KULT
A Rovatból

Nem a menekültválságról szól az év leglátványosabb magyar mozija

Mundruczó Kornél nagyon jól ráérzett arra, hogy nem lehet egyértelmű válaszokat megfogalmazni. A hosszúsnittes akciójelenet olyan profizmusról árulkodik, ami szinte példa nélküli a magyar filmben.
Hegedüs Márk - szmo.hu
2017. június 09.



Érdekes, hogy a külföldi és a hazai kritikusok mennyire nem értenek egyet, ha Mundruczó Kornél életművéről van szó. Amikor a három évvel ezelőtti Fehér Isten elnyerte az Un Certain Regard szekció fődíját Cannes-ban, a magyar szakma finoman szólva sem volt oda érte. Most itt van a Jupiter holdja, amit a külföldi kritikusok szuperlátványos, de nagyon zavaros produkciónak írtak le, és éppen a magyar kritikusok veszik védelmükbe.

JupiterHoldja_jelenetfoto (1)

Nem tudom, hogy az első vetítésen felhangzó füttyögések mennyire szóltak a film választott témájának, de egy valamit nagyon fontosnak tartok leszögezni:

a Jupiter holdja nem a menekültválságról szól.

Igen, egy „szuperképességekkel” rendelkező menekült a hőse, de maga a menekültkérdés leginkább háttérként szolgál egy szimbolikus megváltástörténethez. Mundruczó tehát nem politikai parabolát fogalmaz meg, mint tette azt a Fehér Isten esetében – ezért azt hiszem, nem lehetünk elég hálásak –, hanem jóval univerzálisabb kérdéseket feszeget a hit 21. században betöltött szerepéről.

A film egy nagyon erős jelenettel nyit: szíriai menekültek szöknek át a határon, amikor rajtuk ütnek a határőrök. Egy fiatal fiút, Aryant (Jéger Zsombor) menekülés közben meglőnek. A fiú azonban ahelyett, hogy belehalna a sérüléseibe, csodálatos módon levitálni kezd.

JupiterHoldja_jelenetfoto (6)

A film főhőse mégsem ő, hanem a menekülttábor cinikus orvosa, Stern (Merab Ninidze), aki szembesül a csodával. A kiégett orvos először csak az üzletet látja a fiú képességeiben, hamarosan azonban rájön, hogy az egész életét át kell értékelnie. Az „angyali” menekült azonban nemcsak az ő életét forgatja fel, hanem a fiú nyomába eredő rendőrét (Cserhalmi György) is, aki

nem is a szökött menekültet, hanem magát a csodát veszi üldözőbe.

A film kettejük hitkeresését mutatja be, maga a fiú leginkább szimbolikus Krisztus-figuraként, egyfajta felforgatóként van jelen, aki már puszta jelenlétével a körülöttünk lévő világ átértékelésére késztet. Mit szólhatunk egy „repülő migránshoz” a menekültválság kellős közepén, egy olyan világban, ahol „Isten halott”? A film elsősorban erre kíváncsi, nem az aktuálpolitikára.

Ez az elrugaszkodottság egyszerre előnye és hátránya is a filmnek. Egyfelől Mundruczó nagyon jól ráérzett arra, hogy egy ennyire összetett kérdésben nem kell és nem is lehet egyértelmű válaszokat megfogalmazni. A Jupiter holdja nem akarja sem szentnek, sem betolakodónak beállítani a menekülteket, ugyanúgy ott vannak köztük az új élet reményében érkezők és az emberáradatot kihasználó terroristák. Hasonlóképp a magyarok is hús-vér emberek, akik hol segítik, hol kihasználják őket.

JupiterHoldja_jelenetfoto (2)

Másfelől azonban a menekültkérdés annyira aktuális, hogy szinte lehetetlen elvonatkoztatni tőle. Nem a legegyszerűbb elmerülni a rendező alig burkolt vallási allegóriáiban, hogyha a vásznon az köszön vissza, amit nap mint nap a híradóban látunk. Mundruczó saját bevallása szerint a „nem is olyan távoli jövőbe” akarta helyezni a történetet, azóta azonban utolért minket a film, amit látunk, az Európa jelenje.

Ez a kijelentés pedig különösen elgondolkodtató, amikor a vásznon éppen a hármas metróban követnek el egy terrortámadást.

Amibe semmiképp nem tudunk belekötni, az a hibátlan technikai megvalósítás, és itt nem csak az előzetesekből is ismert (egyébként lenyűgöző) repülésjelenetekre kell gondolni. Már a kezdő képsorok is magával ragadnak, a hosszúsnittes – Iñárritut idéző – akciójelenet a határon átszökő menekültekkel és az első csodával olyan profizmusról árulkodik, ami szinte példa nélküli a magyar filmben. Emellett kapunk egy autósüldözést is, valamint egy mexikói felállásba torkolló akciójelenet a terrorelhárítókkal, de ugyanilyen hatásosak – és felkavarók – a már említett terrortámadást ábrázoló képsorok is. A külföldi lapok az egekig magasztalták Rév Marcell operatőrt és Mundruczót is, méghozzá joggal, de látszik, hogy az egész stáb kitett magért. A Jupiter holdja már-már akciófilmként is megállja a helyét.

JupiterHoldja_jelenetfoto (5)

Összességében kijelenthetjük tehát, hogy ez Mundruczó Kornél leginkább közönségbarát filmje. Azok, akik eddig nem szerették a rendező munkásságát, nem emiatt fognak megbarátkozni vele (Mundruczó üzenete ezúttal is egyszerű, a történetvezetés ellenben most is zavaros), de a rendező – a technikai profizmusnak és a menekültválság összetettebb ábrázolásának köszönhetően – sokkal nagyobb sikerrel nyit a szélesebb közönség felé, mint a Fehér Isten esetében. Ez pedig már önmagában nagy lépés.

A film előzetese:

Képek: Intercom


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: