KULT
A Rovatból

"Micsoda fertő! Nem lehet nem imádni!" – összehasonlítottuk a Szigetet a 90-es években és most

Szerzőnk 21 év kihagyás után jutott ki a fesztiválra, és elámult. Emlékek és élmények.


Bár Semjén Zsolt aligha osztaná az álláspontomat, de a konkrét koncertélményeken kívül azért szeretek a Szigetre menni, mert kellemese csiklandozza az ember már-már sznobizmusba hajló kultúrlény tudatát. Legalább is így volt ez annak idején, a 90-es években.

Nem mondhatnám, hogy nagy szigetező vagyok. A mostani volt összesen a negyedik alkalom, hogy kint voltam. Először 1996-ban mentem ki, Iggy Pop és az After Crying kedvéért. Jellemző, hogy a két banda, ami érdekelt, átfedésben lépett fel. Ráadásul Iggy csúszott is. Akkoriban még Pepsi Szigetként futott a fesztivál. Állítólag Iggy a Coca-Colával állt szerződésben, ezért a helyszínre érve közölte, hogy látótávolságon belül takarjanak le minden Pepsi feliratot, különben nem lép fel. Hiteles forrásból sosem ellenőriztem, hogy tényleg ez volt-e az indok, az minden esetre tény, hogy a környéken lévő Pepsi feliratokat letakarták.

Ami nagyon megmaradt bennem, hogy a mostanihoz képest milyen kevés ember volt.

Persze biztos akkor is több ezer ember vett részt a bulin, de azt tudom, hogy jó ideig keresgéltük a nagyszínpadot, és egy tágas, meglehetősen üres rét túlsó végén találtunk rá. Nem volt nagyobb vagy profibb, mint ma bármelyik falunapon.

Azután még 1997-ben jártam kint kétszer. Ebben az évben szerepelt először angol és német nyelvű köszöntő a műsorfüzetben. David Bowie csalt ki. Itt is csúszás volt, ezúttal azért, mert Müller Péterék kicsit túlbitorolták a színpadot. Mint utóbb kiderült, Bowie emiatt néhány perccel rövidebb is volt, mert az akkor érvényes rendeletek értelmében 11-kor le kellett húzni a rolót, be kellett szüntetni a hangoskodást. Nagy élményt jelentett, hogy alig egy karnyújtásnyira lehettem Bowie-tól néhány másodpercig – igaz, ő a mozgó mikrobuszban ült, és épp távozott a koncert helyszínéről. De közelről láttam az arcát – mereven bámult ki az ablakon, nem nézett senkire az arctengerben.

Az utolsó ifjúkori „szigetelésem” 1997. augusztus 20-án történt. Jellemző rám, hogy csak azért csíptem el az akkor roppant népszerű The Cardigans koncertjének a végét, mert utánuk jött a Kispál (a Lovefool így is megvolt, a többi számukat meg úgysem ismertem).

Volt még egy emlékezetes koncert, bár ez abszolút személyes okokból. Ha jól emlékszem, a Magyar Narancs üzemeltette (vagy szponzorálta) a Wanted színpadot, ahol ismeretlen zenekarok kaptak bemutatkozási lehetőséget. Itt lépett fel a Csigabiga Boys, a haveri kör sztárbandája. Sajátos felállásban, mivel a frontember sajnos épp sorkatonai szolgálatát töltötte, és minden könyörgés ellenére sem engedték el. Nem tudom, vannak-e még tehetségkutató színpadok a Szigeten. Ha nincsenek, abban jelentős szerepe lehet a CSBB-nek.

A fiam generációja, a mai 18-20 évesek aligha érthetik, miért volt fontos a Sziget nekünk annak idején.

1993-ban indult, 5 év sem telt el a rendszerváltozás óta. 1989 előtt nagyon ritkán jutottak el nyugati zenekarok hozzánk. A '86-os Queen koncert úttörőnek számított, azután jött a 88-as Human Rights Now! Stinggel, Peter Gabriellel és Bruce Springsteennel.

Ki voltunk éhezve az efféle kulturális élményre, hogy élőben láthassuk azokat a kedvenceinket, akiket addig csak rongyosra hallgatott magnókazettákon hallottunk. (Most nem megyek bele, mi az a kazetta, guglizz rá. Mondjuk úgy, hogy a paleolit CD.) És akkor jött a Sziget, ahol elérhető áron egy héten át naponta tolták eléd a külföldi és magyar sztárokat. Ez olyasmi, amit egy mai fesztiválozó nem igazán érezhet át, ahhoz hasonló, hogy az én generációm még mindig szorong, ha átlép az ország határon.

Körülbelül ilyen emlékekkel, érzésekkel, lelkemben kis rőzsedalokkal készültem az idei Szigetre. Kíváncsi voltam, mekkora a változás 20 év után. Az első nagy különbséget már akkor észrevettem, amikor próbáltam eldönteni, melyik nap menjek ki. Nagyon hosszan kellett kutakodnom, hogy olyan zenekarokat találjak, akiket legalább névről ismerek. Végül az utolsó napot választottam, Gogol Bordello, Kiscsillag, Paso, Sziámi, nagy baj már nem lehet.

Miután a fellépők túlnyomó többségét névről sem ismerem, nem tudom, hogy ennyire eltolódott az ízlésvilágomtól a program, vagy ennyire nem vagyok képben.

Visszanézve a 90-es évek kínálatát, feltűnő, hogy majdnem mindenkit ismerek, legalább névről, még azokat is, akik általam nem szeretett műfajokat képviseltek. A hangsúlyok eltolódását jelzi, hogy míg 97-ben Müller Péter és Lovasi az akkori formációjával nagyszínpadot kapott, addig idén kiszorultak a Petőfi-Volt színpadra.

Természetesen szembetűnő változás a technikai fejlődés. Van egy érzésem, hogy 20 éve még egyáltalán nem lehetett kártyával fizetni a Szigeten – most csak azzal lehet. Illetve nem egészen, hiszen a karszalag is fejlődött, chipes lett, amit szintén fel lehet tölteni pénzzel, és így fizetőeszközként is szolgál. Mindez persze csak elméleti problémát jelentett számomra, hisz amilyen borzasztó drága, fel sem merült, hogy a sziget fizetési lehetőségeit a gyakorlatban teszteljem. Mondhatnám, a szigetes sörsátrakba születni kell.

A Szigetre belépve az ember azonnal átkalibrálja magában a „sok ember” fogalmát. Én már anno, a legendás Bowie-koncerten is úgy éreztem, nagyon sokan vannak – ehhez képest aznap negatív rekordot döntött a nézőszám. Most viszont egy-egy vizesblokknál is többen tolongtak, mint némelyik hazai klubkoncerten.

Nyilván minden sokkal profibb lett, kiépítettebb, szervezettebb, bár azért egy nagyobb zivatar még mindig képes felfordulást okozni. Ennek a Nothing But Thieves örülhetett, hiszen a MasterCard sátor volt az egyetlen nagy területű fedett helyszín. Vilmos fiammal mi végül mégis inkább az esőt választottuk.

Összességében a régi Szigetes „fíling” megmaradt, amiben persze nagyban segített, hogy a régi „hangadók”, mint Müller Péter és Lovasi még mindig itt vannak, ha más formációkban is.

A mai kulturkampfos időkben különösen találó a fesztivál neve. Mintha nem is abban az országban lennénk, ahol hatalmi szóval tiltanak be egyetemi szakokat, és egy napilapban megjelent véleménycikk hatására az MNB vizsgálatot indít egy kulturális alapítvány ellen. Felszabadult fiatalok és hozzám hasonló régóta fiatalok, sok-sok excentrikus, fura figura a közönség soraiban és a színpadokon. Micsoda fertő! Nem lehet nem imádni.

Az ütős végszót Müller Péter adta meg az élményhez:

„A kultúra végveszély

Ha szájon vágnak, még beszélj...

A kultúra menedék

Kinyalhatod a fenekét.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: