News here

KULT

„Mentsétek a színészeket!” – üvöltötte Spielberg – A 40 éves E. T. és a Cápa újra moziban

Az IMax műsorra tűzte Spielberg klasszikusait. A két halhatlan film izgalmas készítési körülményeiről mesélünk.

Link másolása

Már augusztus óta világszerte az IMax mozik műsorán van a rendező két legendás nagyjátékfilmje, melyet most először láthatnak a nézők ilyen exkluzív körülmények között, hatalmas vásznon. Aki ismeri az aprócska, gyűrött arcú űrlény szívmelengető történetét, na meg a fehér cápa és a víziszonyos rendőrfőnök horrorsztoriját, tudhatja, mekkora élmény lehet gigavásznon látni őket. Összeszedtünk pár érdekességet a két klasszikusról.

Az 1975-ben készült A cápa eredeti címe Jaws, ami a túl nagyra nőtt fehér példány állkapcsát jelenti.

Spielberg ekkor még  független filmesnek számított, ez volt az első nagy sikere a mozipénztáraknál, és nem is akármekkora. Csak az Egyesült Államokban 67 millióan mentek el megnézni a filmet, ami ezzel minden idők első "blockbustere", azaz kasszasikere lett.

A viszonylag szerény és nagyon áldatlan körülmények között forgott filmben nem minden úgy sült el, ahogy azt a rendező eredetileg szerette volna, ezért a trükkökön módosítani kellett. Az egyik ilyen jelenetben az első áldozat leharapott kezét találják meg a parti homokban. Spielberg azt mesélte erről, hogy a műkéz annyira hiteltelen volt, hogy helyette inkább homokba temetett egy női stábtagot, és kilógatta a karját.

Hasonlóan járt Bruce, a cápa is.

Ha a film Spielberg eredeti rajzai alapján készül el - minden jelenetet előre papírra vetett képregényszerűen egy storyboardon -, akkor a pusztító ragadozót sokkal több jelenetben láttuk volna. Viszont Bruce akárhány változatot ért meg, Spielberg maga sem hitte el, hogy igazi, ezért koncepciót változtatott és horrorfilm-történelmet írt: maga az állat helyett annak szubjektívjét, azaz a saját, alsó szemszögét mutatta meg, illetve innen a leendő áldozatokat, John Williams két alaphangból álló, hátborzongató zenéjével aláfestve. És egyébként is, a felszín felett felvett részekben elég ijesztő volt a vízfelszínt hasító uszonyt látni. Az elrejtésből adódó suspense sokkal jobban is működött, mintha telibe, sokszor megmutatta volna az állatot. Amikor meg látjuk, bőven elég.

Spielberg rugalmasságát és kockázatvállaló személyiségét mutatja, hogy amikor a zeneszerző John Williams eredetileg megmutatta a filmzenét Spielbergnek, a rendező felnevetett és annyit mondott: "Ez vicces, John, de most akkor mutasd már meg, mi lesz A cápa főtémája?" Persze aztán a két variált hangból álló dallam lett a score, ami azóta klasszikussá vált. Később Spielberg elárulta, hogy Williams egyszerű, de hatásos zenéje nélkül a mozi fele olyan sikeres sem lett volna.

Külön érdekesség, hogy a film 25 százalékát Spielberg a vízben forgatta, konkrétan azt az érzést akarva kelteni a nézőben, hogy ő maga is a tenger felszínén lebeg, lábbal a mélységbe lógva.

Egy napon a forgatáson baleset történt: a hajó, ahol a három főszereplő férfi a cápára vadászik, süllyedni kezdett. Spielberg ekkor a közeli mentőcsónakok egyikéből üvölteni kezdett, hogy mentsék ki a színészeket. John R. Carter hangmérnök, aki ekkor már térdig állt a vízben a hajón és a feje fölött tartotta a hangrögzítőt, ekkor ezt kiáltotta:

"Hagyjátok a picsába a színészeket, mentsétek a hangrészleget!!"

Az 1982-es E.T. A földönkívüli címszereplőjének bőrébe, azaz a jelmezbe egy extra alacsony színész bújt, kivéve a konyhai jelenetekben, mert itt jól látszott a lény testfelépítése. Ezekben a szcénákban egy 12 éves, testi fogyatékossággal élő kisfiúra helyezték a kosztümöt, aki láb nélkül született, s épp emiatt ügyesen tudott a kezén járni.

Spielberg ezúttal is a kamerabeállításokkal játszott, hogy hasson a nézőre. A film legtöbb jelenetét egy gyermek szemmagasságából vette fel, hogy így is ráerősítsen vizuálisan a főhős Elliot és E.T. kapcsolatára.

A film egyik nagy felfedezettje Drew Barrymore volt, aki gyerekszínészként maximális természetességgel állt a kamera elé. Több rögtönzése is a filmben maradt, például amikor a karaktere, Gertie lenéz E.T.-re és azt mondja "Nem tetszik a lába", valójában a kis Drew reakciója volt arra, hogy a báb lábainál meglátta a drótokat. Amikor Elliot karaktere közli vele, hogy csak a kisgyerekek láthatják E.T.-t, Drew-ból az is önkéntelenül tört ki, amit Spielberg végül a filmben hagyott: „Give me a break!”, azaz „Hagyjál már!”

Azért nem volt mindig álomszerű a munka a gyerekekkel.

Spielberget Barrymore egy alkalommal annyira kihozta a sodrából, mivel aznap állandóan elfelejtette a szövegét, hogy kiabálni kezdett vele. Drew sírva fakadt, és kiderült, hogy lázas betegen ment forgatni. Spielbergnek bűntudata támadt, leálltak, és addig ölelgette a síró kislányt, amíg az meg nem nyugodott, majd hazaküldte egy bocsánatkérő levéllel.

A castingon a később a főszereplő kisfiút játszó Henry Thomas annak a napnak az emlékét idézte fel, amikor meghalt a kutyája. Annyira átélt volt a játéka, hogy maga Spielberg is elsírta magát, és helyben felajánlotta neki Elliot szerepét. Íme a videó az eredeti felvételről:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


KULT
Meghalt Kirstie Alley, a Nicsak, ki beszél sztárja
A színésznő hosszabb ideje küzdött titokban a rákkal, gyerekei osztották meg a hírt a közösségi médiában.

Link másolása

Kirstie Alley a 80-as és 90-es évek egyik legnagyobb sztárja volt, nálunk főként a Nicsak, ki beszél filmekkel vált népszerűvé, de szerepelt olyan filmekben, mint a Kettőn áll a vásár, a Kitúr-lak, az Agyament Harry, és ő alakította Rebecca, a pultos szerepét az ikonikus Cheers sorozatban.

A színésznő, aki rákkal küzdött, hosszú távollét után áprilisban a Maszkos énekes amerikai változatában lépett fel, szeptemberben pedig friss videót is posztolt magáról, így sokakat ért váratlanul a halálhíre.

True és Lillie, a két gyereke osztották meg a közösségi médiában a hírt:

"A barátainknak, a világ minden pontján... Szomorúan tudatjuk veletek, hogy a csodálatos, erős és szerető édesanyánk meghalt a rákkal való küzdelme során, amelyet nemrég fedeztek fel nála.

Közeli családja mellette volt, ő pedig nagy erővel küzdött. Ikonikus volt a képernyőn, de ennél még lenyűgözőbb anya és nagymama volt. Hálásak vagyunk az orvosoknak és nővéreknek a Moffitt Cancer Centerben a gondoskodásukért." - írták a búcsúposztban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
Láncokon rángatják Tóth Gabit legújabb klipjében, miközben acélkönnyeket sír
Az énekes egy ismert népdal egy sorát gondolta újra.

Link másolása

Mozgalmas éveken van túl Tóth Gabi, amelyekben voltak magasságok (családalapítás, sikeres koncertek és műsorok) és mélységek (közösségi médiás támadások, kifakadások) egyaránt. Állítása szerint ezekből minden ihletet merített legújabb, SzívbeEmelő című dalához készült videóklipjében.

Az énekesnő legújabb produkcióját a közönség először a Sztárban Sztár leszek! vasárnapi adásában hallhatta, akkor egy speciális, látványos táncos produkcióval egybekötve. Majd nem sokkal később, még aznap éjjel felkerült a YouTube-ra is a szám, immár egy izgalmas látványvilágú, fekete-fehér klippel.

„Drága emberek, végre megoszthatom veletek az új dalomat! Rengeteg munka van benne, de imádtam minden percét! Kiadtam magamból mindazt, ami az elmúlt két évben történt velem, rosszat, jót egyaránt”

– írta instagramos ajánlójában Gabi.

A klip maga nem kevés erős képpel operál: Tóth Gabi furcsa, leginkább acélra emlékeztető könnyekkel sír, miközben komoly erők rángatják láncon. De a klip egy pontján olyan jelmezt is kapott, ami némileg emlékeztet Szulák Andrea kancellárnő-ruhájára a 90-es évek emblematikus ifjúsági sorozatából, az Űrgammákból.

Gabi azonban a Xénia-láz helyett a hidegen fújó szelekről énekel, amivel megidézi, egyszersmind át is gondolja az ismert népdal híres sorát.

A teljes képért azonban érdemes végignézni az egész klipet.

Tóth Gabi – SzívbeEmelő


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Szombathy Gyula: „Akinek újra kellett tanulni beszélni és járni, az már soha nem lesz olyan, mint azelőtt”
A színész először legyőzte a rákot, volt egy súlyos szívműtétje, majd sztrókot kapott.

Link másolása

A Kossuth- és Jászai Mari-díjas Szombathy Gyula a Blikknek számolt be jelenlegi állapotáról. A 77 éves színésznek először a rákkal kellett megküzdenie, majd megműtötték a szívét, és sztrókot is kapott.

„Most már óvatosan hiszek benne, hogy megint tudok élni. Persze lassan, megfontoltan. Mert akinek újra kellett tanulni beszélni és járni, az már soha nem lesz olyan, mint azelőtt. Amikor 2017-ben legyőztem a rákot és tünetmentessé nyilvánítottak, úgy gondoltam, túl vagyok a nehezén. Hogy onnantól kezdve jöhet majd a derűs öregkor. Jól éreztem magam, ám mégis meggyőztek, vizsgáltassam meg a szívemet is. Nem volt semmi tünetem, ám az eredmény sokkolt: két ér teljesen elzáródott. Azt mondta az orvos, ha most nem jövök ide, bármikor meghalhattam volna. Elkerülhetetlenné vált a műtét, s amikor már újra fellélegezhettem volna a sikeres beavatkozást követően – sztrókot kaptam”

– mondta a lapnak a színművész.

A sztrók után egy hónapot töltött kórházban, azóta rehabilitációra szorul. Sokáig járt logopédushoz, most pedig azon dolgozik, hogy újra megtanuljon járni.

„A bal oldalam és a lelkem sérült bele az életben maradásért folytatott harcba. De várom a karácsonyt az én csodálatos feleségem mellett, aki folyamatosan vigyáz rám. Már csak miatta sem adhatom fel” – mondta a Blikknek.

A színész több mint öt évtizedes karrierje során játszott többek között a Vígszínházban, a Radnóti Miklós Színházban és a Thália Színházban is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Pénztelenül, zacskós levesen élt, mára történelmet írt a popzenében, és a Spotify listáját vezeti
Kim Petras élete olyan, mint egy Grimm-mese: tele nehézségekkel, fordulatokkal, de egyelőre teljes happy enddel.

Link másolása

Történelmet írt két előadó a popzenében idén: Sam Smith és Kim Petras lett az első nem bináris és transznemű szólóelőadó, akik a Billboard Hot 100-as slágerlistájának élére kerültek. Bár Petras szinte minden lehetséges alkalommal hangsúlyozza: szeretné, ha nem neme, hanem tehetsége és zenéje miatt figyelnének rá.

Kim Petras 1992. augusztus 27-én született Kölnben, és egész kicsi gyerekkora óta rosszul érezte magát abban a testben, amibe született. Szüleinek már gyerekként beszélt erről, ők pedig biztosították arról, hogy ha később is így érez, támogatni fogják a nemváltásban. Érzései nem változtak, azonban egyre rosszabbul érezte magát, sőt öngyilkos gondolatai is voltak, ezért szülei pszichológusokhoz jártak vele. Sok különféle visszajelzést kapott, volt olyan "szakember" is, aki szerint a gyerek egyszerűen őrült, megoldásként pedig azt javasolta, vágják kopaszra a haját, és úgy járassák iskolába. „Megcsináltuk, kopaszon mentem iskolába, és ugyanúgy azt mondtam, hogy remek, lány vagyok” – emlékezett vissza később.

Miután három különböző pszichológus is arról beszélt, hogy Kim (akkor még Tim) esetében jó volna minél hamarabb megkezdeni a nemátalakító folyamatot, 13 évesen megkezdték hormonterápiáját, amivel akkoriban egy német dokumentumfilmben is szerepelt.

Így amikor 16 évesen, 2009-ben átesett a beavatkozáson, a világ legfiatalabb transzszexuális személyeként lett ismert.

Ugyanakkor a mai napig úgy véli, hormonkezelését elrontották, és ezzel nevetségessé tették szülőhazájában.

Élete azonban innentől kezdve meseszerű fordulatot vett, tele nehézségekkel, akadályokkal, de végső soron az áhított hírnév felé haladva. Kim ugyanis eldöntötte, hogy dobva korábbi mérnöki álmait, énekes-dalszerző akar lenni. Erre a következtetésre akkor jutott, amikor megnézett egy dokumentumfilmet a svéd dalszerzőről, Max Martinról – külön szép a történetben, hogy a későbbiekben ők ketten együtt dolgozhattak.

Németországgal azonban többször is meggyűlt a baja. Ott egyfelől túl poposnak és túl "amerikainak" tartották dalait, másrészt a német nyelvet nem tartotta elég megfelelőnek érzései kifejezésére. Nem segített az sem, hogy hazájában szinte kizárólag a "transzi" fiatalként ismerték, nem pedig tehetsége miatt ismerték el. 19 éves korában így Los Angelesbe repült, de akkor még kapcsolatok nélkül, meglehetősen kevés pénzzel. Kezdetben háromhavonta haza kellett repülnie, mert nem volt megfelelő vízuma.

A fordulat három évvel később következett be, amikor – hitvallása szerint folyamatos, kitartó munka után – egyik számát felénekelte a népszerű énekesnő, Fergie. 2014-ben kiadói szerződést köthetett a Big Machine zenei kiadócsoporttal, ami lehetővé tette, hogy megkapja a vízumát, és végre legálisan tartózkodhatott Amerikában.

Pénzét azonban hamar elköltötte, házat bérelt magának, ahol azonban legtöbbször csak zacskós levesen élt.

Ennek ellenére dalait 2021-ben függetlenként adta ki, amit a következőkkel magyarázott: „Azért vagyok független, mert a nagy kiadók, akikhez elmentem, csak a nememről tudtak beszélni. Voltak, akik azt mondták, titkoljam, és olyanok is, akik azt, hogy használjam. Én pedig igazából egyiket sem akartam. Csak azt akartam, hogy a zeném önmagáért beszélhessen.”

Később dalai elkészítésében sokáig együtt dolgozott Dr. Luke producerrel, amiért számos kritikát is kapott, a zenei szakembert ugyanis a szakmában többen zaklatással vádolták. Bár Kim sokáig nyíltan védte kollégáját, az utóbbi időben Dr. Luke már nem működik közre dalaiban.

Így legújabb, Sam Smith-szel közös Unholy című slágerében sem, ami üstökösként robbant be a zenei piacra idén. A dal a Spotifyon már a megjelenését követő első 24 órában 10 milliós streamelést ért el, manapság pedig már közel 500 milliónál jár. A magát nem binárisnak definiáló Sam Smith hetedik Grammy-jelölését söpörte be vele, míg Petras az elsőnek örülhetett.

2021-ben ő volt az első transznemű előadó, aki fellépett az MTV EMA díjátadó estjén, ráadásul épp Budapesten, ahol nem sokkal azelőtt fogadták el a gyerekvédelmi álca mögé rejtett homofób törvénycsomagot. Kim Petras akkor azt mondta az Indexnek:

„Én egész gyerekkoromban arra vártam, hogy legyen egy transznemű popsztár, akire felnézhetek, és azt látni, hogy megpróbálnak minket kitiltani a tévékből, eléggé kiábrándító. Remélem, hogy ez a jövőben változni fog. Mindenesetre nagyon izgatott vagyok, már várom, hogy ott lehessek, és kiálljak értük, mindenképpen megpróbálom ezt belevinni az előadásomba. Hangja szeretnék lenni azoknak, akik úgy érzik, hogy nem fogadják el őket, hiszen én is sokáig ezt éreztem. Úgy gondolom, felelősséggel tartozom a közösségért.”

Sam Smith feat. Kim Petras – Unholy

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET: