KULT
A Rovatból

Penélope Cruz és Antonio Banderas először együtt – Az Út a díjesőig díjesőt érdemel

1 bogaras, elviselhetetlen rendező, 2 egocentrikus színész, 1 közös projekt = kész katasztrófa!
Szöllőskei Gábor - szmo.hu
2022. március 20.


Link másolása

Egészen hihetetlen, de Antonio Banderas és Penélope Cruz eddigi karrierjük során még sosem játszottak együtt főszereplőként. Igaz, volt egy rövidke feltűnésük (cameójuk) Pedro Almodóvar Szeretők, utazók (2013) című filmjében, illetve mind a ketten szerepeltek a 2019-es Fájdalom és dicsőségben (szintén Almodóvarnál), de abban nem volt közös jelenetük, hiszen Cruz alakította Banderas édesanyját, akit csak flashbackekben lehetett látni.

Most azonban végre megtört a jég, és végre együtt brillírozhatott a két spanyol világsztár. S bár mindkettejükből Almodóvar faragott ismert aktort (Banderasszal az 1982-es A szenvedélyek labirintusa óta dolgozik együtt, Cruzzal pedig az 1997-es Eleven hús óta), első igazi közös filmjüket mégsem neki köszönhetik.

Mariano Cohn és Gastón Duprat (Szomszéd átok) Út a díjesőigjében ezúttal a jól ismert drámai énjük-tehetségük mellett a komikus vénájukat is elő kellett venniük, kiegészülve az elismert argentin veterán színésszel, Oscar Martínezzel.

Ők hárman az abszolút központi karakterek ebben a sztoriban, ami akár a színpadon is megállná a helyét, figyelembe véve a kevés helyszínt és szereplőt.

Na de hogyan lesz „film a filmben”-felállás az Út a díjesőigben? Adott egy idős milliárdos gyógyszermogul (José Luis Gómez), aki betöltve a 80-at, rádöbben, hogy semmi emlékezetessel nem rukkolt még elő életében. Szeretne alkotni valamit, amivel beírja magát a történelembe, ezért kitalálja, hogy producere lesz egy mozifilmnek: mesterművet szeretne létrehoz(at)ni, ami elnyeri az összes létező filmes díjat, és amiről évtizedek múltán is beszélnek majd. Ehhez megszerzi egy testvérrivalizálásról szóló, Nobel-díjas regény megfilmesítési jogait, leszerződteti a különc, és furcsa módszereiről ismert, de többek között Cannes-ban és Velencében is díjazott rendezőt, Lola Cuevast (Cruz), valamint általa két zseniális színészt: a világsztár Felix Riverót (Banderas) és a szakma színpadi nagymesterét, Iván Torrest (Martínez).

Az olvasópróbák során azonban gyorsan bebizonyosodik, hogy a készítendő film cselekményében lévő versengés a valóságra is kivetül: a két teljesen más világot képviselő férfi ki nem állhatja egymást, és beindul az egók csatája… valamint a művészet erőteljes kikarikírozása.

Az Út a díjesőig csupán a filmezés előkészítéséről szól, a forgatást megelőző próbafolyamatokról, amelyek során a rendező összeolvastatja, és eljátszatja a fontosabb jeleneteket a színészekkel. És bár a legtöbben megelégednek azzal, hogy majd a felvételek alatt adják szereplőiknek a lényeges instrukciókat, Lola Cuevas nem ilyen, ő teljes átélést és tökéletes hangsúlyozást vár el a próbák alatt is, sőt nem átall extrém helyzeteket is teremteni színészei teljes átlényegüléséhez: például egy óriási sziklát függeszt a fejük fölé, hogy érezzék a félelmet, vagy nem jelenik meg a próbán, hogy eltöprengjenek a hiábavalóságon (és még akad néhány beteg ötlet a tarsolyában).

Cruz természetesen lubickol a szerepben, óriási göndör, vörös fürtjeiből, elszállt művészi ambícióiból és a világhoz, valamint a munkához való hozzáállásából egy igazán emlékezetes karaktert gyúr össze. Éppúgy, ahogy Banderas és Martínez is, akiknek párharca az Út a díjesőig legszórakoztatóbb jeleneteit eredményezi. A sztárságot (menő verdák, nők, közösségi média stb.) élvezettel megélő Felix és a magát szakmailag mindenki fölé helyező, kultúrsznob, a széles közönség igényeire magasról tojó Iván verbális (és nem verbális) csörtéin sokszor kínunkban, sokszor felszabadultan nevethetünk.

Eközben pedig a trióval Mariano Cohn és Gastón Duprat rendkívül éles késsel hasogatják széjjel a nagybetűs művészet kikezdhetetlennek hitt bőrét, hogy feltárják az alatta lévő romlást, gőgöt, hiúságot, álszentséget és kicsinyességet.
Az Út a díjesőig egyszerre vígjáték és dráma, avagy egy kivételes szatíra, ami szórakoztatóan mutatja be: egy mestermű létrehozásához a szándék önmagában édeskevés.

Attól, hogy a hozzávalók (pl. megfilmesítendő regény, rendező, színészek, stáb stb.) kivételesek/magas színvonalat képviselnek, és a megfelelő anyagi háttér is rendelkezésre áll, még nem feltétlenül jön létre a kívánt csoda. Cohn és Duprat filmje persze ennek némileg ellentmond, de ehhez szükség volt ahhoz, hogy önreflexív kritikával álljon hozzá a témához, egy kicsit kívülről szemlélje az eseményeket, és némi agyalást is előhívjon közönségéből az alkotás erejéről és fontosságáról, adott esetben pedig a visszásságairól és a hiábavalóságáról. Ez pedig minden díjat megér.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: