KULT

Na ilyet sem láttunk még: a Barbie-film egy giccses babaházba csomagolt parádés feminista fantasy

A közönség nagy része biztosan átverve érzi majd magát, ám aki ismerte az író-rendező Greta Gerwig korábbi munkásságát, az sejthette, hogy ő nem egy felszínes kis komédiát vet majd elénk. S lám: ez a film bizarr, zavarba ejtő, gúnyos, csodálatos.


A jelenleg tomboló „Barbenheimer-jelenség” két alanya, vagyis Christopher Nolan Oppenheimere és Greta Gerwig Barbie-ja közt nem sok hasonlóság van, talán csak annyi, hogy kivételesen tehetséges alkotóik pontosan értik és érzik azt, hogy mitől működik egy mozgókép. Ja, és még valami: mindkét film esetében az előzetes tálalás átveri a nézőket. Lehet, hogy a 100 millió dollárba kerülő Oppenheimert kevésbé lehetett volna eladni, ha arra megy ki a promóció, hogy a háromórás játékidő nagy részében tudósok beszélgetnek különféle belső terekben, ahogyan a 145 milliót kóstáló Barbie kapcsán is bajban lennének, ha azzal próbálták volna népszerűsíteni, hogy a létkrízisbe kerülő élő Barbie baba a létezésének értelmén mereng, miközben próbál megdönteni egy patriarchálissá vált mesevilágot.

Drága és merész filmek, az egyszer biztos, és le a kalappal mind a Universal (Oppenheimer), mind pedig a Warner Bros. (Barbie) előtt, hogy ennyi pénzt kockáztattak olyan eredeti projektekre, amelyek, amellett, hogy látványos a kiállításuk, fontos dolgokról szólnak, és nem a klasszikus blockbusterelvek mentén fogantak.

Ezért volt szükség a Barbenheimer-mémekre, hogy e két film, amelyek igenis megérdemlik a figyelmet, visszacsábítsák az embereket a mozikba, ahol esetükben valóban komoly és eléggé tömény élményekkel gazdagodhatnak. Még akkor is, ha esetleg nem azt várták egyik filmtől sem, amit végül kaptak.

A Barbie esetében az ötszörös Oscar-jelölt Lady Bird (2017) és a hatszoros Oscar-jelölt (s ebből egyet díjra is váltó) Kisasszonyok (2019) író-rendezőjét, Greta Gerwiget nem ismerők legalábbis biztosan nagyot néznek majd, amikor a film első öt perce után egy zenés táncbetét közepette Barbie (Margot Robbie) mellékesen felteszi a kérdést: „Ti gondoltatok már a halálra?” Innen pedig fenekestül felfordul a színes-szagos-babos pasztellvilág, Barbieland lakóinak élete. Barbie ugyanis „elromlott”: már nem spiccben van a lábfeje, hanem teljes talppal a földön jár, ha lelép az álomháza emeletéről, már nem ereszkedik le kecsesen, hanem lezuhan, már nem jó ízű a láthatatlan ital és étel, és már nem lát mindent tökéletesnek. Felkerekedik hát a való világba, hogy megkeresse a kislányt, aki játszik vele, és aki minden bizonnyal segítégre szorul. S akkor talán majd minden visszaáll a régi kerékvágásba. Az útján vele tart Ken (Ryan Gosling) is, aki, szembesülve a valósággal, egészen más tanulságokkal lesz gazdagabb, mint Barbie…

Énkeresés, kapitalizmus, nemi szerepek, feminizmus, önértékelés, önkép, létkérdések: komoly témák egy Barbie babáról szóló filmhez, Gerwig és szerzőtársa (egyben férje), Noah Baumbach (Házassági történet, A tintahal és a bálna, Frances Ha) azonban parádésan plántálták bele mindezt a csilli-villi világba, ügyesen lavíroztak a vígjáték és a dráma határmezsgyéjén.

Nem véletlenül van tehát ott a 12-es karika is a film plakátján, korántsem kisgyerekeknek szóló élmény a Barbie, ez pedig azért bátor húzás, hiszen épp ők a Mattel babáinak fő célközönsége.

Persze azért elsősorban egy komédiáról beszélhetünk, amely azonban már az első percétől kezdve mindent kristálytisztán érezhető idézőjelbe tesz. Barbieland egy átlagos napja mindjárt megadja az alaphangulatot. Épp, mint A LEGO kalandban (2014) – megismerjük, hogyan működik ez a fantáziabirodalom, amivel gyerekek (és akár felnőttek) millió játszanak nap mint nap, látjuk, hogy minden tökéletes, minden szupi-szuper.

Majd szépen lassan kibontakozik a tökéletesség mögött rejtőző szépséghiba, amely kezd elburjánzani, és megfertőzi az addigi kiszámítható és unalmas életet, főhőseink legalábbis erre döbbennek rá. Emberivé válnak a mindennapok: tele problémákkal, gondokkal, nehézségekkel, de ugyanakkor kihívásokkal, örömökkel, fejlődési lehetőségekkel.

Barbie és Ken a való világban rögvest azzal szembesülnek, hogy másként néznek rájuk az emberek. A figyelemhez szokott Barbie azárt döbben le, mert kutyába sem veszik, max elismerősen füttyögnek rá, és a fenekére csapnak, Ken pedig azért, mert itt a férfiak döntenek mindenről, ők irányítják a világot, szemben azzal, ahogyan eddig ő és a többi Ken éltek: vagyis hogy az életük csupán a Barbie-k kegyeinek keresésével telt, másodhegedűsek voltak egy lányok uralta világban. A birodalmak összemosása pedig a játék babát forgalmazó cég, a Mattel vezetőjének (Will Ferrell) és a csapatának sem tetszik, annál inkább egy édesanyának (America Ferrera), aki kiábrándult és lázadó tinilányával (Ariana Greenblatt) együtt próbál segíteni Barbie-nak abban, hogy újra megtalálja a létezése értelmét, s hogy rátaláljon önmagára.

A tetemes büdzsét le sem tagadhatná a film. Barbieland megjelenítéséhez az alkotók hihetetlen díszleteket építettek: emberi méretarányban tárulnak elénk a Barbie-féle álomházak, kellékek, járművek és színpadias háttérelemek. Kellett is mindez az erős kontraszthatáshoz, hiszen, mire már majdnem rózsaszínűt hánynánk a látottaktól, ránk eresztik a valóság szürke hétköznapjait, amiben Barbie-ék kirívó szettjei valóban mérföldekről látszanak. A Barbie-ban amúgy a való világ sem teljesen reális, ott sem lehet mindent komolyan venni, az abszurd hangvétel nem hagy alább. Hiszen az emberek kvázi természetesnek veszik, hogy élő Barbie-k és Kenek járják Los Angeles városát, akiket vissza kell tessékelni a saját világukba.

Zavarba ejtő ez is. Talán túlságosan is az, Gerwig filmjében annyira nem lehet komolyan venni semmit, hogy a gúny közepette magunknak kell kihámoznunk az arcunkba robbantott tanulságokat, s felfognunk, hogy na ezt most végre komolyan gondolják. De ez legyen a legnagyobb baj!

Mindemellett a film kapott egy amolyan musicales beütést is. Ha valaki nem szereti e zsánert, azért ne rettenjen el, nem sokszor fakadnak dalra a szereplők, Ken dala ráadásul a Barbie egyik csúcspontja, amelyben Ryan Gosling keményen kimaxolja a karaktert. Margot Robbie is nagyszerű a szerepben, ő már az elejétől tökéletes casting volt, Gosling azonban sok kritikát kapott előzetesen azoktól, akik szerint öreg a szerephez, és amúgy sem ilyennek képzelték el Kent. Nos, Gosling élete egyik legjobb alakításával hálálta meg a belé vetett bizalmat. az első ránézésre botegyszerű figurát komoly mélységekkel és összetettséggel ruházta fel a szkript, Gosling pedig kifogástalanul jeleníti meg Ken pozitív, szerethető, hebehurgya oldalát, valamint a meglepően sötétet is, amely mögött komoly harcok dúlnak odabent. Nem lenne meglepő, ha Robbie és Gosling is jelöléseket kapnának prominens filmfesztiválokon és gálákon, ahogyan maga a film is számíthat a szakmai elismerésekre, valamint az ütős bevételekre is szerte a világon.

Ez pedig nem csoda, hiszen több fronton is működik: a felszínen éppúgy, mint mélyen alatta. Barbie-t lehet szeretni és utálni is, de az biztos, hogy látni kell.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: