörnyű tetteit.

Borgman nem a bűncselekmények rekonstrukcióját helyezi előtérbe. A film sokkal inkább a következményekkel foglalkozik: hogyan éli meg egy család, ha egyik pillanatról a másikra rájön, hogy az apa, akit szeretett, egy szadista sorozatgyilkos? Kerri Rawson visszaemlékezései ennek az ellentmondásnak a fájdalmát tárják fel. Ő az, aki szó szerint egész életét újraépíti abból, amit apja öröksége lerombolt. A generációs trauma, amit Kerriék kaptak a gyilkos apjuktól kegyetlen terhet ró az egész családra. A filmben Kerri kendőzetlenül beszél gyerekkoráról, az apjához fűződő kapcsolatáról, arról a pillanatról, amikor megtudta az igazságot, és arról is, hogyan próbálta feldolgozni a feldolgozhatatlant. A fura az egészben, hogy Kerri nyíltan kimondja, hogy elhidegült a családjától, akik egyébként nem kívántak részt venni a projektben, sőt még az arcuk mutatását se vállalták.

Így kicsit furcsa a helyzet, hogy a lány önmagát állítja a központba, miközben testvére és édesanyja véleményét nem hallhatjuk.

Borgman kamerája türelmes, de nem ítélkezik. Mégis, nézőként nehéz nem érezni bizonyos feszültséget Kerri szerepében. Egyrészt mélyen átérezzük a fájdalmát és a traumáját, másrészt viszont zavarba ejtő, hogy immár több dokumentumfilm és interjú is épül az ő történetére és maga is előadóként, tanácsadóként dolgozik olyan áldozatokkal, akik hasonló helyzetbe kerültek. Ez a kettősség, vagyis a "karitatív munka, ami igazából megélhetés is” egy érdekes kérdéskör, mely finoman, de érezhetően végigvonul a filmen. Mintha Borgman is ezzel a dilemmával küzdene: meddig lehet együttérezni valakivel, aki mégis a hírhedt gyilkos révén vált ismertté és ez definiálta az életét.

A film szerkezete klasszikus netflixes ritmusban építkezik: visszaemlékezések, archív felvételek, interjúk és gondosan megkomponált dramatizált jelenetek váltják egymást. Mindez lendületet ad, ugyanakkor néha kizökkenti a nézőt. A narratíva időnként megbicsaklik, mintha a rendező sem tudná eldönteni, krimit, családi drámát vagy pszichológiai portrét szeretne készíteni. Mindez azonban nem csökkenti a téma erejét: Rader kettős élete, a hétköznapiság és a szörnyűség közötti éles kontraszt olyan kérdéseket vet fel, amelyek túlmutatnak egyetlen dokumentumfilm keretein.

Különösen izgalmas, hogy a film új fényt vet az amerikai sorozatgyilkos-mítoszra is.

Magyar szemmel nézve Dennis Rader neve kevéssé ismert, noha az amerikai popkultúrában mély nyomot hagyott. Aki látta a Mindhunter sorozatot, talán emlékszik rá: BTK volt az a rejtélyes figura, aki a sorozat részeinek elején, vagy végén egy-egy rövid jelenetben feltűnt, mint egyfajta árnyék, akit a néző sosem ismerhet meg teljesen. Sőt, a 2018-as kiemelkedően jó és méltatlanul elfeledett The Clovehitch Killer című film is erősen merített Rader történetéből, nem teljesen, de tekinthető adaptációnak is valamennyire. Hogyan élhet együtt egy család a „jó apa” illúziójával, miközben az valójában szörnyeteg.

Borgman tehát nemcsak a sorozatgyilkosságokat dolgozza fel, hanem egy kulturális jelenséget is boncolgat: mi az oka annak, hogy ennyire vonzódunk a gonosz történeteihez? Miért nézzük újra és újra ezeket a filmeket, miközben elborzadunk? A válasz valószínűleg abban rejlik, hogy a true crime tartalmak biztonságos távolságból engednek bepillantást az emberi természet legsötétebb zugaiba és a Netflix pontosan tudja, hogyan adagolja ezt az élményt. Elképesztő rajongóbázist épített ki magának a valós bűnügyi történeteken alapuló „szórakoztató” zsáner.

Mindezek ellenére az Apám, a BTK gyilkos nem tartozik Borgman legerősebb munkái közé.

A téma megrázó, a történet lebilincselő, mégis hiányzik belőle az a fajta érzelmi vagy stiláris kohézió, ami igazán emlékezetessé tehetné. A film sokkal inkább egy alapos, jól megszerkesztett, de kissé személytelen riport, mintsem egy mélyre hatoló, lélektani tanulmány. Talán épp ez a visszafogottság teszi valamennyire felejthetővé is.

Összességében az Apám, a BTK gyilkos egy megrendítő, de kissé ellentmondásos dokumentumfilm.

Erőssége a témaválasztás és Kerri őszintesége, gyengesége viszont a formanyelv, a rohanás és az érzelmi tompultság. Mégis, ha valaki érdeklődik a true crime műfaj iránt, és kíváncsi arra, hogyan hat a bűn egy család életére generációkon át, ez a film megéri a figyelmet, még akkor is, ha nem hagy maga után katarzist, csak egy kellemetlenül őszinte kérdést: mennyire ismerhetjük valójában azokat, akik köztünk élnek és szeretünk?


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Kiszáll a külföldi tulajdonos a Szigetből, Gerendai Károly mentheti meg a fesztivált
A jelenlegi tulajdonos a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyük megszüntetését kérte. Gerendai mindeközben hajlandónak mutatkozik a világhírű fesztivál hóna alá nyúlni.


Ahogy arról korábban írtunk, Karácsony Gergely főpolgármester hétfő reggel egy Facebook-posztban osztotta meg, hogy bizonytalanná vált a Sziget Fesztivál jövője. Mint írta, a fesztivál vezérigazgatója arról tájékoztatta, hogy kezdeményezni fogja a fővárossal kötött megállapodás felmondását.

A Sziget sajtóosztálya szerint ez nem jelenti a rendezvény végét. Bíznak abban, hogy a fesztivál egy új, magyar tulajdonosi háttérrel még sikeresebb lehet a jövőben.

A szervezők valóban azzal a kéréssel fordultak a Fővárosi Önkormányzathoz, hogy a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyüket közös megegyezéssel szüntessék meg. Ennek okáról azt írták: „A fesztivál külföldi tulajdonosa – annak ellenére, hogy korábban egy hosszabb távú fejlesztési programban gondolkodott – úgy döntött, hogy a jelenlegi struktúrában nem vállal további kockázatot Magyarországon” – írja a Telex.

A döntés hátterében az is szerepet játszik, hogy

„mivel a Fővárosi Közgyűléssel kötött területhasználati megállapodásunk határozott időre szól és a fizetési kötelezettség még jövőre is fennállna, akkor is, ha nem lenne rendezvény, ezért vagyunk kénytelenek a megállapodást ebben a formában felmondani”.

A Sziget ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ez nem a fesztivál történetének lezárása. „Ezen döntéssel párhuzamosan – a hazai menedzsment javaslatára – a Sziget Zrt. tulajdonosai felvették a kapcsolatot a fesztivál alapítójával, Gerendai Károllyal, lehetőséget kínálva arra, hogy a rendezvény ismét vele folytathassa működését” – írták.

Az egyeztetések még zajlanak, ezért a szervezők nem kívántak további részleteket elárulni. Közleményükben úgy fogalmaztak: „Mi, a Sziget szervező csapata, őszintén bízunk abban, hogy a fesztivál egy új, független, magyar tulajdonosi háttérrel az eddigieknél is sikeresebb lehetne, hiszen a változás egyszerre nyújt lehetőséget a fejlődésre és a megújulásra, valamint a Sziget klasszikus értékeinek és szellemiségének az újbóli megerősítésére.”

Azt is remélik, hogy számíthatnak a közönség támogatására, a „szakmai partnereikkel ápolt kiváló kapcsolatukra”, valamint a „Főváros megértő együttműködésére is”. Hozzátették: „Hiszünk benne, hogy a Sziget léte nemcsak az abban közvetlenül érdekelteknek, hanem az egész ország számára fontos, közös ügy.”

A Sziget Zrt. tulajdonosai a hazai menedzsment javaslatára keresték meg újra Gerendai Károlyt, aki 2022-ben szállt ki a fesztivál életéből. A Sziget-iroda közölte: „Mivel az egyeztetések jelenleg is folynak a felek között, ezzel kapcsolatban még nem áll módunkban további információkat megosztani.”

Gerendai Károly sem kívánt részleteket megosztani, amíg nincs konkrét megállapodás, de a Forbesnak annyit elárult:

„Bár nemrég még nagyon nem így képzeltem el az elkövetkező éveimet, de a jelen helyzetben határozott célom megoldást találni a Sziget létének hosszú távú biztosítására.”

Az egykori főszervező az elmúlt években főként a Costes csoporthoz tartozó gasztronómiai vállalkozásaira koncentrált, szabadidejének jelentős részét pedig utazással töltötte. Most abban bízik, hogy akár már októberben létrejöhet egy olyan új tulajdonosi struktúra, ami szakmailag és pénzügyileg is biztosíthatja a fesztivál jövőjét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Színészlegendák és legendás szerepek kísérték Diane Keaton életét – galéria
A 79 éves korában elhunyt színésznő a szakma krémjével dolgozott együtt. Néhány munkakapcsolata párkapcsolattá is alakult, bár sosem ment férjhez. Egy élet és karrier képekben.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, szombaton Los Angelesben elhunyt Diane Keaton amerikai színész, rendező és producer.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas művész pályafutása során olyan nagy sztárokkal dolgozott számos filmben, mint Woody Allen, Al Pacino, Richard Gere, Warren Beatty, Jack Nicholson, Mia Farrow vagy Jane Fonda.

Megannyi filmes szerepéből olykor romantikus kapcsolat is szövődött kollégáival, bár férjhez soha nem ment. Két örökbe fogadott gyereke Dexter (1996) és Duke (2000).

Filmes szerepeiből, pár- és munkakapcsolataiból készítettünk válogatást (a képekre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk