KULT
A Rovatból

Salma Hayek, Aaron Paul, vér és vígjáték a Fekete tükör hatodik évadában – Ez lett az eddigi legjobb?

A 2011-es formabontó antológia-sorozat végre folytatást kapott! Lehet ez jó hír is, és rossz is. Hiszen, ha megnézzük a nagyreményű antalógia széria múltját, érdekes dolgokra lehetünk figyelmesek.

Link másolása

Akik ismerik az Alkonyzóna, vagy a Végtelen határok című sorozatokat, azok tudják mire számíthatnak. Akik még egy részt se láttak ezekből, azoknak viszonylag nehéz leírni a Fekete tükröt, mert egy antológia-sorozatról beszélünk. Nincsenek összefüggő történetek, olykor nem is egy univerzumban játszódnak az események a többi résszel.

Minden epizód más sztorit dolgoz fel, különböző zsánerekben.

Az eddigi évadok folyamán a leggyakoribb a horror és a sci-fi volt, de előfordult dráma és vígjáték is. Két közös pont azonban van bennük: a keserédes végkifejlet és a szarkasztikus hangnem.

A Fekete tükör színvonala évről évre folyamatosan csökkent, amelyben az is közrejátszott, hogy a második évad után a Netflix megvette az angol Channel 4-től a szériát. Ez persze rögtön gyűlöletcunamit indított a „wokesággal” vádolt vállalattal szemben. Az utóbbi időben divat a Netflixet ezzel a jelzővel illetni, azért mert egyre nagyobb teret enged az LMBTQ mozgalomnak, és sokan úgy érzik, néha mintha direkt provokálnák az embereket. Az biztos, hogy ezzel a Fekete tükör költségvetése drasztikusan megugrott, és meg tudtak valósítani olyan történeteket, nagy nevű színészekkel, amelyeket addig nem engedhettek meg maguknak.

Ezzel persze megnőtt az amúgy kevésbé ismert Fekete tükör népszerűsége is és ezzel párhuzamosan a vele szembeni elvárások.

Sajnos a sorozat minősége nem tartotta ezt az ütemet úgy, mint a büdzséje. Érdekesség, hogy a Netflix megnövelte az epizódok számát is évadonként, a harmadik és a negyedik évad már fejenként hat-hat résszel jelent meg. 2019-ben jött az ötödik évad 3 történettel, majd úgy tűnt, nem lesz folytatás. Több mint 4 éves kihagyás után a Netflix, ígéretét betartva elhozta a nagyreményű hatodik szériát.

Az ötrészes hatodik évad elég kiegyensúlyozott lett. Kellően szórakoztató, elgondolkodtató, ugyanakkor erősen depresszív is. Itt sosem szabad pozitív végkifejletre számítani, próbálok nem spoilerezni. Az első rész egy pszichedelikus sci-fi, dráma, Salma Hayek és Annie Murphy főszereplésével, ami a legújabb AI és deepfake világát forgatja ki, nem kevés öniróniával a streamingóriás részéről.

Kicsit ugyan lassan indul, de a végére megéri a pénzét.

Nálam a második epizód telitalálat. Imádom a Netflix igaz bűnügyeken alapuló dokumentumfilmjeit, és a Loch Henry című rész pont ezeket figurázta ki. Mindezek mellett egy remek nyomozós szál is van benne, ami csak hab a tortán.

A harmadik részben elhozták nekünk talán a legnagyobb nevű színészeket Josh Hartnett és Aaron Paul személyében. Szintén kissé lassú a történet, de az erős befejezése miatt mindenképpen maradandó élményt nyújtott. Ez az epizód képviselte leginkább a sci-fi zsánert ebben az évadban. Ezt egy gyengébb rész követi, amelynek fordulata nem csak a történeten csavar egyet, de a rész végére a zsánere is teljesen megváltozik. Itt érezhető, hogy a büdzsét a Netflix visszábbvághatta, mert a Mazey Day című rész utolsó harmadában elvérzett a CGI.

A történet erős, a fordulat alapvetően váratlan, de valahogy nekem nem állt eléggé össze.

Az viszont vitathatatlan, hogy a legszórakoztatóbb epizódot a legvégére tartogatta a Fekete tükör. A hatodik évad zárórésze, a Demon 79 igazi mindenes: egy picit vígjáték, egy picit horror. A vér-mennyiségen talán kicsit spóroltak, de a szerethető főszereplők mindenről elterelik a figyelmet. Anjana Vasan és Paapa Essiedu kettőse megvett kilóra. Ezt a részt nagyon sokféleképpen lehet értelmezni, és úgy gondolom, minden szemszögből remek évadzáró született.

A színészek terén tehát igazán erős a felhozatal. Nem csak a hollywoodi nevek kapcsán, hanem a karakterszínészek közül is igen ügyesen választották ki a főszereplőket. Sok ismerős színészt találunk a Trónok harcából vagy más ismert franchise-okból. A második részben Samuel Blenkin és Myha'la Herrold kettőse legalább annyira jó volt, mint az utolsó rész már említett Vasan-Essiedu duója. A forgatókönyvek is ügyesek voltak, mivel Fekete tükörről van szó,

mindig várjuk a csavart, és majdnem minden epizódban sikerült vagy meglepniük, vagy sokkolniuk a végkifejlettel.

Egytől egyig minden rész esetében szintén elmondható, hogy a rendezés is erős, nem kiemelkedő, de iparosmunka mindenki részéről.

Jobb, mint az utóbbi évadok? Ez a legjobb évad? Előbbi kérdésre a válasz egy erős igen. A legutóbbi három évad közül egyértelműen ez a legerősebb, legátgondoltabb és legszórakoztatóbb. Minden eddigi évadban láthattunk egy-egy kiemelkedő részt, viszont voltak kimondottan gyenge epizódok is, illetve a témák és tanulságok is gyakran ismétlődtek. Ez utóbbival nem lehet a legújabb évadot megvádolni,

kimondottan kreatív és egyedi történeteket kaptunk a Netflixtől.

A hatodik évad esetében mindössze egy kissé gyenge epizód van, cserébe a kiemelkedő részek sem ütnek akkorát, mint az első széria esetében. Lehet, hogy jót tett ez a 4 év kihagyás, volt idő egy kielégítő évadot összerakni.

Akik szeretik az antológiákat és nem kizáró ok a negédes befejezés hiánya, azok imádni fogják a Fekete tükör legújabb részeit. Akik azért nem biztosak még ezek után sem a dologban, azoknak inkább azt javasolnám, nézzék meg az első két-három epizódot a sorozat első évadából. Ha azután ráéreznek az ízére, akkor

nem lesz megállás, és pikk-pakk a hatodik évad végén találják majd magukat.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: