Míg a Pieces of a Woman egy újszülöttjét elvesztett nő gyászát, egy mélyen személyes trauma feldolgozásának lehetőségeit (vagy lehetetlenségét) járja körül, az Evolúció a transzgenerációs traumát mutatja be három nemzedék, egy Auschwitzban született holokauszt-túlélő, a lánya és az unokája történetén keresztül. Mundruczó Kornél és Wéber Kata megint saját színdarabból dolgozott és ezúttal is Martin Scorsese executive produceri közreműködésével.
A transzgenerációs trauma fogalma néhány évvel ezelőtt robbant be a köztudatba, nálunk többek között Orvos-Tóth Noémi Örökölt sors című könyvsikerének köszönhetően lett a pszichológiai kutatások témájából közbeszéd és baráti beszélgetések fontos topikja. Mostanra tényként kezeljük, hogy a felmenők életében történt tragédiák befolyásolni képesek a leszármazottak sorsának alakulását anélkül, hogy ők maguk fizikailag érintettek lennének.
A pszichológiai kutatások szerint ugyanis a traumák generációkon keresztül öröklődnek, az újabb nemzedékek úgy reflektálnak a korábbiakat ért élményekre, hogy nincsenek is tudatában ennek. Őseink sorsa tehát anélkül képes befolyásolni identitásunkat, bizonyos helyzetekre adott reakcióinkat, azt, ahogyan párt választunk és más személyes kapcsolatainkat alakítjuk, hogy tisztában lennénk vele.
Az elnevezést egyébként a holokauszttúlélők gyerekeinél tapasztalt tünetekre használták először, akik maguk is a traumatizáltság jeleit mutatták. Vagyis ugyanúgy jelentkezett náluk a szorongás, az önbizalomhiány és a depresszió, mint szüleiknél, holott ők maguk nem voltak közvetlen elszenvedői annak, amit anyáik és apáik átéltek. Ezt a jelenséget aztán más jellegű traumáknál is megfigyelték.
A transzgenerációs traumát az Auschwitzban született holokauszt-túlélő Éva, a lánya, Léna és az unokája, Jonas történetén keresztül bemutató Evolúció színházi előadásként született meg először. Mundruczó Kornél és Wéber Kata a Ruhrtriennalétól egy olyan zenés színházi darab létrehozására kapott felkérést, amiben elhangzik Ligeti György Requiem című kórusműve.
A Proton Színház előadásának bemutatója 2019 őszén volt a Jahrhunderthalle grandiózus terében, a németországi Bochumban, és nagy sikert aratott. Innen már csak néhány lépés volt, hogy az eredetileg szintén színdarabnak készült Pieces of a Woman filmként való létrejötte és komoly nemzetközi visszhangja után megint csak Martin Scorsese executive produceri támogatásával elkészüljön az Evolúció filmváltozata is.
A film három, egymástól stilárisan és dramaturgiailag elkülönülő, alcímekkel is elválasztott epizódból áll. Az első Éva története. Három férfi gázkamrát takarít. Végtelenül hosszú percekig sikálják némán és egyre elszántabban a szürke falakat és locsolják a betont. Egyikük egy falbemélyedésből egyszer csak hosszú hajcsomót húz elő, majd egyre több és nagyobb hajcsomók jönnek elő a repedésekből és a lefolyókból, teljesen beborítva a betont a takarítók lába alatt. A pattanásig feszült jelenet csúcspontján elkezd sírni egy gyerek, a három férfi pedig tébolyultan kezdi keresni a hang forrását. Elhangzó szavak nélkül, néhány szereplővel és pár hosszú beállításos, jól megkomponált jelenetben (az operatőr Yorick Le Saux – Uszoda, 5x2, Julia, Szerelmes lettem, Halhatatlan szeretők, Kisasszonyok – volt) lezajlik előttünk az egész vészkorszak minden borzalmával együtt.
A következő epizód Lénáé. Valamikor a kétezres évek közepén, végén járunk, a helyszín pedig egy budapesti társasház egyik lakása. Itt él Éva (Monori Lili), a magányos és beteges öreg nő, akihez éppen látogatóba érkezik a Berlinben élő lánya. Léna (Láng Annamária) érkezésének az apropója, hogy az anyjának, mint holokauszt-túlélőnek pénzzel járó kitüntetést terveznek átadni, meg hogy kellenek neki a származásukat igazoló papírok a fia óvodai elhelyezéséhez.
Éva viszont nem kér a díjból, és a papírok sincsenek meg, amivel a lányát az őrületbe kergeti. Hogy is érthetné meg Léna, hogy nem lehet büszke olyasvalamire, amibe néhány évtizeddel ezelőtt az egész családja belehalt, és amit teljes életében inkább elfelejteni szeretett volna a túlélési ösztön által vezérelve?
A harmadik, utolsó epizód Jonasé (Goya Rego). A Berlinben, ebben az alig nyolcvan éve porig rombolt és ma is ezernyi rejtett sebet őrző, multikulturalitására büszke német fővárosban élő kamaszfiújé, akit az anyja, Léna, egyedül nevel. A napjainkban játszódó epizód cselekményének középpontjában egy bizonyos Mártonnapi lámpás áll, aminek az elkészítése Jonas dolga lett volna. De az anyja, megfelelő nyelv- és kulturális tudás híján, önmaga identitásának kétségbeesett keresése, na meg a beilleszkedési és megfelelési vágy hevében félreértelmezte az iskolai feladatot, aminek komoly következményei lesznek Jonasra nézve.
A súlyos témákat boncolgató, mágikus realizmussal átitatott első két epizód után a harmadik, bár minden pillanatában ott lebegnek a múlt traumái, mégis szinte légiesen könnyednek tűnik és sajátos humorával egészen felszabadítóan hat. Jonas sorsa a két korábbinak a szintézise. A fiú jelene a múltban gyökeredzik, a felmenőivel történtek következménye, de egyben leszámolás is a múlttal. Története annak a ténynek az elfogadása, hogy a traumákat nem tehetjük semmissé. Megtörténtek, megörököltük őket, együtt kell élni velük. De élni kell és nem csak túlélni.
Míg a Pieces of a Woman egy újszülöttjét elvesztett nő gyászát, egy mélyen személyes trauma feldolgozásának lehetőségeit (vagy lehetetlenségét) járja körül, az Evolúció a transzgenerációs traumát mutatja be három nemzedék, egy Auschwitzban született holokauszt-túlélő, a lánya és az unokája történetén keresztül. Mundruczó Kornél és Wéber Kata megint saját színdarabból dolgozott és ezúttal is Martin Scorsese executive produceri közreműködésével.
A transzgenerációs trauma fogalma néhány évvel ezelőtt robbant be a köztudatba, nálunk többek között Orvos-Tóth Noémi Örökölt sors című könyvsikerének köszönhetően lett a pszichológiai kutatások témájából közbeszéd és baráti beszélgetések fontos topikja. Mostanra tényként kezeljük, hogy a felmenők életében történt tragédiák befolyásolni képesek a leszármazottak sorsának alakulását anélkül, hogy ők maguk fizikailag érintettek lennének.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
A suliban zaklatták, a felesége szeretője megfenyegette, és elárulta, mi a titkos szuperképessége – 35 érdekesség a 65 éves Colin Firth-ről
Bár a szülei akadémikus tanárok voltak, neki nem ment jól a tanulás (főként a matek), színészként azonban megtalálta a számítását: szinte az összes létező filmes díj, világhírnév, elismertség.
1. Az angliai Hampshire-beli Grayshott nevű faluban született Colin Andrew Firth néven 1960. szeptember 10-én akadémikus és tanár szülők gyermekeként. Édesanyja, Shirley Jean Rolles a King Alfred's College (ma University of Winchester) vallástudományi előadója volt, édesapja, David Norman Lewis Firth pedig a King Alfred's történelemelőadója és a nigériai kormány oktatási tisztviselője. Két testvére van, az énekoktató Katie és a szintén színész Jonathan.
2. Angol, valamint skót és ulsteri (észak-ír) ősökkel rendelkezik.
3. Kéthetes korában Nigériába költöztek, ahol az apja tanári állást kapott, és 4 éves koráig ott élt. 12 évesen pedig egy évig az Egyesült Államokban élt a családdal, mielőtt végleg letelepedtek volna Angliában.
4. Nem volt túl jó tanuló az iskolában, különösen a matematika és a természettudományok terén voltak rossz eredményei. Később ki is jelentette, hogy soha nem élvezte az iskolát, egészen az egyetemig, ahol már a színészetre és az olvasásra tudott koncentrálni. „Emlékszem, egy kémiai vizsgaeredményre, ahol mindössze 3 százalékot értem el, és a tanárom megemlítette, hogy két pontot azért kaptam, mert helyesen írtam a nevemet” – mondta. Így nem volt igazán választása, hogy milyen karriert válasszon, mivel egyetlen készségei a művészetek és az irodalom területén mutatkoztak meg.
5. Azt is elismerte, hogy az iskolában többször is csúfolták, zaklatták. Hogy elkerülje a diáktársai lenézését, egy „előkelő” akcentust fejlesztett ki. „Hampshire-ben nem maradtam volna életben, ha úgy beszéltem volna, mint a szüleim. De a színművészeti iskolában az emberek már úgy láttak, mintha akkor léptem volna ki az Utolsó látogatásból. Így azonnal eladtam magam! Elfogadtam a tipizáló szerepeket, hogy munkát kapjak. Jobban féltem attól, hogy nem tudok dolgozni” – mondta erről.
6. Először a hampshire-i Winchesterben található King Alfred's College-ba járt, ahol a szülei is tanítottak, majd átment az Eastleigh-ben található Barton Peveril College-ba. Elmondása szerint a filmtanára még 30 évvel később is ott tanított.
7. Első professzionális szerepét az Egy másik ország című Julien Mitchell-színdarabban kapta, az abból készült 1984-es filmváltozat pedig az első filmszerepe lett.
8. 1987-ben egy újságíró alkotta meg a „Brit Pack” kifejezést arra a fiatal brit színészcsoportra, amely hasonlított az ugyanabban az időszakban működő amerikai „Brat Pack”-hez. Colin Firth, Rupert Everett, Miranda Richardson, Daniel Day-Lewis és Gary Oldman mind tagjai voltak, de azon kívül, hogy körülbelül ugyanabban az időben értek el sikereket, kevés közös vonásuk volt amerikai társaikkal.
9. Bevallotta, melyik az a filmjelenet, amitől mindig könnyekben tör ki. A Disney Dumbo (1941) című animációs filmjében, amikor Dumbo anyját bezárják egy ketrecbe, minden alkalommal meghatódik.
10. Kedvenc étele az igazi amerikai hamburger, konkrétan a baconnel és sajttal töltött barbecue burger: „Ha hamburgert eszem, akkor nem fogom vissza magam. Ez a mennyország!”
11. 2011-ben az akkor 87 éves Doris Day telefonhívást kapott Colintól, aki bevallotta, hogy gyerekként nagyon szerelmes volt belé. Azt mondta, hogy teljesen belezúgott, és olyasvalakit akart megismerni, aki pont olyan, mint ő. Day ezt különösen aranyosnak találta, mert fogalmas sem volt arról, hogy kivel beszélget, nem ismerte Firth-t.
12. Az Igazából szerelem című filmben, amikor Firth és az Aureliát alakító Lucia Moniz a tóban úsznak, mindössze 45 centiméter mély volt a víz. A színészeknek így térdre kellett ereszkedniük, hogy úgy tegyenek, mintha úsznának. Sajnos rengeteg szúnyog is volt ott, és Colint pedig szinte élve felfalták. Annyira megcsípkedték, hogy a könyöke megduzzadt, és orvosi ellátásra szorult.
13. Amikor megkapta a BAFTA-díjat az Egy egyedülálló férfi című filmben nyújtott alakításáért, a beszédében köszönetet mondott a hűtőszerelőjének is, aki véletlenül hozzájárult ahhoz, 2hogy elvállalja a szerepet. Firth ugyanis éppen egy e-mailt írt a rendező Tom Fordnak, amelyben elutasította a szerepet, amikor a szerelő megérkezett. Az írásban megakasztó esemény pedig időt adott neki, hogy átgondolja a dolgot, és végül ez lett az egyik legemlékezetesebb szerepe és alakítása.
14. Eredetileg ő kapta Paddington maci hangját a Paddington (2014) című filmben, a film utómunkálatai során azonban végül felváltotta őt Ben Whishaw. Paul King rendező szerint a döntés azért született, mert „lassan világossá vált, hogy Paddingtonnak nincs olyan hangja, mint egy nagyon jóképű idősebb férfinak, akinek amúgy a legszebb hangja van a világon.”
15. A Meg Tillyvel való, 5 éven át tartó kapcsolata Milos FormanValmont (1989) című filmjének forgatása során kezdődött.
16. Amikor először felajánlották neki az 1995-ös Büszkeség és balítélet című minisorozatban Mr. Darcy szerepét, a fivére, Jonathan hitetlenkedve megjegyezte: „Darcy? De hát ő nem szexi?”
17. Egyszer elárulta, hogy az egyik legrejtettebb tehetsége az íjászat! Ezt a hobbit még az iskolában kezdte el űzni, és amikor rájött, hogy jobban célba talál, mint az osztálytársai, rájött, hogy elég jó benne. „Van íjam, és szoktam gyakorolni, amikor otthon vagyok, Olaszországban. Nagyon megnyugtató” – írta erről.
18. 2011. január 13-án csillagot kapott a Hollywoodi Hírességek Sétányán, amit a 6714 Hollywood Boulevard címen lehet megtalálni.
19. A drámai művészetekhez való hozzájárulásáért 2011-ben a II. Erzsébet királynő születésnapja alkalmából kiadott kitüntetési listán CBE (a Brit Birodalom parancsnoka) címet kapott.
20. 30 évesen lett először apa, amikor az akkori barátnője, Meg Tilly 1990. szeptember 20-án megszülte a fiukat, William Joseph Firth-t. A második fia, Luca már a későbbi feleségétől, Livia Giuggiolitól született 2001. március 29-én, a harmadik, Matteo pedig 2003 augusztusában, szintén Giuggiolitól.
21. Spencer Tracyt, Paul Scofieldet és Peter O'Toole-t nevezte meg színészi példaképeiként.
22. Emily Blunt és Julianne Moore közeli jó barátai. Előbbivel az Arthur Newman világában (2012) és a Mary Poppins visszatérben (2018), utóbbival pedig az Egy egyedülálló férfiban (2009) és a Kingsman: Az Aranykörben (2017) játszott együtt.
23. Egy ideig kapcsolatban volt Jennifer Ehle-vel, akivel a Büszkeség és balítélet forgatásán ismerkedett meg.
24. Öt alkalommal játszotta Mr. Darcy szerepét: a Büszkeség és balítélet (1995), a Bridget Jones naplója (2001), a Bridget Jones: Mindjárt megőrülök! (2004), a Bridget Jones babát vár (2016) és a Bridget Jones: Bolondulásig (2025) című filmekben.
25. Folyékonyan beszél olaszul.
26. Őt és Nicole Kidmant két év alatt öt film is összekötötte. 2013-ban A háború démonjai című filmben dolgoztak együtt, majd a 2014-es Amnéziában. 2014 novemberében a Géniuszt (2016) forgatták közösen. Firth-t a Vonzások (2013) című filmbe is felkérték, de ütemtervi ütközés miatt lemondta a szerepet, majd a Paddingtonon (2014) is dolgozott, mielőtt Ben Whishaw felváltotta őt. Kidman mind az öt filmben szerepelt. Firth-t egyébként az egyik kedvenc munkatársának tartja, és azt mondta róla, hogy „ő a legjobb brit színész”.
27. Négy olyan filmben szerepelt, amelyeket Oscar-díjra jelöltek a legjobb film kategóriájában: Az angol beteg (1996), Szerelmes Shakespeare (1998), A király beszéde (2010) és 1917 (2019). Az első három meg is nyerte a díjat.
28. A People magazin a világ 50 legszebb embere közé választotta 2001-ben.
29. Mindkét Oscar-díjra jelölt szerepében egy George nevű karaktert alakított. George Falconert az Egy egyedülálló férfiban, VI. György királyt pedig A király beszédében (2010), amelyért meg is kapta első és eddigi egyetlen színészi Oscarját.
30. Közel 20 éves nyilvános viszálya Rupert Everett-tel akkor kezdődött, amikor mindketten szerepeltek az Egy másik ország (1984) című filmben. Nagyon különböző személyiségük miatt nem jöttek ki egymással: Everett nyilvánosan „unalmasnak” bélyegezte Firth-t, illetve „szörnyen gitározó, vörös téglás szocialistának” nevezte. Everett önéletrajzában elismerte, hogy Firth tehetsége fenyegetésként hatott rá, de végül 2004-ben rendezték a nézeteltéréseiket. Colin azt állítja, hogy „jelenleg senkit sem szeret nála jobban a szakmában”, és azóta gyakran dolgoznak együtt.
31. Ő az egyik a 14 színész közül, akik ugyanazon alakításukért Oscar-díjat, BAFTA-díjat, Critics' Choice-díjat, Golden Globe-díjat és SAG-díjat nyertek. Nála természetesen ez A király beszéde volt.
32. Egy általa írt rövid novellával (The Department of Nothing) járult hozzá a Nick Hornby (Pop, csajok satöbbi, Egy fiúról stb.) által szerkesztett Speaking with the Angel című novelláskötethez. Firth korábban főszerepet játszott Hornby félig önéletrajzi regénye, az Egy férfi, egy nő és egy focicsapat 1997-es filmadaptációjában.
33. Ő és a volt felesége, a producer Livia Giuggioli a BBC Nostromo (1996) című drámájának forgatásán találkoztak. 1997 júniusában házasodtak össze, és 2019-ben szakítottak végleg. Firth 2021 óta a forgatókönyvíró Maggie Cohnnal (Narcos: Mexikó, Az utolsó lépcsőfok) van együtt.
34. 2018-ban kiderült, hogy Firth-t egy kitartó zaklató terrorizálta, és megfenyegette, ezért jogi lépéseket tett ellene. A Marco Brancaccia nevű olasz újságíró állítólag viszonyt folytatott Firth feleségével, Livia Giuggiolival. Colin képviselője később tisztázta, hogy a házaspár néhány évvel korábban úgy döntött, hogy különválnak, és hogy a „viszony” már a különélés idején történt. Amikor a pár kibékült, Giuggioli és Brancaccia kapcsolata állítólag véget ért, a férfi azonban elkezdte fenyegetni Firth-t. Brancaccia nagyrészt tagadja ezeket a vádakat, és azt állítja, hogy Giuggioli a színészt akarta elhagyni érte.
35. Egyik kedvenc hobbija a gitározás, és bevallotta, hogy nagy megnyugvást jelent számára, ha „ölelgetheti” a gitárjait. A 2008-as Mamma Mia!-ban is tényleg ő gitározott, miközben az Our Last Summer című dalt énekelte.
1. Az angliai Hampshire-beli Grayshott nevű faluban született Colin Andrew Firth néven 1960. szeptember 10-én akadémikus és tanár szülők gyermekeként. Édesanyja, Shirley Jean Rolles a King Alfred's College (ma University of Winchester) vallástudományi előadója volt, édesapja, David Norman Lewis Firth pedig a King Alfred's történelemelőadója és a nigériai kormány oktatási tisztviselője. Két testvére van, az énekoktató Katie és a szintén színész Jonathan.
2. Angol, valamint skót és ulsteri (észak-ír) ősökkel rendelkezik.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
„Áprilisban történt egy eset” - Laár András nem tér vissza a KFT zenekarba
A KFT folytatja a koncertezést az új tagokkal, a nyári fesztiválok tapasztalataira hivatkozva. A dobos úgy nyilatkozott, hogy nincs jele a kapcsolat rendeződésének Laár Andrással, ugyanakkor azt kívánják, legyen ereje kilábalni a helyzetéből.
Immár hivatalos, hogy új tagokkal bővült a KFT. Laár András áprilisi távozása után Szekeres András és Nedvig Balambér csatlakozott a zenekarhoz. A rajongók reakciója vegyes, írja a Blikk.
„Laár idén áprilisban azt mondta, többé nem jön. Jön viszont Szekeres András (ének) és Nedvig Balambér (gitár). Jó lesz. Több lesz a zene és kevesebb a bohóckodás. Ez a nyár – a számos fesztiválszereplés – bebizonyította, igazunk volt, hogy nem hagytuk abba. Köszönjük a közönség részéről megnyilvánuló nyitottságot és a nagy-nagy tapsokat” – írta Facebookon Bornai Tibor, a zenekar egyik alapítója.
A bejelentés után sokan támogatásukról biztosították az együttest, mások szerint Laár nélkül nem KFT a KFT.
„A koncerteken teljesen egyértelmű a helyzet, nagy szeretettel fogadott minket mindenhol a közönség. Természetesen nem egyszerű ez az egész, hiszen negyvennégy éven át együtt játszottunk Laár Andrissal, aki emblematikus énekese, szerzője volt a zenekarnak. Az interneten látok olyan kommenteket, amelyekből az derül ki, hogy hiányolják őt” – mondta a lapnak Márton András, a KFT dobosa, aki azt is elmesélte, hogy a történtek óta is rendszeresen fellépnek, az év végén pedig a Magyar Zene Házában adnak koncertet, míg jövőre, a zenekar alapításának 45. évfordulója alkalmából szerveznek ünnepi esteket.
„Áprilisban történt egy eset, ami miatt szakítottunk Laár Andrással, azóta egyikünk sem kereste a másikat. Nincs jele annak, hogy ez megváltozna. Szomorúan látjuk, mi van Andrissal, és a zenekar minden tagjával együtt azt kívánjuk, hogy legyen ereje kijutni ebből a helyzetből”
– tette hozzá Márton.
„Lehullott róluk a lepel, ez egy szeretet nélküli társaság. Teljesen világosan kiderült, hogy nem szeretnek engem, ehelyett érdekkapcsolat fűzte őket hozzám. Ezt régóta tudom, és nem értettem, miért van így, de most vége lett” – fogalmazott Laár András egy korábbi interjúban a szakítás kapcsán.
A zenekarnak állítólag elege lett abból, hogy az énekes késve érkezett a próbákra, és előbb távozott. Laár az elmúlt években sorban lezárt több ügyet: elvált, elhagyta az általa is alapított L’art pour l’art Társulatot, majd végleg szakított a KFT-vel is. Az együttes Magyarország második leghosszabb ideje az eredeti felállásban játszó pop-rock zenekara volt.
Laár most egy egykori Hip Hop Boyz-taggal dolgozik együtt. Kalocsai Krisztián abban is segíteni szeretne, hogy kárpótolják azokat, akik előre fizettek asztrológiai elemzésért, de a művész nem jelent meg a megbeszélt időpontban.
„Nincs semmi közünk a KFT együtteshez, így nem is szeretnénk kommentálni a körülöttük zajló eseményeket. Örömmel látjuk, hogy prosperál a zenekar” – válaszolta a Blikk kérdésére Kalocsai Krisztián Laár András nevében is.
Immár hivatalos, hogy új tagokkal bővült a KFT. Laár András áprilisi távozása után Szekeres András és Nedvig Balambér csatlakozott a zenekarhoz. A rajongók reakciója vegyes, írja a Blikk.
„Laár idén áprilisban azt mondta, többé nem jön. Jön viszont Szekeres András (ének) és Nedvig Balambér (gitár). Jó lesz. Több lesz a zene és kevesebb a bohóckodás. Ez a nyár – a számos fesztiválszereplés – bebizonyította, igazunk volt, hogy nem hagytuk abba. Köszönjük a közönség részéről megnyilvánuló nyitottságot és a nagy-nagy tapsokat” – írta Facebookon Bornai Tibor, a zenekar egyik alapítója.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Rudolf Péter a Vígszínház évadnyitó ülésén: A színház ne igazodjon a politikához
Női Tartuffe, Frankenstein és Shakespeare is szerepel a Vígszínház repertoárjában, olyan vendégművészekkel kiegészülve, mint Udvaros Dorottya és Máté Gábor. A Vígszínház évadnyitóján jártunk.
A Vígszínház évadnyitó ülésére járni mindig öröm. Nemcsak azért, mert ilyenkor mindenféle finomsággal várják az újságírókat, hátha sikerül kicsit megpuhítani a kérges szívünket, hanem azért is, mert mindig kapunk valami show-t. Ez voltaképp valahol kényszer is: mivel ilyenkor már nagyban készülnek az első bemutatóra, időtakarékosság miatt nem bontják le a díszleteket, hanem ahhoz kapcsolják a sajtótájékoztatót. Tavaly például a Liliomfi díszleteiben fogadta a vendégeket Rudolf Péter és a társulat, és Szigligeti Ede klasszikusának szellemében láthattunk egy rövid játékot.
Az idei évad első bemutatója, a George BüchnerLeonce és Lénája alapján készült @Ll3t4rgIA (A letargia) a mai időkbe, egy gimnázium tornatermébe helyezi a cselekményt, így mi is egy rögtönzött tornaórába csöppenhettünk. Ami már ott elkezdődött, hogy Kovács Patrícia és Ötvös András a tanári kar prominens tagjaiként lezavarták a sütizgető, kávézgató újságírókat a nézőtérre, ami a kollégák arcát nézve azért feltéphetett néhány nevetéssel palástolt sebet.
A 130. jubileumi évad elején köszöntő beszédében Rudolf Péter igazgató bejelentette, hogy Szász Júlia, Kovács Tamás és Sághy Tamás csatlakozott a társulathoz. Ezután köszöntötte a veteránokat: Hegedűs D. Géza 50, Kern András 55, Halász Judit pedig 60 éve tagja a társulatnak.
Rudolf szerint a mai világban, ahol elvárás, hogy élesen fogalmazzunk, hogy leegyszerűsítsük a mondanivalót, igazi bátorság kell ahhoz, hogy valaki árnyaltan fogalmazzon. Márpedig a színház ezt teszi: több felvonáson keresztül bont ki egy-egy mondanivalót.
Az igazgató hangsúlyozta: a színháznak kell igazodási pontnak lennie, nem neki kell igazodnia a különböző elvárásokhoz, vagy akár a politikához.
A legszembetűnőbb változás a korábbi évekkel szemben, hogy idén tulajdonképpen minden új előadás alkotói színház, amikor egy-egy darabból kiindulva, azt ugródeszkának tekintve a rendező, nem egyszer a színészeket is alkotóként bevonva valami nagyon sajátot, újat hoz létre. Ez jellemző az Ifj. Vidnyánszky Attila által rendezett Letargiára, amelynek Márkus Luca és Medveczky Balázs lesz a főszereplője, akik az Ármány és szerelemben már bizonyították, milyen remek párost alkatnak, nagyszerű a kémia köztük a színpadon.
Ahogy a sajátosan írt cím, @Ll3t4rgIA is jelzi, az előadásban megjelenik a fiatalok technikája, a Tik-tok világa. Márkus Luca elmondta a tíz éves kishúgán látja, mennyire más a mai fiatalok világa. Úgy véli, ma sokkal nehezebb valóban kapcsolódni egymáshoz. Ez azért is van, mert Luca generációja még nem az okostelefonokon szocializálódott. Bár már megjelentek életükben ezek az eszközök, ők nem az online térben éltek. Medveszcky Balázs azzal egészítette ezt ki, hogy szerinte nincsenek jobb és rosszabb generációk. "Meg nem hallások" vannak.
Itt szeretném felhívni a figyelmet, hogy most vasárnap rendezik a Vígnapot, amikor a színház megnyitja a kapuit a közönség előtt, mindenféle programokkal várnak kicsiket és nagyokat. Ennek keretében délelőtt 11 órától megtekinthető A letargia próbája is.
A Pesti Színház is erősen indítja az évadot. Madame Tartuffe: Udvaros Dorottya – erre alighanem az is felfigyel, aki különösebben nem jár színházba. Kincses Réka rendező előadása is tökéletes példája annak a fajta alkotói színháznak, amit már említettem. Bár az előadás egyik alapja Moliere talán leghíresebb műve, a látszat ellenére nem csak abban tér el tőle, hogy a főhőst nőre cseréli. Kincses Réka módszerének lényege, hogy a színészekkel közösen, sok improvizációval alakítja a történetet, amibe saját személyes élményeiket is beleírják. Ez kicsit gondot is okoz, hiszen nem olyan rég derült ki, hogy Szilágyi Csenge anyai örömök elé néz, ezért kihagyja ezt az évadot. Szó szerint néhány napja ugrott be a helyére Petrik Andrea, emiatt a darab egy részét át kell gyúrni az ő személyének megfelelően.
Az Udvaros Dorottya által alakított Barbara Tartuffe természetgyógyász, aki sikeresen kigyógyította magát súlyos gerincbántalmaiból, kiszáll a tolószékből és az emberek gyógyításának szenteli az életét. Jelmondata: "Ahol az ellenállás, ott az út!"
Valódi csemegének ígérkezik ShakespeareFalstaffja. Azt megszokhattuk, hogy már Shakespeare sem a régi, darabjait mindig modern környezetbe helyezik, próbálják megújítani. Falstaff az avoni hattyú három darabjában is szerepelt, a két IV. Henrikben, illetve A windsori vígnőkben. Valló Péter rendező ezekből és VerdiFalstaff című operájából gyúrta össze azt a változatot, amit Hegedűs D. Géza jutalomjátékának szánt. Hegedűs már a sajtótájékoztatót is harsányan röhögős komédiává változtatta, nem kétséges, hogy az előadás is fantasztikus lesz. Segítségére van ebben egyrészt Nádasdy Ádám nagyszerű fordítása, másrészt olyan remek játszótársak, mint Kovács Patrícia, Balázsovits Edit vagy Ötvös András, hogy csak néhányukat említsem.
Az Igazából komédiaSzabó Máté rendezésében, és a Hegymegi Máté által színpadra állított Frankenstein avagy a modern Prométheusz fókuszában egyaránt a teremtő ember áll, ember és teremtménye kapcsolatát járja körül más aspektusból.
Igazi különlegességnek ígérkezik a Pesti Színházban tavasszal színpadra kerülő Államtitkár, amit Máté Gábor jegyez vendégrendezőként. Alexander Bisson komédiája volt a Vígszínház első igazi nagy sikere a megnyitása utáni időben. A darab középpontjában a korrupció áll, főszereplője nők kegyeiért cserébe osztogatja a kormányzati pozíciókat.
Máté Gábor viccelődve kiemelte, ő ezt a jelenséget tulajdonképpen megértéssel, sőt, némileg irigykedve nézi. Ami jobban belegondolva azért felvet kérdéseket.
Az előadás két főszereplője Wunderlich József és Hegyi Barbara lesz.
A házi színpad előadásaiból kiemelném az Egy gyilkosság mellékszálai című produkciót. Borbély Szilárd művét Seress Zoltán alkalmazta színpadra, aki személyesen is ismerte a tragikus sorsú írót, és célja, hogy ne csak a művet, hanem az alkotót is közelebb hozza kicsit a közönséghez.
Mint látható, idén is sok érdekes újdonsággal várja nézőit a Vígszínház, és akkor a Vígszalonról még szót sem ejtettünk. Érdemes átböngészni a színház honlapján a kínálatot, mindenki talál magának megfelelő programot.
És ne feledjétek: vasárnap Vígnap!
A Vígszínház évadnyitó ülésére járni mindig öröm. Nemcsak azért, mert ilyenkor mindenféle finomsággal várják az újságírókat, hátha sikerül kicsit megpuhítani a kérges szívünket, hanem azért is, mert mindig kapunk valami show-t. Ez voltaképp valahol kényszer is: mivel ilyenkor már nagyban készülnek az első bemutatóra, időtakarékosság miatt nem bontják le a díszleteket, hanem ahhoz kapcsolják a sajtótájékoztatót. Tavaly például a Liliomfi díszleteiben fogadta a vendégeket Rudolf Péter és a társulat, és Szigligeti Ede klasszikusának szellemében láthattunk egy rövid játékot.
Az idei évad első bemutatója, a George BüchnerLeonce és Lénája alapján készült @Ll3t4rgIA (A letargia) a mai időkbe, egy gimnázium tornatermébe helyezi a cselekményt, így mi is egy rögtönzött tornaórába csöppenhettünk. Ami már ott elkezdődött, hogy Kovács Patrícia és Ötvös András a tanári kar prominens tagjaiként lezavarták a sütizgető, kávézgató újságírókat a nézőtérre, ami a kollégák arcát nézve azért feltéphetett néhány nevetéssel palástolt sebet.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
„3 éve veretünk” – Új dallal tért vissza Azahriah, itt a vemzavr!, és egy klip is hozzá Young Fly-jal
Ez Azahriah első új megjelenése azóta, hogy tavaly ősszel bejelentette visszavonulását. A dal klipjét már a megjelenés napján, néhány óra alatt közel 100 ezren látták a YouTube-on.
Hétfőn jelent meg Azahriah, azaz Baukó Attila és Young Fly, polgári nevén Schüller Ákos közös új dala vemzavr! címmel.
Az új számhoz különleges klip is készült, amelynek első felében fekete-fehér képkockák láthatók. A dalban Azahriah arról is énekel, hogyan változott meg az élete az elmúlt években.
„Sokat láttam, tapasztaltam 23 évem alatt / 3 éve veretünk, ezalatt lett a széfem full / Bocs, de a pihenésre nem érek rá”
– hallható a szövegben.
A 23 éves énekes nem most először dolgozik együtt Young Fly-jal. Korábban a Pannonia című dalon is közösen szerepeltek.
Ez Azahriah első új megjelenése azóta, hogy tavaly ősszel bejelentette visszavonulását. A dal klipjét már a megjelenés napján, néhány óra alatt közel 100 ezren látták a YouTube-on.
Hétfőn jelent meg Azahriah, azaz Baukó Attila és Young Fly, polgári nevén Schüller Ákos közös új dala vemzavr! címmel.
Az új számhoz különleges klip is készült, amelynek első felében fekete-fehér képkockák láthatók. A dalban Azahriah arról is énekel, hogyan változott meg az élete az elmúlt években.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!