KULT
A Rovatból

Teljesen egyedül készített szólólemezt az Intim Torna Illegál alapító basszusgitárosa – Moto MagaMura premier

Kiss Sándor a dobon kívül mindent maga játszott fel, ő írta a szövegeket és ő is énekel. Hallgasd meg az első 5 dalt!
Láng Dávid - szmo.hu
2018. október 18.


Link másolása

Az eddig leginkább basszusgitárosként és menedzserként ismert Kiss Sándor nagyjából egy éve eltűnt a zenei életből, de csak azért, mert karrierjének talán legnagyobb dobására készült. Megszokott szerepkörein túllépve úgy döntött, összerak egy olyan albumot, ami tényleg csak az ő elképzeléseit tükrözi.

A Moto MagaMura névre keresztelt szólóprojekt mostanra érett be, a bemutatkozó EP öt dalát – melyek közül az egyikhez klip is készült – itt lejjebb lehet először meghallgatni.

Közben már alakul a zenekar, így néhány hónapon belül beindulnak a koncertek is. Na de hogy állt össze ez az egész? Minden kiderül a most következő interjúból.

– Amikor utoljára beszéltünk, épp az akkor debütáló SkyHőssel voltak elég nagyszabású terveid, amelyekből végül nem sok valósult meg. Mi történt?

– Szerintem minden közösségben szükség van bizonyos időre ahhoz, hogy a tagok megismerjék egymást. A SkyHőssel majdnem egy évet koncerteztünk végig, és ennyi kellett hozzá, hogy rájöjjek, én más pályán szeretnék focizni. Az elején még teljes erővel beleálltam, hogy építsük fel a zenekart, kitaláltam hozzá a brandet, de belül már akkor is nagyon érett bennem, hogy nekem igazából a saját utamat kell járnom. Egyszerűen ez az, ami jelen pillanatban motivál, amire igényem van.

– Utólag visszatekintve bánod, hogy erre áldoztál egy évet, és nem kezdtél el már 2016 őszén a szólóprojekteden dolgozni?

– Mindent ugyanígy csinálnék, ennek az egésznek ez volt a jó ritmusa. Őszintén szólva elég sokáig úgy voltam vele, hogy én egyáltalán nem is akarok többé zenélni, annyira elvette a kedvem az a fokú ellenszél és gerinctelenség, amit tapasztaltam magam körül.

El kellett mennem egy új zenekarba, teljesen más emberek közé ahhoz, hogy rehabilitáljam magam és átértékeljem a dolgokat. Utána pedig már nyilvánvaló volt, mit szeretnék.

A SkyHősben marasztaltak volna, de őszintén megmondtam nekik, hogy én az a fajta ember vagyok, aki egyszerre mindig csak egy dologra tud koncentrálni, arra viszont nagyon.

Minden út (az első klipes dal):

Kikötő:

– Hogyan álltál neki?

– Januárban összeraktam magamnak otthon egy kis stúdiót, előzetes tudás nélkül, mindent a YouTube-ról lenézve. Nem akartam fix határidőt kitűzni magamnak, apró lépésekben haladtam előre. A zeneszerkesztő programok használatát is egyedül sajátítottam el, csak annyiban volt szerencsém, hogy korábban is rengeteget ültem már ilyen programok előtt – de akkor nem én kezeltem őket. Rengeteg munkaórám volt abban is, hogy egyetlen sávot rendesen fel tudjak játszani, onnantól viszont már nem volt megállás.

– A hangmérnökség mellett még több másik szerepkör is teljesen új volt neked. Haladjunk sorban: hogy jött a gitározás?

– Nagyjából egy évvel ezelőtt kezdtem el komolyabban foglalkozni vele. Volt otthon két elektromos és egy akusztikus gitárom, tehát csak az elhatározás kellett.

Úgy döntöttem, internetezés és hasonlók helyett minden este rászánok legalább másfél órát a kőkemény gyakorlásra. Az alapokat hamar elsajátítottam, hiszen elméleti tudásom addig is volt, tulajdonképpen csak meg kellett tanulnom lefogni a megfelelő akkordokat.

A neheze a ritmusszólamok feljátszása után következett, hiszen szólókra is szükség volt. Először azt gondoltam, hogy majd hívok valakit erre a feladatra, de amint egyre jobban beleástam magam a zeneszerkesztő programokba, megnőtt az önbizalmam. Tudni kell, hogy ma már gyakorlatilag a világ összes effektje és erősítője a rendelkezésedre áll, bármilyen hangzást ki lehet keverni.

Szórakoztam ezekkel elég sokat, és az lett a vége, hogy harmadik-negyedik próbálkozásra egy az egyben feljátszottam a szólót, ami az Ez a dal közepén hallható. Ekkor pedig már úgy voltam vele, hogy megcsinálom a többit is: hadd legyen tényleg igazi szólólemez. Hasonló volt a helyzet a billentyűszólamokkal is: szintetizátorom volt otthon már egy ideje, mindig is érdekelt, de korábban szinte arra se maradt időm, hogy levegőt vegyek. Most viszont elmélyedtem benne, és ment minden, ami kellett.

Ez a dal:

Földön az égen:

Érezzük át:

– Mekkora kihívás volt az éneklés és a dalszövegírás?

– A helyzet az, hogy a gitározás és a billentyűzés egyaránt olyan dolog, ami bármennyire is újdonság volt nekem, biztos voltam benne, hogy előbb-utóbb el tudom majd játszani. Ha egy óra gyakorlás után, akkor annyi, ha öt óra, akkor meg annyi. De én olyan vagyok, hogy addig úgysem állok le, amíg nem sikerül. Az éneklés viszont nagyon más: először is meg kellett találnom a saját karakteremet, ami illik a dalok instrumentális alapjaihoz – ezek voltak meg ugyanis előbb. Kínlódtam vele egy ideig, kikértem több szakmabeli véleményét, de végül csak meglett. Külön büszke vagyok rá, hogy szinte semmit nem kellett autotune-nal húzni a hangomon

Ami pedig a szövegeket illeti: rengeteg ötletem volt, sokat közülük csak azért szelektáltam ki, mert nagyon mély szövegeket egyelőre nem akartam kiadni.

Nyilván megvannak a gondolataim az elmúlt évek történéseiről, és biztos vagyok benne, hogy egyszer ezekből is dalokat írok majd, de még nem most.

Ha beindul a produkció és már biztos lábakon áll, akkor fog eljönni ennek az ideje.

– A dob az egyetlen hangszer, amit nem te játszol, hanem Pusztai Gábor, akivel együtt szálltatok ki a SkyHősből. Ez már túl nagy falat volt neked?

– Eredetileg gépdobra írtam a dalokat, meg is van az összes sáv, de mindenképp azt szerettem volna, hogy ezeket Gábor játssza fel élőben, hozzáadva a profi tudást és svungot az általam kitalált groove-okhoz, amivel még csavar is egyet az eredeti ötleteimen. Így is történt, és szerintem sokkal jobb lett a végeredmény.

– Lesz-e zenekar?

– Mindenképp, már eleve így álltam hozzá, hogy szeretnék embereket magam köré, akikkel élőben is előadhatom a dalokat. Ugyanakkor az egészben annyi bizonytalan pont volt, hogy nem akartam ennyire előre rohanni, amíg teljesen biztossá nem válik a lemezmegjelenés. Most viszont eljött ez a pillanat is. Egyelőre csak Gábor helye biztos a dobok mögött, a többi pozíció még alakul. Én az éneklés mellett maradok a basszusgitárnál, emellett még egy gitárosra és egy billentyűsre lesz szükség.

– A frontemberi szereppel kapcsolatban milyen érzések vannak benned?

– Akár hiszed, akár nem, nekem ez abszolút természetes.

Eddig is bármikor kiálltam a színpadra, ott nem volt mese soha. Ebből a szempontból olyan sokat nem oszt, nem szoroz, hogy most én állok majd középen.

Szóval nem lesznek pánikrohamaim, sem lámpalázam koncertkezdés előtt 1 perccel. Ehelyett sokkal inkább öröm van bennem, hogy mindezt sikerült összehoznom. Azt hiszem, a nehezén ezzel már túl vagyok.

– Mikorra ígéred az első koncertet?

– Legkésőbb tavasszal biztos, de inkább hamarabb. A lemezmegjelenéssel párhuzamosan elindulnak a rádiós játszások, a Minden út lesz az első klipes dal, így remélhetőleg akkorra már sokan ismerni fogják. Persze jön majd a nagylemez is, a mostani 5 szám mellett még 4-5 másikkal.

Szerencsés helyzetben vagyok, mert soha nem a kenyérért zenéltem, ezért nem kellett kompromisszumokat kötnöm.

És azt hiszem, ebben a projektben minden eddiginél jobban önmagam – vagy fogalmazzunk inkább úgy: magam ura – lehetek.

(Az albumot a Deezeren IDE KATTINTVA érheted el.)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: