KULT
A Rovatból

Megsértődött, és kirohant a stúdióból Herceg Erika – ilyen volt az X-Faktor második adása

Volt megható történet, mentorbalhé, híres ember leánya, és új kedvenc mentorunk is lett Erika személyében.

Link másolása

Most már évek óta írom az X-Faktor-kritikákat, és hát azért ebbe is bele lehet fásulni. Ezért arra gondoltam, ma kicsit változtatok. Nem írom le percről percre, mi minden volt az adásban – végül is, aki látta, annak fölösleges, és aki nem látta, nos, annak is.

Ehelyett csak kiemelem a számomra legemlékezetesebb pillanatokat, versenyzőket.

1. Hókuszpók

Aki ismer, tudja, hogy a Hupikék törpikék közel áll hozzám. Egyrészt gyerekkoromban én is néztem.

De nem is ez a legfontosabb, hanem immár fordítóként is megnyertem a kék mitugrászokat, így mindennapjaim részévé váltak.

Ezek után talán érthető, hogy vegyes érzésekkel néztem az első versenyzőt, Berkeszi Jánost, aki Hókuszpóknak öltözve érkezett a színpadra, madzagon plüssmacskát húzva maga után.

A bevezető kisfilmjében stílszerűen a Hupikék törpikék főcímdalát adta elő, ami önmagában még nem lett volna baj, de a szerkesztők elkövették azt a hibát, hogy le is adták. Így már tudhattuk, mit várhatunk. (Spoiler: Semmi jót.)

A 90-es évek végén volt nagy őrület a Hupikék törpikék mix. Egy olyan kazetta, amin eltorzított törpike hangon énekeltek slágereket, vicces(nek szánt) szövegekkel. Emberünk ebből adott elő egy dalt úgy, hogy tulajdonképpen egy az egyben lejátszotta a nótát, és ráénekelt.

Hamisítatlan 5 nemes produkció volt (szerénytelenül kineveztem magamat is mentorrá), de azért egy pozitív momentum akadt:

A delikvens minden mentornak adott törpnevet. Laci Törperős, Alex Dulifuli, Erika kizárásos alapon Törpilla, Peti pedig Törpojáca lett.

(Egyszer a suliban a hangadók kitalálták, hogy mindenkit elneveznek valamelyik szereplőről. Akkori népszerűségemet jó jelzi, hogy én lettem Sziamiaú.)

2. Áron

A második válogató meghatározó szereplője volt Áron, akit Peti szúrt ki a közönségből. Volt, hogy fölhívta a színpadra táncolni, de a csúcs kétségtelenül az volt, amikor beültette maga helyett a mentori székbe.

Áron nem jött zavarba, profin összefoglalta az aktuális produkciót:

3. Bucca Brothers

A Bucca Brothers egyenesen Olaszországból érkezett a magyar X-Faktorba. Szó szerint, mert mint elmondták, a válogató reggelén még a napfényes Itáliában ébredtek. A fiúk édesapja olasz, édesanyja magyar, ezért tudnak olyan jól magyarul.

Tu Vuo' Fa' L'Americano című dalát énekelték. Alex ugyan az elején hiányolta a dobost, de a produkció után Peti levonta a tanulságot: nem hiányzott.

4. Boros Marcel

Ez az adás sem maradhatott TÖRTÉNET nélkül. Nem akarok szívtelen, cinikus öregembernek tűnni, és a születésekor oxigénhiányt elszenvedő Marci sztorija valóban megható. Sőt, mint kiderült, szerencsére tehetséges is a srác.

De ahogy hétről hétre szállítja az X-Faktor ezeket a nehéz sorsú tehetségeket, kiszámíthatóan, szappanoperás körítéssel, az megmosolyogtató.

Alex is érezheti ezt, mert mint az értékelésnél elmondta, hogy őt a történet nem érdekli, csak a produkció.

5. Sophia Khan

A Németországból érkezett lány anyukája magyar. Elmondta, hogy mindig érzéssel énekel, hogy megható legyen. Az ilyen kijelentéseknél általában aggódni kezdek, aki ennyire bízik magában, arról többnyire kiderül, hogy hiába.

Szofi azonban kellemes csalódást okozott, meggyőzte a mentorokat, 4 igennel ment tovább.

6. Rambo

Minden évben vannak nagy visszatérők, akik egyszer (vagy sokszor) kiestek már, de nem adják fel. Sajnos.

Ilyen Rambo, aki a tavalyi bukta után új külsővel és új dallal érkezett. Pechünkre csak azt nem cserélte le, amit igazán kellett volna, a hangját, így végig kellett hallgatni, ahogy legyilkolja az Aladdin Whole New World című betétdalát.

Miller Dávid próbálta menteni a menthetőt, és ő is beszállt, de ez körülbelül annyit segített, mint pöcegödörben a légfrissítő.

Mondjuk a dalválasztással egyetértek. Jó ötlet volt az Aladdinhoz nyúlni, hiszen

Rambo éneketudásán már csak egy dzsinn segíthetne.

7. A nagy táncbalhé

Nem titok, hogy egy-egy adást több felvételből vágnak össze. Ha találnak valami visszatérő motívumot, azt szeretik összerakni egymás után. A mai rész egyik vezérmotívuma arról szólt, hogy Erika folyamatosan próbálja rávenni Petit és Lacit, hogy táncoljanak, mert így unalmasak.

Aztán amikor egy Nagy Krisztofer nevű Lady Gaga gyilkos megpróbálja felkérni Erikát, aki az asztal alá bújik előle, eljön a bosszú ideje: a fiúk szívtelenül odavetik a lányt a mókusok elé.

Ezen Erika megsértődik, még a stúdióból is kimegy, de aztán később megtörik a jég, minden és mindenki heppi, és vígan táncolnak a szintén visszatérőknek számító Dj Papucs és Janika förtelmes diszkójára.

8. Erika az új kedvenc mentorom

Az előbbivel szorosan összefügg viszont egy olyan momentum, amit kiemelnék. Sokszor dicsértem Alexet, hangsúlyozva, hogy a magyarországi X-Faktor történetében szerintem ő nem csak a legsikeresebb, de a legjobb mentor is.

Viszont azt kell mondjam, új kedvenc mentorom van Erika személyében. A táncolós-sértődős saga részeként megmutattak egymás után több olyan esetet, ahol Erika által gyengének tartott produkciókat a fiúk tovább szavaztak.

Alexék általában ezeknél úgy gondolták, hogy a versenyző túl nehéz dalt választott, de láttak benne tehetséget.

A műsor készítői kicsit úgy állították be a történteket, mintha Erikában még mindig a korábbi sértődöttség dolgozna, és dacból akarna mindenkit hazaküldeni.

Én úgy láttam, hogy csak végtelenül következetes volt, azt gondolom, a verseny része az is, hogy a versenyző legyen tisztában magával, és ne álljon ki olyan dallal, amit csak hamiskásan, rengeteg hibával tud előadni.

A válogató után következő Tábor körnek pontosan az a lényege, hogy a versenyzőknek olyan dalt kell majd megoldani, amit ott osztanak ki nekik. Ott is tovább engedik majd őket azzal, hogy „Jaj, szegény, rossz volt a dal”?

Az a benyomásom, Erika sokkal jobban érzi a fiúknál, mikor van helye a hülyéskedésnek, mikor kell komolynak lenni, és mikor nem szabad kompromisszumokat kötni.

9. Miller Dávid „testvére”

Az első adásnál bejött a híres ember tehetséges utóda forgatókönyv, ezért megismételték. Ezúttal Mihályfi Luca Zsófia érkezett, akinek édesapja Mihályfi Balázs színész, édesanyja Tóth Adrienne operaénekesnő

Miután a Keresztanyuban Mihályfi Balázs és Ullmann Mónika egy párt játszanak, Miller Dávid rögtön meg is állapította, hogy akkor a lány tulajdonképpen az ő testvére.

Szerencsére, amikor ismert ember hozzátartozója kerül színpadra, lehet remélni, hogy jó lesz – a szakmabeli hozzátartozók nyilván lebeszélték volna, ha bűn rossz lenne.

Luca Billy Eilisht énekelt, szenzációsan, teljes mértékben megérdemelten jutott tovább a döntőbe.

Végezetül még valamiről szólnom kell. Feltűnő, hogy a korábbi évekkel ellentétben sokkal kevesebb a kellemetlenül viselkedő ember. Régen szinte másról sem szóltak a válogatók, minthogy jött valaki nagy arccal, kis hanggal, és miután kiszavazták, megsértődött, és jól odamondogatott a zsűrinek.

Ezekből most mintha kevesebb lenne, és nem vagyok naiv, nem hiszem, hogy az őrültek fogytak el, valószínűbb, hogy a műsor szerkesztése vált humánusabbá. És bár a kritikaírót így magaslabdáktól fosztják meg, összességében a műsor sokkal szerethetőbb tőle.

Szóval ezért a magam részéről köszönetet mondok.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: