KULT
A Rovatból

Ott pihen, ahol meleg van, nyugalom és fény – búcsú Török Ádámtól

Az élet és a zene szeretete elválaszthatatlan volt számára. Meghalt a zenész, aki még a legnagyobb „slágereit” – a Gőzhajótól a Kereszteslovagig, a Kell a barátságtól a Kolduskirályig – sem játszotta kétszer ugyanúgy.

Link másolása

Nemcsak „az út királya” volt, ahogyan nemzedéki himnuszunk, a Vissza a városba című dalban „ordibálta” (ő nevezte így saját énekét), hanem az életé is. A zene és az élet szeretete elválaszthatatlan volt számára. Most, hogy Török Ádám nincs többé, mi, akik évtizedeken át követtük, nemcsak a Zenéből vesztettünk el valamit végérvényesen, hanem az életünkből is egy darabot.

„Gyere, Pucikám, lesz ott kaja, pia, nő, minden…” – Drága Ádi, hányszor mondtad ezt nekem, amikor meginvitáltál egy-egy jeles esemény beharangozójára? És valóban, rendszerint volt is, mi szem-szájnak ingere, de azért a testi gyönyörök mellett adtál a léleknek is, hiszen a fuvola mindig kéznél volt, és ízelítőt kaphattunk legújabb zenei finomságaidból is. Utoljára januárban beszélgettünk, és súlyos betegséged után örömmel vettem, hogy egyre jobban nézel ki, és megtiszteltél legújabb lemezed, a Mini Akusztik Trió dedikált példányával.

Most is a Nyitott kapu, Bartók költői világára szól, midőn ezeket a sorokat írom. Senki nem gondolta, hogy ezzel a csodálatos CD-vel, amelyet Papp Gyuszkóval és Kézdi Lucával készítettél, le is zárod életművedet.

A beszélgetés után elkísértelek hazáig, házatok kapuja körül nagy lomtalanítás volt. „Gyere, kukázzunk!” – mondtad a rád jellemző szívből jövő nevetéssel. Azt hiszem, ez volt az utolsó mondat, amit hallottam tőled.

Már csak ezért sem illik Hozzád a gyászbeszéd. Inkább azokat a képeket, hangokat hagyom előtolulni, amelyek 50 év alatt Hozzád, a Minihez és más formációidhoz, a legendás helyszínekhez kötődnek. Mindenekelőtt a Bem-rockpart, ahol valóságos közösséget hoztál létre, amelynek tagjai sokszor egymás nevét sem tudták, de a „Bem-rockpartiság” mégis egy elszakíthatatlan kapocs volt közöttük. Évtizedes barátságok, pillanatnyi szerelmek születtek. Egyszer bemutattál egy ausztráliai magyar lánynak, akivel eljátszottuk a Kereszteslovag halálát, majd a lány egy szemvillanás alatt eltűnt, és soha nem láttam többé.

Aztán ott a Tabán, amelyet már a 70-es években is ritkán kezdtek el nélkülem, ahol mindig össze lehetett futni egy-egy jó cimborával, akit már elveszettnek hittünk, ahová először vittem le élő koncertre gyermekeimet – még játszottak is későbbi K-1-es világbajnok Dani fiaddal – és amely a 2000-es évek elején ott volt első közös élményeink között Életem Párjával.

De engedtem a csábításodnak 1999-ben, Badacsonyban a nagy Tátika-bulin, ami előtt felhívtad figyelmemet az isteni sült kolbászokra. Harminc évvel ezelőtt itt szóltak meg benneteket a helyi öregasszonyok, hogy „itt jönnek a pesti huligányok, még leütőjük is van” – ez utóbbi a blockflőtéd volt, amit aztán fokozatosan fuvolára cseréltél, és e hangszer megszólaltatását életed végéig tökéletesítetted. Amúgy is nyitott voltál minden jó zenére, amikor a 80-as évektől elkezdtek hozzánk özönleni a rock, a jazz-rock nagy sztárjai, szinte nem volt olyan koncert, amin ne lettél volna ott, hogy tanulj, ihletet meríts. Nem tudom, hány koncerteden voltam, de az biztos, hogy még a legnagyobb „slágereidet” – a Gőzhajótól a Kereszteslovagig, a Kell a barátságtól a Kolduskirályig – sem játszottad kétszer ugyanúgy. A 90-es évek „Rabbocskája” pedig igazi örömzene volt, nagyokat komédiáztatok a színpadon megjelenésben és hangokban egyaránt.

Ha éppen nem voltak társaid, egyedül is csináltad, mert az élő zenélés nélkül nem tudtál létezni. „Muzsikát ont a fekete gép/ez már nekünk nem elég” – és ehhez hű maradtál.

És közös szerelmünkhöz, Bartók Bélához! Sosem felejtek el például egy 1977-es, az Egyetemi Színpadon tartott koncerteteket, amikor Éjszakai repülés címmel adtatok elő szvitet az Este a székelyeknél témáiból kiindulva, vagy 1993-ban a paksi Gasztroblues fesztiválon - ahol még fociztunk is – ezúttal Éjféli találkozás Béla bácsival a csíki havasokban címmel. Aztán a 21.században Gyuszkóval, Nagyival és Nemecsekkel – az ős-Minivel – úgy szólaltathattátok meg Bartókot, ahogyan közel 40 évvel ezelőtt mielőtt verziótokat hallgatásra ítélték.

„Mondja, itt akar maga pikulantozni?” – mesélted hahotázva egyik kedvenc találkozásodat a hőskorból egy kissé szűk hallókörű kultúrfelelőssel. Ne félj, ahová most mész, ott senki nem fog feltenni Neked ilyen hülye kérdést. És különben is, ott várnak régi barátaid, Radics Béla, Czipó Tibi, Doxa, a kis Füles, akik igazolnak Téged. Te pedig beszólsz az égi közönségnek:

"Mi van, gyerekek, elfáradtatok? Induljon be a buli".

És ha mi nem is üvöltjük többé a Tabánban több tízezren a nagy tus közepette, hogy „ott meleg van, nyugalom és fény”, Te már békében fuvolázol örökléted Városában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Két órából egy érdekes, egy kínzás. Megéri? Az elátkozott Queen Mary kritika
Az elátkozott Queen Mary nem más, mint egy ügyesen összerakott zagyvaság. Hangulatos, gyönyörű, de értelmetlenül túlbonyolított horror próbálkozás.

Link másolása

A Queen Mary olyan, mintha egy erőltetett, izzadságszagú Netflix horrort néznénk. Egy szerencséje van: az alkotók komolyan gondolták és kemény munkát fektettek bele. Nem tudom, hogyan lehetne leírni Az elátkozott Queen Mary-t úgy, hogy átadjam a tapasztalataimat.

Kerek egész képet, ugyanis nem tudok írni, akkora összevisszaság az egész.

Kár érte, se a színészek, se a filmes szakemberek nem tehetnek róla, egészen máshol csúszhatott el ez a történet.

A kezdés meglepően impozáns. 1938-ban járunk egy halloween-i estélyen egy hajó fedélzetén, amely épp az új világba tart Angliából. Egy furcsa családot követünk az első osztálynak fenntartott étteremben, akikkel valami nem stimmel.

Apuka erőszakosnak tűnik, anyuka babonásnak, a gyermek pedig nem bír magával.

A párbeszédekből hamar össze lehet tenni, hogy ők bizony nem az első osztályra valók, de Halloween-re hivatkozva, álruhában sikerül elvegyülniük a gazdagok között. Természetesen lebuknak és baj-bajt követ, majd az egész egy vérengzésbe fullad.

Aztán gyors váltás és egy másik családot kezdünk el követni a jelenben, Anne (Alice Eve), Patrick (Joel Fry) és gyermekük Lukas (Lenny Rush) személyében. Szépen lassan, nem túl szájbarágósan kiderül, hogy ők mit keresnek a már szórakoztató központként működő, Los Angelesben végleg kikötött Queen Mary-n.

Valami nem stimmel az egész hajóval, egyszerre túl steril és zavaróan mocskos.

A kapitány, Bittner (Dorian Lough) is gyanúsan viselkedik, mintha titkolna valamit. Mondani sem kell, hogy a két történetszál egyszerre folyik egymás mellett, felváltva váltakozik, majd egyszer csak összefonódnak.

Nem fogok spoilerezni, mert nem is igazán tudnék. Hangulatos indításból viszonylag gyorsan elérkezünk az unalmas tucathorrorok világába. Maga a helyszín már megért volna egy értelmesebb filmet. Az atmoszféra tapintható, mind a jelen mocska és felületes sterilsége, mind a ’30-as évek elegáns nyomora. A képi világ zseniális, a vágások néha ámulatba ejtőek, a gyönyörű képekkel társulva.

Isaac Bauman operatőr képei magukért beszélnek. A kivégzések brutalitása ritkán látott moziban X karika nélkül. Nem ezen fog múlni a siker.

A kosztümök, a maszkok, a díszletek és még a CGI is rendben van, az alacsony költségvetés ellenére. Alice Eve, Joel Fry és a többi színész is jó. Ami biztos, hogy nem ezen a brigádon csúszott el a dolog. A forgatókönyvíró és a rendező azonban egyest érdemelnek - köszönjük leülhetnek.

Sokat segíthetett, hogy tényleg mindent próbáltak helyszínen felvenni, a Queen Mary hajón forgathatott a stáb, sőt még egy 3D-s szkennelést is végeztek az egész hajón, így szabadon mozoghatott az operatőr a szűk térben, digitálisan. Érdekes technológia ügyes felhasználása. Akkor mi a gond az egésszel, hogy nem úgy hivatkozom rá, hogy az év egyik legjobb horrorja? Egyszerű: ősbutaság az egész film. Nem csak unalmas, nem ijesztő, de még értelmetlen, logikátlan és zavaróan buta karakterekkel van tele.

Ennyire gyenge forgatókönyvet régen láttam. Mintha mesterséges intelligenciával írták volna,

azzal a leírással, hogy „robot csinálj nekem egy látványos, brutális horrorfilmet, naaaaagy csavarral a végén.” Hát nem jött össze, se izgalmas, se érdekes nem lett a végeredmény. Azon kívül, hogy szép és mozog a kép, sok köze nincs egy koherens történethez.

Itt senki se úgy viselkedik, mint egy élő ember. A gyilkos áldozatai megköszörülik a torkukat, miközben a kegyetlen tettes véres fejszéje még egy fejbúbban van. Aztán elkezdenek elfutni egy zsákutcába négyen! Tényleg mélységesen felháborító, hogy ezzel valaki pénzt szeretett volna szerezni. A forgatókönyvírók között nem meglepő, hogy az első filmes Stephen Oliverrel és a nem túl nagy tapasztalattal rendelkező Gary Shorreal találkozunk. Egyébként Shore rendezte is a filmet elég, ha ehhez annyit teszek hozzá, hogy előző nagyjátékfilmje Az ismeretlen Drakula mérföldekkel jobb volt ennél. Pedig az nagy szó! Aki látta, az tudja.

Ami a legrosszabb az egészben, hogy a mozi annyira szép, amennyire egy horrorfilm képes rá.

Még a felúszó feliratok, a stáblista elrendezése és a főcím is művészire sikerült. Valószínűleg itt ment félre: volt egy remek ötlet, de nem volt elég tartalom egy egész estés filmhez, ezért tóldották-fóltozták és addig csavarták művészieskedéssel, hogy a Frankenstein szörnyetege effektus történt. Lehet jobb lett volna, ha elégetik a Queen Mary-t, ahogy ezt a szörnnyel is tették. Spoiler az 1931-es Boris Karloff filmből, elnézést.

Nem ragozom tovább, rossz film a Queen Mary. Lehetett volna remek horror is, ha a forgatókönyv hozzáértő kezekben landol, vagy ha csak egy rövidfilmet készítenek az alkotók. De egy több mint kétórás misztikus kalandnál nem adott többet.

Olyan mintha megnéztük volna a Lost első és utolsó részét egymás után. Egy figyelemfelkeltő, gyönyörű, rejtélyes felvetés, ami egy kiábrándító, túlcsavart, értelmetlen badarságba csap át.

Nem ajánlom senkinek, inkább nézzetek meg mást a mozi kínálatból.


Link másolása
KÖVESS MINKET: