KULT
A Rovatból

Pincétől a padlásig bejártuk az ötéves Jurányi Házat

Az eltelt évek alatt közel 90 ezer néző fordult meg a több mint 1300 előadáson az egykori iskola falai között.

Link másolása

Idén ünnepli ötödik születésnapját a független alkotó- és előadóművészek központi bázisa, a Függetlenül Egymással Közhasznú Egyesület (Füge) Produkció otthona, a ma már budai színházként is ismert Jurányi Ház. A középiskola osztálytermei és tanári szobái próbatermekké és irodákká, a tornatermek játszóhelyekké alakultak át, a büféből pedig kávézó és galéria lett – ami viszont változatlanul megmaradt, az a tehetséggondozás, a fiatalos légkör és az értékteremtés.juranyi_09

Most éppen hatvanhárom alkotócsoport dolgozik napi szinten a házban, tizenhárom teremben folynak próbák és több mint három játszóhelyszínen futnak előadások. A Jurányi ilyen módon több mint színház, hiszen szerveznek itt közösségi és családbarát programokat, beszélgetéseket az alkotókkal, nyílt színházi próbákat, kézműves foglalkozásokat, koncerteket vagy épp tánc- és jógaórák is várják a fiatal és idős korosztályt egyaránt. A havi negyven előadás között mindenki megtalálja a kedvére valót, ugyanis

ez nem az a hely, ahol választani kellene a szórakoztató és az elgondolkodtató műfajok között, annyira színes a repertoár.

Mielőtt elindultunk volna, hogy feltérképezzük a hatalmas, zegzugos ház titkait, Kulcsár Viki, az intézmény vezetője mesélt egy kicsit az elmúlt öt év történéseiről, ami szavai szerint leginkább egy gyermek fejlődési szakaszaival írható le legtalálóbban. Az első önálló lépések megtétele, a "nagyvilággal" való ismerkedés után most már az a fő céljuk, hogy egy olyan helyként tekintsenek rájuk, amire a kortárs művészeknek, alkotóknak, nézőiknek és látogatóiknak egyaránt szükségük van. Hogy mindenki azt érezze, amikor itt van, hogy megérkezett, hogy jó helyen van.

Első állomásunk nem is lehetett más, mint a tornateremből lett színházterem, amely, mint egyfajta színháztörténeti ereklye, sajátos szellemisége van. Amikor Vikiék kialakították a színháztermet, elsősorban olyan helyektől kaptak segítséget - székeket, függönyöket, lámpákat -, amelyek épp akkoriban húzták le a rolót. Nyáron a 150 fős nézőteret teljesen felújították, kényelmesebb, számozott székek kerültek bele.juranyi_07

A 74 fős kamarateremben kisebb stúdióelőadásokat tartanak. Anno itt három kisebb számítástechnikai labor volt, ezeket nyitották egybe. Hamarosan beszerelnek ide egy légkondicionáló rendszert, a tér kicsinysége miatt ugyanis melegebb időben a levegő is hamarabb fogy el.

Az egykori osztálytermekben ma lázas alkotómunka folyik. Színházi társulatok, táncegyüttesek, jelmeztervezők műtermei találhatók itt, a régi könyvtár ma jelmeztárként funkcionál.

Az első szinten beleshettünk a Tünet Együttes „birodalmába”, amely remek példa arra, milyen jól ki lehet itt alakítani egy saját kis teret – nekik például van raktárhelyiségük, irodájuk, öltözőjük és próbatermük is. Ugyancsak itt kap helyet a Lucky Shepherd műhelye, ami tulajdonképpen egy showroomból nőtte ki magát: két fiatal tervezőlány, Szerencsés Gabó és Juhász Dóra viszik. Elsősorban bőrrel foglalkoznak, másodsorban ruhákkal, de nem egyszer dolgoznak színházas-jelmezes projekten is. A lányok a Momén végeztek, tanulmányaik alatt alakult ki az a barátság, ami végül munkakapcsolattá nőtte ki magát. Öt éve "laknak" a Jurányiban, így gyakorlatilag tősgyökeresek. Nagyon a szívükhöz nőtt; egy ideje már azon gondolkoznak, melyik falat tudják még arrébb tolni.

A főépület legfelső szintjén főleg festőművészek műtermei kapnak helyet, például Kálmán Eszteré is, aki a nagy sikerrel futó Tó című előadás látványtervét készítette.juranyi_04

A B épületszárnyba átsétálva találtuk meg az E8Labor bázisát. Az ő fő profiljuk a belsőépítészet, filmes látványterveket (legutóbb például a Pappa Piáét), színházi díszleteket is készítenek, kiállításokat terveznek és ehhez kapcsolódóan interaktív-multimédiás eszközöket is fejlesztenek. Ők is, sok alkotóhoz hasonlóan, már öt éve élnek a házban. A Centrál Színház és a Magyar Színház több darabjának díszletét ők jegyzik, házon belül a Táp Színházzal dolgoztak már együtt, illetve az Átriummal is jó kapcsolatot ápolnak.juranyi_05

Ugyanitt találtuk meg az idén 25 éves Műhely Alapítványt is, a negyedik emeleten. Ugyancsak egy egész tornatermet tudhatnak magukénak. A hatalmas épületen belül alapvetően két iskola volt, ezért is van két szárnya. Mivel mindkettőbe kellett tornaterem, a B épületben is van egy - csak épp nem lent, hanem a legtetején.

Ebbe a terembe költözött be az alapítvány, amelynek egyik feladata, hogy felkaroljanak független táncművészeket, társulatokat akár próba-, akár bemutatkozási lehetőséggel.

De nemcsak a hazai kortárs művész-szférához kötődnek: külföldi partnerkapcsolataik is vannak. Ezen kívül különböző táncórák és foglalkozások is zajlanak szervezésükben, a házon belül három stúdiót tudhatnak magukénak.juranyi_01

Végül a Gólem Színház próbatermébe nézhettünk be. Borgula András, a társulat vezetője elmondta: ha épp nem ők próbálnak itt, szívesen látják azokat a független alkotókat, akik hozzájuk fordulnak segítségért, például próbaterem hiányában. Ottjártunkkor épp a Bohócok a láthatáron csapata tréningezett. A Gólem kezdetek óta a ház lakója, a legelső előadás is az ő nevükhöz fűződik, Frenák Pállal és Visky Andrással közösen. "Éppen hogy csak álltak a falak" – emlékezett vissza a társulat vezetője az öt évvel ezelőtti időszakra.

A Gólem életében valóban inkubátorként működött a Jurányi.

Nemcsak előadás-szinten, de társulat-szinten is jóval ismertebbek lettek az évek során. Azért is érzik itt jól magukat, mert bár zsidó színházként működnek, mégsem tapasztalják úgy, hogy kisebbségként lennének jelen a ház életében, sem vallási, sem etnikai értelemben. "Az a jó ezen a helyen, hogy itt mindenki kisebbség: zenészek, képzőművészek, színészek, a kortárs magyar művészeti szcéna minden szegletéből. Ha mindenki kisebbség, akkor valójában senki sem az. Itt egyek vagyunk a sok közül."

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk