KULT

Nem finomabb lelkeknek való sorozat ez: Visszatért a Sárkányok háza! - Harapósabbak, mint eddig valaha

Az HBO, vagyis elnézést, Max… műsorára visszatértek a Targaryenek és a valeriai uralkodóház legnagyobb polgárháborúja. Elkezdődik A sárkányok tánca!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. június 20.



Először is tisztáznom kell valamit. Hatalmas Trónok harca-rajongó voltam. Amint kijött az első évad 2011-ben, már mentem is fel az internetre, és megrendeltem az összes elérhető kötetet a regényfolyamból.

Egy nyár alatt át is rágtam magam az első négy regényen. Kívülről kentem-vágtam a Hét királyság minden nagy családjának viszonyait.

Mint kiderült, ezt tökéletes időben tettem, mert még 2011-ben megjelent a Sárkányok tánca (az ötödik kötet) angolul, nem bírtam magammal, még eredeti nyelven elolvastam azt is. Majd jött folyamatosan a sorozat újabb évadokkal, és ahogy haladt előre, újra elővettem a regényeket, immáron angolul az egészet. Egy dolog világossá vált számomra: George RR. Martin egy életművész.

Írt egy nagyon megkapó ponyva fantasyt, amit teletömött erőszakkal, szexszel és remek karakterekkel, hihetetlenül jó marketingérzékkel eladta az akkor még HBO-nak nevezett Warner gépezetnek, és hülyére kereste magát vele. Ne legyen igazam, de szerintem sose fogjuk olvasni a hatodik és hetedik köteteket. Ami nem is baj, mert amit az HBO csinált a franchise-al, az példa nélküli.

Két évaddal sikerült az egész Trónok harca sorozatnak a nívóját a földbe tiporni.

Annyira elszúrták a sorozat utolsó két szezonját, hogy a Trónok harca márkanév teljesen kikerült a köztudatból 2019-ben. Nem nagyon láttam még ekkorát zuhanni, ilyen rövid idő alatt egy szerzői tulajdont.

A már HBO Max néven működő streamingszolgáltató viszont nem hagyta nyugodni a rajongókat, és elkészítették 2022-ben a Sárkányok házát, ami hatalmasat robbantott. Mivel nem szigorúan egy könyvet kellett követniük, így nem volt megkötve a kezük.

Egy jól körbeírt történelmi hátterük volt egy 3 éves polgárháborúról, aminek megkapóan annyi volt a neve, hogy a Sárkányok tánca.

Azért kapta ezt a nevet, mert ekkor pusztult el Westeros szinte összes sárkánya a hatalmas és véres háborúban. A történet sok évvel Daenerys Targaryen előtt játszódott, így még az is be tudott kapcsolódni, aki nem ismerte az eredeti alapanyagot. Már ha tudott.

A Sárkányok tánca története nem éppen egyszerű, így a polgárháborúról készített sorozat is elég bonyolultnak hathat, és szerintem ez így jó. Pont, mint a Trónok harca, rengeteg karaktert mozgat elképesztő mennyiségű színész segítségével. Mivel itt még időben is sokat ugráltunk, ezért több korszakban más-más színészek játszották ugyanazokat a karaktereket – tényleg képben kellett lenni a nevekkel.

Sokakat ez elriaszthatott, pedig az eredeti sorozat sava-borsát adó ármány és cselszövés itt is 100%-on pörög.

Már az első évad is erős volt ebben, de a második szezon nyitánya is rögtön belecsap a lecsóba. Nem akarok spoilerezni, de ide kell majd gyomor. Főleg, ha tényleg megcsinálják, amit Martinék anno összeírtak erről a korszakról. Nem regény dolgozza fel ezt az időszakot, hanem írtak egy „történelemkönyv” szerű atlaszt, amiben ez az uralkodói éra egy kiemelt pozíciót kapott. George RR. Martin így mulat, amíg nem írja a hatodik és a hetedik könyvét az eredeti regényfolyamnak.

A történet ott folytatódik, ahol az előző évad abbamaradt. Lucerys Valeryon (Elliot Grihault) herceget megölte Aemond Targaryen (Ewan Mitchell) sárkányával együtt. Ez volt a végső lökés a hatalmas és kegyetlen polgárháborúhoz. Egyik oldalon Rhaenyra Targaryen (Emma D'Arcy) vezette „A fektete sárkányok” Sárkánykő-várában, aminek oszlopos tagja nagybátyja és egy személyben férje, Daemon Targaryen (Matt Smith), másik oldalon a Királyvárban a „Zöldek” Alicent Hightower (Olivia Cooke) és a frissen megkoronázott fia II. Aegon Targaryen (Tom Glynn-Carney).

Mindkét oldal próbálja a nemeseket a saját céljaira felhasználni, és Mordorhoz méltó hadsereget felállítani… elnézést elkalandoztam a sok névben.

Nem csodálkozom rajta, hogy sokaknak túl tömény a sorozat. Mert még nekem is, aki eléggé képben van a nevekkel, meggyűlik a bajom egy hét kihagyás után, ha új rész érkezik. Pedig amit a rengeteg karaktertől kapunk, az egyértelműen a Trónok harca legjobb évadjaiban lévő cselszövéseknek a szintjén van. Két erős női karakter feszül egymásnak, érthető motivációkkal, erős támogató színészekkel és remek párbeszédekkel. Csak arra kell figyelni, hogy ne szinkronosan nézze az ember, mert az kiábrándító.

Reméljük a megvalósítás jobb lesz, mint az előző évadban. Anno a hetedik epizódot 2022-ben szinte alig láthattuk, annyira rossz volt a megvilágítása, de volt ilyen a Trónok harca esetében is – gondolok itt rád Hosszú éjszaka… Egy biztos, drága sorozat ez a Max-nak: nagyon sok CGI a sok sárkány miatt, rengeteg statiszta hihető kosztümökben, tényleges helyszíneken megépített szettekben. Teljesen hihető a részenként 20 millió dolláros büdzsé.

Az első rész engem meggyőzött, jó indítás volt, egy jó adag „kellemetlen sokk” faktorral színezve. Volt egy-két keményebb pillanata, végtére is nem finomabb lelkeknek való sorozat ez.

Akik az első Sárkányok házát szerették, azok továbbra is kedvelni fogják. Én, mivel már tudom, mi lesz a vége, merem remélni, hogy a polgárháborút teljes pompájában csodálhatjuk majd. Éljen sokáig Rhaenyra Targaryen királynő, első ezen a néven, az Andalok, Rhoyne és az Elsők Királynője, a Hét Királyság Úrnője és a Birodalom védelmezője!

A Sárkányok házának legújabb szezonjának első része megtekinthető magyar szinkronnal a Max streaming szolgáltató katalógusában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: