KULT
A Rovatból

Napba öltözött, álomarcú asszony - Adamis Anna születésnapjára

A szépség szigora az Ő alkotói hitvallása. A Locomotiv GT-től Darvas Ivánig, Kovács Katitól Szörényi Örsig, a Képzelt Riporttól az Atlanta, Georgiáig terjed a munkássága.

Link másolása

Sokszor azonosították őt a „Gyöngyhajú lánnyal”, hiszen látható lénye mögött mindig volt valami titokzatos és éteri. És ezt azok a boldog kevesek is érzékelik, akiket valaha közelebb engedett magához. Talán éppen ezért egyesítem benne a Jelenések Könyvének Napba öltözött Asszonyát és a dalbéli Álomarcú Lányt 30 évvel azután, hogy először találkoztam vele.

A Költészet harmonikus lélegzése, a Zene szabad szív-ritmusa: ez Adamis Anna. A finom szépségű, ám szigorú gondolat, amely vele együtt ébreszti a hajnalt és magáévá teszi azt a megfoghatatlant, amit az éj és a nappal mezsgyéjének nevezünk. Anna e kettő között létezik a maga rejtélyesen tiszta lényében, egyesítve őket önmagában.

Mert Adamis Anna számára az Alkotás, a Vers, a Szó – Létezés. És ahogy egy ember életében minden elmúlt, jelen és eljövendő időnek, térnek, valóságnak és vágynak jelentése van, úgy Anna számára nincsenek felesleges szavak, túlbeszélések, üres fecsegések. Még egy interjúban sem tűri el a szedett-vedett mondatokat, a kimondott szavakat is műalkotásnak tekinti, ha azok látható-olvasható formát öltenek. Benne a szenvedély és a mérték örök frigyre lépett.

Adamis Anna ott él több nemzedék tudatosult tudatalattijában. Van, aki a madarakat lesi, hogy megtudja tőlük, „milyen az íze az élet vízének”, majd rájön, hogy hiába nem tudja elviselni, azt, amiben van, nem olyan könnyű kilépni belőle, mint egy rossz cipőből. Van, aki alig várja, hogy megjöjjön az a villamos, amely „átvisz a holnaputánba”. Hányan szólítottuk meg szerelmünket eképp: „Az vagy nekem, mint télnek a hó/ az vagy nekem, mint csendnek a szó.” Akik pedig elválaszthatatlanná válnak, ezerszer átélik: „Gondolhatok bármit/előbb mondod ki…” Példabeszédeket kaptunk tőle a Tékozló fiúról és a fegyverkovács tisztalelkű fiáról, elgondolkodhattunk azon, hogy kik azok a Rettenetes emberek, hogy merre vezet az a bizonyos Tízezer lépés, és hogy miért „csak a bolond él úgy, ahogy beszél.”

Modern magyar mantrák ezek mind. Közben a Költőnő különböző alakokat, sorsokat ölt fel, de mindig sértetlenül önmaga marad. Igen, Költőnő számomra attól a pillanattól kezdve, hogy az Omegának megírta az Ismertem egy lányt. A Locomotiv GT-től Darvas Ivánig, Kovács Katitól Szörényi Örsig, a Képzelt Riporttól az Atlanta, Georgiáig összes átlényegülésével. Egyike azoknak, akik semmivé teszik a „parnasszista” költők elutasítását, mely szerint a „könnyűzene nem költészet.” Pedig napjainkban nincsen sehol nagyobb hatású poézis az énekelt daloknál, ahogyan ez réges-régen is volt, milliók szerették meg az írott költészetet is Bob Dylan, Paul Simon, Leonard Cohen vagy éppen Adamis Anna dalain keresztül.

Anna elvezet minket a gangos-ecetfás udvartól az amerikai „Mély Délig”, kibogozza a bennünk élő „összegyűrt szavakat” . Milyen jó lenne, gondoljuk sokszor, ha életünk lemezére „valaki visszatenné a tűt”, hogy valamit újrajátsszunk, másképp mondjuk, vagy megbocsássunk.

És lehet-e nemesebb egyszerűséggel kifejezni két ember összetartozását „Anyám ismerte apám lépteit/apám szerette anyám éveit/apám felhő volt világos égen/, anyám esőcsepp megázott réten/így lettem én.”

 

Adamis Anna köztünk van kézzel foghatóan, mégis távol a mindennapok mocskától, az „ordító arcok” kocsmájától, ahol agyunkba hamis dalt kalapálnak és a minden időben köztünk élő percemberektől, akikről azt sem tudjuk, hogy két perc között hová lesznek, mígnem egyszer talán a végtelennek tűnő jövőben megsemmisülnek. És vele kiáltjuk világgá dühödten: „Hány cédula egy élet?”

Ahogy bársony-meleg hangját az életben sem emeli fel, költőként sincsen szüksége hangzavarra. Ő már régóta tudja, hogy nem a rikító színek, az iszonyú decibelek, hanem az őszinte, hiteles, többsíkúságukban is pontos gondolatok azok, amelyekre nemzedékek múltán is odafigyelünk. Az ő suttogását és nevetését „a hangszórók bömbölésében is” meghalljuk.

Amikor először fogadott otthonában napokig úgy éreztem: álmodom, az nem lehet igaz, hogy bekerülhettem az ő féltve őrzött aurájába. Az évek során egy különös bizalmi kapcsolat alakult ki közöttünk. Vele minden találkozás páros alkotói folyamat volt. Amikor az első interjúmat készítettem vele, még bosszantott, hogy szinte minden leírt mondatomat átfogalmazta. Aztán rájöttem, hogy nála egy beszélgetés csupán nyersanyag, amelyet ugyanúgy a végsőkig formáz, mint egy festő vagy egy szobrász, mielőtt a mű a nyilvánosság elé kerül.

„Mindig és mindenkor a lényeget igyekszem megtalálni. Lecsupaszítva, egészen a gyökerekig összefogni azokat. És a gondolatokat átszőni magamon” – mondta egy 1996-os interjúnkban.

Amikor négy évig dolgozott a Vukán György operájának, az Atlanta, Georgiának a librettóján így vallott magáról: „Elgondolkodtató: az eredeti tőkefelhalmozás fénysebességű körülmények között, a nyíltan vagy fedetten a hatalomért folyó harc közepette, hogy valaki a rímek és a kvartettek összecsengését csiszolgatva merüljön el”. De bevallotta azt is, hogy sem régen, sem azóta nem szereti és nem is tűri a kiépített kapcsolatrendszereket, taszítják az érdekszövetségek. Nagy csalódása volt viszont, hogy várakozásával ellentétben a rendszerváltás után nem alakult ki Magyarországon olyan államtól független mecenatúra, amely az igazi kulturális értékeket támogatja.

Anna máig őrzi csodálatra méltó szabadságát. Egyszer arra a kérdésre, hogy kire szeretne leginkább hasonlítani, azt felelte: „A jéghegyre, amely elkerüli a Titanicot”.

Személyesen már régen találkoztunk Annával, de folyamatosan tudunk egymásról, és mindkettőnknek öröm az a pár mondat, amit olyankor telefonon váltunk. Remélem így lesz, amíg élünk.

Kicsoda valójában Adamis Anna költő? Ügyetlen dadogások helyett álljanak itt végezetül a saját sorai:

„Ahogy beléptél az életembe,

ahogy tükörképként érsz szemembe,

ahogy felém jössz együtt a nappal,

ahogy megbékéltetsz önmagammal,

gyönyörű vagy,

gyönyörű vagy”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: