KULT
A Rovatból

Mozikban a legcukibb Super Mario-film, amit egy rajongó kívánhat

Azoknak, akik játszottak már Mario játékkal, minden második pillanat tartogat egy utalást. Akik pedig nem annyira jártasak ebben a világban, azok se aggódjanak, mert ez egy látványos, szórakoztató animációs film, nem csak gyerekeknek.
B. M.; képek forrása: RottenTomatoes és YouTube - szmo.hu
2023. április 06.


Link másolása

Az 1993-as Super Mario Bros. film annyira nagy bukás volt, hogy a Nintendo azóta nem mert belefogni mozis projektbe. Pedig bőven van alapanyaguk, elég a Zeldára, a Metroidra, vagy cikkünk tárgyára, a Super Mariora gondolunk. 30 évvel később

úgy döntöttek, megpróbálnak a legkisebb kockázattal nagyot szakítani

és összeálltak a Universal stúdió Illumination animációs cégével, hogy egy mindenkinek szórakoztató gyerekfilmet készítsenek. Ez sikerült is, meg nem is.

Az Illuminationről azt kell tudni, hogy az animációs filmjeik viszonylag kis költségvetéssel és hihetetlenül erős marketinggépezettel működnek. Elég a Minyonokra, vagy a Kis kedvencekre gondolni, mindkét animációs sorozat maximum közepes minőségű, hatalmas bevételekkel.

Ehhez nagyon ért az animációs cég, beleépíteni a gyermekek tudatalattijába a termékeiket, hogy utána a csapból is ez folyjon.

A Super Mario Bros.: A film esetében is hasonló a helyzet. Az animáció szép, de nem kimagasló, a stílus különlegesnek hat, de inkább cuki, ha jobban megfigyeljük, semmi extra, az akció követhető és néha kimondottan kreatív. De a marketing, ami mögötte van, valószínűleg köröket ver a film készítési költségére.

Nem feltétlenül gyerek-kompatibilis a legújabb Mario, teljesen megérdemelt a 12-es karika.

A kisebb korosztálynak egy-egy jelenet félelmetes lehet, illetve némelyik poén erősen morbid, vagy elvont. Ami nem baj, mert a felnőtt gyerekek, akik évtizedek óta rajongói a Mario játékoknak, azok imádni fogják a filmet. Nem túlzok, ha jobban figyelünk, a film minden percében lehet valami utalást, finom poént találni a számtalan Nintendo termékre. Hogy csak a legfontosabbakat említsem, lesz Super Mario Kart-verseny, Super Smash Bros verekedés és klasszikus Super Mario Bros. platformokon való ugrálás is, amelyek a film leglátványosabb és egyben legjobb pillanatai.

Mi nem működött? Egyszerű: a forgatókönyv és egy-két szereplő. Történet, annyi volt, mint egy Mario játékban, ami alapvetően elég, ha egy videojátékról beszélünk, de itt már több kell. Csavartak egyet a dolgokon, most nem Peach hercegnőt kell megmentenie Mariónak, hanem testvérét, Luigit. Ez nem egy kimagaslóan kreatív változtatás, de dob azért a szokásos „mentsd meg a hercegnőt” klisén. Sőt Peach egy elég aktív és erős karakter lett, nem pedig egy háttérdísz, mint ahogy Toad sikerült.

Mario, mint főszereplő teljesen semleges a film folyamán,

nem történik nála semmi karakterfejlődés, nincs igazi íve a történetének, nem egy klasszikus karizmatikus szereplő, csak jelen van és a többi érdekesebb állatka viszi a hátán. A viccek működtek, sok esetben azért az Illumination-féle cuki humor ütött, a kreatívabb felnőtt poénokból kevesebb jutott sajnos, de még így is azt érzem, hogy egy felnőtt rajongót sokkal jobban megérintett a film, mint a gyermekeket.

Volt egy nagyon furcsa déjà vu-m, a 2016-os Suicide Squad ugrott be. A Super Mario Bros.: A film tele van felesleges zenei betétekkel. Az eredeti szinkronszínészek gázsiján felül a legtöbbet valószínűleg zenei licencekre költötték, ugyanis a film csurig van a 80-as évek klasszikus rock számaival, sőt még találkozhatunk a Kill Bill-ből híres „Battle Without Honor or Humanity”-témával is.

Ezek a zenék sokszor teljesen kizökkentettek a filmből, mert annyira osztályidegenül hatottak.

Persze menők a dalok, ugyanakkor, amikor Mario zenére gondolok, nem az apu-rock jut elsőre eszembe. Mindemellett a zeneszerző, a most is remek Brian Tyler kiválóan integrálta Koji Kondo eredeti Nintendo-zenéjét modern köntösbe. Nem értem, ez utóbbit miért kellett elnyomni egy AC/DC-Thunderstruckkal. Furcsa volt, mintha a stúdió nem bízott volna Kondo eredeti műveiben eléggé.

Mi kellhet még? Az akció működik, vicces, látványos, hangos, színes-szagos, ilyennek kell lennie egy gyerekmesének, és ilyennek kell lennie egy Mario-filmnek. Ez a minimum és a maximum, amit el tudok képzelni. Ezért is írtam, hogy egyszerre zseniális és gyenge is a mozi. Így erős közepesre tudom értékelni az Illumination és a Nintendo közös gyermekét.

Tegyük hozzá, hogy még mindig mérföldekkel jobb az 1993-as nézhetetlen förmedvénynél.

Nem váltja meg a világot, de úgy gondolom, aki kicsit is felkapja a fejét arra, hogy Super Mario film, az nem fog rosszul járni, főleg az autóversenyzős és egyéb játékból átemelt elemeknél. Aki rajongó, az már rég megvette a jegyét és nem fog csalódni.

Mint videojáték fan, egy dolog mellett nem tudok elmenni. Jólesett a szívemnek a főcím alatt Shigeru Miyamoto nevét látni nagyvásznon. Csak ez a produceri kredit jobban megmozgatott, mint hogy az eredeti nyelvű szinkronra Chris Prattet, Charlie Dayt, Jack Blacket, Keegan-Michael Keyt, vagy Anya Taylor-Joyt szerződtették. Nem tudom elmondani, hogy egy 30+-os rajongónak mit jelent a világ egyik legnagyobb kreatív zsenijének a nevét egy mozifilm előtt látni.

Miyamotonak sokkal tartozik a gamer közösség.

Egyébként biztosan állíthatom, hogy mi „30-40 éves még mindig gyerekek” jobban fogunk szórakozni a Mario Bros. filmen, mint a fiatalok.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: