KULT
A Rovatból

Püspöki Péter: Azon vettem észre magam, hogy a kedvenc zenekaromban állok a mikrofon előtt

A Kubalibre frontembere 40 éves lett, ennek örömére Kispál Andrással és Bräutigam Gáborral, a Kispál és a Borz két alapítótagjával készített lemezt. Elárulta, milyen volt a közös munka, és fellépnek-e még élőben is.
Láng Dávid - szmo.hu
2021. december 22.


Link másolása

Az idei Fishing on Orfű egyik legjobb pillanata volt annak az alkalmi formációnak a koncertje, amelyben a pécsi Kubalibre zenekar frontembere zenélt együtt Kispál Andrással és Bräutigam Gáborral, valamint egy fiatal és tehetséges basszusgitárossal, Serfel Boglárkával.

Már ott elhangzott, hogy tervezik egy 5-6 dalt tartalmazó lemez felvételét is, amelyet Püspöki 40. születésnapjára időzítenének. A Dalok amiket felvettem (hogy meglegyenek) című album végül némi késéssel a napokban jelent meg, ebben a cikkben végig lehet hallgatni, az ötletgazda pedig részletesen mesél is róla.

– Mit jelent számodra, hogy 40 éves lettél?

– Nagyon örülök neki, mert végre kezdek annyi idős lenni, amilyennek gyerekkorom óta érzem magam. Ha végre hatvan leszek, lehet meg is nyugszom. Szuper!

– A dalok nagy részében Kispál András is közreműködik. Mit adott hozzá az összképhez, milyen volt a közös munka?

– Andrással egyszer arról beszélgettünk, ha én szólólemezt szeretnék készíteni és felkérném őt, hogy közreműködjön, azt csak úgy tenném, ha együtt írnánk a dalokat, de legalábbis együtt hangszerelnénk. Sok különböző típusú zenész van, sokan sok típusnak egyszerre is megfelelnek, de ő egy biztosan nem: session zenész. Ha már felmerült, akkor úgy döntöttünk vágjunk is bele, vegyünk fel pár dalt, mutassuk meg az ismerőseinknek, és ha úgy gondoljuk, tegyük ki valahova.

Ez a produkció igazából egy kötetlen baráti zenélés, ennél több célunk nem is volt vele, viszont András munkássága miatt a nyilvánosság kíváncsi mindenre, amihez a nevét adja. Ebből lett aztán a Fishing On Orfűs koncertfelkérés, majd András javaslatára Bräutigam Gáborral folytattuk a felkészülést. Ekkor hirtelen azon vettem észre magam, hogy a kedvenc zenekaromban állok a mikrofon előtt.

Nagyon udvarias és előzékeny volt a munkafolyamat, András sokszor meg is említette, hogy nagyon furán érzi magát és néha igazán elküldhetnénk egymást például a francba, mert bedugul a karburátora, ha még egyszer elnézést kérek. Basszusgitáron Serfel Boglárka csatlakozott hozzánk, akinél jobb társat nem is találhattunk volna, Ricsivel nagyon jól megértették egymást, Bogi még a próbán is táncolva zenél, Ricsi pedig elárulta jellegzetes dobolásának az a titka, hogy teljesen átadja magát a zenének és táncol dobolás közben, amennyire ülve az csak lehetséges. Szóval oldott, jó hangulatú próbák voltak még Kispi is bevetette néha robottáncát. Sajnos én csak viszonylag részegen, lakodalmakban és kizárólag a feleségemmel tudok táncolni.

A teljes album itt meghallgatható:

– Miért pont ezeket a dalokat választottad? Több is van köztük, amit korábban a Kubalibrével is kiadtál már.

– Andrással közösen választottuk ezeket a szövegeket.

Az I love Bátaszék szövegéhez hasonló világot javasolt, így a tájleírás a közös a szövegekben, minden dalban fontos és megemlítődik, hogy hol vagyunk.

A közös zenélésünk szempontjából is fontos a helyszín, hiszen elsősorban a stabil pécsiségnek köszönhető a megismerkedésünk és a barátságunk. A közös munkának az lett az apropója, hogy a 40. születésnapom alkalmából készüljön pár felvétel régi és új dalaimból. Első sorban magamnak akartam ezt, ezért is lett a címe: Dalok amiket felvettem (hogy meglegyenek). Soha nem éltem vissza András ismertségével, de eltitkolni sem szeretném ezt az anyagot.

– Nagy sikere volt az orfűi koncerteteknek. Bár akkor azt mondtátok, ez egyszeri alkalom, várható valamikor folytatás, akár ennek a lemeznek a bemutatására?

– Valóban egyszeri alkalomnak szántuk, ahogy nem volt cél a lemezkészítés és a zenekaralapítás sem. Nekem 13 éve a Kubalibre a zenekarom, ő pedig több mint 30 éve a Kispál és a Borz, illetve Lovasi András produkcióinak tagja, és mindkettőnk elégedett ezekkel a formációkkal.

Ennek ellenére a Fishing on Orfű 2022-ben is meghívott minket a Tűzhöz közel színpadra. Végül is nekik köszönhető, hogy összeállt a zenekaros felállás és nekünk ez a kedvenc fesztiválunk.

Mondjuk, én már régóta nem is járok más ilyen jellegű rendezvényre, csak ide. Nevezhetjük ezt a koncertet lemezbemutatónak is, csak minek.

A dalokról:

Normális turista: "Erdő munkacímmel új dalként szántam a műsorba, de csak a szövegét vittem próbára. Kispi szerezte a fő témáját, végül is egy nyugtalan ordítozós valami lett belőle, ami arról szól, hogy álmomban egy erdőben sétálgatok és találkozok a szüleimmel, akik nem igazán értenek meg, majd amikor kiérek az erdőből, akkor unatkozok és jöhet egy űr gitárszóló. Aztán rájöttünk, hogy a tisztáson üldögélve nem szoktak szólózgatni az emberek.

Csak a táj: a Juanitos nevű zenekar Strange italian song című dalából loptam ki a gitár témát, 2018-ban a Kubalibre zenekarommal Vadmotoros címmel meg is jelent ez a dal. Kispiékkel kicsit megvariáltuk, új refrénje lett plusz a végére került egy vadiúj rész, amikor is a vad motoros találkozik az Intercityvel, aminek a büfékocsijában részegek állnak és a sorompóra csikket pöccintenek.

I love Bátaszék: Ez volt az első dalom, amit Kispi megjegyzett még 2010-ben amikor találkoztunk. Később felvettük a harmadik Kubalibre lemezre, és azóta is játsszuk. Itt kapott egy új szerkezetet plusz egy új lezárást új szövegel. Konkrétan nem szól semmiről, viszont nagyon szépen nem szól semmiről. Igazából erről szól.

100094 Cápa: Ez egy amolyan „Dal bármihez” struktúrájú szám, amiből több is előfordult Kispál és a Borz lemezein, Kispál gitározik valamit, Lovasi meg rámondja valamelyik versét. A koncertre időkitöltésnek szántam, de ha már elkészült, miért ne vettük volna fel. Időszámításunk szerint 100094-van, a Föld életre alkalmatlan, viszont az emberek mielőtt kihaltak a Holdat terraformálták és most ott cápák úszkálnak vígan. Talán ez volt az egyedüli célja a teremtésnek az emberrel, hogy cápásítsa a Holdat?

Rossz jó: Ez a Kubalibre második lemezén szerepelt, de ide csak a szöveget hoztam és Jonathan Richman and the Modern Lovers Roadrunner című dalának témáját nyúltam le hozzá, amit végül a basszus játszik. Kispi szerezte a középrészt, a refrénje pedig az én trash gitárszólóim. A lírai én kettős személyisége önmagával online snapszerozik a vécén és aki veszít, az törli ki. Közben a teremtő lehet, hogy nincs is. Nem derül ki.

Kinti WC: Ebben Kispi nem játszik, mert annyira nagyszerűnek tartotta a kész dalötletet. Ricsi becsempészte a Tejjel kifli alapjait és szépen elvoltunk vele. A költő itt is ül, és unatkozik, miközben arról ábrándozik, hogy ha mindent tudna, jobban is hinne. Vagy ha hinne, többet tudna?

Ezeken kívül még felvettem pár egy szál gitáros számot, de azok csak a CD-n lesznek rajta, azokkal nem fárasztanám itt a nagyérdemű olvasókat."

Püspöki Péterrel készült három évvel ezelőtti interjúnk, aminek a Kubalibre 10. születésnapja volt az apropója, itt olvasható:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk