KULT
A Rovatból

Nem volt hajlandó fehér nőket megcsókolni, tiniként az utcán gengszterkedett, s őt tartják a tökéletes férfiszépségnek – Denzel Washington 70 éves

Egy katonai bentlakásos iskolába küldték, hogy ne legyen belőle bűnöző, 20 évvel később ő lett a történelem negyedik fekete színésze, aki Oscar-díjat kapott.


Denzel Hayes Washington Jr. 1954. december 28-án született a New Yorkhoz közeli Mount Vernonban. Az édesanyja, Lynne szépségszalon-tulajdonos és -üzemeltető volt, aki Georgiában született, és részben Harlemben nőtt fel. Édesapja, idősebb Denzel Washington tiszteletes pünkösdi lelkész volt, emellett a vízügyi hivatalban és egy helyi áruházban, az S. Kleinban dolgozott. Washington így emlékezett vissza a szüleire egy interjúban: „Apám prédikátor volt – kedves, spirituális ember. Anyámnak szépségszalonja volt. Ő volt a céltudatos, és többet akart nekünk, gyerekeknek. A szüleim tehát mindig is példamutatással inspiráltak engem.”

Az ifjabb Denzel Mount Vernon utcáin nőtt fel, és a féktelen tizenévesek közé keveredett, így gyakran került összetűzésbe a törvénnyel.

„Én voltam az, akit úgy hívtak, hogy »a srác, aki kövekkel dobálta a börtönt«. De soha nem találtam el. Szerencsére semmilyen stikli kapcsán nem kaptak el. De azt is tudtam, hogy mi a jó és mi a rossz, ezért soha nem is akartam túl messzire menni.” Ennek ellenére az anyjának sikerült összekaparnia annyi pénzt, hogy el tudta távolítani őt az utcától és a kísértéstől, s 14 éves korában egy bentlakásos iskolába küldte New York állam északi részére, az Oakland Military Academybe, New Windsorba. Onnan került át 1970-71-ben a Mainland High Schoolba, egy állami középiskolába a floridai Daytona Beach-en.

Denzel saját elmondása szerint a Texas Tech Egyetemre szeretett volna járni: „A Mount Vernon-i Boys Clubban nőttem fel, és mi voltunk a Red Raiders. Így amikor középiskolás voltam, a lubbocki Texas Tech-re akartam menni, csak azért, mert őket is Red Raidersnek hívták, és az egyenruhájuk úgy nézett ki, mint a miénk.”

Ennek ellenére végül a Fordham Egyetemen szerzett diplomát 1977-ben, dráma- és újságírás szakon. A Fordhamben is sportolt, tagja vol az egyetemi kosárlabdacsapatnak. Miután egy ideig szakról szakra ugrált, kb. egy fé évre kimaradt az iskolából, ugyanis azalatt a Camp Sloane YMCA nevű táborban dolgozott tanácsadóként, Lakeville-ben. Miután részt vett a táborozóknak rendezett tehetségkutató műsorban, egy kollégája azt javasolta neki, hogy próbálja ki a színészetet. Így ősszel már új céllal tért vissza a Fordhamre, és beiratkozott a Lincoln Center campusára színészetet tanulni, ahol Eugene O'Neill Jones császár című darabjának és William Shakespeare Othellójának címszerepét kapta meg, s mindkét alakításáért elismerő kritikákat kapott.

Gyors befutás

A diploma megszerzése után ösztöndíjat kapott a San Franciscó-i American Conservatory Theatre neves színi iskolájába, ahol egy évet töltött, majd úgy döntött, visszatér New Yorkba, hogy profi színészi karrierbe kezdjen. Az 1977-ben készült Wilma című tévéfilmben kapta az első szerepét, a mozifilmes debütálása pedig az 1981-es Az én fekete fiam című vígjátékban volt George Segal partnereként.

S bár a következő években olyan, Oscar-díjakra jelölt filmekben játszott, mint pl. Norman Jewison Katonatörténete (1984), vagy Richard Attenborough Kiálts szabadságot!-ja, akkor ismerték meg a nevét országszerte, amikor 1982 és ’88 között az Egy kórház magánélete című népszerű tévés sorozatban alakította Dr. Philip Chandlert, összesen 137 epizódban.

Azon kevés színészek egyike volt, akik a széria teljes hatéves futamideje alatt feltűntek benne.

