KULT
A Rovatból

Munkásököl, vasököl, oda sújt, ahova köll! – Jason „Egyszemélyes Hadsereg” Statham most A melósban kaszabolja az ellent

Csak nem egy átlagosnak tűnő fickót játszik Statham, akiről kiderül, hogy komoly harcászati múltja van, és egymaga szétkapja a teljes orosz maffiát kvázi a legfelsőbb körökig? Dehogynem.


David Ayer rendező és Jason Statham, úgy tűnik, alaposan egymásra találtak. Tavaly jelent meg első közös filmjük, a teljesen kattant A méhész, amely meglepetésre egész nagy sikert aratott a mozikban (több mint 160 millió dollárt hozott a 40 milliós költségeire). Így rögvest belevágtak a következő projektjükbe, amit egyébként simán hívhatnánk akár A méhész 2-nek is.

A melósban Statham alakítja Levon Cade-et, aki maga mögött hagyta eredeti „szakmáját”, hogy egyszerű életet éljen. Egy építkezésen dolgozik művezetőként, a szabadidejét pedig a kislányával, Merrie-vel (Isla Gie) tölti, akit külön nevel az apósával (Richard Heap), miután a felesége, Merrie anyja öngyilkos lett. Amikor azonban a főnöke (Michael Peña) – akit a fivéreként szeret – tinédzser lányát, Jennyt (Arianna Rivas) elrabolják, újra be kell vetnie azon képességeit, amelyek legendássá tették őt egykor. Levon az eltűnt lány után folytatott vadászata egy baljós bűnszövetkezet közepébe vezet, és egy olyan láncreakciót indít be, amely veszélyezteti a szeretteit és az új életét.

Szóval igen, kedvenc tar sztárunkról ismét kiderül, hogy amúgy bárkit szétkap egy pillanat alatt, és ismét ott kell hagynia átlagos hétköznapjait, hogy leszámoljon a gazokkal. Pont, mint A méhészben (na meg a Harcban élvében vagy a Kolibri-kódban).

Mivel azonban ismét David Ayer volt a rendező, most is számíthatunk teljesen őrült, már-már paródiába hajló karakterekre, jelenetekre, akciókra. A méhészben azért eléggé a csúcsra járatták a kreténséget a harsány figurákkal, a jelmezekkel, a frizurákkal, vagy a túltolt s emiatt inkább nevetségességbe torkolló keménykedéssel. A melós nem is tud felérni mindehhez, és talán néhány hajszálnyival komolyabban vehető is annál, de azért próbálkozik.

Ennyi tesztoszteron egy filmben, ennyi marcona bűnöző, ennyi dagadó izom, ennyi fura figura, ennyi extrém arcszőrzet nem maradhat büntetlenül. Persze most is érezni mindemögött a szándékosságot, de azért Ayer valahogy mindig figyel arra, hogy ne menjen át a vígjáték műfajába, épp ezért azonban komolyan vehető akciófilmként nem működik.

Lehet, saját stílust próbál kialakítani A méhésszel és A melóssal, de hogy ez működőképes lesz-e hosszabb távon (vagy akár röviden), azzal kapcsolatban vannak kétségeink.

A melósban is mi az a motoros vuduszekta a kocsma mögötti különteremben a motoralkatrészekből és fémkoponyával kirakott trónnal? A két, kb. bohócnak öltözött orosz maffiózó tesókról, valamint a fő-főmufti két, freakshow-ból szökött gorillájáról a hatalmas fegyverekkel pedig már ne is beszéljünk! Az kétségtelen, hogy régen láttunk ennyi mocskot egy filmben, akiket folyamatosan adagol a forgatókönyv. A film legelején feltűnő latin gengszterekről például azt hinni, ők lesznek a sztori gonoszai, de nem, ők fel sem tűnnek többet, helyettük viszont folyamatosan érkeznek a gazok, akikről mindig kiderül, hogy nekik is van felettesük, ezért Levon mindig megy tovább a maffiózók ranglétráján. Az egyik ilyen állomás során az orosz gengsztert alakító Jason Flemynggel is összekerül, őket pedig A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső (1998) után 28 évvel öröm együtt látni.

Apropó, forgatókönyv! A melós egyébként a képregényszerző Chuck Dixon Levon Cade-regénysorozatából készült, azon belül is a 2014-ben megjelent első könyvből, a Levon’s Trade-ből (sokáig ez is volt a film eredeti címe, de végül megváltoztatták A Working Manre). A szkriptet pedig David Ayer mellett nem más írta, mint Sylvester Stallone, aki egyben A melós producere is. Nem ez az első alkalom, hogy Sly forgatókönyvet kanyarít egy Jason Statham-filmhez, hiszen a 2013-as Harcban élve címűt is ő vetette papírra, ráadásul e két film története igen sok mindenben hasonlít egymásra.

Ha pedig A melós sikert arat, már több mint 10 darab további Levon Cade-könyv van, szóval bőven lehet még miből adaptálni (persze csak miután elkészült A méhész 2…”). És hogy sikert arat-e? Nos, az első epizód alapján kijelenthető, hogy A melós azért nem egy Reacher.

Korántsem olyan körmönfont és szerteágazó a sztorija, a főhőse sem túl összetett és emlékezetes (Levon itt egy tipikus Jason Statham-karakter, akit kb. minden filmjében játszik), és a stílust is inkább a rendezőjének köszönheti (már ha ez köszönetet érdemel), mintsem a forgatókönyvnek.

Unalmasnak mindenesetre nem mondható, hiszen a hosszabb felvezetés után, amikor Levon végre rászánja magát az akcióra, kő kövön nem marad, s folyamatosan megy a véres hentelés, amikkel most sem fukarkodtak az alkotók.

A Statham-filmek rajongóinak nyilván még mindig szórakoztató lesz nézni, ahogy kedvencük szilánkosra tör csontokat, közvetlen közelről agyba durrantja a gazokat, vagy gyorsan, csendesen felhasogatja őket a késével.

Kár, hogy a borzalmas párbeszédek, a karakter nélküli, olcsónak tűnő és fantáziátlan külcsín, vagy a túltolt harsányság folyton kizökkentenek minket abból, hogy felhőtlenül élvezhessük az egyébként hatásos bunyókat és töltényürítéseket, amikbe csupán a David Harbour (Stranger Things) által alakított régi haver erdei „zenoázisa” hoz időnként egy kis jóleső csendet és nyugit.

David Ayer amúgy jól indította a karrierjét, pontosan értette és érezte anno, hogyan kell a bűnsztorikat összehozni a drámával és a látványos akciókkal a 2005-ös Nehéz időkkel a 2008-as Az utca királyaival, s főként eddigi legjobb filmjével, a 2012-es Az utolsó műszakkal. Sőt, még 2014-es háborús őrületével, a Haraggal is tudott újat mutatni, a Suicide Squad – Öngyilkos osztag (2016) óta azonban egy teljesen más és nem túl jó/minőségi/szerethető arcát mutatja, amit sem a Bright (2017), sem a The Tax Collector (2020), sem A méhész (2024), sem pedig most A melós nem tudott megtörni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: