KULT
A Rovatból

„Néha csak leborulok a földre és sírok” – bántalmazott múltja van, ma Oscar-díjas színész és producer Reese Witherspoon

Jön a Doktor Szöszi 3, mi pedig a jó hírt megfejeljük egy portréval az egyik legbátrabb és legnagyobb szájú hollywoodi színésznőről.

Link másolása

Oscar-díjas, ma már saját cége van, gyártja a sikeres filmeket és sorozatokat egymás után. Elsősorban a női történetekre koncentrál Reese Witherspoon, akit legtöbbször vigyorogva látunk magyarázni az interjúkban, s így is ismertük meg: szuperül alakította Doktor Szöszit, a jogi egyetemre beiratkozó, rózsaszín világú naivát.

A legszorgalmasabb

Witherspoon maga ambiciózus, Matthew McConaughey egy interjúban azt nyilatkozta róla, hogy nem látott nála keményebben dolgozó nőt. Cégével sorra vásárolják meg kiadás előtt a  várható bestsellereket és rendszerint betalálnak: így készült el a Vadon című film, az óriási kritikai és közönségsikert aratott Hatalmas kis hazugságok és nemrégiben a Little Fires Everywhere. Mi rejlik a szőke tincsek és a kék szemek mögött? Sok magánéleti kudarc és szakmai állhatatosság. Itt van róla pár érdekesség:

Imád olvasni

Van egy online könyvklubja, amelyben rendszeresen osztja meg havi olvasmányait. Ebben a videóban, amely 2014-ben készült, például arról beszél, hogy az a könyv, amit azért olvasott el, mert mindenki más olvasta, A szürke ötven árnyalata volt, viszont legfrissebb olvasmányélménye akkor épp a Hatalmas kis hazugságok volt.

Üzletasszony

"Mindent tudok a filmekről, 14 éves korom óta játszom bennük" - meséli ebben a videóban. 2010 körül azonban az akkorra A nyughatatlanért Oscar-díjjal jutalmazott Witherspoon épp nem kapott olyan szerepajánlatokat, amelyek különösebben felvillanyozták volna, de a férjének, a színészügynök Jom Tothtnak támadt egy ötlete: "Többet olvasol, mint bárki, akit ismerek - mesélte Witherspoon, mit mondott a férje - Miért nem próbálod meg megfilmesíteni valamelyik kedvenc olvasmányodat?'

Én meg azt gondoltam, hogy hú, ez jó ötlet, de ezt hogy fogom megcsinálni?" Az első könyv a Vadon volt, amit így készített, s ő maga volt a főszereplője is. Ezután beindult az üzlet, s rögtön koproducere lett a bestseller Holtodiglan megfilmesített változatának.

Világsikert csinált - és még többet tervez

Igazán csak a Hatalmas kis hazugságokkal helyezte fel magát producerként a térképre. Ez volt a sorozat, ami után mindenkinek a fejébe vésődött, hogy Witherspoon kikerülhetetlen tényező lett a filmes és televíziós piacon. Produkciós cége, a Hello Sunshine hatalmas sikereket arat, célkitűzésük pedig az, hogy a nőkről mondanak el fontos történeteket, őket helyezik a sztorik középpontjába.

Influencer, jó célokkal

Ma már olyannyira influencernek számít mind Hollywoodban, mind a nagyközönség körében, hogy Book Clubjából rendszeresen a bestseller-listák élén landolnak az általa ajánlott könyvek."Mindig is rocksztárnak láttam az írókat, és az, amikor azt mondják, megváltoztattam az életüket, amikor elolvassák a könyveiket és megnézik az adaptációt - nekem mindent megér" - mondja elérzékenyülve.

Nem szuperwoman- vagy mégis?

Az említett interjúban megkérdezték tőle, hogy háromgyerekes anyaként és ennyi munkával hogy bírja, amire nemes egyszerűséggel ennyit válaszolt: "Néha csak leborulok a földre és sírok. Vagy az autómban bőgök. Néha nagyon túlterhelt vagyok." Ő magát is olyannak tartja, mint ikonikus vígjátékkarakterét: egy okos szőkét, akit sokszor alulértékelnek."A saját lottósorsjegyem vagyok. Ha senki nem lép, én tudom, hogy akkor is lépni fogok. És tudom, hogy el fogom végezni a munkát."

Bántalmazták

Egy Oprah Winfrey-vel készült beszélgetésben Witherspoon elárulta, hogy élete legkeményebb döntése az volt, amikor egész fiatalon megszakított egy bántalmazó kapcsolatot - lelki és verbális abúzusnak volt kitéve, meséli. "Nem tudnék ugyanaz az ember lenni, mint ma. Más ember is voltam valójában. Sejtszinten megváltoztatott - maga a tény, hogy kiálltam magamért. Ez nagyon nehéz, különösen akkor, ha az ember önbecsülését teszi tönkre a másik. És elképesztő volt leülni a Hatalmas kis hazugságok készítésekor a többi nővel, ugyanis kiderült, hogy nem ült ott egyetlen olyan nő sem, akit ne érintett volna abúzus."

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: