KULT
A Rovatból

Pirula panda: Amikor a kamaszgyerekedből előtör a vadállat

A Pixar a családi animáció határait feszegeti, avagy így ne neveld a lányodat! Kritika.
Szöllőskei Gábor - szmo.hu
2022. március 14.


Link másolása

Mindenekelőtt fontos megemlíteni, hogy a Pixar animációs stúdió fennállása óta először fordult elő, hogy Domee Shi személyében egyedüli női rendezője legyen egy egész estés filmjüknek, és mivel első darabjuk, a Toy Story – Játékháború 1995-ben készült, így „csupán” 27 évet kellett várni erre.

Női társdirektor már volt: Brenda Chapman ugyanis Mark Andrews mellett vezényelte le – Oscar-díjat érdemlően - a 2012-es Merida, a bátort. S lám, épp a Merida az, amivel a Pirula panda több fronton is rokonságot mutat. A sztori középpontjában ugyanis egy pubertáskorban lévő, függetlenedni óhajtó tinédzser leány, egy anya-lánya kapcsolat, vörös hajak és különféle medvék állnak: a Meridában barnamacik, ezúttal pedig vörös pandák (oké, ez utóbbiak a macskamedvefélék családjába tartoznak). A helyszín és korszak legalább más.

Bár az igaz, hogy a Pirula panda sem napjaink sztorija, ugyanis húsz évvel ezelőtt, 2002-ben játszódik, így erős nosztalgiafaktorral bír, a mai harmincasokat pedig visszarepíti áldott vagy áldatlan tinikorukba. Az Oscar-díjas rövid animáció, a Bao rendezője, Domee Shi és társszerzője, Julia Cho szkriptje ezt az érát (és egy torontói terepet) választott ahhoz, hogy elmesélje a tipikus, 13 éves tinilány, Meilin sztoriját, amelyben a reális és a természetfeletti világ egyaránt helyet követelt. Meilin ugyanis elérte azt a kort, amikor már nem csupán szülői (jelen esetben főként anyai) útmutatás mentén élné az életét: saját döntéseket hozna, saját stílust alakítana ki, őt magát is meglepő érdeklődést és az ezzel járó, új érzéseket kezd táplálni a fiúk iránt, a szülei helyett immár a barátnői (Abby, Miriam és Priya) a legfontosabb emberek az életében, és hihetetlenül odáig van a 4*Town nevű fiúbandáért. Egy reggel pedig megdöbbenten veszi tudomásul, hogy nem csupán az érzelmei és a vágyai újak, hanem a megjelenése is.

Meilin ugyanis egy óriási vörös pandává változott, s hamar felfedezi, hogy metamorfózisának kiváltó okai a heves érzései: az izgatottsága, a kétségbeesése, a dühe – mindaz, ami egy tinilány számára nemhogy napi program, akár óránként bekövetkezhet.

Három méter magas, pufi, szőrös cukiságként pedig nem egyszerű létezni. De Meilin számára nem ez a legdurvább, hanem hogy édesanyja, Ming meg sem lepődik ezen…

Talán a fentiekből is tisztán érezhető, hogy a Pixar milyen témába nyúlt bele ezúttal: egy felettébb kényesbe, ha azt vesszük, hogy alapvetően fiataloknak készülő, nagyköltségvetésű animációs filmet készítettek. Az eredeti cím, a Turning Red (Vörössé válni) és a vöröspanda-metafora is egyértelműen a leánygyermek nővé válásának első állomására, a menzeszre utalhat, ezt a magas labdát pedig azonnal le is csapja a film, amikor az először hatalmas szőrgolyóvá alakult lány szégyenében a fürdőszobában bujkál édesanyja elől, aki azt hiszi, megjött az első havi vérzése, és már szalad is az intim betétért.

S bármennyire is tűnik ez a legkevésbé gyerekmatériának, a Pixar ezúttal is hozza a formáját, és rendkívül okosan, érzékenyen és finom utalásokkal mesél erről a szülő és gyermek számára is nehéz időszakról.
A szokásos magas színvonalú szórakoztatás mellett tehát a szinte észrevétlen életre nevelés és elgondolkodtatás ezúttal is működik, talán némiképp előnybe hozva e téren a fiatal lányokat és a szülőket, ők többet okulhatnak a látottakból.

De szót érdemel most már az a bizonyos szórakoztatás is, hiszen a Pirula panda e szempontból sem mond csődöt. Egyrészt ott van gyönyörű animáció, másrészt a működő humor, valamint a már említett, és bizony, már retrónak számító, ezredforduló utáni korszak, benne például Meilin táskájára akasztott Tamagocsijával vagy a 2000-ben alakult O-Town nevű amerikai fiúbanda által ihletett 4*Townnal (vonatkozó poén: „Miért 4 város, ha 5-en vannak?”), amelynek közelgő koncertje hősünk leghőbb álma. Emellett ebben az érában az anime is kiemelkedően népszerű volt (Dragon Ball, Sailor Moon, Pokémon stb.), így ez a japán animációs stílus is többször visszaköszön például a szereplők óriásira táguló, csillogó szemében. Csupa olyan múltidéző fricska, amely a harmincas-negyvenes korosztály számára is nézőcsalogató lehet.

A legfőbb topik mégis az a bizonyos kölcsönös meg nem értés anya és tinilánya között, amely elemi erővel határozza meg ezt a néhány évet, és amelynek során az anya hajlamos elfelejteni, hogy hasonló dolgokon ment ő is keresztül anno, avagy épp nagyon is emlékszik rá, s ettől próbálja foggal-körömmel óvni a szeme fényét… akinek egyre kevesebb szüksége van a szülői féltésre és jelenlétre.

A Pirula panda, noha tematikájában kifejezetten merész és (már megint) úttörő, összességében azért nem említhető egy napon a Pixar olyan örökbecsű darabjaival, mint pl. a Némó nyomában, a WALL-E, a Fel!, a Toy Story 3, a Coco, az Agymanók vagy a Lelki ismeretek, mivel hiányzik belőle az a plusz, ami miatt igazán emlékezetessé válhat, az azonban vitathatatlan, hogy fontos és pofátlanul szórakoztató film, ami tovább öregbíti az asztali lámpás cég szinte kifogástalan hírnevét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Barátja és kollégája megható szavakkal búcsúzott a néhány napja meghalt magyar menedzsertől
Ferich Balázs Azahriah mellett a Wellhello, a Follow The Flow vagy az Anna and the Barbies partnere is volt. Az egész zenei szakma megrendülten búcsúzott a szakembertől.

Link másolása

Ferich Balázs halálát mi is megírtuk. Tóth Gergő, a menedzser üzlettársa és barátja jelentette be közösségi oldalán a hírt, egy rendhagyó megemlékezéssel. Ebből idézünk.

2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez. Együtt találtunk ki minden hülyeséget is, nagyon egy húron pendültünk, ami a poénkodást illeti. Néha nem voltak határaink ebben, sokan nem is értették a vicceinket. Mi viszont nagyokat nevettünk együtt. A Blind egy underground banda volt, de a Bazsival töltött időszak volt az egyik legsikeresebb korszaka.

Amikor felvettek a Magneotonba és belekezdtem a zenekarok menedzselésébe, minden áldott nap a melómról beszéltem vele. Ő ajánlotta a Cloud 9+-t, én pedig megmutattam a főnökeimnek. (...) Amikor megalapítottuk a Supermanagementet, hatalmas kockázatot vállaltunk. A mai napig hatalmas hálát érzek a Wellhellónak, hogy bíztak bennünk, hiszen feladtak egy nagykiadós hátteret két fekete humorú hülyegyerek által összegrundolt, no name vállalkozásért. Velünk tartottak az újrakezdésben. Egy pici lakásban volt az első irodánk, Bazsi albérletében. Az első pár hétben csatlakozott az Anna and the Barbies és leszerződtettük a Follow the Flow-t. Aztán egyre nagyobb lett a cég. Megszállottként dolgoztunk, 24/7-ben. Egyre nagyobb irodákba kellett költöznünk, egyre több szuper, aranyos kollégánk lett. A cloudos Biksi Gabi beajánlotta nekünk Dzsúdlót, Szakács Geri a Follow-ból pedig Azahriah-t és Desht. A kis független kiadónkból, menedzsmentünkből komoly vállalkozás lett. (...) Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem. Soha nem emelte fel a hangját gyerekei jelenlétében, olyan kedves volt velük, hogy mindig ő lesz az egyik legnagyobb inspiráció számomra gyereknevelésben. (...) Persze voltak vitáink is. Egyszer nagyon megsértettem, és hiába kértem bocsánatot, egy darabig nem volt minden perfekt közöttünk. A kapcsolatunk akkor vált újra tökéletessé, amikor 3 évvel ezelőtt a legrohadtabb betegséggel diagnosztizálták. Az elmúlt időszakban soha semmin nem vitáztunk, mindent teljes egyetértésben csináltunk. Már most iszonyatosan hiányzik.

Nagyon szeretlek Bazsi.

– zárta megemlékezését Tóth Gergő.

Ferich Balázs három évig harcolt az életéért súlyos betegségével.

A zenésszakma részéről többen is búcsúztak a szakembertől:

Jajj, srácok... megrendülve állunk. Sok-sok szeretettel gondolunk Bazsira, a családjára és rátok, Geri. Őszintén együttérzünk és sok erőt kívánunk Nektek, az egész zenekar, a stáb nevében” – Anna and the Barbies.

Őszinte részvétem, Gergő, sok erőt a családnak, mérhetetlen fájdalom...” – Tóth Gabi.

Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok, Gergő!” – Czutor Zoltán.

Döbbenet, részvétem” – Molnár Tamás, fekete szíves emojival.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET: