KULT
A Rovatból

Püspöki Péter: Azon vettem észre magam, hogy a kedvenc zenekaromban állok a mikrofon előtt

A Kubalibre frontembere 40 éves lett, ennek örömére Kispál Andrással és Bräutigam Gáborral, a Kispál és a Borz két alapítótagjával készített lemezt. Elárulta, milyen volt a közös munka, és fellépnek-e még élőben is.
Láng Dávid - szmo.hu
2021. december 22.



Az idei Fishing on Orfű egyik legjobb pillanata volt annak az alkalmi formációnak a koncertje, amelyben a pécsi Kubalibre zenekar frontembere zenélt együtt Kispál Andrással és Bräutigam Gáborral, valamint egy fiatal és tehetséges basszusgitárossal, Serfel Boglárkával.

Már ott elhangzott, hogy tervezik egy 5-6 dalt tartalmazó lemez felvételét is, amelyet Püspöki 40. születésnapjára időzítenének. A Dalok amiket felvettem (hogy meglegyenek) című album végül némi késéssel a napokban jelent meg, ebben a cikkben végig lehet hallgatni, az ötletgazda pedig részletesen mesél is róla.

– Mit jelent számodra, hogy 40 éves lettél?

– Nagyon örülök neki, mert végre kezdek annyi idős lenni, amilyennek gyerekkorom óta érzem magam. Ha végre hatvan leszek, lehet meg is nyugszom. Szuper!

– A dalok nagy részében Kispál András is közreműködik. Mit adott hozzá az összképhez, milyen volt a közös munka?

– Andrással egyszer arról beszélgettünk, ha én szólólemezt szeretnék készíteni és felkérném őt, hogy közreműködjön, azt csak úgy tenném, ha együtt írnánk a dalokat, de legalábbis együtt hangszerelnénk. Sok különböző típusú zenész van, sokan sok típusnak egyszerre is megfelelnek, de ő egy biztosan nem: session zenész. Ha már felmerült, akkor úgy döntöttünk vágjunk is bele, vegyünk fel pár dalt, mutassuk meg az ismerőseinknek, és ha úgy gondoljuk, tegyük ki valahova.

Ez a produkció igazából egy kötetlen baráti zenélés, ennél több célunk nem is volt vele, viszont András munkássága miatt a nyilvánosság kíváncsi mindenre, amihez a nevét adja. Ebből lett aztán a Fishing On Orfűs koncertfelkérés, majd András javaslatára Bräutigam Gáborral folytattuk a felkészülést. Ekkor hirtelen azon vettem észre magam, hogy a kedvenc zenekaromban állok a mikrofon előtt.

Nagyon udvarias és előzékeny volt a munkafolyamat, András sokszor meg is említette, hogy nagyon furán érzi magát és néha igazán elküldhetnénk egymást például a francba, mert bedugul a karburátora, ha még egyszer elnézést kérek. Basszusgitáron Serfel Boglárka csatlakozott hozzánk, akinél jobb társat nem is találhattunk volna, Ricsivel nagyon jól megértették egymást, Bogi még a próbán is táncolva zenél, Ricsi pedig elárulta jellegzetes dobolásának az a titka, hogy teljesen átadja magát a zenének és táncol dobolás közben, amennyire ülve az csak lehetséges. Szóval oldott, jó hangulatú próbák voltak még Kispi is bevetette néha robottáncát. Sajnos én csak viszonylag részegen, lakodalmakban és kizárólag a feleségemmel tudok táncolni.

A teljes album itt meghallgatható:

– Miért pont ezeket a dalokat választottad? Több is van köztük, amit korábban a Kubalibrével is kiadtál már.

– Andrással közösen választottuk ezeket a szövegeket.

Az I love Bátaszék szövegéhez hasonló világot javasolt, így a tájleírás a közös a szövegekben, minden dalban fontos és megemlítődik, hogy hol vagyunk.

A közös zenélésünk szempontjából is fontos a helyszín, hiszen elsősorban a stabil pécsiségnek köszönhető a megismerkedésünk és a barátságunk. A közös munkának az lett az apropója, hogy a 40. születésnapom alkalmából készüljön pár felvétel régi és új dalaimból. Első sorban magamnak akartam ezt, ezért is lett a címe: Dalok amiket felvettem (hogy meglegyenek). Soha nem éltem vissza András ismertségével, de eltitkolni sem szeretném ezt az anyagot.

– Nagy sikere volt az orfűi koncerteteknek. Bár akkor azt mondtátok, ez egyszeri alkalom, várható valamikor folytatás, akár ennek a lemeznek a bemutatására?

– Valóban egyszeri alkalomnak szántuk, ahogy nem volt cél a lemezkészítés és a zenekaralapítás sem. Nekem 13 éve a Kubalibre a zenekarom, ő pedig több mint 30 éve a Kispál és a Borz, illetve Lovasi András produkcióinak tagja, és mindkettőnk elégedett ezekkel a formációkkal.

Ennek ellenére a Fishing on Orfű 2022-ben is meghívott minket a Tűzhöz közel színpadra. Végül is nekik köszönhető, hogy összeállt a zenekaros felállás és nekünk ez a kedvenc fesztiválunk.

Mondjuk, én már régóta nem is járok más ilyen jellegű rendezvényre, csak ide. Nevezhetjük ezt a koncertet lemezbemutatónak is, csak minek.

A dalokról:

Normális turista: "Erdő munkacímmel új dalként szántam a műsorba, de csak a szövegét vittem próbára. Kispi szerezte a fő témáját, végül is egy nyugtalan ordítozós valami lett belőle, ami arról szól, hogy álmomban egy erdőben sétálgatok és találkozok a szüleimmel, akik nem igazán értenek meg, majd amikor kiérek az erdőből, akkor unatkozok és jöhet egy űr gitárszóló. Aztán rájöttünk, hogy a tisztáson üldögélve nem szoktak szólózgatni az emberek.

Csak a táj: a Juanitos nevű zenekar Strange italian song című dalából loptam ki a gitár témát, 2018-ban a Kubalibre zenekarommal Vadmotoros címmel meg is jelent ez a dal. Kispiékkel kicsit megvariáltuk, új refrénje lett plusz a végére került egy vadiúj rész, amikor is a vad motoros találkozik az Intercityvel, aminek a büfékocsijában részegek állnak és a sorompóra csikket pöccintenek.

I love Bátaszék: Ez volt az első dalom, amit Kispi megjegyzett még 2010-ben amikor találkoztunk. Később felvettük a harmadik Kubalibre lemezre, és azóta is játsszuk. Itt kapott egy új szerkezetet plusz egy új lezárást új szövegel. Konkrétan nem szól semmiről, viszont nagyon szépen nem szól semmiről. Igazából erről szól.

100094 Cápa: Ez egy amolyan „Dal bármihez” struktúrájú szám, amiből több is előfordult Kispál és a Borz lemezein, Kispál gitározik valamit, Lovasi meg rámondja valamelyik versét. A koncertre időkitöltésnek szántam, de ha már elkészült, miért ne vettük volna fel. Időszámításunk szerint 100094-van, a Föld életre alkalmatlan, viszont az emberek mielőtt kihaltak a Holdat terraformálták és most ott cápák úszkálnak vígan. Talán ez volt az egyedüli célja a teremtésnek az emberrel, hogy cápásítsa a Holdat?

Rossz jó: Ez a Kubalibre második lemezén szerepelt, de ide csak a szöveget hoztam és Jonathan Richman and the Modern Lovers Roadrunner című dalának témáját nyúltam le hozzá, amit végül a basszus játszik. Kispi szerezte a középrészt, a refrénje pedig az én trash gitárszólóim. A lírai én kettős személyisége önmagával online snapszerozik a vécén és aki veszít, az törli ki. Közben a teremtő lehet, hogy nincs is. Nem derül ki.

Kinti WC: Ebben Kispi nem játszik, mert annyira nagyszerűnek tartotta a kész dalötletet. Ricsi becsempészte a Tejjel kifli alapjait és szépen elvoltunk vele. A költő itt is ül, és unatkozik, miközben arról ábrándozik, hogy ha mindent tudna, jobban is hinne. Vagy ha hinne, többet tudna?

Ezeken kívül még felvettem pár egy szál gitáros számot, de azok csak a CD-n lesznek rajta, azokkal nem fárasztanám itt a nagyérdemű olvasókat."

Püspöki Péterrel készült három évvel ezelőtti interjúnk, aminek a Kubalibre 10. születésnapja volt az apropója, itt olvasható:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Bakács Tibor Szőke Andrásról: Őt tartom a fő csicskának. Nekem már tele a tököm azokkal, akik a pénz miatt össze-vissza hazudoznak
Augusztus közepén derült ki, hogy Szőke András filmrendező-színész csatlakozott a Gyopáros Alpár által vezetett Vidéki Digitális Polgári Körhöz.


A hírre Bakács Tibor a Facebookon reagált, majd a Blikknek is elmondta a véleményét.

Bejegyzésében több kérdést is feltett Szőkének. Arra volt kíváncsi, „egyetért-e a magyar szuverenitás feladásával az orosz hatalmi politika miatt”, illetve hogy „tetszenek-e neki Rákay Philip, mint a legtámogatottabb mozgóképes alkotó filmjei”. Azt is megkérdezte, „milyen pálinkát iszik, s mennyit”. Posztját azzal zárta: „nekem nem Dopeman, hanem Bandi lett a vezércsicska”.

Bakács szerint egy művészembernek nagyobb a felelőssége a közéletben, mint egy rappernek.

„Szőke Andrást nagyon régóta ismerem, és megkérdezném tőle a posztomban említetteket, hogy mi a véleménye azokról a dolgokról. Itt nem arról van szó, hogy melyik politikai párthoz tartozik, csak megdöbbentő volt számomra, hogy pont ő… Az a legkétségbeejtőbb gyanúm, hogy András nem gondolja, hogy ez a rendszer jó, hanem csak pénzre van szüksége. Nekem már tele a tököm azokkal, akik a pénz miatt össze-vissza hazudoznak, és mivel ő művész, ez jobban fáj, de joga van ehhez, viszont akkor nekem is jogom van ahhoz, hogy egy csicska! A legijesztőbb az lesz, hogy ha ez a Digitális Polgári Harcos Kör még egyszer eléri a győzelmet, akkor az egész magyar népre fogom ezt mondani” – mondta.

Hozzátette, körülbelül tíz éve nem tartja a kapcsolatot Szőkével, így nem emiatt romlott meg a viszonyuk.

„Őt tartom a fő csicskának az értelmiségieken belül, nem Dopemant, bár nem tudom, mennyire tanult. Meg kell értenem azt, hogy a pénz nagyobb úr mindennél, csak lassan jut el ez a tudatomig” – fogalmazott.

A Blikk kereste Szőke Andrást is, de a rendező nem kívánt nyilatkozni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
A legjobb Guy Ritchie-film, amit nem Guy Ritchie rendezett – A Rajtakapva vicces, véres, szívvel teli és kegyetlen
Mintha a ’90-es években forgatták volna, csak most került elő: a Rekviem egy álomért, a Fekete hattyú, A pankrátor és A bálna rendezője bebizonyítja, hogy ehhez is ért.


Na, ezt nem vártuk Darren Aronofskytól! Az 56 éves direktor gyorsan nevet szerzett magának a szakmában, amikor néhány rövidfilm után 1998-ban megrendezte a Pi című agymenést, majd 2000-ben a Rekviem egy álomért című, a drog- és egyéb függőségekről szóló filmek közt alapműnek számító zseniális őrületet. Később Aronofsky olyan, főként művészi, független, de mindenképpen szerzői filmeket dobott össze, mint A forrás (2006), A pankrátor (2009), a Fekete hattyú (2010), az Anyám! (2017) vagy A bálna (2022), szóval igen, a kemény dráma műfaján belül mozgott többnyire, csak maximum megspékelte azt más zsánerek (sci-fi, fantasy, thriller, horror stb.) elemeivel. Egyetlen kivételt eddig maximum a 2014-es, nagy költségvetésű bibliai látványfilmje, a Noé jelentett, amely, bár sikeres lett a mozik kasszáinál, azért keményen megosztónak bizonyult mind a kritikusok, mind a nézők körében.

Szóval a fenti filmográfiát tekintve a Rajtakapva egyértelműen rendhagyónak, kitérőnek mondható Aronofsky pályáján belül, hiszen a filmet nézve olyan érzésünk támadhat, mintha a kilencvenes években Guy Ritchie és Quentin Tarantino együtt leforgattak volna egy filmet, ám az elveszett, és csak most, 30 évvel később került elő, s pattant fel a mozik vásznaira.

Nyilván azért is lehet ilyen benyomásunk, mivel a film cselekménye 1998-ban játszódik. De hogy Aronofsky ennyire ért a humorhoz is, azt nem sejtettük.

A Rajtakapva eredetileg Charlie Huston 2004-ben megjelent regénye, egyben a Henry Thompson-trilógia első kötete. Huston pedig abban a kivételes kegyben részesült, hogy ő maga írhatta át a könyvét forgatókönyvvé, amikor a Sony lecsapott a megfilmesítésre. Hustonnak persze volt már tapasztalata e téren is, hiszen sokat dolgozott a Powers (2015-2016) című sorozaton, valamint a Gothamen (2014-2019) is.

A sztori szerint Henry „Hank” Thompson (Austin Butler), egykori baseballjátékos egy súlyos és traumatikus baleset után lesérül, ezért kénytelen abbahagyni a sportot, jelenleg pedig egy New York-i kocsma csaposa, és bár van egy csini és határozottan jófej barátnője, Yvonne (Zoë Kravitz), végső soron nem éppen azt az életet éli, amit anno eltervezett. Egy nap a punk szomszédja, Russ (Matt Smith) rábízza Hankre a macskáját, Budot, mert neki el kell utaznia pár napra.

Amikor azonban nem sokkal később orosz maffiózók Hanken keresik Russt, majd félholtra verik, a srác gyanítani kezdi, hogy a szomszédja igen nagy bajba keveredett.

Valamit nagyon keresnek az oroszok, sőt, nemcsak ők, hanem a Puerto Ricó-iak (Bad Bunny) és egy kegyetlen hászid zsidó testvérpár (Liev Schreiber, Vincent D’Onofrio) is. Hank egyetlen reménye pedig az ügyben nyomozó detektív, Roman (Regina King).

Ennél többet nem szabad elárulni, de igazából nem is érdemes, vagy kvázi nem is lehet, annyira gubancos, fordulatos, sokrétű és káosszal teli a cselekmény, amelynek közepén akarata ellenére a boxzsákká avanzsáló Hank kerül, akit igen sokszor helyben hagynak a sztori során.

Ezért pedig nemcsak az meglepő, hogy Darren Aronofsky egy „gájricsis” vicces-véres-krimis, az alvilág furcsa figuráit mozgató filmet hozott össze, hanem az is, hogy Austin Butler végre egyáltalán nem a coolságát és a keménységét kiemelő figurát játszik.

Hanket ugyanis tényleg sokat vegzálják, ő pedig ezek hatására éppúgy reagál, ahogy egy átlagember tenné: kihívja a rendőrséget, bevallja, hogy fél, és eleinte próbál elmenekülni az őt üldözők/keresők elől. Amikor azonban igazán komolyra fordulnak a dolgok, és számára is több mint személyes üggyé válik a titokzatos kulcs által kinyitható „valami” utáni hajsza, sőt, még Russ is visszatér, végre kezdeményezővé válik, és megpróbálja rendbe hozni az életét. Persze ez sem jelenti azt, hogy mindig tudja, mit csinál…

A Rajtakapva első körben a kilencvenes évek atmoszférájával varázsolja el a nézőit: a ruhák, a kütyük, az akkori New York, sőt, még valahogy a film minősége is olyan, mintha konkrétan ’98-ban rögzítették volna mindezt – ez utóbbi Aronosfky állandó operatőre, Matthew Libatique szakértelmét dicséri. Ezután kapjuk meg a szórakoztató karaktereket, köztük olyanokat, akikért szívből tudunk szurkolni és olyanokat, akiket szívből tudunk gyűlölni. Majd egyre jobban bepörög a sztori is, de ne egy körmönfont történetre gondoljunk, már ami a karakterek döntéseit és cselekedeteit illeti, a dolgok alakulását sokkal inkább a rengeteg bénázás, véletlen, pech, avagy épp szerencse határozza meg.

Szóval Aronofskyhoz képest egy jóval könnyedebb, ugyanakkor egyáltalán nem súlytalan filmről van szó, amelynél a rendező most inkább a szórakoztatófaktort helyezte előtérbe a mondanivaló helyett. És ennek eleget is tesz.

Talán annyit lehet felróni neki, hogy néha identitászavaros, vagyis nem tudja, hogy vígjáték vagy komoly krimi akar lenni, mivel, bár a poénok folyamatosan érkeznek, a hangvétel néha olyan súyos, hogy eszünk ágában sincs nevetni, s ilyenkor kissé idegen testként löki ki a film szervezete az oda nem illő poénokat.

De ez legyen a legnagyobb baj, mivel Aronofsky profin levezényelt egy ilyen retró krimi-komédiát is, ami végig fenntartja a figyelmet, fergeteges jelenetekben bővelkedik, kiváló színészek alakítanak benne nagyot, és ami a legfontosabb, odafigyel a karaktereire, még a kevésbé fontosakra is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
„Ha Szergejnek ajándék kell, elviszi magángéppel” – Repülős Petiről szól a Bankrupt legújabb dala
A rendszerkritikus, közéleti punkrock slágereket futószalagon szállító zenekar ismét odaszúrt egyet a hatalomnak. Premier!


„Peti szeret repülni. De nem fapadoson nyomorogva, hanem privát luxus repcsivel. Peti szereti a medvét. De nem a rendes medvét, hanem a vodkaszagú, rosszarcú, részegen lövöldöző suttyó medvét. Peti nem szereti a Nyugatot. Mi meg nem szeretjük Petit, ezért írtunk róla egy számot.”

A fenti szavakkal jellemzi a Bankrupt frontembere, Sarkadi Balázs a most debütáló, Repülős Peti című dalukat. A zenekar legutóbbi slágere, a Zebra 3 hónap alatt 140 ezres nézettséget ért el „a Zebratagadó DPK legnagyobb bánatára, és a sugárhajtással közlekedő Repülős Petitől is hasonló teljesítményt várunk el, különben bekéretjük” – teszi hozzá.

A klip szokás szerint a szövegre asszociáló filmes montázs lett, és megint készült belőle angol változat Jet Set Pete címmel, ami nem egészen same in English.

Repülős Peti:

Jet Set Pete:

Repülős Peti szeptember 12-én landol majd Spotify-on és valamennyi streaming platformon. Élőben pedig a zenekar valamennyi őszi koncertjén felcsendül majd, Budapesten először szeptember 19-én, az Akváriumban. (A folyamatosan frissülő koncertlista a Bankrupt honlapján érhető el.) A borítógrafika Vass Richárd munkája, a hangfelvétel pedig a Grenma Stúdióban készült Botlik Matyival.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Biztonsági okok miatt Budapesten forgatják a Fauda következő évadát
Az ötödik évad eredetileg Marseille-ben készült volna, de a készítők túl kockázatosnak ítélték a helyszínt. Az új részekben a Hamász támadásai és a háború eseményei is helyet kapnak.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 05.



A Fauda ötödik évadát eredetileg Marseille-ben forgatták volna, de a készítők végül biztonsági okok miatt Budapestre hozták a produkciót – írja a Jerusalem Post az N12 izraeli csatorna alapján.

A világszerte ismert sorozat főszereplője Lior Raz, aki Avi Issacharoffal közösen alkotta meg a történetet. A legújabb évadban a Tarantino-féle Becstelen brigantykban feltűnt Mélanie Laurent is fontos szerepet kapott volna, ezért is terveztek sok jelenetet Franciaországban.

A 2023. október 7-i események után azonban Raz és Issacharoff átírták a forgatókönyvet, hogy a Hamász támadása és a háború is megjelenjen az új részekben.

A sorozat egyik sztárja, Idan Amedi, aki énekesként is ismert, a harcok kitörése után önként jelentkezett a hadseregbe. Néhány hónappal később, 2024 elején súlyos sérülésekkel került kórházba.

A Fauda új évada 2026-ban debütál az izraeli Yes csatornán, ezt követően pedig a Netflixen is látható lesz világszerte.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk