KULT
A Rovatból

Nicole Kidman, Timothée Chalamet gyönyörű szemei és Attenborough vészjósló mozija is berántanak – októberi streaming-ajánló

Októberben David Attenborough borús látomása, egy filmkészítő felkészülése apja halálára, illetve Tom Hanks legújabb, csupa szeretet filmje is látható lesz.

Link másolása

Kisasszonyok - HBO GO, premier: október 11.

Greta Gerwig, a nagyszerű Lady Bird - ez volt az első filmje - rendezőnője igazi klasszikus női regényhez nyúlt, ami annak ellenére, hogy kosztümös, egyetemes női problémákat és alaphelyzeteket dolgoz fel egy család, pontosabban négy nővér történetén keresztül: szóba kerül a személyiség és nőiség szuverenitása, a szabadság, a függetlenség, a jövőkép, a szerelem és a női összetartás kérdése, s mindezt szereplői iránti jókora empátiával feldolgozva. Már csak a két főszereplő, Timothée Chalamet és Saoirse Ronan miatt is érdemes megnézni a filmet. 

 

Egy kivételes barát - HBO GO, premier: már elérhető

Tom Hanksszel kapcsolatban már kevés meglepetés érhet minket, hiszen aki veszélyeztetettként túlélte a koronavírust, egy hajótörést - ezt mondjuk filmen, A számkivetettben - végigcsinálta a normandiai partraszállást és megmentett egy életet - ezt meg a Ryan közlegény megmentésében csinálta - , meg egy csomó másikat két másik filmben is - Sully, A Greyhound csatahajó -, valamint nyert két Oscart, az szinte bármire képes színész-producerként. Egyvalamire azonban biztosan nem: még egy Forrest Gumpot csinálni. A filmtörténet egyik legszerethetőbb figurája és kultfilmje megismételhetetlen, de azért szerencsére Hanks időről időre előveszi - pl. a Larry Crownban, amit ő maga rendezett - a pozitív, életigenlő hangulatú történeteket. Akárhányszor beszél filmen a szeretet erejéről, olyan átütő a játéka, hogy mindig elhisszük neki. Ez a film is ilyen, szeretettel ajánljuk.

Tudhattad volna - HBO GO, premier: október 26.

Már tűkön ülünk, valójában milyen sztorit rejtenek maguk mögött a sejtelmes előzetesei ennek az ígéretes drámasorozatnak, melynek két óriási színész és nagy kedvencünk játsszák a főszerepeit: Hugh Grant és Nicole Kidman. Érdekes, hogy jelenleg mindkét színész karrierje nagy reneszánszát éli, különösen Granté, aki korábban saját bevallása szerint is csak önismétlő romantikus vígjátéki szerepeket vállalt. Hát ez minden, csak nem komédia: Susanne Bier rendező és David E. Kelley forgatókönyvíró (Hatalmas kis hazugságok) összefogásában készült a hatrészes minisorozat, melynek középpontjában egy sikeres terapeuta (Kidman) és a családja áll. Egy éjszaka azonban minden megváltozik az életükben, mert egy erőszakos haláleset mindent felforgat. Sokkal többet nem tudunk a sztoriról, de az alkotógárda elég jó garanciát jelent a minőségre.

Dick Johnson halálai - Netflix, már nézhető

Ezt a fantasztikus dokumentumfilmet egy olyan rendezőnő készítette, aki a kamera túloldaláról maga is főszereplője a filmnek. Kirsten Johnson saját bevallása szerint nem bírja elviselni a tudatot, hogy valaha elveszítse az édesapját, ezért aztán elkezd róla forgatni egy olyan kísérleti jellegű filmet, melynek témája: apja halála. A jó humorú apa lelkesen bevállalja, hogy a legbizarrabb helyzetekben "meghal", például elesik az utcán, lezuhan a lépcsőn, stb., az élet azonban maga alakítja a dokumentumfilmet, ahogy szokta: a rendező kénytelen szembesülni azzal, hogy édesapja halála valós közelségbe került. Mindezt humorral és nagyon sok szeretettel tálalja a Dick Johnson halálai, mely újszerű fogalmazásáért a Sundance filmfesztiválon is díjazásban részesült.

Emily Párizsban - Netflix, premier: már megy

Lily Collins színésznő végre talált egy igazán hozzá illő, méltó szerepet, mert meggyőződésünk, hogy eddigi pályája során nem tudta eléggé megmutatni színes egyéniségét és tehetségét. Az Emily Párizsban egy fiatal lány története, aki Amerikából költözik Párizsba azért, mert a munkája idepottyantja, de ő gyorsan feltalálja magát. Szexista beszólások, idejétmúlt nézetek? Emilynek minderre van válasza, amit a francia kollégák leesett állal figyelnek. A bájos és vicces sorozat a kulturális különbségekre való rámutatás mellett azt is boncolgatja, mennyit változott a mai fiatal szingli nők élete és élethez való viszonyulása a Szex és New York óta.

David Attenborough: Egy élet a bolygónkon - Netflix, már megy

Attenborough a legtöbbünknél több helyen járt és többet látott, mert életét arra tette, hogy megmutassa, mi mindent tud a természet és az állatvilág, aztán sokunknál sokkal korábban kapcsolt, mekkora a baj, és elkezdett arról filmezni, mi mindent rontottunk el és változtathatnánk azért, hogy megmentsük a bolygót, amit kizsákmányoltunk. Ugye nem ez az utolsó filmje?  - gondoltam az előzetest látva, mert az Egy élet a bolygónkon kíméletlen tanmesének és missziója lezárásának tűnik. Most megkapjuk az arcunkba, mit műveltünk. A tőle megszokott lenyűgöző látványvilág mellett pedig elgondolkodhatunk, mit tehetünk még.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk