Ők az idei Oscar-díj legesélyesebbjei
Még egy nap van hátra az Akadémia díjkiosztójáig, így a filmes sajtóban minden az Oscar-díj körül forog.
Ugyan a legfontosabb kategóriák győztesei egy-két meglepetéstől eltekintve általában jócskán előre borítékolhatóak, a 2016-os jelöltek listáját átböngészve hamar nyilvánvalóvá fog válni, hogy az idei gála korántsem tekinthető lejátszott menetnek. Az alábbiakban a legfőbb kategóriák jelöltjeinek esélyeit ismertetjük, ám előre szólunk, hogy sok esetben még a szakértők véleménye sem egyezik arról, kik is kapnak szobrot a vasárnapi díjkiosztón.
A leginkább egyértelmű konszenzus a színészi kategóriákat illetően alakult ki. Úgy tűnik, a négy korábbi jelölés, az internetes mémek tömkelege, valamint a Golden Globe és a Screen Actor’s Guild elismerése után Leonardo DiCaprio kapja a legjobb férfi főszereplő díját A visszatérő című filmért, a mellette jelölt Matt Damon, Michael Fassbender és a társaik az esélytelenek nyugalmával nézhetnek a díjátadó elé.
Hasonlóan biztos pontja az estének, hogy Sylvester Stallone szoborra fogja váltani a legjobb férfi mellékszereplő jelölését, amelyet a Creed – Apolló fia című filmben nyújtott alakításáért kapott. Stallone hetedszerre bújt Rocky Balboa bőrébe, és mint ismeretes, negyven évvel ezelőtt a Rocky-sorozat első része 10 Oscar-jelöléséből hármat meg is nyert egy különösen erős évben, köztük a legjobb film díját is. Stallonét ekkor a legjobb eredeti forgatókönyv és a legjobb férfi főszereplő kategóriájában is jelölték a filmért, de egyiket sem kapta meg. Mivel az Akadémia különösen kedveli a korábban már többször jelölt „veteránokat” díjazni, Stallone idén szinte biztosan nem üres kézzel tér haza.
A színésznők díjazásaira már nincsenek ennyire biztos tippek. A legjobb női főszereplő kategóriájában A szoba című filmért első jelölését kapó fiatal tehetség, Brie Larson számít a legesélyesebbnek, annál is inkább, mivel Larson alakítását az SAG-gálán és a Golden Globe átadóján is díjazták már.
A legjobb női mellékszereplők között kiélezett a verseny, sőt ez lehet az est egyik legbizonytalanabb díja. A Golden Globe-ot – nem kis meglepetést okozva – Kate Winslet nyerte a Steve Jobsban nyújtott alakításáért, a színészcéh azonban a feltörekvő Alicia Vikandert díjazta A dán lányért, aki így a legfőbb esélyesnek számít az Akadémia elismerésére. Az Oscar-díj valószínűleg kettejük között fog eldőlni, meglepetésből harmadikként még Rooney Mara futhat be.
A díjátadó legnagyobb vesztese valószínűsíthetően a Mentőexpedíció és A visszatérő lesz: míg előbbi 7 jelölése közül egyikre sem számít komoly esélyesnek, addig utóbbi nagy meglepetést okozna, ha 12 jelöléséből kettőnél sokkal többet szoborra váltana. A visszatérő esetében ugyanis DiCaprio csaknem betonbiztos győzelme mellett egyedül Emmanuel Lubezki győzelme sejthető, aki a Gravitáció és a Birdman után idén zsinórban harmadik szobrát veheti át a legjobb fényképezés kategóriájában. Lubezki mellett egyedül Roger Deakins számít potenciális győztesnek a Sicario operatőri munkájáért. Őt már 13. alkalommal jelölik a díjra, azonban valószínűbb, hogy most sem kapja meg, mivel az Akadémia inkább A visszatérőt akarja majd díjazni.
Ezeken túl A visszatérő még a technikai kategóriákban gyűjthet be szobrokat, (például a legjobb vizuális effektek, a legjobb hangeffektek vagy a legjobb hangvágás díjára), itt azonban két nagy ellenféllel is szembe kell, hogy nézzen: az egyik a Star Wars: Az ébredő erő, a másik pedig a Mad Max: A harag útja. Utóbbi szinte az összes technikai díj borítékolható győztese, emellett komoly esélyekkel indulhat a legjobb rendező kategóriájában: George Miller ugyanis veterán rendezőként nagyban számíthat az Akadémia szimpátiájára.
A legjobb film Oscarra azonban egyikük sem valódi esélyes, itt ugyanis A nagy dobás és a Spotlight – Egy nyomozás részletei között fog eldőlni a küzdelem. A visszatérő győzelme már csak azért is hatalmas meglepetés lenne, mert a tavalyi évben már elhalmozták díjakkal a szintén Alejandro González Iñárritu rendezte Birdmant. Emellett A nagy dobás nyerte el az Amerikai Producerek Céhének elismerését, a Spotlight pedig a színészkamara legjobb szereplőgárdáért adott díját, és rendszerint ez a kettő a legbiztosabb előjele annak, hogy ki fogja elnyerni a legjobb film szobrát.
Szintén árulkodó, hogy A visszatérőt nem jelölték a legjobb forgatókönyv kategóriájában, ami pedig általában „előfeltétele” a legjobb film szobrának. Hiába díjazta tehát a Golden Globe és az Amerikai Rendezők Céhe is, több tényező szól A visszatérő győzelme ellen, mint mellette. Mivel azonban az Oscar-gála mindig hoz egy-két meglepetést, a legjobb film szobrában sem lehetünk biztosak. Az azonban garantáltnak tűnik, hogy a legjobb adaptált forgatókönyvért A nagy dobás, a legjobb eredeti forgatókönyvért pedig a Spotlight kap Oscart, egyfelől mert ezen kategóriák komoly összefüggésben állnak a legjobb filmmel, másfelől pedig nincs is igazán komoly kihívójuk.
Persze nekünk magyaroknak a legjobb külföldi film Oscar-díjának átadásakor kell leginkább szorítanunk, hiszen ha minden jól alakul, Szabó István Mephistója után a filmtörténetben másodszor kaphatja meg magyar film ezt a komoly elismerést. A Saul fia a Vajna-korszak legnézettebb és legelismertebb filmje, ráadásul már most elhalmozták különféle rangos díjakkal. A hab a tortán, hogy a legjobb külföldi film Oscar-díjára is Nemes Jeles László filmje a legnagyobb esélyes, mellette talán a dán Krigen és a francia Mustang című filmek okozhatnak kellemetlen meglepetéseket, ennek azonban a szakértők szerint kicsi az esélye, mondhatni borítékolható is a magyar elismerés.
Huszonhét év után újra magyar film is szerepel az Oscar-jelöltek között, a legjobb idegen nyelvű film kategóriában. Bővebben ITT olvashatsz róla.
Az Egyesült Államokban élő Phyllis Nagyot a legjobb adaptált forgatókönyv díjára jelölték a Carol című filmért. Bővebben ITT olvashatsz róla.
Fotók forrása: The Academy Facebook-oldal
A vasárnapi díjátadót élőben közvetíti a Duna TV, hétfő hajnali 1 órától.
Szurkoljunk együtt a Saul fiának!