KULT
A Rovatból

Retteg a levegőben, vízben; rondának és butának tartották – 7 dolog, amit tutira nem tudtál Jennifer Anistonról

Maximum, ha überfan vagy. De akkor sem biztos.

Link másolása

Amióta a Jóbarátok 2004-ben véget ért, ezzel együtt pedig Jennifer Aniston házassága is Brad Pittel - amivel együtt pedig az ezredforduló nagy hollywoodi tündérmeséje is kiábrándítóan zárult -, abban a szent pillanatban elkezdődött a találgatás szakmai, közönség- és bulvároldalról. Vajon egyedül marad? Kivel jön össze legközelebb? Akar gyereket? (Ezek a kérdések azóta is többé-kevésbé konstansan jelen vannak). 

És így tovább: vajon képes lesz a vásznon is sztárrá válni és kitartóan építeni a karrierjét? Tudja überelni a jóbarátokbeli sikerét? Tud mást mutatni, mint a szerethető, hebrencs Rachel vicces személyiségét, ami gyakorlatilag a sajátján alapult? Tud drámai színésznőként is remekelni? Az idő szerencsére megválaszolta a kérdéseket, és Aniston bebizonyította, hogy szakmailag is a csúcsokat döngeti, és a kasszasikerei sem maradnak el. 

Miközben múlik az idő, küzd az ageism ellen és nagyobb szakmai kihívásokat is bevállal, melyekért díjazzák is, például a The Morning Show sokszor kedvelhető, sokszor elviselhetetlen, többek között alkoholproblémákkal és magánnyal küszködő, összetett karakterenként. 

Közben pedig időnként kiráz az ujjából egy-egy rosszabb-jobb vígjátékot, mint például nemrég a Gyagyás gyilkosság és a Netflixen nemrég debütált második része. Most összegyűjtöttünk pár érdekességet róla. 

A szülei lebeszélték a színészetről

Bár született komika, egyik szülője sem támogatta a színész-karrierjét, annak ellenére, hogy mindketten Hollywoodban dolgoztak. Aniston úgy döntött, csak azért is abba az irányba megy.

„Apám könyörgött, hogy ne ebben a szakmában keressem az utam. Azt mondta: »Nem akarom, hogy összetörjön a szíved. Az elutasítás durva dolog. Inkább legyél ügyvéd«.

Ez volt az egyetlen módja, hogy lázadjak. Reméltem, hogy sikerülni fog, és bebizonyíthatom, hogy tévedett.”

Feketében csapatta a középiskolában

2016-ban azt nyilatkozta a People magazinnak, hogy gyűlölte a gimit, és nagyon nem volt ízlése a külsejét illetően.

„A nyolcvanas években jártunk. Úgy néztem ki, mint egy gótikus rémálom.

Nem az volt a cél, hogy én legyek a legszebb, hanem hogy én legyek a leglázadóbb, legkevésbé csini csaj.”

Jól ráérzett, hogy a Jóbarátokba kell mennie a Saturday Night Live helyett

A színésznő a világsikerű sitcom-sorozat előtt négy másik, nyilván nem túl sikeres szériában szerepelt, sőt, felfedezték a komikusi énjét is, nagyjából egy időben a Jóbarátok castingjával. Majdnem szerepelt is a Saturday Night Live-ban, ahol Gyagyás gyilkosság-beli partnere és régi barátja, Adam Sandler gyakran feltűnt. Ő árulta el később Oprah Winfrey-nek, hogy Aniston bátran visszautasított egy felkérést a Saturday Night Live-ból, mert megkapta Rachel szerepét a Jóbarátokban. Az SNL alkotóinak nem esett jól a döntés, sőt, biztosak voltak abban is, hogy Aniston nem a helyes irányt választotta.

Három videóklipben is szerepelt

Három zenei videóban is feltűnt a színésznő, az egyiket azért sokan ismerjük, ez a Rembrandtstól az I'll Be There for You, melyben a többi Jóbarátok-szereplővel együtt bohóckodik. A másik kettő: Walls (Circus) Tom Petty előadásában, illetve Melissa Etheridge I Want to Be in Love című dala.

Diszlexiás

Aniston elmondása szerint komoly gondokkal küzdött a tanulás terén, egészen addig, amíg a húszas évei elején ki nem derült, hogy nem a képességeivel van probléma, hanem diszlexiás. Addigra viszont már bőven túl sokáig gondolta magáról azt, hogy nem elég okos. „Nagy felfedezés volt” - mondta erről. - „Mintha minden gyermekkori traumám magyarázatot kapott volna.”

Két dologtól retteg: a víztől és a levegőtől

Azt talán sokan tudják, hogy retteg a repülős utazástól, de azt kevesebben, hogy a víztől is. 2015-ben Aniston játszott egy filmben, a Cake-ben, amelynek egyik vetítése után elárulta, milyen nehéz volt eljátszania az úszós jeleneteket, ugyanis nagyon fél a víz alatt. „Rettegek lemerülni. Még kiskoromban egyszer triciklivel köröztem egy úszómedence körül, majd bele is vezettem a járművet, amit aztán nem engedtem el. A bátyám próbált segíteni. Azóta egyszerűen nem merek lemerülni a víz alá.”

Az anyja szerint nem volt szép

Nemcsak a színészi tehetségét nem támogatták, de Anistonnak komoly problémája volt a külsejével is, aminek egy részét anyjának "köszönheti", akivel egy időben nem is beszélt. Elmondása szerint sok időbe telt egyáltalán elfogadnia a külsejét, és igazán csak a negyvenes éveire kezdte el magát komfortosan érezni a bőrében. Szerencsére azért pár filmben láthattuk nemcsak szépnek is, hanem "csak" érdekesnek: a Jóravaló feleségben például egy frusztrált, elhanyagolt nőt alakított, a Cake-ben pedig egy alkoholista, komoly tragédiával küzdő karaktert sminktelenül.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: