KULT
A Rovatból

Orbánoznak és gyurcsányoznak is az utóbbi idők talán legjobb, velencei díjas magyar filmjében – Ilyen lett a Magyarázat mindenre

Először kapta magyar alkotó a Velencei Filmfesztivál Orrizonti szekciójának fődíját, Reisz Gábor pedig eddigi legjobb filmjével érdemelte ki az elismerést. Politika, botrány, dumaparti, van itt minden!

Link másolása

Reisz Gábor eddig is a magyar filmgyártás egyik kiemelkedő tehetségének és üde színfoltjának számított. A 2003, tehát 23 éves kora óta rövidfilmeket (pl. Alma a paradicsomban, Ritmus, A tagadás oka, őszintén, Jót és semmit, Valakinek a valamije, Külalak) gyártó író-rendező 2014-ben készíthette el első egész estés filmjét, a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan című énkereső komédia pedig szinte azonnal kultikus státuszt vívott ki magának, nem is véletlenül, alacsony költségvetése ellenére ráadásul 63 ezres nézőszámot ért el a magyar mozikban.

A 2018-as Rossz versek sem ment rosszul a hazai mozikban (53 ezren látták), amiben Reisz stílusa még kiforrottabb volt, önéletrajzi ihletése pedig olyannyira erős, hogy ő maga játszotta el a főszereplőt is, aki életének különböző szakaszaiban kereste többek között a szerelem mibenlétét s egyben a léte értelmét. Mély, de játékos, vizuális gegekkel és humorbombákkal jócskán megpakolt történeteket ezek, amelyek szórakoztató faktoruk mellett nem mellesleg önértékelésre, gondolkodásra is sarkallták a nézőt.

2023 szeptemberében, alig pár nappal cikkünk megjelenése előtt attól volt hangos a magyar és a nemzetközi sajtó, hogy a 80. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon Reisz Gábor új filmje, a Magyarázat mindenre nyerte az Orrizonti szekció fődíját, arra pedig eddig nem volt példa, hogy egy magyar alkotó kapja ezt a rangos elismerést.

Az Orrizonti 2004-ben indult a fesztiválon a versenyszekció mellett. A legfeljebb 19 film számára fenntartott versenyt a nemzetközi filmművészet legújabb esztétikai és expresszív trendjeit képviselő mozgóképeinek tarják fenn, különös tekintettel a debütáló alkotásokra, a fiatal vagy még nem befutott tehetségekre, illetve a független és a kevésbé ismert filmekre. Így, mondhatni, a Magyarázat mindenre díja a Velencei Filmfesztivál fő elismerése, a legjobb filmnek járó Arany Oroszlán (idén Yorgos Lanthimos új műve, a Magyarországon forgatott Szegény párák kapta) mellett a fesztivál második legrangosabb díja.

Ha pedig még hozzávesszük, hogy Reisz filmje ezt a legkisebb állami támogatás nélkül érte el, még nagyobbnak tűnik a kunszt.

Reisz ugyanis, okulva a korábbi filmjeit érintő elutasításokból, a Magyarázat mindenre ötletével már meg sem próbált támogatást szerezni a Nemzeti Filmintézettől, sikerült azonban a Szlovák Audiovizuális Alap segítségével leforgatni a félresikerült érettségi körül bonyolódó sztorit, s így a film maga magyar-szlovák koprodukció lett.

Ezért sem kerülhetett a Magyarázat az Oscar-díjra küldő bizottság kalapjába, amely a jövő évi akadémiai díjkiosztóra Gauder Áron, egyébként jól sikerült Kojot négy lelke című animációs filmjét küldte, noha a korábbi évek tapasztalataiból egyértelműnek tűnik, hogy az A-kategóriás filmfesztiválokon (pl. Cannes, Velence, Berlinale) díjat kiérdemlő alkotások jóval nagyobb eséllyel indulnak többek között a legjobb nemzetközi játékfilmes kategória Oscarjáért folyó versenyben.

No de lássuk, miért üt el némileg a Magyarázat mindenre Reisz korábbi filmjeitől, és mi az, ami vélhetően az Orrizonti szekció zsűrijének figyelmét is felkeltette. A történet középpontjában a 18 esztendős Trem Ábel (Adonyi-Walsh Gáspár) áll, aki épp az érettségire készül…  Vagyis készülnie kéne, ha nem izgatná sokkal jobban a tételek magolása helyett Janka nevű osztálytársa (Kizlinger Lilla), akibe fülig szerelmes. A szóbeli történelmi vizsgán ezért egy szót sem tud kinyögni, s így kénytelen őt megbuktatni tanára, a fiatal, amúgy ellenzéki beállítottságú Jakab (Rusznák András), aki mellesleg megkérdezi Ábeltől, hogy miért hord a zakóján kokárdát.

Ábel az erősen kormánypárti apjának, Györgynek (Znamenák István) azt mondja, Jakab pikkel rá, és a március 15-éről rajta maradt kokárda miatt buktatta őt meg a testület.

Az esetnek híre megy, s eljut egy propagandista újságíró, Erika (Hatházi Rebeka) fülébe is, aki jó sztorit lát benne, és megpróbál utánajárni a dolgoknak, hogy egy szaftos cikket írjon belőle. Ezután pedig elszabadulnak az indulatok, kiütköznek az emberi és politikai ellentétek.

Igen, a Magyarázat mindenre egyértelműen Reisz legpolitikusabb filmje, amelyben azonban kellőképpen árnyalja a két ellentétes póluson lévő karaktereit.

Ki meri mondani, hogy Fidesz, hogy Orbán, hogy Gyurcsány, hogy Soros, hogy Szijjártó. S bár érezhető, ő maga melyik oldalon áll, nem festi fel a másik felet egyértelmű gonoszként, annál sokkal szofisztikáltabb karakterrajzokkal operál.

Főként Jakab és György vitájában csúcsosodik ki a története ezen éle, illetve Erika szerkesztőségi jelenetében, amelyről szatirikus hangvétele ellenére el tudjuk képzelni, hogy akár reális is lehet.

Persze nem csupán ennyivel szolgál a film, amely, bár ugyanúgy tele van humorral is, ahogy Reisz korábbi filmjei, azért azoknál komolyabb és mélyebb, illetve nem igazán használja a már említett vizuális megoldásokat és metaforákat. Most inkább a szempontokkal játszik. Egy nap történéseit több karakter (Ábel, György, Jakab, Erika) szemszögéből is megismerjük, s bizony a nap eseményei nem feltétlenül történnek ugyanúgy minden verzióban, érdemes megfigyelni az apró, elbeszélőfüggő változásokat.

A Magyarázat mindenre tehát, amellett, hogy szórakoztató módon mesél abszolút hétköznapi emberekről, a mai fiatalokról, az oktatási rendszerről, generációkról, politikáról és annak az életünkre kiható következményeiről, szatirikusan, ugyanakkor emberségesen mutatja be azt a Magyarországot, ahol ma élünk… vagy próbálunk túlélni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk