Olvass a buszon te is!
Takács Eleonóra egy könyvkiadónál dolgozik. Másfél évvel ezelőtt jött egy ötlete, hogy fel kellene mérni a magyarok olvasási szokásait. Elindította Facebook-oldalát, aminek alapötletét egy New York-i lány fotóblogja adta. Az Utazó Olvasó közösségi oldal azóta közel ötezer követőnél jár, lesi és „lesifotózza” a buszon, metrón, villamoson olvasókat.
A közösség közben akaratán kívül olvasást népszerűsítő oldallá avanzsált. Kapnak felkérést az ország több különböző szegletéből, könyvosztó akciót szerveznek, bármiben benne vannak, ami az olvasást népszerűsíti. Hiszen mi mást csinálhatna az ember azzal a tömérdek haszontalan idővel, amit utazással tölt? Erre a legjobb válasz az, hogy hasznossá teszi – esetleg olvasással.
Az Utazó Olvasó nem csak képet készít az olvasókról, hanem kinyomozza (ha nem lehetne látni a fotón amúgy is) a szerzőt és a könyv címét is, ezzel népszerűsítve a kötetet.
Hogy jött az ötlet egy ilyen közösségi oldalhoz?
Másfél évvel ezelőtt véletlenül megtaláltam egy New York-i fotós lány blogját, ahol a metróban olvasó emberek fotóit posztolta. Borzasztóan tetszett, mindenkinek elkezdtem ajánlgatni. Nagy lelkesen megmutattam egy barátnőmnek, akivel mindketten a könyvszakmában dolgozunk, és ekkor jött a gondolat, vajon milyen mintázatot mutatna ez a projekt itthon. Vajon ki lehet találni a külsőségek alapján, hogy ki mit olvas? Tényleg, egyáltalán miket olvasnak itthon az emberek a járműveken? Van-e egyfajta globalizáció a járművön olvasott címekben is?
Elhatároztam, hogy utána járok a dolognak. Egy barátom ajánlotta Juhász István hobbifotóst, akivel rögtön munkához is láttunk, és azóta is neki köszönhetjük a csodás képeket.

Linwood Barclay: Búcsú nélkül

Roald Dahl, The Complete Short Stories- Volume one

Erdei Anna - Sármay Gabriella - Prechl József: Immunológia
Lassan 5000 követőnél jártok. Mi a célotok az oldallal?
Első körben a saját kíváncsiságunk hajtott, aztán egyszer csak nagyon sokan elkezdték szeretni az oldalt. Jöttek a felkérések a Slow Budapest mozgalomtól, a BKK-tól, a PS magazintól, hogy csináljunk együtt olvasást népszerűsítő akciókat. Az Óbudai Platán könyvtár saját költségén kiállítást nyitott az Utazó Olvasó képeiből, ami azóta nagy sikernek örvend és azóta már a Gödöllői Városi könyvtárban is vendégszerepelt, nyáron a Tatai Könyvtárban lesz látható, és már Sopronból is érkezett felkérés.
Tehát, anélkül, hogy erre gondoltunk volna, egy olvasást népszerűsítő oldal lettünk, ami szuper missziót adott a kezünkbe. Azóta nagyon sok ötlet született, amikhez folyamatosan keressük a partnereket.
Tegyük fel, én is megjelenek az oldalatokon, ahogy a metrón ülök, a Harry Potter és a Főnix Rendjével a kezemben, úton a Blaha felé. Hogy kerültem oda?
István intézi az életét, közben kattint, ha a járművön olvasó embert lát. Általában csak akkor rakjuk ki a képet, ha sikerült megtudni a címet. Ezt vagy István lelesi, ritkább esetben megkérdezi, vagy csak belefotóz a könyvbe, és a szöveg alapján kiderítjük. Nem akarjuk megzavarni az elmerült olvasót.
Emiatt sem tudjuk megkérdezni, hogy kikerülhet-e az illető képe, nem akarjuk kizökkenteni az olvasásból, illetve valamikor idő sincs interakcióra, mert pár perc van csak a fotózásra és az "áldozat" leszáll. Az oldalra kiírtuk, hogy aki nem szeretne szerepelni, annak azonnal levesszük a képét és elnézést kérünk. A másfél év alatt két ilyen megkeresés volt. Az emberek általában örülnek, és megosztják, ha meglátják magukat az Utazó Olvasón.

Nagybányai Nagy Olivér, Pongor Orsolya, Hadarics Márton: DISC - A mindennapi kommunikáció és viselkedés titka

Rosa Liksom: A 6-os számú fülke

ifj. Barta János: A meg nem értett királynő (Mária Terézia, az uralkodó)
Kik állnak a kezdeményezés mögött?
Én egy könyvkiadóban dolgozom, illetve a képregény-kultúra magyarországi elfogadásán dolgozom 10 éve. Tehát állandóan könyvek között mozgok. István bankár, imád fotózni, és mindketten imádunk olvasni.
Minek köszönhető a sikeretek és hogy állnak hozzátok a követőitek?
A sikerünk első sorban annak köszönhető, hogy István nagyon jó képeket készít, illetve annak, hogy a Könyvesblog felkarolt minket, és hírt adott rólunk. Innentől elindult a dolog a maga útján. Természetesen maga a téma az, ami sikeres, de jó fotók és publicitás nélkül nem lenne ma közel 5000 lájkunk.
És akkor hogyan tovább?
További könyvosztási akciókat és olvasást népszerűsítő projekteket szeretnénk és csinálunk is partnerekkel. Örömmel veszünk minden megkeresést!
Ha tetszett a cikk, nyomj rá egy lájkot!