Számos kisebb televíziós, filmes és színpadi szerep után 1987-ben a dél-afrikai apartheidellenes politikai aktivistát, Steve Bikót alakította a Kiálts szabadságot! című filmben, amiért megkapta élete első Oscar-jelölését a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában. S bár akkor Sean Connery elvitte előle a díjat az Aki legyőzte Al Caponétért, 1990-ben már Denzelé lehetett a szobor is ugyanebben a kategóriában: Az 54. hadtest című történelmi háborús filmben egy dacos, önérzetes exrabszolgát alakított. Amúgy ő lett a filmtörténelemben a negyedik fekete előadóművész (Hattie McDaniel, Sidney Poitier és Louis Gossett Jr. után), aki színészi Oscart kapott.

Az életrajzok császára

Az egyik legfőbb szerepét 1992-ben, a Spike Lee által rendezett Malcolm X címszerepében játszotta, ami újabb Oscar-jelölést hozott neki. Mind a neves filmkritikus, Roger Ebert, mind a legendás filmrendező, Martin Scorsese az 1990-es évek tíz legjobb filmje közé sorolta a filmet. A Malcolm X átformálta Washington karrierjét, gyakorlatilag egyik napról a másikra Hollywood egyik legelismertebb színészévé tette. S bár ezután több hasonló szerepet is visszautasított, például a Martin Luther King Jr. szerepére tett ajánlatot, mivel el akarta kerülni, hogy tipizálják, azért a hosszabb távú karrierjében előszeretettel játszott valóban élt személyeket: pl. Rubin Cartert (Hurrikán), Melvin B. Tolsont (Érvek és életek), Frank Lucast (Amerikai gengszter) vagy Herman Boone-t (Emlékezz a titánokra!).

A következő évben, 1993-ban újabb kockázatot vállalt a karrierjében, amikor a Tom Hanks főszereplésével készült Philadelphia: Az érinthetetlen című filmben Joe Millert, egy AIDS-es, homoszexuális férfi (Hanks) homofób ügyvédjét alakította. Az 1990-es évek elején és közepén aztán Washington elismert hollywoodi főszereplővé vált több elismert thrillerben, köztük A pelikán ügyiratban (1993), Az utolsó esélyben (1995) vagy a Letaszítvában (1998), valamint feltűnt a Sok hűhó semmiért (1994) című vígjátékban és a legendás énekesnő, Whitney Houston oldalán a Kinek a papné (1996) című romantikus filmben is.

Fehér nőkkel nem

Az 1995-ös SID 6.7: A tökéletes gyilkos című film forgatása során Washington megtagadta, hogy megcsókolja a film fehér női főszereplőjét, Kelly Lynch-et a karaktereik közötti romantikus jelenet során. Egy interjúban Lynch azt nyilatkozta, hogy bár ő szerette volna, ám „Denzel nagyon erősen ellenezte ezt. Úgy éreztem akkoriban, hogy már nincs probléma a rasszok közti románcokkal. Denzel azonban határozottan úgy érezte, hogy a fehér férfiak, akik a film célközönsége voltak, nem akarták volna látni, ahogy ő megcsókol egy fehér nőt.”

Hasonló helyzet állt elő A pelikán ügyirat forgatásán is, amikor Julia Roberts kifejezte, hogy szeretné, ha a filmben szereplő karaktere romantikus kapcsolatba kerülne Washingtonéval, ő azonban ellenezte ezt.

Egy további eset pedig az 1989-es Rátarti Quinn, a karibi rendőrfőnök című filmben történt, ahol Washington nem volt hajlandó megcsókolni Mimi Rogerst. 1998-ban aztán mégis szerepelt egy szexuális jellegű jelenetben Milla Jovovich-csal, Spike Lee A játék ördöge című filmjében…

1999-ben szintén nagyot ment a Hurrikán című életrajzi filmmel, amely a bokszoló Rubin „Hurricane” Carterről szólt, akit ártatlanul ítéltek el egy háromszoros gyilkosságért, és csak majdnem 20 év börtönbüntetés után derült ki az igazság, s helyezték szabadlábra. Washington nagyjából minden létező díjat megnyert e szerepért, csak épp a legfőbbet, az Oscart nem (azt elvitte előle Kevin Spacey az Amerikai szépségért). Különböző újságcikkek szerint a film pontossága és hitelessége körüli vita kerülhetett valószínűleg Washington Oscarjába.

A tökéletes szépség

A Newsweekben az 1990-es években megjelent a Biological Basis on the Perceptions of Beauty című tudományos cikk, amely Denzel Washingtont emelte ki a „szépség tökéletességének” példájaként. A tanulmány, amely az arc szimmetriáját a vonzerő egyik legfontosabb mutatójaként említette, rámutatott a tökéletesen középre állított orrára, a szemek, az ajkak és a fülek összehangoltságára, vagyis Washingtonra, mint az arc szépségének legmagasabb szintű modelljére.

Persze ez kevés lett volna ahhoz, hogy ilyen karriert fusson be, ahhoz a tehetségére is szükség volt. Az Emlékezz a titánokra! című közönségkedvenc Disney-film például több mint 100 millió dolláros bevételt hozott az Egyesült Államok jegypénztáraiban, a 2001-es Kiképzésért pedig az Akadémia kárpótolta a Hurrikánért, vagyis megkapta érte a második Oscar-díját, egyben az elsőt férfi főszereplőként. Úgy tűnik, ehhez egy gazfickót kellett alakítania, Alonzo Harris nyomozót, a korrupt Los Angeles-i zsarut.

Ez a szerep nagy változást jelentett a számára, hiszen addig főként a hősies és/vagy feddhetetlen karakterek alakításáról volt ismert.

Azóta láttuk már többek között az Amerikai szépségben (2007), a Kerítésekben (2016), a Macbeth tragédiájában (2021) vagy nemrég a Gladiátor II-ben (2024) nem éppen kellemes erkölcsű karakterek bőrében. Egyébként ő tartja a legtöbb Oscar-jelölés rekordját egy fekete színész által, eddig összesen 10 nominációja van, ebből kilencet színészként, egyet pedig producerként kapott (és ugye az előbbiből kettőt díjra is váltott).

41 éve…

A magánélete nem sok botrányt tartogatott: 1983-ban vette feleségül Pauletta Pearson színésznőt, akit a legelső filmje, a Wilma forgatásán ismert meg. Azóta is együtt vannak, vagyis idén ünnepelték a 41. házassági évfordulójukat, és ez idő alatt négy közös gyermekük született: John David (1984), aki amerikaifutball-karrierrel nyitott az egyetemen, aztán apjához hasonlóan mégis filmsztár lett belőle (Csuklyások: BlackKklansman, Tenet, Malcolm és Marie, Beckett, Amszterdam, Az Alkotó, A zongoraóra); Katia (1987), aki elvégezte a Yale Egyetemet, jelenleg pedig producerkedik; és az ikrek Olivia és Malcolm (1991). Az utóbbit Malcolm X tiszteletére kapta a nevét, és felcsapott filmrendezőnek (A zongoraóra).

Denzel és Pauletta egyébként 1995-ben Dél-Afrikában újította meg az esküvői fogadalmát Desmond Tutu érsek celebrálásával.

A kamera mögött

Washington 2002-ben, már a második Oscar-díja után lépett rá az útra, amelyre sok színész téved a karrierje során: rendező lett. Az Antwone Fisher története lett az első filmje, amely többségében pozitív kritikákat kapott, ahogy 2007-es következő direktori munkája, az Érvek és életek is, amit még Golden Globe-ra is jelöltek a legjobb drámai film kategóriában. A rendezői csúcsra egyértelműen a 2016-os Kerítésekkel ért, amely egy August Wilson-színdarab feldolgozása volt, és amit összesen négy Oscar-díjra jelöltek, például a legjobb film kategóriájában is.

Denzel azóta még egy filmet levezényelt, a 2021-ben kijött Napló kisfiamnak címűt, ami azonban teljesen elsikkadt a filmdömpingben, és a kritikák sem kímélték. Spike Lee 2023-ban azt nyilatkozta, hogy Washington végzett a rendezéssel, és a hátralévő életében már csak a színszkedéssel fog foglalkozni.

Washington az utóbbi 10 évben amúgy már jóval ritkábban vállalt szerepeket. Őt is elkapta az időskori akcióőrület, mint Liam Neesont, a 2014-ben indult A védelmező pedig 2023-ra trilógiává duzzadt (a saját filmjeit sosem folytatta, ez az egyetlen, amiből franchise lett). Idén a Gladiátor II-ben lehettünk tanúi annak, ahogy ellopta a show-t mindenki elől, és élvezettel gonoszkodhatott újra a vásznon. Legközelebb pedig ismét Spike Lee rendezésében láthatjuk: Akira Kurosawa Menny és pokol című, 1963-as remekművét gondolják újra együtt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Szépségkirálynő volt és az izraeli hadsereg katonája, majd szült négy lányt, 2024-ben pedig egy ritka stroke-ot kapott – A Csodanő, azaz Gal Gadot 40 éves
Először a külsejével (szépségversenyek), majd a kitartásával (katonaság), utána az agyával (egyetem), végül pedig a tehetségével (színészi karrier) bizonyította a világnak, hogy mindent el lehet érni az életben.


Gal Gadot 1985. április 30-án született az izraeli Petah Tikvában. Héberül a keresztneve „hullámot”, a vezetékneve pedig „folyópartot” jelent. Édesanyja, Irit Weiss testneveléstanár, édesapja, Michael Gadot pedig mérnök. Mindkét szülője Izraelben született, a család a vezetéknevét pedig a korábbi Greensteinről változtatták Gadotra. Az anyai nagyszülei holokauszttúlélők voltak. Gal egy interjúban elárulta, hogy „nagyon zsidó családi környezetben” nőttek fel a húgával, Danával együtt. Az ősei lengyel zsidó, osztrák zsidó, német zsidó és cseh zsidó származásúak. Gal a gimnáziumban kosárlabdázott, mivel már akkor elég magas volt, de főként a biológiát szerette.

Ambiciózus volt már gyerekként is, elmondása szerint a szülei arra tanították, hogy mindig koncentráljon arra, amit csinál, és legyen olyan, mint a ló, mert a lovak csak a közvetlenül előttük lévő útra összpontosítanak, ezért a szülők azt mondták neki: „Csak a saját utadra koncentrálj!”

18 évesen Gal az ország szépe lett, amikor megnyerte a 2004-es Miss Izrael szépségversenyt, majd részt vett a 2004-es Miss Universe megmérettetésen is Ecuadorban. Az InStyle magazinnak adott interjúban Gadot elmondta, hogy szándékosan próbált veszíteni (sikerült is), mert nem tetszett neki, hogy ilyen fiatalon híresség lett, ami miatt már üldözték a lesifotósok.

A szépségversenyeken való részvétel után csatlakozott az Izraeli Védelmi Erőkhöz, és két év kötelező katonai szolgálatot teljesített fitnesz- és harci oktatóként. A katonai szolgálatról így nyilatkozott: „Két-három évet adsz az életedből, ami nem rólad szól. Egy időre feladod a szabadságod. Megtanulod a fegyelmet és a tiszteletet. A katonaként átélt dolgok viszont felkészítettek a karrieremre is. 18 évesen úgy érzed, hogy a világ körülötted forog. A hadsereg megmutatja, hogy valójában nem így van.”

Egy sikertelen casting

A hadseregből való kilépése után Gal azonban még mindig nem a szórakoztatóipar felé vette az irányt, hanem inkább jogot és nemzetközi kapcsolatokat hallgatott a Reichman Egyetemen. Az első évének végén azonban felhívta őt egy castingigazgató, hogy jelentkezzen a Bond-lány, Camille Montes szerepére A Quantum csendje (2008) című filmhez. Gadot el is ment a meghallgatásra, ám nem járt sikerrel, mivel a szerepet végül Olga Kurylenko kapta meg. Galt azonban szerződtették egy izraeli tévésorozatba, a Bubotba. Illetve ez e meghallgatás segítette végül is ahhoz, hogy szerepet kapjon az első hollywoodi produkciójában…

2007-ben a 21 éves Gal részt vett a Maxim fotózásán, amelynek címe „Az izraeli hadsereg női katonái” volt. A New York Post címlapján is feltűnt, így beindult a modellkarrier.

2012 áprilisában a Shalom Life magazin már a világ 50 legtehetségesebb, legokosabb, legviccesebb és legszebb zsidó nője közé választotta, a modell Bar Refaeli és a színésznő Eva Green mögött, az 5. helyen.

Gadotot nemzetközi kampányokra kérték fel a Captain Morgan rum, a Gucci-parfümök és a Vine Vera bőrápolási termékek számára, valamint a Jaguar Cars autógyártó cégnek is reklámozott. A Gucci Bamboo parfümmárka, a Huawei okostelefonok és a Miss Sixty arca is volt. A Cosmopolitan, a Glamour, a Bride Magazine, az Entertainment Weekly, az UMM, a Cleo, a Fashion, a Lucire és az FHM magazinok címlapjain is sorra feltűnt. 2013-ban az éves modellgázsiját 700 000 dollárra becsülték, ami több volt, mint más híres izraeli modelleké, például Esti Ginzburgé és Shlomit Malkáé, bár jelentősen kevesebb, mint Bar Refaelié.

Karrier halálos iramban

Majd beütött a filmsztárság is. Ugyanaz a castingos, aki végül elutasította őt a Bond-film kapcsán, leszerződtette őt Gisele Yashar szerepére a 2009-es Halálos iram​​​​​​ című filmbe, a franchise negyedik részébe. „Szerintem a fő ok az volt, hogy a rendező Justin Linnek nagyon tetszett, hogy katona voltam, és szerette volna felhasználni a fegyverekkel kapcsolatos ismereteimet” – mondta ezzel kapcsolatban Gadot, aki maga hajtotta végre a kaszkadőrmutatványait is a filmben, ami végül nagy sikert aratott a 2009-es mozikba kerülésekor.

2010-ben aztán kapott egy kisebb szerepet a Kéjjel-nappal című akció-kalandfilmben Tom Cruise és Cameron Diaz oldalán, majd ugyanebben az évben a Párterápia című vígjátékban, amelyben Mark Wahlberg karakterének barátnőjeként tűnt fel.

2011-ben visszatért a Halálos iramban-franchise-ba, az Ötödik sebességben ismét Gisele-t alakította, ám ezúttal már Vin Dieselék csapatának tagja volt.

2013-ban, a 6. részben bújt harmadszor a karakter bőrébe, jó ideig utoljára…

A csodálatos Csodanő

A 2010-es évek közepén kapta meg eddigi karrierje legnagyobb szerepét, Diana Prince-ét, vagyis Wonder Womanét a Batman Superman ellen: Az igazság hajnala (2016) című filmben. A szerepre való felkészülésként kardvívás-, kungfu-, kickbox-, capoeira- és brazil dzsúdzsuculeckéket vett, a nézők és kritikusok pedig a szuperhősként nyújtott alakítását az egyébként alapvetően nem túl sokra tartott film egyik legjobb részének tartották.

Szintén 2016-ban egy kisebb szerepet kapott John Hillcoat (Az ajánlat, Az út, Fékezhetlen) akciófilmjében, a Tripla kilencesben, sőt, Kevin Costner, Gary Oldman és Tommy Lee Jones mellett is szerepelt ekkor a Beépített tudatban, Ryan Reynolds karakterének feleségeként. Majd jött egy vígjáték, a Kémek a szomszédban. Sűrű év volt.

A nagy áttörés mégis 2017-ben jött el, mivel ekkor vált végleg nemzetközi szupersztárrá a Wonder Womannel, amelyben végre-valahára főszerepet játszhatott, sőt, még abban az évben mozikba került Az Igazság Ligája is. Abban az évben Gal volt a legnagyobb bevételt hozó színésznő, 1,4 milliárd dollárt keresett a filmjeivel. A figyelemnek köszönhetően lehetőséget kapott a Saturday Night Live című kultikus tévéműsor vezetésére is.

A sztárság csúcsán

2019 októberében Gadot a férjével, Jason Varsanóval együtt megalapította a Pilot Wave nevű produkciós céget. Az InStyle magazinnak elmondta, a karrierje kezdetén az volt a célja, hogy szerepet kapjon színésznőként. Izraelben ez már sikerült is, így utána már arra pályázott, hogy szerepet kapjon színésznőként Amerikában. Ezt követően egy „jelentős szerepet” akart. Ez is összejött a Wonder Womannel, ezért most az a célja, hogy olyan történeteket meséljen el, amelyek számára fontosak, de egyúttal szeretne kialakítani egy saját stílust is.

2018-ban a Time magazin Gadotot a világ 100 legbefolyásosabb embere közé választotta, 2020-ban a Forbes pedig a világ harmadik legjobban fizetett színésznőjének rangsorolta, akinek az éves bevétele 31,5 millió dollár volt, ebből 20 milliót a Különösen veszélyes bűnözők (2021) című Netflix-filmben játszott szerepéért kapott, amely máig a streamingszolgáltató történetének legnézettebb filmje.

De játszott még a Halál a Nílusonban (2022), a Rachel Stone: Mindent vagy semmitben (2023), cameózott a Shazam! Az istenek haragjában (2023), a Halálos iramban 10-ben (2023) és a Flash: A Villámban (2023), legutóbb pedig idén márciusban láthattuk a botrányokkal tarkított Hófehérkében, amelyben a Gonosz Királynőként gonoszkodhatott egyet (pedig ez a szerepkör eddig nem volt jellemző rá).

2025 márciusában pedig felért a csúcsra, megkapta saját csillagát a Hollywoodi Hírességek Sétányán.

Legközelebb pedig az In the Hands of Dante című krimi-drámában láthatjuk majd (Al Pacino, Jason Momoa, Gerard Butler, Oscar Isaac, John Malkovich, Franco Nero és Martin Scorsese partnereként), illetve már forgatja a The Runner című akció-thillert Kevin Macdonald (Zuhanás a csendbe, Az utolsó skót király, A dolgok állása, A sas, Majd újra lesz nyár, Fekete-tenger) rendezésében, s amelyben egy befolyásos ügyvédet alakít, aki ide-oda rohangál Londonban, hogy kiszabadítsa az elrabolt fiát, miközben egy titokzatos telefonáló rejtélyes utasításait követi.

Életmentő műtét

Még a hadseregben ismerkedett meg a jövőbeli férjével, Jason Varsanóval, az Amszterdamból származó ingatlanfejlesztővel, méghozzá egy partin a sivatag közepén. „Egyenruhában találkozott velem először. Imádta. Még egy évem volt akkor hátra a szolgálatból” – emlékezett vissza erre.

2008-ban, a Halálos iram forgatásának egyik hétvégéjén Napa Valley-be utaztak, ahol Varsano megkérte a kezét. Ugyanezen év szeptemberében (28-án) pedig összeházasodtak az izraeli David Intercontinental Hotelben.

Tel-Aviv Neve Tzedek negyedében laknak, és már négy közös lányuk született: Alma (2011. november 5-én), Maya (2017. március 20-án), Daniella (2021. június 29-én) és Ori (2024. február 2-án).

Az Orival való terhességének nyolcadik hónapjában Gadotnál agyi vénás trombózist diagnosztizáltak, ami egy ritka típusú stroke (az összes stroke kevesebb mint 3%-át teszi ki). Galt azonnal kórházba szállították, ahol több órán át tartó sürgősségi műtéten esett át. Egy évvel később a Harper's Bazaar magazinnak elmondta, hogy a halálközeli élmény hálásabbá tette, így azóta jobban élvezi az életét, és minden nap emlékezteti magát arra, hogy lassítson, és a saját tempójában haladjon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Súlyos betegséggel küzd a magyar zenész – Albérletére sincs pénze, gyűjtést szerveztek érte
Rozs Tamás, a Szélkiáltó együttes csellistája rákkal küzd, ezért minden fellépését le kellett mondania. A zenekar most közösségi gyűjtést indított a megsegítésére.


Rozs Tamás, a Szélkiáltó együttes csellistája daganatos betegséggel küzd. A 64 éves zeneszerző, zenetanár és zeneterapeuta nyelvgyök-tumorral harcol, amely HPV16-tal fertőzött. Állapota miatt nem tud fellépni, így minden bevételi forrását elveszítette, és jelenleg anyagi segítségre szorul.

A Szélkiáltó együttes a közösségi oldalán tudatta a hírt. Mint írták: „Zenésztársunk és barátunk, Rozs Tamás sajnos nagyon beteg lett. Nyelvgyök-tumora van HPV16-tal, és jelenleg három kemoterápián és 35 sugárkezelésen esik át éppen.” A zenekar hozzátette:

„Szerencsére a ráknak ez a típusa jó eséllyel gyógyítható, de a gyógyulásig vezető út hosszú, és nagyon-nagyon megviseli a szervezetét.”

A betegség a hangját is érinti, amelyet – remélhetőleg csak ideiglenesen – elveszített. Emiatt főállású zenészként nem tud fellépni sem a Szélkiáltóval, sem színházi produkciókban, sem saját vagy közös előadóesteken, valamint az iskolai félállását is fel kellett adnia.

A zenekar kiemelte, hogy

„gyakorlatilag nincs bevétele, csak nagyon nehezen tudja finanszírozni az albérletét, a rezsijét és a napi kiadásait, ha nem támogatjuk őt a gyógyulásáig.”

Ezért arra kérik a közönséget, hogy aki teheti, támogassa Rozs Tamás gyógyulását a p’ARToló weboldalon vagy közvetlenül a megadott bankszámlaszámon keresztül.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Kár érte, kiváló ügynök volt... – Nem ez lesz a Marvel Öngyilkos osztaga, de mi is az a Mennydörgők*?
Akit az érdekelne, miért van csillag a film címében, ezt nem fogjuk elspoilerezni. Azt viszont, hogy megéri-e megnézni a Mennydörgőket* moziban, mindenképpen!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 30.



Manapság halmozottan hátrányos helyzetből indul egy Marvel-film vagy sorozat. A Bosszúállók: Végjáték volt minden idők egyik legsikeresebb filmje, egy korszak lezárásának tekinthetjük, amit a Disney azóta se hajlandó elfogadni. Sorra jönnek ki a feleslegesnél feleslegesebb mozifilmek az egeres cég zászlója alatt. Talán az utolsó jó Marvel-mozinak nevezhető mű a Galaxis őrzői 3, illetve a Deadpool és Rozsomák. Mindkettő szinte kizárólag a nosztalgiafaktor miatt volt értékelhető – teszem hozzá, igazán ügyesen csinálták.

A Végjáték sok embernek a Marvel végét is jelentette, és azóta hiába próbálkoznak egy újabb főgonosz megteremtésén, ez azóta se megy.

Még a való élet is ellenük dolgozik, hiszen a kiszemelt Jonathan Mayors bántalmazási pere miatt majdnem mindent át kellett írni. 2025-re három projektet is beterveztek, az első az Amerika kapitány: Szép új világ meglehetősen közepes értékeléseket kapott, nekem sem jött be igazán, valahogy gyenge volt.

Folytatták cikkünk tárgyával, a Mennydörgők* -kel és minél közelebb kerültünk a premierhez, annál jobban vártam. Első előzetesek alapján egy szórakoztató szedett-vedett Bosszúállók hangulatot árasztott. Ha a DC világában lennénk, ez lehetett volna a James Gunn-féle Az öngyilkos osztag, ami nagy dicséret lenne... Majd a marketing gépezet felkapta a főszereplő Florence Pugh interjújában elhangzott félmondatocskát, miszerint a Mennydörgők* olyan lesz, mintha az A24 csinálna egy szuperhős filmet.

Erre nagyon ráfeküdtek a marketingesek és ez nagyon jól állt a projektnek. Amit kaptunk, az sok szempontból valóban hasonlít egy A24-filmhez, de sajnálatos módon nem tudták hozni az elvárt minőséget.

Akik nem ismernék az A24 stúdiót, ők főleg művész-/művészieskedő filmekkel támadják a mozinézőket, általában kiemelkedő minőség mellett visszafogott büdzsével. Nos, jelen helyzetben ebből szinte semmi sem igaz, a büdzsé részt hagyjuk, később lesz szó róla, a minőség pedig elég ingadozó lett.

De mi is a Mennydörgők*? Ha nagyon le akarom csupaszítani ez egy Marvel szuperhős-film a depresszióról. Semmi több. Négy, később öt főre duzzadt vesztesek csapata, akiknek nem csak szuperereje van, hanem szuper depressziója is. Mindenkinek megvan a maga szerepe a csapatban hozott traumáikkal a háttérben, amit a film folyamán próbálnak feldolgozni. Vegyük főszereplőnket, Yelenát (Florence Pugh), aki testvére elvesztése miatt került a padlóra, ám neki kell lennie a csapat szívének ez a kettő pedig erősen konfliktusban van egymással. Ott van Wyatt Russell Walker kapitánya, aki családi problémákkal küzd, miközben ő a csapat kinevezett pöcsfeje. Ava (Hannah John-Kamen) gyerekkori traumáit hozza a közösbe, ő a Szellem, aki a Hangya és Darázsban ugrált Paul Rudd idegein. Alexei (a mindig zseniális David Harbour) pedig igyekszik meglelni az igazi, régi önmagát, az ünnepelt szovjet szuperhőst.

Ez a kupac pszichiátriai eset kénytelen összeverődni egy küldetés erejéig, mert úgy tűnik valaki el akarja őket tenni láb alól.

Nem akarom lelőni a „poént”, mert így is alig van benne csavar. Felbukkan a felettébb gyanús Julia Louis-Dreyfus karakter, Valentina Allegra de Fontaine, akinek a neve elárulja, hogy ő bizony nem a jófiúk sorát erősíti. Amióta ez a szereplő bekerült az MCU-ba azóta tudjuk, hogy a szeme sem áll jól. Ez lehetett volna de Fontaine kiugró gonosz szerepe, ha értelmes forgatókönyv lett volna…

Ám sajnos semmi nem áll egybe. A film nem elég vicces ahhoz, hogy Az öngyilkos osztaghoz lehessen hasonlítani és nem elég komoly egy Tél katonájához. David Harbour láthatóan élvezte szerepét, teljesen túljátssza, és a hátán viszi a komikumot, ha valaki fogékony az ilyen humorra. Mellette ott van a véresen komolyan alakító Florence Pugh, aki élete legnehezebb időszakán megy keresztül, és ez a két hangnem valahogy nem találkozik.

Hiába a sok remek színész, akik jók együtt, ha nincs, ami egyben tartsa a csapatot. A forgatókönyv sem volt túl combos, de én egyértelműen a kormánykeréknél keresem a problémát.

Sokak felhúzták a szemöldöküket Jake Schreier rendező kinevezése láttán. A főleg TV-s és zenei klipes múlttal rendelkező szakember 2015 óta nem rendezett nagyjátékfilmet. Akkor is egy kis költségvetésű drámát Cara Delevigne-nyel. Nem az akciójeleneteiről és a sokszereplős szcénáiról híres rendező, az biztos. Most pedig kapott 150-200 millió dollárt, hogy 2 órában elmesélje mindenki személyes drámáját. Nincs igazán álleejtő akciójelenet, de még igazán maradandó kézitusa se. Van három kisebb „lövünk és megyünk” rész, egy értékelhető autós jelenet és egy fájdalmas CGI csata. Bevallom két órával a film után nem is nagyon emlékszem rájuk, pedig majdnem mindegyik benne volt az előzetesekben.

Akkor mi az értékelhető része? Nagyon jó a csapat közötti dinamika, még ha a hangnem nagyon is eltérő. A színészek ügyesen húzzák fel egymást, talán a kevesebb vászonidőt kapó Hannah John-Kamenen kívül szinte mindenki működik. Az üzenet is szép és világos: nem gondoltam volna, hogy 2025-ben a depresszió témájában fogok egy Marvel-filmet nézni. Ahol mindenkinek önmaga a legnagyobb ellensége. De végre az MCU körbeért és a főgonosz nem csak ugyanazzal a képességekkel rendelkezik, mint hőseink, hanem ténylegesen mindenki önmaga saját legfőbb ellensége. Igaz az üzenet bonyolultsága és összetettsége egy szerencsesüti jóslatával vetekszik, de legalább valami új!

Ám itt az a baki, amibe bele fog bukni sajnos a Mennydörgők*: ezt a történetet el lehetett volna mesélni egy könnyed kis 60 milliós kamaradrámaként is.

Így, ebben a formájában szinte lehetetlen, hogy a Mennydörgők* sikert arasson. Ha csak 150 millióba is került – ami valójában akár 200 millió plusz egy tetemes marketing költség – így minimum 600 millió dollárt kellene összeszednie a mozis karrierje alatt, hogy kihozza nullára a költségvetést. Én nagyon drukkolok nekik, de eléggé nehéz a helyzet a mozipénztáraknál. A negyedik Amerika kapitány is csak 400 millió környékén jár és nem is lesz az sokkal több. Pedig ott azért jóval nagyobb nevekkel operáltak, mint Schreier filmje.

Nagyon kár érte, ezt nem így kellett volna. Ha komolyabbra veszik, akkor azért lett volna jobb, ha viccesebbre, akkor pedig azért. Megvolt benne minden potenciál. Legalább a végére lazábbra veszik a hangnemet, szinte röhejes a lezárás, a stáblistás jelenetek pedig semmit nem adnak igazán hozzá a Marvel jövőjéhez, azon kívül, amit eddig is tudtunk.

Az igazság az, hogy akad rosszabb MCU mozi is, mégpedig nem is oly régről, de még így se tudom ajánlani jó szívvel a Mennydörgők*-et.

Egyszerűen nem tudok odaállni és azt mondani, hogy ez egy jó és szórakoztató film, nézd meg. Nincs igazán oka annak, hogy ezt nagyvásznon kelljen látni, elég megvárni a streaming premiert. Szenvedni a TV kisebb képernyőjén is lehet. Meglátjuk a Fantasztikus négyes milyen lesz, bár ezek után nem tudom miben reménykedhetek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Újraindul a Született feleségek
Az Onyx Collective új szereplőkkel és friss történettel rebootolja a sorozatot. A Lila akác közben ezúttal is titkok és feszültségek bontakoznak ki.


Lila akác köz címmel újraindul a Született feleségek világa.

A 2000-es évek egyik legnépszerűbb sorozata rebootot kap, ezúttal új szereplőkkel és friss történettel, de a jól ismert környezetben.

A sorozatot az Onyx Collective fejleszti, az írója Natalie Chaidez, aki korábban A légikísérő című szérián is dolgozott. A készítők között szerepel Kerry Washington is.

A Deadline információi szerint

az új történet „vicces, szexi, fekete humorú, rejtélyes szappanopera lesz a Született feleségek szellemiségében”.

A középpontban öt nagyon különböző karakter áll, akik egy idilli zsákutcában, a Lila akác közben élnek. Bár kívülről minden tökéletesnek tűnik – gyönyörű házak, boldog családok, csillogó autók –, a felszín alatt titkok húzódnak meg. A szereplők időnként inkább egymás riválisai, mint barátai.

A sorozat teljesen új szereplőgárdával készül, és a lap információi szerint egyelőre nem tervezik a korábbi karakterek visszahozását. Pedig Eva Longoria (képünkön) korábban úgy nyilatkozott, ő lenne az első, aki csatlakozna egy Született feleségek-reboothoz.

Az eredeti szériát Marc Cherry készítette, és 2004 és 2012 között futott Teri Hatcher, Eva Longoria, Felicity Huffman, Marcia Cross, valamint később Nicollette Sheridan főszereplésével. A történet egy barátnő tragikus halálával indult, amely után sorra derültek ki a közösség sötét titkai. Cherry többször hangsúlyozta, hogy nem szeretné folytatni a sorozatot, és az új változat munkálataiban hivatalosan nem vesz részt. A lap azonban egy forrásra hivatkozva azt írta, hogy mégis elképzelhető, hogy valamilyen formában bevonják a projektbe.

(via 24)


Link másolása
KÖVESS MINKET: