KULT
A Rovatból

Prieger Fanni: "Bevonultam a szomszéd szobába, nehogy hallani lehessen, ahogy énekelek"

Az Anima Sound System énekesnője 8 év után, közös megegyezéssel befejezte az édesapjával való munkát. Döntéséről, arról, hogy mindezt hogy élte meg, és persze Bastic nevű új együtteséről is kérdeztük.

Link másolása

A 26 éves Prieger Fanni nyolc évig volt az Anima Sound System énekesnője: tulajdonképpen beleszületett az édesapja által alapított együttes közegébe. Ám kevesebb mint egy éve úgy döntött, továbbáll, és a szintén ex-Animás Gergácz Gábor - Geri - vezényletével elindítja a Bastic nevű formációt. Nagyon újszerű a zenei irányuk: vajon Fanninak milyen érzés ez a váltás?IMG_1177k

Honnan jössz épp, és merre tartasz?

Otthonról jövök és dolgozni indulok.

Mármint énekelni, vagy most mást értesz munka alatt?

Édesanyámmal dolgozom egy cégnél, ahol a gasztronómiával foglalkozunk. Fűszereket meg speciális eceteket árulunk nagyon szuper luxuséttermeknek. Múlt év februárja óta itt sales-ezem, kiszállíttatom a termékeket, meg tartom a kapcsolatot a séfekkel.

Élvezed ezt a melót?

Igen, nagyon! Eléggé társas lény vagyok, imádok emberekkel találkozni.

Milyen érdekes: először apukáddal dolgozol együtt, aztán anyukáddal...

Igen! Apu most elengedte a kezem, anyu meg megfogta. (nevet)

És inkább az ő ötletük a közös munka, vagy azért te is hajlasz efelé?

Én is hajlok felé, meg hát amikor ezt a munkát megbeszéltük anyuval, akkor még igazából azt kerestük, mit csinálhatnék az Anima mellett.IMG_1140k

Ősszel készítettem egy interjút édesapáddal, aki akkor azt mondta: örömmel és neked drukkolva enged el téged. Biztos vagyok benne, hogy ez igaz, de nem lepődnék meg akkor sem, ha egy apa nehezen élné meg, hogy a gyermeke búcsút int a vele való közös munkának. Sőt... valahol ezt gondolom normálisnak.

Biztosan nehéz neki. És nehéz ilyenkor őszintén drukkolni is, bár amikor meghallgatta az első lemezünket, odáig volt, hogy mennyire tetszik neki a zenénk. Aztán persze cukkol is néha, viccelődik, hogy "Jaaaj, ez az elektronikus zene!" Tegnap találkoztunk, és azt mondta, tulajdonképpen hálás, hogy elengedtük egymást, mert végre olyan zenét csinálhat, amilyet igazán akar. (nevet)

Van ebben valami igazság? Mennyire szóltál bele az Anima-dalok írásába?

Nem igazán akartam beleszólni, egyszerűen csak azt éreztem nyolc év után, hogy ennyi most elég volt. De szerintem sosem látszott rajtam, hogy ne élvezném az Animában való éneklést.IMG_1171k

Ha édesapád megkeresne egy régi összeállású Anima koncertezés ötletével, igent mondanál?

Nem tudom, ez majd akkor fog kiderülni. De szerintem most egy jó darabig nem lesz ilyen.

Szerintem óriási dolog, hogy ilyen sok éven át munkálkodtál együtt az egyik szülőddel. Művészembereknél ez nem mindig egyszerű, pláne a harmónia és egyetértés fenntartása nem szokott az lenni.

Nálunk nem voltak olyan nagy parák zenei téren. Mondjuk apu mindig azon volt, hogy rávegyen, én is írjak zenét. De én azt még nem tudom a magaménak érezni. Én előadni szeretek.

Ráadásul úgy tudom, te tulajdonképpen nem is akartál énekesnő lenni.

Bizony! Mondogatták gyerekkoromban, hogy szépen énekelek, jól énekelek, de amikor például átjött hozzánk a nagymamám, én bevonultam a szomszéd szobába, nehogy hallani lehessen, ahogy énekelek. Ezek után gondolhatod, milyen érzésekkel töltött el az, hogy egy tömegnyi ember előtt dalolásszak...

Mondtam is apának, hogy én soha nem tudnék kiállni két ember elé sem. Nagyon sokszor remegve mentem fel a színpadra.

Viszont amikor már kint voltam, hirtelen teljesen más lett minden. Te jó ég, gondoltam magamban, hát ez vagyok én!IMG_1122k

Geri ötleteiből szökkent szárba a Bastic, amiért ő az Alba Hyseni Projektet és a Beat Dist is otthagyta az Anima mellett. Nagyon biztos lehetett a dolgában, ha minden mást hátrahagyott.

Mindig is szeretett volna csinálni egy saját projektet, aztán úgy érezte: most eljött az idő. Minden hangszeren játszik, nagyon érti a dolgát. Szerintem neki erre van szüksége, és nem arra, hogy megmondják neki, mit csináljon.

Szóval előszedte a fiókban lapuló sok-sok ötletét, aztán karon fogott téged, hogy gyere énekelni az új bandájában?

Azt kérdezte meg, beugornék-e egy pár számra. Mivel ugye az Animában voltam, természetesen ezt apuval is megbeszéltük. De akkor még egyáltalán nem gondolkodtunk koncertekben, vagy ilyesmiben. Tényleg csak beugrottam egy pár dalra, próbálgattuk a dolgot.

Szó sincs róla egyébként, hogy a Bastic túrta volna ki az életemből az Animát,

simán csinálhatnám a kettőt egymás mellett a mai napig.

Ákos és Áron pedig habozás nélkül csatlakoztak?

Pontosan. Geri megkereste Ákost a Strokesból és a szintén Beat Dis-es Áront, akik mindketten tudtak már a tervről. Egy percet se bizonytalankodtak, jöttek zenélni.bastic

Fotó: Facebook / Bastic

Milyen gyakran próbáltok?

Minden héten és minden koncert előtt. Nem akarunk bénázni, alaposan ki szeretnénk gyakorolni a dalokat.

Te vagy a frontember?

Nem mondanám. Mi így együtt, egy szinten vagyunk. A színpadon középen állok, hisz az az énekes helye, de nem jövök előrébb a többieknél.

Úgy érzem a mondataidból, hogy könnyedén dolgoztok együtt és megvan az összhang. Vagy vannak viták a stílusról, szövegről, hangszerelésről?

Nincsenek. Elektronikus technót játszunk, aminek az alapjai Gerinél már megvoltak. Amikor meghallottam őket, azt éreztem: Atyaúristen, hát ez a zene az én szívemből jön! Pontosan ilyen zenéket hallgatok, csak azokat DJ-k játsszák. Mi meg szintivel, dobbal, magyarul hangszerekkel adjuk elő őket.IMG_1108k

Az első lemezeteket csak online tudjuk meghallgatni?

Igen. Vannak róla tervek, hogy majd kiadásban is megjelenik, de egyelőre az interneten lehet hozzájutni.

Mikor lesz videoklip?

Nagyon tervezzük, de még nem tudjuk eldönteni, melyik számhoz készüljön az első. Azért szerintem egy-két hónapon belül összehozunk egy klipet. Addig is csináltunk hangulatos próbatermi felvételeket, abból két szuper kis videó kerül majd ki a YouTube-ra.

Említetted, hogy lámpalázas típus vagy. Mennyire élvezel egy klipforgatást? Teszem azt, az Anima Crossroadsjának forgatását, ami Londonban volt, hogy élted meg?

Amikor megfeledkeztem róla, hogy kamerák vettek, akkor nagyon élveztem, de amikor visszazökkentem, akkor megint rettentően zavarba jöttem. Ez mindig így megy nálam.

Videó: Anima Sound System - Crossroads

Mennyire egyszerű a Basticot ismertté, népszerűvé tenni?

Nem szenvedünk. A Cloud9+-szal eleve meg volt beszélve, hogy előzenekarként kísérjük őket a turnéjukon, emellett megnyertük a Cseh Tamás program támogatását.

A rádiókban mennyire próbáljátok megvetni a lábatokat?

Egyelőre nem igazán foglalkozunk vele. Volt a Petőfin egy interjúnk, meg az a "Saját Zenéd" győzelmünk, de jelenleg sokkal inkább netes alapon igyekszünk népszerűvé válni, azt gondoljuk elsődlegesnek.

Rendhagyó zárókérdés: mi lennél most, ha nem indítottad volna be énekesi pályádat?

Azt hiszem, állatorvos. Nagyon szeretem az állatokat!cica

Ha tetszett, amit olvastál, oszd meg a cikket!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: