KULT
A Rovatból

Prieger Zsolt: A hazát nem melldöngetve, hanem csöndben, elmélyülten, versekben lehet csak szeretni

Az Anima Sound System 50 éves alapítója zenéről, művészetről, politikáról és az Istennel való őszinte párbeszédről.


Az Anima Sound System Hungarian Astronaut című második albuma és az alapítótag szülinapja méltó figyelmet kapott az idei koncerteken, de sosem állnak meg. Péntek este a Margó Irodalmi Fesztiválon lépnek fel, de rendszeres kísérleti techno-DJ-zés mellett egy kelet-ázsiai turnéra és egy teljesen megújuló felállásra is készülnek.

Isten éltessen! A sokféle Prieger Zsolt közül most melyik ül velem szemben? Az idén 50 éves?

A kor, az évek száma csak illúzió. Nem tükrözi mindenkinél sztenderd módon azt, hogy mi az, amit ilyenkor épp csinálni vagy képviselni kellene. Attól, hogy ötven éves vagyok, most nem kell kötelezően komoly arccal beszélnem veled, ahogy azt sem tudom, hogy mi az, amit elvárnak egy ötven éves embertől. Ugyanaz vagyok, aki voltam.

Attól, hogy ötven éves vagy, még lehetsz egy tini, a világra rácsodálkozó valaki, tapasztalatokban pedig 250 éves.

A kor és minden materiális dolog illúzió. A kreativitás, a szeretet, a pozitív, magas rezgésű energiák, egymásra figyelés, a könyvekben leírt univerzumképek, a költészet, a zene, na, ezek a valós dolgok. Minden más dolog az oly sokat kritizált fogyasztói társadalom leképeződése. Káprázatok.

img_2606

Tehát az Anima közönsége sem a tipikus fogyasztói társadalom?

A termékvilágból nem tudjuk magunkat kivonni, de bele sem kell szerelmesedni. Valahol termék az Anima is, persze, hiszen dalokat készítünk, lemezeink jelennek meg. De nem hiszem, hogy be lehetne skatulyázni, mint ahogy a közönségét sem.

Az erdélyi öreg nénitől a serdülő korú kisgyerekig, a nagymamától a jövőkutatóig, a Fradi-drukkertől a népzene-rajongóig, a meggyőződéses baloldalitól a rögkonzervatívig rengetegféle Anima-kedvelőt ismerek. És ez tök jó.

Még mindig odajönnek hozzátok beszélgetni a közönség tagjai egy-egy koncert után?

Persze! A beszélgetések a legjobbak. Amikor tíz éven keresztül ment egy hisztérikus sikerszériánk, na, az nem igazán kedvezett az ilyen elmélyülős, egymásra figyelős beszélgetéseknek. Az autogramkérős időszakban nincs párbeszéd.

Nem élvezted?

Azt csak a hülye élvezi! Ugyanolyan káprázat az is, amiben valaki benyelte, hogy az Anima, az egy ilyen fontos dolog, ahova járni kell, mert az egy aktuális "társadalmi elvárás", ahelyett, hogy magukra a dalokra, a szövegekre, a szándékra figyelt volna.

img_2584

Mi volt a pontos kiforrása annak, hogy te, ti zenélni akartok?

Két testvér egy gyerekszobában együtt felnő és elkezd álmodozni és zenélni. Lett ebből először egy ÉV nevű formáció, ami egy kísérleti, indusztriális, furcsa, filmes, diavetítős, enyhén provokatív dolog volt, amiben a Szabinak elege lett a kísérletezéseimből. Elment csinálni egy poszt-hardcore-os, kicsit poposabb zenekart, a Dél nevű formációt, akik még a nagyon korai Kispál és a Borz előzenekara is voltak többször. Én ezalatt formáltam az Anima alapötletét magamban, és aztán, mivel utána is sokat találkoztunk és komponáltunk, meg együtt jártunk anyuékhoz, így

megalapítottuk az Animát. De nem volt semmi különös tervünk vele. Jól akartuk magunkat érezni és az őrült ötleteimet megcsinálni.

Például, hogy egy gitáros zenét összerakunk techno-val, vagy egy mini kórusművet csinálunk meg mondjuk pop-köntösben, vagy zsidó népzenét raktunk össze reggae-vel.

Ebből lett például a Shalom című lemez, aminek huszadik szülinapját tavaly ünnepeltük.

img_2633

1996-ban már teltházas, Petőfi csarnokos koncerteket csináltunk, a közönség élvezte minden egyes furcsa ötletünket. Egy olyan korszak volt az, amiben az ilyen forradalmi, experimentális dolgok tudtak érvényesülni. A közönség nyitott volt, sőt, fura módon elvárta, hogy legyél különös, okos, érzékeny, Manapság sokkal jobban dominálnak a "kék az ég, zöld a fű" jellegű mondanivalók a kortárs popzenében. Ez nem jelenti azt, hogy ne lenne ma is egy csomó izgalmas dolog. De ami ma izgalmas dolog, az inkább a klubokba szorul. Semmiképpen sem a fesztiválokon található meg.

Egyáltalán nem? Egy Sziget fesztiválon azért nagyon sok mindent találni egymás hegyén-hátán...

Hát, engem inkább régebben izgatott fel, de persze minden évben találok kedvenceket most is. Amiket ma jobbára megtalálok, és jók, azok inkább a techno vagy house kultúrából jönnek. Ezek a tánc öröméről, az extázisról és a monotonitásban rejlő titokzatosságról szólnak. Nem nagyon tudok lelkesedni a mai popzenéért.

img_2731

Az Animával mindig is az volt a célod, hogy egy örökké változó banda legyen? Soha nem volt olyan elgondolás benned, hogy egy adott stílusnál megálljatok?

Jó a kérdés, de nem. Most sem gondolom, hogy le kéne állni. Mindig mást akarok kipróbálni.

Például most is épp egy újabb radikális változás előtt állunk: 2017-től nem Fanni fog énekelni a zenekarban.

Megy tovább a saját útján, és tök jó, amikor egyrészt az apa szabadon engedheti a lányát, hogy csinálja a saját dolgát, másrészt az apát sem kötik a berögzültségek, és újba tud kezdeni, ahogy szokott. Fanni benne van egy másik zenekarban, aminek tökre drukkolok. Az Anima pedig megint visszakanyarodik egy picit a régi, kísérletező, népzenés dolgaihoz. Tele vagyunk motivációval, épp a napokban kaptunk egy indiai fesztiválra meghívást, úgyhogy február 3-án Északkelet-Indiában játszunk, és ezt valószínűleg össze fogjuk kötni bhutáni, nepáli és tibeti zenéléssel, kirándulással, sőt lehet, hogy thaiföldi fellépésekkel is. Szóval mindenki megy a saját útján, és ez az Anima titka: ne ragaszkodj semmihez! Ha valakihez ragaszkodnom kéne, az pont a lányom. De szerintem azzal teszek neki jót, ha szabadon engedem.

14375295_10209616751409817_611484404_o

Ki mondta ki, hogy folytassátok külön?

Ez egy közös dolog volt. De szerintem ő is unja egy kicsit már, továbblépne, ahogy az apja is. Meg hát egy huszonöt-huszonhat éves emberről van szó, nem feltétlenül tetszhet neki minden, amit kitalálok. Ő mégiscsak egy médium, ahogy eddig minden énekesünk egy médium volt. Az énekesek nálunk az esetek 99 százalékában nem szerzők. Ez nem az a zenekar, ahol Kiss Tibi elénekli az általa írt Quimby-dalokat, Lovasi András a Kispál-dalokat, Likó Marci meg a Vad Fruttik-dalokat, érted. Az Animában Németh Gergő- meg Prieger Szabolcs- és Prieger Zsolt-dalokat énekelnek el különböző énekesnők. Nálunk a szerző és a médium nem esik egybe. Lehet, hogy ezen is változtatok a jövőben.

Az egyik íratlan aranyszabály, hogy a párod vagy a gyereked ne legyen a munkatársad, mert abból csupa rossz sül ki. Ti volnátok erre az ellenpélda?

Hát, inkább rengeteg jó sült ki belőle, az biztos! Nem, én inkább azt mondom, hogy nem kellene valamihez csak azért ragaszkodni, mert bevált recept. A legtöbb magyar és külföldi zenekar azért lesz unalmas és modoros egy idő után, mert tök ugyanazt csinálják. Jön egy új lemez, és tök ugyanaz. Csak most a bal kezemmel vakarom a jobb fülemet. Engem ez nem izgat.

img_2590

Próbálom összerakni: szóval a családtagjaiddal való közös munkára van szükség ahhoz, hogy ne váljatok ilyenné?

Nem. A családtagokkal azért zenél együtt az ember, mert tehetségesek. Nem azért, mert kéznél vannak. Zenéltünk mi már együtt barbadosi származású, londoni MC-vel, észak-egyiptomi énekesnővel, német techno-sztárokkal, pakisztáni rapperrel, meg most, hogy kimegyünk Indiába, bizonyára jópár indiaival is fogunk.

Nagyon szeretem a tőlem szélsőségesen eltérő habitusú embereket. Van, amikor az ember családtagjai is ilyenek.

Például Szabolcs öcsém jóval nyugodtabb, letisztultabb, mint én. Én egy örök kereső vagyok, szeretem a folyamatos izgalmi állapotot. Ez nem azt jelenti, hogy spirituálisan ne lenne megnyugtató az életem vagy ne lenne szilárd az istenhitem vagy ne élnék nagyon jó párkapcsolatban. De alkotóként az a jó, ha valaki vibrál. Fanni szintén egy vibráló valaki, kiváló médium, de remélem, hogy ő szerzővé is érik idővel. Drukkere vagyok, voltam és maradok.

img_2716

Meg tudnád tippelni, hogy körülbelül hány tagcserét élt meg ez az együttes?

Nem tudom. A legfontosabb eddig az olt, hogy a két szerzőtársam, Szabolcs öcsém és Németh Gergő az elejétől fogva velem vannak. Ez is változhat persze, mert minden változásban van. A dalok azok, amik változatlanok. Ahogy a Led Zeppelin mondja: "a dal ugyanaz marad". Szóval kérdésedre válaszolva: nem tudom, biztos voltak itt már vagy nyolcvanan. Vendégekkel együtt százan.

A nyilatkozataidban csak úgy záporoznak az alternatív rétegbandák nevei, de még azoké is, akikről kábé az egész világon csak egy csoportnyi ember tud. Mikor van időd zenét hallgatni?

Egyfolytában zenét hallgatok, amikor írok, akkor is. Amikor kommunikálok, akkor is. A zene maga is egy kommunikáció. A boldog emberi élet az állandó kommunikációról szól, és sokkal jobb zenével kommunikálni, mint mondjuk egyfolytában politizálni.

img_2851

Az Anima is csak egy ideig hordozott politikai üzeneteket. De mi volt a pontos oka annak, hogy leálltatok ezzel?

Ahogy ezt szokták mondani, egy kicsit túltoltam. Nagyon népművelő módon próbáltam elmondani, amiben nagyon komolyan hittem. Akkor abban hittem, hogy én neked jól megmondom, mit kéne csinálnod és hol kéne változnod. Ma már abban hiszek, hogy nekem kell belülről változnom, hogy rád hatással tudjak lenni. Ettől függetlenül szerintem vannak bizonyos szituációk, amikor erkölcsi kötelességed kritizálni egy nevetséges, vagy megalázó politikát és itthon eléggé rossz irányba mennek a dolgok. A politika pökhendi és olyan lett, mint egy Mikszáth-karcolatban.

Szerinted hiba volt a Himnusz-adaptációtok elkészítése?

Nem, akkor is és most is inkább viccesnek látom az azt övező felháborodásokat. Az a kísérlet a hazaszeretet modern kontextusba ágyazása volt, és nem a magyar zászló leköpése. Viszont

ma már azt gondolom, hogy a hazát nem melldöngetve, hanem részvéttel, csöndben, elmélyülten, versekben lehet csak szeretni.

De maga a gesztus, amiből a Himnusz-adaptációnk született, az maximálisan pozitív volt. Egy Erdély előtt hódoló kislemez egyik dala volt. Épp nemrég értünk haza Zeteváraljáról, előtte meg Csíkszeredán voltunk, és nekünk az inkább hazánk, mint a Kárpát-medence.

A közönség miatt?

A közönség is, a szervezők is jóval őszintébbek, emberibbek, vendégszeretőbbek, figyelmesebbek. Nagyon sokat kapok ott. Elcsuklik a hangom, annyit kapok a székelyektől, felvidékiektől, kárpátaljaiaktól.

img_2828

El tudnád képzelni, hogy valahol máshol élj és valami egészen mást csinálj? Mondjuk krumplit termessz?

Azt nem, de a párommal pár hónapja szemezünk egy Ipoly-parti földecskével, amire építhetnénk idővel egy házat is. Szívesen élnék a természet lágy ölén, gyerekekkel, kutyákkal, de mindenképp a város és a könyveim, lemezeim közelében. De szívesen beiratkoznék például a teológiára, akár 50 évesen is. Az nagyon izgat. Hallatlanul izgalmas dolog például a bibliakutatás és egy ősi, mégis aktuálisan sokat mondó világ megtapasztalása. Weöres Sándor is úgy fogalmaz: vannak másfajta utak. "Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra." Ez a létra, ami engem izgat. Nem kell feltétlenül "vallásosnak" lenned, mert rengeteg rossz attitűdű ember van, aki vallásos vagy annak mondja magát. Az Istennel való őszinte párbeszéd az, ami nekem nagyon fontos. Abból jönnek a dalok és a versek is.

Szerintem pont az a nemlétező, amit látunk és érzékelünk, és az a létező, amit nem tudunk megfogni kézzel, csak gondolattal.

Mi jön most?

Ma este a Margó Irodalmi Fesztiválon Térey János kérésére zenélünk a Kazamaták könyv-újrabemutatóján.

November 16-án lesz a MÜPA szimfonik előadása, ahol az elmúlt negyed évszázad dalait adjuk elő szimfonikus zenekarral.

Pár hónap múlva már egy új Animánk lesz, hamarosan jön az új dal és klip, és egy nagyon izgalmas szóló dologban is részt fogok venni, amelyben ötven év után először énekelek is. És vár ránk jövő év elején egy kelet-ázsiai turné is, amit az észak-kelet-indiai Guwahatiban kezdünk meg.

img_2923-2

Nyomj egy megosztást!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Áprilisban történt egy eset” - Laár András nem tér vissza a KFT zenekarba
A KFT folytatja a koncertezést az új tagokkal, a nyári fesztiválok tapasztalataira hivatkozva. A dobos úgy nyilatkozott, hogy nincs jele a kapcsolat rendeződésének Laár Andrással, ugyanakkor azt kívánják, legyen ereje kilábalni a helyzetéből.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 12.



Immár hivatalos, hogy új tagokkal bővült a KFT. Laár András áprilisi távozása után Szekeres András és Nedvig Balambér csatlakozott a zenekarhoz. A rajongók reakciója vegyes, írja a Blikk.

„Laár idén áprilisban azt mondta, többé nem jön. Jön viszont Szekeres András (ének) és Nedvig Balambér (gitár). Jó lesz. Több lesz a zene és kevesebb a bohóckodás. Ez a nyár – a számos fesztiválszereplés – bebizonyította, igazunk volt, hogy nem hagytuk abba. Köszönjük a közönség részéről megnyilvánuló nyitottságot és a nagy-nagy tapsokat” – írta Facebookon Bornai Tibor, a zenekar egyik alapítója.

A bejelentés után sokan támogatásukról biztosították az együttest, mások szerint Laár nélkül nem KFT a KFT.

„A koncerteken teljesen egyértelmű a helyzet, nagy szeretettel fogadott minket mindenhol a közönség. Természetesen nem egyszerű ez az egész, hiszen negyvennégy éven át együtt játszottunk Laár Andrissal, aki emblematikus énekese, szerzője volt a zenekarnak. Az interneten látok olyan kommenteket, amelyekből az derül ki, hogy hiányolják őt” – mondta a lapnak Márton András, a KFT dobosa, aki azt is elmesélte, hogy a történtek óta is rendszeresen fellépnek, az év végén pedig a Magyar Zene Házában adnak koncertet, míg jövőre, a zenekar alapításának 45. évfordulója alkalmából szerveznek ünnepi esteket.

„Áprilisban történt egy eset, ami miatt szakítottunk Laár Andrással, azóta egyikünk sem kereste a másikat. Nincs jele annak, hogy ez megváltozna. Szomorúan látjuk, mi van Andrissal, és a zenekar minden tagjával együtt azt kívánjuk, hogy legyen ereje kijutni ebből a helyzetből”

– tette hozzá Márton.

„Lehullott róluk a lepel, ez egy szeretet nélküli társaság. Teljesen világosan kiderült, hogy nem szeretnek engem, ehelyett érdekkapcsolat fűzte őket hozzám. Ezt régóta tudom, és nem értettem, miért van így, de most vége lett” – fogalmazott Laár András egy korábbi interjúban a szakítás kapcsán.

A zenekarnak állítólag elege lett abból, hogy az énekes késve érkezett a próbákra, és előbb távozott. Laár az elmúlt években sorban lezárt több ügyet: elvált, elhagyta az általa is alapított L’art pour l’art Társulatot, majd végleg szakított a KFT-vel is. Az együttes Magyarország második leghosszabb ideje az eredeti felállásban játszó pop-rock zenekara volt.

Laár most egy egykori Hip Hop Boyz-taggal dolgozik együtt. Kalocsai Krisztián abban is segíteni szeretne, hogy kárpótolják azokat, akik előre fizettek asztrológiai elemzésért, de a művész nem jelent meg a megbeszélt időpontban.

„Nincs semmi közünk a KFT együtteshez, így nem is szeretnénk kommentálni a körülöttük zajló eseményeket. Örömmel látjuk, hogy prosperál a zenekar” – válaszolta a Blikk kérdésére Kalocsai Krisztián Laár András nevében is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Rudolf Péter a Vígszínház évadnyitó ülésén: A színház ne igazodjon a politikához
Női Tartuffe, Frankenstein és Shakespeare is szerepel a Vígszínház repertoárjában, olyan vendégművészekkel kiegészülve, mint Udvaros Dorottya és Máté Gábor. A Vígszínház évadnyitóján jártunk.


A Vígszínház évadnyitó ülésére járni mindig öröm. Nemcsak azért, mert ilyenkor mindenféle finomsággal várják az újságírókat, hátha sikerül kicsit megpuhítani a kérges szívünket, hanem azért is, mert mindig kapunk valami show-t. Ez voltaképp valahol kényszer is: mivel ilyenkor már nagyban készülnek az első bemutatóra, időtakarékosság miatt nem bontják le a díszleteket, hanem ahhoz kapcsolják a sajtótájékoztatót. Tavaly például a Liliomfi díszleteiben fogadta a vendégeket Rudolf Péter és a társulat, és Szigligeti Ede klasszikusának szellemében láthattunk egy rövid játékot.

Az idei évad első bemutatója, a George Büchner Leonce és Lénája alapján készült @Ll3t4rgIA (A letargia) a mai időkbe, egy gimnázium tornatermébe helyezi a cselekményt, így mi is egy rögtönzött tornaórába csöppenhettünk. Ami már ott elkezdődött, hogy Kovács Patrícia és Ötvös András a tanári kar prominens tagjaiként lezavarták a sütizgető, kávézgató újságírókat a nézőtérre, ami a kollégák arcát nézve azért feltéphetett néhány nevetéssel palástolt sebet.

A 130. jubileumi évad elején köszöntő beszédében Rudolf Péter igazgató bejelentette, hogy Szász Júlia, Kovács Tamás és Sághy Tamás csatlakozott a társulathoz. Ezután köszöntötte a veteránokat: Hegedűs D. Géza 50, Kern András 55, Halász Judit pedig 60 éve tagja a társulatnak.

Rudolf szerint a mai világban, ahol elvárás, hogy élesen fogalmazzunk, hogy leegyszerűsítsük a mondanivalót, igazi bátorság kell ahhoz, hogy valaki árnyaltan fogalmazzon. Márpedig a színház ezt teszi: több felvonáson keresztül bont ki egy-egy mondanivalót.

Az igazgató hangsúlyozta: a színháznak kell igazodási pontnak lennie, nem neki kell igazodnia a különböző elvárásokhoz, vagy akár a politikához.

A legszembetűnőbb változás a korábbi évekkel szemben, hogy idén tulajdonképpen minden új előadás alkotói színház, amikor egy-egy darabból kiindulva, azt ugródeszkának tekintve a rendező, nem egyszer a színészeket is alkotóként bevonva valami nagyon sajátot, újat hoz létre. Ez jellemző az Ifj. Vidnyánszky Attila által rendezett Letargiára, amelynek Márkus Luca és Medveczky Balázs lesz a főszereplője, akik az Ármány és szerelemben már bizonyították, milyen remek párost alkatnak, nagyszerű a kémia köztük a színpadon.

Ahogy a sajátosan írt cím, @Ll3t4rgIA is jelzi, az előadásban megjelenik a fiatalok technikája, a Tik-tok világa. Márkus Luca elmondta a tíz éves kishúgán látja, mennyire más a mai fiatalok világa. Úgy véli, ma sokkal nehezebb valóban kapcsolódni egymáshoz. Ez azért is van, mert Luca generációja még nem az okostelefonokon szocializálódott. Bár már megjelentek életükben ezek az eszközök, ők nem az online térben éltek. Medveszcky Balázs azzal egészítette ezt ki, hogy szerinte nincsenek jobb és rosszabb generációk. "Meg nem hallások" vannak.

Itt szeretném felhívni a figyelmet, hogy most vasárnap rendezik a Vígnapot, amikor a színház megnyitja a kapuit a közönség előtt, mindenféle programokkal várnak kicsiket és nagyokat. Ennek keretében délelőtt 11 órától megtekinthető A letargia próbája is.

A Pesti Színház is erősen indítja az évadot. Madame Tartuffe: Udvaros Dorottya – erre alighanem az is felfigyel, aki különösebben nem jár színházba. Kincses Réka rendező előadása is tökéletes példája annak a fajta alkotói színháznak, amit már említettem. Bár az előadás egyik alapja Moliere talán leghíresebb műve, a látszat ellenére nem csak abban tér el tőle, hogy a főhőst nőre cseréli. Kincses Réka módszerének lényege, hogy a színészekkel közösen, sok improvizációval alakítja a történetet, amibe saját személyes élményeiket is beleírják. Ez kicsit gondot is okoz, hiszen nem olyan rég derült ki, hogy Szilágyi Csenge anyai örömök elé néz, ezért kihagyja ezt az évadot. Szó szerint néhány napja ugrott be a helyére Petrik Andrea, emiatt a darab egy részét át kell gyúrni az ő személyének megfelelően.

Az Udvaros Dorottya által alakított Barbara Tartuffe természetgyógyász, aki sikeresen kigyógyította magát súlyos gerincbántalmaiból, kiszáll a tolószékből és az emberek gyógyításának szenteli az életét. Jelmondata: "Ahol az ellenállás, ott az út!"

Valódi csemegének ígérkezik Shakespeare Falstaffja. Azt megszokhattuk, hogy már Shakespeare sem a régi, darabjait mindig modern környezetbe helyezik, próbálják megújítani. Falstaff az avoni hattyú három darabjában is szerepelt, a két IV. Henrikben, illetve A windsori vígnőkben. Valló Péter rendező ezekből és Verdi Falstaff című operájából gyúrta össze azt a változatot, amit Hegedűs D. Géza jutalomjátékának szánt. Hegedűs már a sajtótájékoztatót is harsányan röhögős komédiává változtatta, nem kétséges, hogy az előadás is fantasztikus lesz. Segítségére van ebben egyrészt Nádasdy Ádám nagyszerű fordítása, másrészt olyan remek játszótársak, mint Kovács Patrícia, Balázsovits Edit vagy Ötvös András, hogy csak néhányukat említsem.

Az Igazából komédia Szabó Máté rendezésében, és a Hegymegi Máté által színpadra állított Frankenstein avagy a modern Prométheusz fókuszában egyaránt a teremtő ember áll, ember és teremtménye kapcsolatát járja körül más aspektusból.

Igazi különlegességnek ígérkezik a Pesti Színházban tavasszal színpadra kerülő Államtitkár, amit Máté Gábor jegyez vendégrendezőként. Alexander Bisson komédiája volt a Vígszínház első igazi nagy sikere a megnyitása utáni időben. A darab középpontjában a korrupció áll, főszereplője nők kegyeiért cserébe osztogatja a kormányzati pozíciókat.

Máté Gábor viccelődve kiemelte, ő ezt a jelenséget tulajdonképpen megértéssel, sőt, némileg irigykedve nézi. Ami jobban belegondolva azért felvet kérdéseket.

Az előadás két főszereplője Wunderlich József és Hegyi Barbara lesz.

A házi színpad előadásaiból kiemelném az Egy gyilkosság mellékszálai című produkciót. Borbély Szilárd művét Seress Zoltán alkalmazta színpadra, aki személyesen is ismerte a tragikus sorsú írót, és célja, hogy ne csak a művet, hanem az alkotót is közelebb hozza kicsit a közönséghez.

Mint látható, idén is sok érdekes újdonsággal várja nézőit a Vígszínház, és akkor a Vígszalonról még szót sem ejtettünk. Érdemes átböngészni a színház honlapján a kínálatot, mindenki talál magának megfelelő programot.

És ne feledjétek: vasárnap Vígnap!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„3 éve veretünk” – Új dallal tért vissza Azahriah, itt a vemzavr!, és egy klip is hozzá Young Fly-jal
Ez Azahriah első új megjelenése azóta, hogy tavaly ősszel bejelentette visszavonulását. A dal klipjét már a megjelenés napján, néhány óra alatt közel 100 ezren látták a YouTube-on.


Hétfőn jelent meg Azahriah, azaz Baukó Attila és Young Fly, polgári nevén Schüller Ákos közös új dala vemzavr! címmel.

Az új számhoz különleges klip is készült, amelynek első felében fekete-fehér képkockák láthatók. A dalban Azahriah arról is énekel, hogyan változott meg az élete az elmúlt években.

„Sokat láttam, tapasztaltam 23 évem alatt / 3 éve veretünk, ezalatt lett a széfem full / Bocs, de a pihenésre nem érek rá”

– hallható a szövegben.

A 23 éves énekes nem most először dolgozik együtt Young Fly-jal. Korábban a Pannonia című dalon is közösen szerepeltek.

Ez Azahriah első új megjelenése azóta, hogy tavaly ősszel bejelentette visszavonulását. A dal klipjét már a megjelenés napján, néhány óra alatt közel 100 ezren látták a YouTube-on.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Itt a legjobban várt magyar sorozat: Bróker Marcsi olyan legenda lesz, mint Repülős Gizi vagy a Viszkis
Az RTL saját fejlesztésű sorozata profi munka nagyszerű színészekkel, de azért helyenként kiszámítható és relativizáló.


FIGYELEM! A cikk kisebb SPOILEREKET tartalmaz!

Nagyon érdekes a Bróker Marcsihoz hasonló alkotások lélektana. " A filmsorozatot valós eset ihlette, de a megjelenített események, szervezetek, karakterek és egymáshoz való viszonyaik a képzelet szülöttei" írják ki a film elején. De ez csak egy kötelező kör, ami valójában sem az alkotókat, sem a nézőket nem érdekli különösebben. Mostantól ez Bróker Marcsi története, és azok, akik látják, bármiféle kritika nélkül beveszik majd. Ugyanúgy, ahogy tényként kezelik, hogy személyesen Dobrev Klára adott utasítást 2006-ban a tüntetők szétverésére, vagy azt, hogy Freddie Mercury a 80-as évek közepén otthagyta a Queent, hogy szólókarrierbe kezdjen.

Bróker Marcsi a magyar kriminalisztika 21. századi történetének emlékezetes figurája, olyan "előkelő" társaságban forog a neve, mint a Viszkis, Tribuszerné, és lehet, ennek a sorozatnak köszönhetően egyszer majd

épp olyan hamis romantika veszi majd körbe személyét, mint Repülős Gizit vagy Rózsa Sándort. Ambrus Attila példáját látva akár még közkedvelt celeb is lehet belőle, miután kiszabadult.

Mindazonáltal jobban jár mindenki, ha a Bróker Marcsi sorozatot fikcióként kezeli, és nem kezdi el találgatni, mi benne a valóságmorzsa.

Erős alkotógárda állt össze az idei ősz legjobban várt magyar sorozatához. Ditz Edit producer és férje, Geszti Péter neve összeforrt az igényességgel. A vezető író A nyomozót vagy a Terápiát is jegyző Gigor Attila. Herendi Gábort aligha kell bemutatni bárkinek, bár meglehetősen megosztó alkotó, az vitathatatlan, hogy számos közönségsiker fűződik a nevéhez. A másik rendező, Fazekas Máté Bence pedig olyan alkotásokkal hívta fel magára a figyelmet, mint a Kilakoltatás vagy az Apám szíve.

A sorozat a végén kezdődik: tanúi lehetünk Bróker Marcsi letartóztatásának Belize-ben. Majd visszatérünk a kezdetekhez, a 90-es évek végére. Innentől a sorozat ide-oda ugrál a két idősík között, míg nem a sorozat végén össze nem találkozik a kettő.

A 90-es évek végén Marika (Bacskó Tünde) immár 25 éve dolgozik egy karcagi bankfiókban. Amikor az igazgató nyugdíjba megy, mindenki arra számít, hogy Marikát nevezik ki a helyére. Ám ahogy ilyenkor lenni szokott, inkább egy külső embert hoznak, a csinos, fiatal ám okos és agilis Angélát (Szilágyi Csenge).

Marika érthetően búskomorságba esik, amiért így átléptek rajta, főleg, mikor a fiatal kolléganő ahelyett, hogy előadná a saját ötleteit, Marikától várja az újító javaslatokat. Marika frusztrációját fokozza, hogy a családja többi tagja mind épp az álmait próbálja megvalósítani. Férje, Feri (Thuróczy Szabolcs) lángossütőt üzemeltet, lánya, Csilla (Tóth Zsófia), kozmetikai szalont nyitott. Fia, Norbi (Martinovics Máté) még érettségi előtt van, és futballistának készül – bár később kiviláglik, hogy ez sokkal inkább az apja, Feri álma, mint az övé.

Marika úgy érzi, mindenki azt várja, hogy a fix állásával és fizetésével biztosítsa a családnak a stabil hátteret azért, hogy mindenki más úgy élhesse az életét, ahogy tetszik. Pedig neki is vannak álmai: valaha stewardess szeretett volna lenni. Egy hirtelen jött ötlettől vezérelve felmond a bankban, hitelt vesz fel és Kunviator néven utazási irodát nyit.

Csak hogy a kezdeti lendület gyorsan elakad. Norbi komolyan megkárosít egy helyi üzletembert, Kálmánt (Anger Zsolt), és hogy elkerüljék a feljelentést, Marikának a teljes kezdőtőkéjét oda kell adnia a férfinak. Ráadásul azzal kell szembesülnie, hogy az utazásai senkit nem érdekelnek. Bár a régi ügyfelei felkeresik új irodájában, de csak azért, mert mind azt szeretné, ha a befektetéseiket továbbra is Marika kezelné.

Az asszony eleinte hárítja, hiszen nincs engedélye ilyen tevékenységre, és az önbizalma sem elég nagy.

Ám amikor azzal kell szembesülnie, hogy teljesen csődbe megy – minden értelemben –, ha nem sikerül tőkét szereznie, beadja a derekát.

Persze szó sincs arról, hogy bárkit meg akarna károsítani: mindent precízen könyvel, szerződést ír az ügyfelekkel, a rábízott pénzt valutába fekteti, és ígéretéhez híven, a bankinál sokkal kedvezőbb kamatokat biztosít. Egészen addig, amíg el nem következik az első pénzügyi válság, amikor a bizalmukat vesztett ügyfelek egyszerre akarják kivenni a tőkéjüket. Marika régi szerelme, a gazdag vállalkozó, Gyula (Terhes Sándor) bíztatására úgy dönt, kihasználja azt a bizalmi tőkét, amit 25 év alatt szerzett Karcagon, és meggyőzi az embereket, hogy hagyják nála a pénzüket.

Innentől egyre többet kockáztat, kezd ráérezni az édes élet ízére. A városban is egyre nő a befolyása, részesedést szerez a helyi kábel tévéből, lekenyerezi a polgármestert, Sándort (Ficzere Béla), mindenki a tenyeréből eszik. De meddig lehet ezt folytatni? Marika minden krízis helyzetre azt mondja: "Megoldom!" És részben tehetségének, részben szerencsének, részben befolyásos barátoknak köszönhetően sokáig tényleg megússza a meredek szituációkat.

Miután ismerjük a sztori végét, az izgalmat nem az adja, hogy mi fog történni, hanem mikor és hogyan jutunk el odáig. Egyfajta Colombo dramaturgia: végig tudjuk, ki a bűnös, csak azt nem, hogy fog lelepleződni. Kicsit a Totál szívás is eszünkbe juthat, hisz itt is azt láthatjuk, hogy csúszik egy alapjában véve jóravaló, semmi rosszat nem akaró ember egyre mélyebbre a bűnben.

A Bróker Marcsi nagyon profin összerakott sorozat, és szórakoztató is, ugyanakkor néha az az érzésem, túlságosan rutinból készült. A szerzőknek a kisujjában van a forgatókönyvírás, viszont éppen ezért nagyon sok a panelmegoldás.

Ettől pedig sokszor kiszámíthatóvá válik a történet, és nem csak azért, mert tudjuk, hogy a végén Bróker Marcsit le fogják csukni.

Amikor például az elején Marika megérkezik a bankba, és csodálkozva szembesül az új, fiatal kolléganővel, Angélával, azonnal tudhatjuk, hogy Marika nem fogja megkapni az igazgatói kinevezését. Vagy amikor a lánya, Csilla észreveszi, hogy valaki lopja a hajfestéket a szalonból, nyilvánvaló, hogy ennek hamarosan jelentősége lesz.

Ugyanakkor vannak nagyon szépen felépített pillanatok is. Például amikor több részen keresztül várjuk, hogy mikor találkozhat az immár letartóztatot Marcsi a családjával, és ők hogyan fogadják majd.

A karakterek elég jól ki vannak dolgozva, a legkisebb epizódszereplő is próbál több lenni egyszerű, kétdimenziós papírfiguránál. Amihez persze kellenek a remek színészek is, akiknek a játéka sok esetben – nyilván szándékosan – a profi és a civil szereplő határán mozog, ami valahogy hihetőbbé teszi az egészet.

Két nagyon finom, érzékeny alakítást láthatunk. Az egyik a főszereplő, Bacskó Tünde, akinek szívből kívánom, hogy meghozza ez a sorozat a kiugrást, mert kiváló színésznő, és izgalmas lenne látni, mire képes más típusú szerepekben. Az ő megformálásában Bróker Marcsi nem egy megátalkodott bűnöző, hanem egy gyarló, sokszor önmagát is becsapó, hús-vér nő. Anya, feleség. Egy olyan ember, akin kicsit átlépett a történelem, aki még abban szocalizálódott, hogy ha jó vagy és szorgalmasan dolgozol, akkor szép lassan felérhetsz a szamárlétra tetejére. Csakhogy közben megváltozott a világ, és kiadták a jelszót: fiatalítani kell. Bróker Marcsi lehetne akárki, aki néhány rossz döntés és kísértés hatására rossz irányba indul. Lehetne a szomszédunk, a kolléganőnk, az anyukánk.

A másik alakítás, amit kiemelnék, Thuróczy Szabolcsé. Szabolcs az egyik legtöbbet foglalkoztatott színészünk, nagyon ismert, nagyon népszerű, és lássuk be, sokszor nagyon hasonló szerepeket osztanak rá. Ő a hőbörgésre hajlamos, kicsit vagy nagyon alkoholista, erőszakos, de azért szerethető családapa. Thuróczy mégis képes mélységet vinni a sablonokba. Amikor az ember azt várná, hogy robbanjon, visszakapcsol, és ettől sokkal nagyobb feszültséget teremt. Az pedig, ahogy a feleségét a börtönben meglátogató, időskori Ferit játssza, annyira finom, hogy szavakat sem találok rá. Bacskó és Thuróczy olyan kémiát teremt az idősödő házaspár között – akik a beszélőn épp csak egymás kisujját érinthetik meg –, am igazán különleges.

A Bróker Marcsi fő kérdése, amit el kell döntenünk magunkban, hogy mi az, ami még megbocsátható akár magánéleti, akár társadalmi szinten.

Sokszor volt az az érzésem, hogy a sorozat nagyon relativizálni próbálja Bróker Marcsi bűneit, és bár nyilván nem menthetőek fel az ügyfelei sem, akik kapzsiságtól vezetve, a nagyobb hozam reményében vitték hozzá a pénzt "okosba", nem pedig a bankba, azért alapvetően ők mégiscsak áldozatok.

A sorozat nagy erénye a korábrázolás, ami a zenék kiválasztásánál kezdődik. Elhihetitek, hogy nem vagyok, és soha nem is voltam különösebben nagy rajongója sem a Carpe Diemnek, sem az Animal Cannibalsnak.

Mégis, amikor az első rész elején meghallottam az Álomhajót, olyan volt, mint egy régi ismerőssel találkozni.

Mondjuk egy olyan osztálytárssal, akivel régen utáltátok egymást, és most mégis örültök, ha összefuttok. Instant odavarázsolta az ezredforduló hangulatát, és a készítők gondosan ügyeltek rá, hogy a korszak benne legyen minden díszletben és kellékben is. Szóval a hozzám hasonló X-eknek már csak nosztalgiából is érdemes megnézni a 6 epizódos minisorozatot.

A színészekre nem lehet panasz, mindenki hozza, amit kell. A rendezők jó érzékkel vegyítettek az ismeretlenebb szereplők közé ismerős arcokat. Cseke Katinka a városi tévé vezetőjének szerepében vagy Rezes Judit mint ügyvéd üdítő színfolt, akárcsak a Kálmánt alakító Anger Zsolt vagy a polgármester bőrébe bújt Ficzere Béla, akit szerencsére egyre többet láthatunk egyre nagyobb szerepekben a tévében és a filmvásznon. Kicsit sajnálom, hogy a Norbi barátnőjét, Anitát játszó Mosolygó Sárának nincs igazán lehetősége megmutatni, mit tud. Az esetek többségében a háttérben van, alig mond néhány szót.

De még így is képes érzékeltetni azt a lelki változást, ami a gimnazista lányból időközben édesanyává érő nőben végbement.

Bróker Marcsi története egyelőre csak az RTL+ premiumon streamelve érhető el. Akinek van lehetősége, mindenképpen nézzen bele, szerintem ott fog ragadni, de reméljük, hogy idővel a tv programban is találkozhatunk vele.


Link másolása
KÖVESS MINKET: