KULT
A Rovatból

Navalnij könyve minden magyar számára fontos tanulságokkal szolgál, de nem csak ezért érdemes elolvasni

A tavaly elhunyt orosz ellenzéki politkus könyvéből megtudjuk, miért utálták az oroszok Gorbacsovot, hogyan járult hozzá az afganisztáni háború a Szovjetunió bukásához és az iszlám terroristák felemelkedéséhez, de arról is őszintén vall, hogyan ismerkedett meg feleségével, Julijával.


Arra kérek mindenkit, hogy olvassa el Navalnij könyvét. Mindjárt mondom, hogy miért.

Alekszej Anatoljevics Navalnij kétségtelenül az elmúlt tíz év egyik legmeghatározóbb politikusa a volt keleti blokkban. Zelenszkij mellett a Putyinnal való szembenállás emblematikus figurája. Magyarországi megítélése az ukrán elnökhöz hasonlóan nagyrészt az emberek belpolitikai irányultságától függ.

Egy normális világban ez nem lenne így, pártszimpátiától függetlenül senkinek nem lenne szabad napirendre térni afölött, hogy valakit bebörtönöznek, megmérgeznek, és végül megölnek csak azért, mert bírálja a rendszert.

Tudom, a hivatalos verzió szerint vérrög okozta az orosz ellenzéki vezető halálát. De még ha tényleg így is van, nehéz nem összefüggést látni Navalnij 2020-as megmérgezése, az azt követő bebörtönzése és 2024 elején bekövetkezett halála között.

Navalnij politikai tevékenységével, életével és halálával példát mutatott mindenkinek, aki a világ bármely pontján, bármely korszakában harcol az autoriter hatalmak ellen. És ha mindez nem lenne elég, halála előtt még megírta A hazafi című könyvet, amiről úgy gondolom, kulcsmű mindenkinek, aki szeretné megérteni mindazt, ami az orosz politikában történt Brezsnyev halála óta. Mindez a három nagyszerű fordító, Bartók Imre, Gy. Horváth László és M. Nagy Miklós érdeme is, akik magyarra ültették a fontos sorokat. Feltételezem, a kiadó minél előbb szerette volna kihozni a könyvet, ezért kellett három műfordító hozzá. Az olvasó azonban ebből semmit nem érzékel, a magyar szöveg tökéletesen egységes stílusú.

A könyv három szálon fut. Egyrészt elmondja pontról pontra, mi történt Navalnijjal attól fogva, hogy 2020. augusztus 20-án megmérgezték, közben elmeséli az ellenzéki politikus életét és pályafutását magánéleti kitekintésekkel, és ez a kettő mintegy automatikusan magával hozza, hogy leírja mindazokat a politikai folyamatokat, amelyek lezajlottak Oroszországban a Szovjetunió szétesése előtt és után.

Egészen más nézőpontból láttat olyan fontos történelmi eseményeket, amiket már én is megéltem (Navalnij mindössze néhány hónappal volt idősebb nálam), így pontosan tudom, Magyarországon akkoriban mi volt a hivatalos álláspont, miről beszéltek az emberek. Megtudhatjuk például, hogy a csernobili katasztrófa milyen fontos szerepet játszott a szovjet rendszer összeomlásában, mivel olyan esemény volt, ahol teljesen nyilvánvalóan kiderült minden szovjet állampolgár számára, hogy a rendszer hazudik, és a hazugság fenntartása érdekében az emberek életét is hajlandó feláldozni. (Emlékszem, mi, gyerekek az utcán játszottunk, és az eget kémlelve vártuk, megpillantjuk-e az "atomfelhőt".)

Vagy ott van Gorbacsov. Azt mi is sejtettük, hogy a rendszerváltást előidéző vezetőnek eredetileg esze ágában sem volt felszámolni a Szovjetuniót, de ezzel együtt Moszkvától nyugatra többé-kevésbé hősként tekintünk rá.

Ehhez képest Navalnij könyvéből az derül ki, hogy hazájában egyáltalán nem volt népszerű.

Ennek egyik oka a némileg átgondolatlan alkoholtilalom volt, a másik a nagy lelkesen meghirdetett, de hamar kiüresedett reformok.

De szóba kerül a Szovjetunió afganisztáni háborúja is, Navalnij részletekbe menően kifejti, hogyan járult hozzá ez a konfliktus a Szovjetunió összeomlásához és hosszú távon az Oszáma Bin Ládenhez hasonló (akkor még az USA által támogatott) dzsihádista vezetők megerősödéséhez és a mai terrorveszély kialakulásához.

Megható olvasni, miként támogatta Navalnijt a felesége és a tágabb családja a harcában annak ellenére, hogy tudták, Putyin őket sem fogja kímélni – Navalnij testvérét, Oleget három és fél évre bebörtönözték, a külföldön tartózkodó Julija Navalnaját nemrég ítélte el egy orosz bíróság. A könyv legérdekesebb vonatkozása azonban mégis az, amikor a putyini Oroszország történéseiben, folyamataiban, az olvasó ráismer Magyarországra.

Persze minden viszonyítás kérdése. Nálunk elvileg nem tartóztatnak le, és nem mérgeznek meg senkit a politikai nézetei miatt. De azért nehéz nem magunkra gondolni, amikor a szerző arról ír, hogy a 90-es évek ellenzéki újságírói hogy váltak a putyini rendszer talpnyalóivá, vagy amikor például az alábbi sorokat olvasom:

„A valóságban ez Putyin embereinek legújabb trükkje volt. A szükségesnél hamarabb lemondtak a pozíciójukról, hogy aztán rögtön bejelentsék: az eljövendő rendkívüli választáson természetesen újra el fognak indulni. A manőver értelme abban állt, hogy megakadályozzák az esetleges riválisaikat a megfelelő felkészülésben és a kampányuk kidolgozásában.”

Nálunk a kormányoldal egyelőre bőszen tagadja, hogy előrehozott választásra készülne, de a költségvetésbe mégis beterveztek olyan tételeket, amiket választási években szoktak.

Navalnij mindeközben megnyerő őszinteséggel számol be saját politikai fejlődéséről. Nem leplezi, hogy diákként Borisz Jelcin elvakult híve volt, hogy aztán rádöbbenjen, bálványa is ugyanolyan korrupt, saját zsebre dolgozó gazember, mint egykor a Szovjetunió vezetői.

Az egy éve elhunyt ellenzéki politikus legfőbb célja az volt, hogy felrázza azokat az embereket, akik tökéletesen tisztában vannak a gazemberségekkel, mégis, ahelyett, hogy nemet mondanának a hatalom képviselőinek, inkább lesütik a szemüket.

„Rengeteg ember él ebben az országban” mondta Navalnij az egyik bírósági tárgyalásán, „akiktől vagy elvárják, hogy valami gyalázatosat tegyenek (ez történik a többségünkkel), vagy akkor is gyalázatos dolgokat tesznek, ha senki nem kényszeríti, és nem is kéri őket ilyesmire. Egyszerűen csak bámulják az asztalt maguk előtt, és igyekeznek nem tudomást venni arról, hogy mi folyik körülöttük.”

Azt hiszem, ez a legfontosabb a mi szempontunkból. Magyarország ne legyen az asztalbámulók országa. Mert nem az az igazán fontos, ki van hatalmon, hanem az, hogy mit engedünk neki megtenni.

Mielőtt nagyon elkeserednénk, merítsünk reményt Alexei Yurch szavaiból, amiket Navalnij idéz a könyvében:

Minden örök időkre szól, amíg el nem múlik.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
A brit humor kvintesszenciája: a Philomena Cunk szerint az élet című film minden pillanata kincs
Aki szereti az angol humort, az figyeljen, mert egy aranybányára leltünk! Philomena Cunk nem a legélesebb kés a fiókban, de mostantól bármiben ő lesz a műsorvezető, én nézni fogom!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. január 06.



Philomena Cunk egy brit humorista, író, rendezőnő kitalált alteregója. Diane Morgan már 2013 óta játssza a karaktert különböző BBC-s műsorok keretein belül. A vöröshajú nevettetőt úgy kell elképzelni, mint Sasha Baron Cohen női verziója (ő volt Borat és Ali G).

Van egy karaktere, akit faarccal eljátszik mit sem sejtő emberek előtt.

A Cunk esetében annyi az extra benne, hogy Angliában őt már nagyon sokan ismerik, így nincs az interjúalanyok részéről megbotránkozás, mint amikor Cohen elszabadul, de ez nem vesz el az értékéből.

A Cunk-zsáner dokumentumfilm vagy -sorozat. Vagyis inkább egy alfaja, mockumentumfilm, egy hamis ismeretterjesztő műsor, ami nem a tudás átadását tűzi ki magának célul, hanem a szórakoztatást. Ennek pedig ékes példáját mutatja cikkünk tárgya: Philomena Cunk szerint az élet című mockumentaryfilm.

Eddig csak a Netflixen elérhető 2022-es Philomena Cunk szerint a világot ismertem a Cunk-filmográfiából, így nekem üdítően frissen hatott a tudatlan, okoskodó, mindent félreértő kérdező hölgy.

A világtörténelmen átívelő 5 részes kalandját most egy 70 perces filmmel váltotta ki, és esküszöm jobban áll neki ez a feszes tempó, mint a nyújtott tészta sorozat volt 2022-ben.

Ez persze abból is adódik, hogy sok poén épít az előző etapra, például a teljesen random felbukkanó Pump up the Jam is csak akkor lesz igazán vicces, ha láttuk a Philomena Cunk szerint a világot. Ám ezen az egy poénon kívül teljesen élvezhető a film.

Sőt! Szerintem sokkal viccesebb lett az új kaland, mint a sorozat volt 2022-ben.

Annyira töményen és ügyesen állították össze, hogy a Philomena Cunk szerint az élet minden pillanata kincs. Ez a brit humor kvinteszenciája, egy olyan kivonat, amit a zsáner szerelmesei piedesztálra fognak emelni. Akik viszont nem kedvelik az angol humort, azok messziről kerüljék el a streamingszolgáltató kínálatában a filmet.

A felállás változatlan az előző etaphoz képest: Cunk idióta kérdéseket tesz fel különösen okos szakembereknek és tudósoknak. Jelen esetben találkozunk a kvantumfizika doktorával, kulturális szakértőkkel, a részecskefizika professzorával, filozófusokkal, orvosokkal és vallási szakértőkkel.

Ez az illusztris társaság pedig egy olyan személytől kapja a röhejesénél is bénább kérdéseket, aki azt se tudja (persze tettetve), hogy gömbölyű a Föld (tudom geoid… de így jobban jött ki a mondat).

Diane Morgan minden nézése arany. Egyszerűen már a jelenlétével képes kellemetlen hangulatot teremteni, a kérdései pedig csak tetézik ezt. Katasztrófaturisták imádni fogják a hölgy pusztító kérdéseit.

Imádom az apró részleteket, főleg, ha elrejtenek a néző számára érdekes, vicces apró kis szösszeneteket, amik csak azoknak szólnak, akik igazán figyelnek. A Philomena Cunk szerint az élet pedig tele van ilyenekkel. Például a távoli felvételeken főszereplőnk állandóan megbotlik.

Látunk egy gyönyörű képet az afrikai szavannán éppen lemenő napról, és a helikopter felvételén Cunk tisztán láthatóan megbotlik, majd visszanéz, hogy megnézze min esett el majdnem. Ez az apró helyzetkomikum végigköveti a teljes 70 percet.

Ez így leírva nem tűnhet annyira viccesnek, pedig a megvalósítás miatt tényleg az. Távoli nagytotál = botlás valamikor + visszanézés, majd az egész az ismétlődéstől még viccesebb, főleg amikor csavarnak az ismert egyenleten. Annyira eltalálták az egész film hangulatát!

Ráadásul, ha kivennénk Cunkot a képletből, ez egy korrekt dokumentumfilm lenne. Zseniálisan okos, értelmes emberektől kérdeznek fontosakat, olyan témákban, amikben vitathatatlanul szakértők. Gyönyörű felvételeket látunk, minden részlet, a szerkezet, a tempó stimmel. Csak ott ez a szerencsétlen nő és „tönkreteszi” az egészet. Annyiban más ez, mint egy Sasha Baron Cohen ökörség, hogy itt mindenki beavatott, mert Philomena Cunk ismert már az angol köztudatban, így senki se vette komolyan.

Márpedig itt erősen hozzányúl például a valláshoz is Philomena. Nemcsak a biológiai értelemben vett életről van szó, hanem a teológia is előtérbe kerül, legyen az keresztény vagy mohamedán. Márpedig, ha végignézünk a történelmen, a vallás sokszor még háborúkat is kirobbantott. Cunk kérdései pedig erősen tömegpusztítófegyver-hatásúak lennének egy témára érzékeny személy számára.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
Pokoli rokonok: Tényleg van, aki azt hitte, hogy most majd csoda történik?
Az RTL új teleregénye nem ígér sokat, de azt betartja: felszínesen szórakoztat, mindezt néhány igazán élvezetes színészi alakítással.


Rögtön az elején coming outolok: nekem tulajdonképpen tetszik a Pokoli rokonok. Amikor a főszerkesztőm kiadta a feladatot, úgy képzeltem, gyorsan visszanézem az első részt, aztán írok valamit, letudom. Aztán azon kaptam magam, hogy már a harmadik epizódot nézem. Kicsit nehéz eldönteni, hogy mi akar lenni, mert vígjátéknak annyira nem humoros, viszont nem is olyan irritálóan nyálas, mint egy török szappanopera.

Persze láttam a sok fanyalgó kritikát és kommentet. És tulajdonképpen a maguk szempontjából igazuk is van. De akik ezeket írták, mégis mit vártak egy RTL-es teleregénytől? Jancsói mélységet? Monty Python szintű abszurdhumort?

Akinek nem jött be a Barátok közt vagy a Drága örökösök, komolyan azt hitte, hogy na, most majd csoda történik?

Az RTL új sorozata is Hámori Barbara műhelyéből került elő. A producer hölgynek olyan változó színvonalú és sikerű sorozatokat köszönhetünk az elmúlt évekből, mint A mi kis falunk, a Keresztanyu, a Hotel Margaret vagy a Séf meg a többiek.

A horvát Kumovi (Keresztapák) sorozaton alapuló alapsztoriban nincs sok új. A gazdag budapesti Guba család elveszti mindenét. A fiú, Olivér (Adányi Alex) egy ostoba befektetéssel csődbe vitte a család bankját, ezért Gubáék kénytelenek visszaköltözni a családfő, Guba Tóni (Árpa Attila) szülőfalujába, Pantallósra.

(Szerintem a darknet sötét bugyraiban létezik egy szervezet, ami kimondottan arra szakosodott, hogy idétlen településneveket találjon ki magyar sorozatok számára.)

Mindehhez hozzájön még néhány kötelező szappanopera elem eltitkolt zabigyerekről, korrupt politikusokról, titkos zsebbizniszekről, és persze tiltott szerelemről.

Ahogy az alapvetésből várható, a sorozat ezután kiaknáz minden unalomig ismert közhelyet a főváros-vidék, gazdag-szegény, urbánus-népi ellentét témakörből. A szereplők meglehetősen egydimenziósak, a poénok sokszor kiszámíthatóak, néha kimondottan fájnak – például amikor a vidéki rokon a DNS-tesztet következetesen Dénes-tesztnek mondja.

A Pokoli rokonok könnyed, közhelyes, felszínes, de alkalmas rá, hogy az ember egy órára kikapcsolódjon, már ha szeret tévét nézni. Olyan ez, mint a sajtburger vagy a csipsz.

Tudjuk, hogy nulla a tápértéke és egészségtelen is, de néha a finom ízek miatt mégis elcsábulunk.

Egy ilyen típusú műsor ennyit tud, jó esetben. Ugyan a Pokoli rokonok sem hibátlan még a maga műfaján belül sem, de az elmúlt évek hasonló próbálkozásai közül talán a legjobban sikerült, és úgy tűnik, ez az a műfaj, ami megy nekünk. A 2000-es években voltak ugyan kísérletek a Jóbarátok típusú intellektuális sitcomok magyarosítására, de ezek mind csúfos kudarcot vallottak.

Pedig írói talentumban nem lenne hiány, hiszen a produkció vezető írója a stáblista szerint Fehér Boldizsár, akivel évekig dolgoztam együtt, az egyik legjobb tollú magyar humorista amellett, hogy Margó-díjas szépíró. Kétlem, hogy ne tudna ennél sokkal elvontabb, intellektuális humort szállítani, de ez a műfaj nem erről szól.

(Mielőtt a bölcsészek fanyalogni kezdenek és az irodalom elárulásáról beszélnének, Grecsó is írt Győzike Show-t, élni kell.)

A színészek többnyire hozzák, amit kell. Amit külön értékelek, hogy ezúttal minimálisra szorították a vicceskedő ripacskodást, ami a hazai sorozatok egyik rákfenéje. Sokszor úgy játszanak tévében, mintha színpadon lennének, ami azért kellemetlen, mert a tévé mindent ezerszeresére nagyít. Ezt ennél a sorozatnál (többnyire) nem érzem, és ez mindenképpen jót tesz a nézői élménynek.

Ha van gond a szereplőkkel, az a karakterek átgondolatlansága, hiteltelensége. Olivér például az egyik pillanatban mint ellenállhatatlan nőcsábász kerül elénk, aki szórja magából a szellemes bókokat és replikákat, aztán két jelenettel később kiderül, hogy segghülye – már bocsánat –, aki egy tök idegen ember telefonhívásának hatására a bank összes pénzét kriptovalutába fektette (ezért mentek csődbe.)

Guba Lara (Pásztor Virág) alapjában véve a buta, újgazdag, elkényeztetett úri csajszi, aki flat white lattét kér a vidéki rokonoknál (ahol persze csak kotyogós kávéfőző van), és akinek abban manifesztálódik a csőd ténye, hogy nem veheti meg a szandált, amit kinézett magának. Ismerjük ezt az archetípust. A következő pillanatban mégis ő az, aki addig nyomokban sem észlelt empátiával látványosan megsajnálja az apját.

Az anyát, Enikőt alakító Dobó Katának sincs könnyű dolga, az alkohol és altató függő, sekélyes gazdag asszony az epizód első felében még jóformán semmit nem képes felfogni abból, ami velük történik, hogy aztán botcsinálta Julija Navalnajaként, sztoikus nyugalommal álljon férje oldalára a bajban, és próbálja talpraállítani a családot.

Hogy a siker szempontjából mennyire volt jó ötlet Dobót és Árpát megtenni húzónévnek, az kérdés. Dobó Kata egyáltalán nem rossz színésznő, bizonyos szerepekben egy jó rendező sok mindent ki tud hozni belőle. De már rég nem az a csinos, szexi fiatal tehetség, aki annak idején feltűnt a Miniszter félrelépben, és akiért annyian rajongtak. Megosztóvá vált, főleg az Andy Vajnához fűződő kapcsolata és a kétes megítélésű filmrendezései miatt.

Árpa Attila nem egy új Latinovits, de megbízható színész, az Árulók és a Sztárbox miatt pedig most megint forog a neve.

De sem Dobó, sem Árpa nem rendelkezik olyan masszív rajongói (vagy akár gyűlölői) táborral, akik csak miattuk megnéznének bármit is.

Ezzel az együtt nagyrészt a színészek azok, akik szórakoztatóvá teszik a Pokoli rokonokat. Vannak ismerős arcok, mint a polgármestert alakító Bede-Fazekas Szabolcs, a Guba Tóni volt szerelmét, Dusikát játszó Ulmann Mónika, a szenilis nagypapaként visszatérő Magyar Attila, vagy az iszákos önkormányzati dolgozó bőrébe bújt Beleznay Endre. Az utóbbi időkben műsorvezetőként is bemutatkozó Varga Ádám is feltűnik, mint Dusika fia (akiről szerintem egy megfelelő ponton ki fog derülni, hogy Guba Antal fia).

Szeretném kiemelni a Fejes Lászlót alakító Juhász Istvánt, a kavarógép polgármesternét alakító Vanya Tímeát, illetve Sóvári-Fehér Annát, aki olyan hihetően alakítja Fejesék éppen csak nagykorúvá cseperedett lányát, hogy nem is ismertem fel azonnal, pedig alig egy hónapja láttam a Thália Színházban a Romantikus komédia főszerepében. A Dr. Aczél Zsófiát alakító Juhász Jázmin volt az egyik oka, hogy a meglehetősen gyengére sikerült Az almafa virága nem volt teljesen nézhetetlen. Itt is bizonyítja, hogy örökölte a színészi tehetséget neves nagypapájától, Juhász Jácinttól.

A kisebb mellékszereplők közül kiemelném Csonka Andrást, aki néhány percre jelenik meg mint kardiológus. Az ember azt gondolná, hogy megpróbálja elbohóckodni a szerepet, minél nagyobb figyelmet keltve, de nem. Pici teljesen komolyan játszotta a szerepét. Aki még nagyon belopta magát a szívembe a falu rendőrjét, Levit alakító Borbély Richárd.

Mindezek mellett a Pokoli rokonoknak van egy fontos erénye. Talán említést sem érdemlő közhely, hogy az ehhez hasonló kommersz műsorok összehasonlíthatatlanul nagyobb közönséget érnek el, mint az úgynevezett „magas művészet”. Jóllehet, a Pokoli rokonok első részének mintegy 290000 nézője csalódást okozhat a nézettségi versenyben, de akkor is sok emberről beszélünk.

Épp ezért ezek a műsorok a legalkalmasabbak arra, hogy széles körben „üzenetet” közvetítsenek, felhívják a figyelmet fontos témákra, alakítsák a közgondolkodást.

A Pokoli rokonok egyik konfliktusa nem más, mint hogy a polgármester kínai befektetőknek szeretné átjátszani a falu környéki földeket egy akkumulátorgyár létesítésére.

Ez most aktuális téma, Magyarország egyik legfőbb problémája, és a sorozat a maga lehetőségein belül jól bemutatja, milyen háttéralkuk állhatnak egy ilyen beruházás mögött, miként próbálják a politikusok megvezetni a választókat. Ez pedig úgy gondolom, fontos cél. Persze jó lenne, ha árnyalnák a képet, de ez már túl nagy elvárás.

Ha másért nem, ezért jó lenne, ha minél többen megnéznék, hátha elindul valami érdemi diskurzus a közösségi médián kívül is, a nappalikban, ebédlőasztaloknál, piacokon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Nehéz leírni, mennyire undorító A szer, miközben a látványvilág gyönyörű és tökéletes
Coralie Fargeat filmje az egyik legundorítóbb szépség, amit valaha láttam. Egyik pillanatban csodálatos, a másikban forog az ember gyomra tőle. Demi Moore Golden Globe-ot kapott a főszerepéért.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. január 11.



Coralie Fargeat első nagyjátékfilmje, a 2017-es A bosszú egy tökéletesen felvett akciófilm volt, kellően gyomorforgató pillanatokkal megtűzdelve. A film katarzisa egy kegyetlen verekedés a két szereplő között, aminek a vége egy véres késpárbaj lett. Már akkor látszott, hogy az író-rendezőnő nagy dolgokra hivatott. Nem is kellett sokat várni, 2024 végén megjelent A szer.

A mindössze 17 millió dollárból forgatott szemkápráztató produkció több, mint 78 milliót kalapozott össze a mozipénztáraknál és hol van még a streaming?

Megjelenését követően szinte felrobbant az internet. Akkora sikert aratott az undorító testhorror, hogy Demi Moore-t még egy Golden Globe-díjjal is jutalmazták szerepéért. Ráadásul Moore-nak ez az első komolyabb díja karrierje során.

Miről is szól A szer? Elizabeth Sparkle (Demi Moore) egy kiöregedett színésznő, aki nem tud tisztességgel megöregedni. Ismerős? Egy nap a főnöke, a gennyláda producer Harvey (érdekes név választás… mintha utalnának egy híres producerre, Dennis Quaid által megformál karakter) elkotyogja, hogy lecserélnék egy „frissebb húsra” a saját fitneszműsorában. Elizabeth erre természetesen összetörik, nem csak lelkileg, hanem a szó szoros értelmében is, kórházba is kerül egy autóbaleset miatt. Ekkor találkozik egy tökéletes arcszerkezetű fiatal ápolóval, aki felajánl neki egy különleges lehetőséget.

A kiöregedett színésznő részt vehet egy kísérletben, ami miatt újra fiatal lesz. Vonakodva elfogadja az ajánlatot… a többi pedig egy kegyetlen sci-fibe oltott testhorror lesz.

A drog, amit kap, megosztja a DNS-ét, és leválaszt róla egy fiatalabb, gyönyörű, tökéletes verziót, ő lesz Sue (Margaret Qualley). Amikor az egyik ébren van, a másik csak egy üres porhüvely. Innentől fogva egy hetet mint Sue, egy hetet mint Elizabeth fog élni. Sue jelentkezik a megüresedett fitnesz-műsorvezetői pozícióra, amit természetesen meg is kap. A probléma akkor kezdődik, amikor a két „én” elkezd harcolni egymás ellen, mert Sue-nak nem lesz elég egy hét, Elizabeth pedig nem igazán lát jót a dologból sokat. A személyes háborúnak pedig zavarba ejtően kegyetlen kinézeti következményei lesznek.

Nehéz leírni, mennyire undorító a film, miközben igazából gyönyörű és tökéletes a látványvilág. Ezt látni kell! Például Dennis Quaid karaktere annyira bicskanyitogató és kellemetlen alak, az első jelenetéből már mindent megtudunk a mocskos figuráról. Ahogy Coralie Fargeat játszik a kamerával, az hihetetlenül hatásos.

Kevés gyomorforgatóbb dolgot láttam annál, mint amikor szuper közelről láthatjuk, ahogy Quaid eszi a garnélarákokat, csámcsogva, egy léggyel a nyakán.

Ezek a túlzott jelenetek már előre jelezték, mit fogunk kapni. A testhorror hibátlan: ahogy Sue megszületik Elizabeth felszakadt gerincéből, majd megcsinálja a kötelező lépéseket, hogy az öregebb énje életbe maradjon. Ámulatba ejtően ügyesek a kamerabeállítások és az effektek. Sokszor még az én sokat látott gyomrom is meg-megfordult. Nem hiszem, hogy A szer nézése közben valaha is tudok majd enni.

A testhorror-rajongók álma lesz ez a film. David Cronenberg A légy című filmje hozta be ezt a zsánert a köztudatba, majd a kanadai rendező egész életművét hasonló filmeknek szentelte. Nem lennék meglepve, ha a legjobb testhorrorok toplistáiba is hamar felkerülne A szer, méghozzá igen előkelő pozícióba. A rendezőnő egy elképesztően hatásos filmet tett le az asztalra, ráadásul a forgatókönyve se kutya. cannes-ban legjobb forgatókönyv díját is hazavitte a hölgy.

Ez egy személyes történet egy olyan nőről, akitől mindenki elvárja, hogy úgy nézzen ki, mint 25 éves korában. Pedig a korosodást senki sem tudja megállítani.

Majd konfliktusba kerül önmagával. Nem nevezhető egy visszafogott filmnek A szer. Minden túlszaturált, nem csak a melleket, fenekeket és beleket tolják a néző arcába, hanem az üzenetet is. Semmit sem bíznak saját értelmezésre, és teljesen elrugaszkodott a valóságtól, szinte fantasy hatása van. Ennek ellenére nálam működött. A világítás is minden esetben tökéletes. Van egy folyosó a filmben, ahol Elizabeth és Sue is gyakran végigsétálnak/meg-meg állnak. Olyan fényárban úszik az egész helyiség, mintha egy tökéletesen bevilágított színdarabban lennénk. Nincs igazán nyílt tér a filmben, amikor van, akkor is eltörpülnek a színészek a brutalista épületek mellett. A belső terek esetében pedig össz-vissz egy ablakot látunk Elizabeth lakásában az egész film során. Egy panorámaablak hollywoodi látképpel, ami teljesen műnek hat, szinte tökéletes tévészerű látványvilággal. Tényleg, mintha egy álomban lennénk.

A hangkeverés elsőrangú, állandóan Elizabeth és Sue szemszögében vagyunk, amit ők látnak, mi is látjuk, amit ők hallanak, mi is hallunk.

A túlzásba vitt képi tökéletességet, túlkevert hangzásvilággal és effektekkel tetézik az alkotók, aminek az eredménye bizonyos jeleneteknél még hatásosabb lesz a groteszk undorkeltés. Minden elismerésem.

Demi Moore tejesen megérdemelte a Golden Globe-ot, szinte biztos vagyok benne, hogy ez karrierje legjobb alakítása. Az önbizalomhiányos sztár, aki nem tud a korával mit kezdeni, igazán testhezálló feladat volt Moore-nak. Ezenfelül sokat meg is követelt tőle a szerep, nem csak a maszkokra és praktikai effektekre, vagy a meztelenségre gondolok, de a helyzetek, amikbe az írónő hozza a karaktert, kivételesen megterhelőek lehettek. Margaret Qualley is, aki egyébként Andie MacDowell lánya, elképesztően jó.

Nemcsak Moore-t látjuk teljes valójában, hanem Qualleyt is, ledob mindent a szerep kedvéért, de mégse mondanám túlszexualizáltnak a szerepét, hiába imádja a testét a környezete.

A rendezőnő néha szinte elidegenít a szexualitástól. Az egész megjelenése mű. Túl tökéletes, ezt pedig remek maszkokkal és segédeszközökkel érik el, például, a testalkatuk nem igazán khm… hasonló Moore-ral, a meztelen jelenetekhez műmellkast kellett hordania. Ez a tökéletesség pedig az erotikát teljesen kiveszi az egészből és zavarba ejtő érzést hagy a helyén. Bár, amikor a fitnesz-show felvételei vannak, direkt a néző arcába tolják Sue mindenét is.

Kinek ajánlható A szer? Jószívvel nem sok embernek. Akik szeretik a testhorrort, azoknak egyértelműen instant klasszikus lesz. Akik egy jó kis ijesztgetésre számítanak, azok lehet, hogy csalódni fognak. Illetve, lehet, hogy néhányaknak sok lesz a film.

A katarzis annyira túlzás, hogy szerintem nem sok ember van rá felkészülve. Még én is meg-meg rökönyödtem mit be nem vállaltak az alkotók, minden tiszteletem.

Kevés helyen lehetett eddig meztelenséggel megbotránkoztatni engem, főleg ha akiket látunk a vásznon, az két igencsak csinos hölgy. A testhorrort itt komolyan kell venni, nem lesz jó eredménye, ha valaki túltolja A szert. Minden alkotó, sminkestől a rendezőn át a főszereplőkig 100%-os teljesítményt tett le az asztalra. Figyelni kell majd A szerre az Oscar-díjszezon környékén. Nálam a 2024-es év egyik legjobb filmje volt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Hogyan fordította meg a II. világháború kimenetelét egy csapat pszichopata? – Engedetlen hősök-kritika
A 2017-es Ben Macintyre könyv alapján Steven Knight készített egy sorozatot még 2022-ben. Most a második évad is elindult a Max műsorán, és úgy tűnik, hogy az SAS továbbra is a legőrültebb katonák gyülekezőhelye.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. január 12.



Ben Macintyre nevével egész sok helyen találkozhattunk az utóbbi időben. Több könyvét is megfilmesítették már, 2021-ben John Madden vitte vászonra Colin Firth és Mattew Macfadyen főszereplésével A Vagdalthús hadműveletet, de 2022-ben két adaptáció is született. Az egyik itthon szintén a Maxon látható Kém a csapatban, ami egy hidegháborús kémjátszma volt Guy Pearce és Damian Lewis között.

A másik az Engedetlen hősök, a brit speciális kommandó, az SAS (Special Air Service) megalakulásának története volt.

Steven Knight neve se lehet idegen sokaknak, rengeteg remek sorozatot és filmet köszönhetünk a brit forgatókönyvíró-showrunnernek. Ő készítette a Jason Momoa-s See-t az AppleTV+-nak, vagy a Cilian Murphy nevével fémjelzett Birmingham bandáját a BBC-nek. De Tom Hardy egyik legkülönlegesebb sorozatának, a Tabunak is ő volt a showrunnere.

Tehát Macintyre regénye igazán tapasztalt kezekbe került, aminek az eredménye egy remek első évad egy csapat pszichopatáról, akiknek köszönhetően megváltozott a II. világháború afrikai hadszíntere. A sorozat érzésre olyan, mintha a Spielberg-féle Ryan közlegény megmentését Guy Ritchie rendezte volna. Pörgős, akciódús, jó beszólások, menő zene, sok humor, emellett pedig kegyetlen szörnyűségek és lelki gyötrődések egyensúlyozták ki a hangulatot. Nagyon jó volt az egész ritmusa és felépítése.

Mindemellett az is sokat dobott a hangulaton, hogy azt állította magáról igaz történet alapján készítették – nagyjából (ezt a nagyjából-t a sorozat tette hozzá, nem én).

Az első szezon az SAS megalakulásáról szólt: hogyan hozta össze három elkeseredett különc katona és egy lecsúszott kém a brit hadsereg egyik legkegyetlenebb és leghatásosabb alakulatát, a Special Air Service-t. Sok szereplő eltávozott a szezon folyamán, akik ugye a valóságban is meghaltak, vagy katonai fogságba kerültek, mint az alakulat vezetője is, David Stirling ezredes (Connor Swindells).

Így a második évadra maradt nekünk Paddy Mayne alezredes (Jack O’Connell), aki a hátán viszi át a csapat pszichopatát az afrikai sivatagból az olasz frontra. A szezon innentől az európai hadszíntérre koncentrál, Mussolini kiiktatása és az olasz fasizmus megtörése a cél.

Remélem nem fogom senkinek se elspoilerezni a II. világháború történetét, de az olaszoknak semmi esélyük a pszichopaták ellen.

Már csak azért sem, mert a második évadban főszereplőinken mintha forgatókönyv-páncélja lenne. Az első eresztésben az volt a zseniális, hogy nem tudhattuk ki fogja túlélni és ki nem. Több olyan szereplő is idő előtt kiszállt a háború hadszínteréről, akikről nem is gondoltuk volna. Nos, eddig a folytatás nem igazán okozott meglepetést - sokan érinthetetlennek tűnnek.

Paddy Mayne úgy kezdi ahogy 2022-ben is: a börtönben, ahonnan Sterling hozza ki. Csak most David idősebb testvére, Bill Stirling (Gwilym Lee) lesz a részeges ír megmentője. Stirling ráveszi Maynet, hogy szedje gatyába önmagát és az embereit, mert az SAS Szicíliába készül. Persze a háttérben munkálkodik Eve Mansour (Sofia Boutella) francia kém és a brit titkosszolgálat nagyágyúja, Dudley Wrangel Clarke (Dominic West) is a háború megnyeréséért.

Eközben az SAS-t átnevezik, ezzel is kerülve a feloszlatását, így SRS (Special Raiding Squadron) lesz az új rövidítés.

Ami persze a névtulajdonos katonáknak nem tetszik, nem csak a sorozat címében engedetlenek ezek a hősök. Ténylegesen semmibe veszik a felsővezetők utasítását. De mit várhat az ember őrültektől, akik ellenséges vonalak mögött, támogatás nélkül harcolnak sikeresen, gerilla harcmodorral ellensúlyozva a túlerőben lévő németek fölényét? Az első két rész szinte egy egészestés akció-dráma. Remek, kerek történetet ad már ez a két epizód is, de már most várom a harmadik részt!

Ha össze akarom foglalni, hogy mi az Engedetlen hősök, akkor azt mondanám, hogy egy nagyon hangulatos második világháborús akció-dráma a Birmingham bandája alkotójától.

Jó az akció ritmusa, látványos, a karakterek szerethetőek és az egész egyszerűen nézeti magát.

Valószínűleg nem minden igaz, amit a képernyőn látunk, de vitathatatlanul szórakoztató és rettenetesen menő. A teljesen idegen rockszámok, amik a harcjelenetek során szólnak nagyon különlegessé teszik az atmoszférát. Sokkal szórakoztatóbb sorozat, mint mondjuk a Kém a csapatban volt.

Értelemszerűen, akiket előző szezonban elvesztettünk nem térnek vissza, de a többi színésszel mind találkozunk, sőt szerzünk új „barátokat” is. Lesznek új tagjai az SAS-nek, akikre továbbra se lehet mondani a veszett kutyánál visszafogottabb jelzőt. Sofia Butolla, Jack O'Connell és Dominic West is teszi a dolgát, legtöbbet O’Connellből kapunk és igazán nyerő az ír őrült harcos-filozófus szerepében.

Archív felvételek adnak a kelleténél sokkal autentikusabb légkört az egész őrültségnek, a stílus pedig igazi „guy richies”: gyors vágások, akció közben pedig humoros feliratok jelennek meg.

A költségvetéshez képest korrekt akciójeleneteket láthatunk, egyértelműen a karakterek és a hangulat viszi a hátán az egészet. Sőt, még egy elveszettnek hitt szereplő is visszatér. Bár utána olvastam a történetének, így elmondhatom, hogy inkább csak beleerőltették a színészt a közönségkedvenc szerepébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET: