KULT
A Rovatból

Megdöbbentőt húztak az új Star Wars alkotói – megnéztük Az utolsó Jediket

Méghozzá azt, hogy igyekeztek nem másolni az előzményfilmekből. Szigorúan spoilermentes kritika.
Hegedüs Márk - szmo.hu
2017. december 12.


Link másolása

Amikor a Disney 2015 decemberében bemutatta a Star Wars-széria VII. epizódját, Az ébredő erőt, óriási teher nehezedett a stúdió fejeseinek vállára. Ennek a filmnek a sikerén múlt ugyanis a 4 milliárd dollárért megvásárolt franchise jövője, ezzel a filmmel kellett bebizonyítani nézők millióinak, hogy a Star Wars George Lucas közreműködése nélkül, és a sokat szidott előzménytrilógia után is képes megmozgatni a nézőket. Nem csoda hát, hogy az alkotók biztonsági játékot játszottak, és gyakorlatilag remake-elték az 1977-es Egy új reményt.

A számítások természetesen bejöttek, Az ébredő erő elsöprő sikert aratott a kritikusok és a nézők körében is, olyannyira, hogy jelenleg ez minden idők harmadik legnagyobb bevételt hozó filmje. Amikor azonban elcsitult a kezdeti lelkesedés, egyre többen adtak hangot a csalódottságuknak. Vagyis egyre többen mondták ki, ami sokunkat bántott: nevezetesen azt, hogy Az ébredő erő készítői semmit nem tettek hozzá a Star Wars világához, csupán hibátlanul, de szenvtelenül elismételték azt, amivel George Lucas eredetije generációk életét meghatározó klasszikussá vált. Az embernek az az érzése támadt, mintha a Disney-nél patikamérlegen mérték volna ki, mi az, amitől a Star Wars-rajongóknak beindul a nyálelválasztása.sw9sw18

Az azóta eltelt két évben a Disney öt rendezőt váltott le négy különböző Star Wars-projektben, többnyire „kreatív nézeteltérések” miatt. Elsőként Tony Gilroy ugrott be Gareth Edwards helyére, hogy levezényelje a Zsivány egyes pótforgatásait, Phil Lordot és Christopher Millert a Solo – Egy Star Wars-történet forgatása közben rúgták ki, Colin Trevorrow a IX. epizód rendezői székéből távozott „közös megegyezés” szerint, Josh Trank pedig egy különálló Star Wars-történetet hagyott ott, ami a pletykák szerint Boba Fettről fog szólni, ha találnak hozzá egy nekik is megfelelő rendezőt. Minden jel arra mutat, hogy a Disney fejesei nagyon pontosan tudják, mit akarnak a Star Wars-filmekkel, és nem tűrik meg azokat, akik ettől az elképzeléstől egy hajszálnyival is eltérnének.

Nem csoda, hogy a cinikusabb rajongók jó előre féltek már a VIII. epizódtól, mondván, hogy ha Az ébredő erő az Egy új reményt imitálta, akkor Az utolsó Jedik minden bizonnyal a Birodalom visszavág 2.0-s verzióját hozza majd el a nézőknek.

Szerencsére nem ez történt. A Rian Johnson által írt és rendezett VIII. epizód nem mentes ugyan az áthallásoktól, elismételt jelenetektől és fordulatoktól, de ezek sosem öltenek olyan mértéket, mint Az ébredő erő esetében. Kapunk egy kicsit A Birodalom visszavágból, és egy kicsivel többet A Jedi visszatérből, de látszik, hogy a forgatókönyv megírásakor már nem ragaszkodtak olyan görcsösen a bevált recepthez, a trilógia középső darabjának így jóval több teret adtak a kibontakozásra.

Az eredmény egy sokkal önállóbb karakterű film lett, mint amilyen Az ébredő erő volt, és ezért már önmagában hálásnak kell lennünk. Más kérdés, hogy amit látunk, mennyire állja meg a helyét ebben a nagymúltú franchise-ban.

sw1sw2sw3

Mivel a világpremierig még két teljes nap van hátra, és nem szeretnénk elspoilerezni a filmet, a történetről csak nagy vonalakban fogunk beszélni. Az előző rész azzal ért véget, hogy Rey (Daisy Ridley) legyőzte Kylo Rent (Adam Driver), majd végre valahára rátalált Luke Skywalkerre (Mark Hamill), aki önkéntes száműzetésében várja a halált. Az utolsó Jedik két szálon fut: az egyiken a vonakodó Luke-ot és a Jedi-képzésre váró Rey-t követi, a másikon pedig a Leia (Carrie Fisher) által vezetett lázadó flottát, akik az Első Rend hatalmas túlerőben lévő hajói elől menekülnek.

Azoknak, akik attól féltek, hogy a film sokat vitatott előzetese lelőtte a főbb fordulatokat, jó hírünk van: a trailert ugyanis szándékosan félrevezetőre vágták, a kulcsjelenetek és –mondatok nem úgy, és nem olyan kontextusban szerepelnek, ahogyan azt az ízelítő alapján sejthettük. Ráadásul az alkotók úgy is eljátszanak a nézői elvárásokkal, hogy több ismerősnek tűnő jelenet ezúttal más feloldást kap. Egyszóval lesznek meglepetések.

De Rian Johnson nem csak itt tér el a bejáratott sémáktól: Az utolsó Jedik hangvételével is teljesen mást hoz, mint amit Az ébredő erő után vártunk volna. És nem úgy, mint annak idején A Birodalom visszavág vagy A klónok támadása: míg az előző két trilógia középső darabjai komorabb hangvételükkel tértek el elődjeiktől, addig

Az utolsó Jedik éppen hogy könnyedebb kaland. Olyannyira, hogy ez az egyik leghumorosabb Star Wars-film.sw5sw11sw15

Ezalatt pedig nem Jar Jar Binks-es hülyéskedésre kell gondolni, hanem egy a sorozattól eddig jobbára idegen, leginkább a Marvel-filmeket idéző önironikus hangulatoldásra. Szerencsére a poénok többé-kevésbé be is jönnek, elég csak az előző epizódot befejező cliffhanger feloldására, Luke és a fénykard találkozására gondolnunk. A poénkodás hátulütője, hogy a hangvétel kissé egyenetlenné válik, főleg, hogy a film így is bővelkedik a véresen komoly epizódokban, a legrosszabb pillanatokban pedig egy-egy patetikusnak szánt jelenet visszafelé sül el, és nevetségessé válik. Ezek közül az egyik legkínosabb talán a franchise mélypontja is lehetne, és éppen a tavaly elhunyt Carrie Fisherhez kötődik.

Ez azonban bocsánatos bűn. Nagyobb baj, hogy a film borzasztóan elnyújtottra, és kissé ritmustalanra sikeredett. A maga 152 percével Az utolsó Jedik a valaha készült leghosszabb Star Wars-film, az embernek mégis az az érzése, hogy mindezt egy jóval feszesebb, 110 perces filmben is el lehetett volna mesélni. Legfőképpen egy Rose nevű új szereplő (Kelly Marie Tran), és Finn (John Boyega) mellékszálait kurtíthatták volna meg a vágók, de egyébként is ráfért volna a könyve, hogy egy kicsit összerázzák a történéseket.sw19sw4sw13

Mindent összevetve Az utolsó Jedik egészen más erőségekkel és hátrányokkal rendelkezik, mint két évvel ezelőtti elődje.

Az ébredő erő feszesebb, profibb, de végső soron ridegebb, minden eredetiséget nélkülöző film volt, míg Az utolsó Jedik egy túlnyújtott, csapongó filmóriás, ami ugyanakkor jóval inkább kísérletező kedvű, így rokonszenvesebb mozi lett. Tavaly ilyenkor a Zsivány egyes azzal lepte meg a nézőket, hogy háborús akciófilmet csinált a Star Wars-ból. Az utolsó Jedi megmarad az űropera műfajánál, hangvételével mégis mást hoz, és ennek köszönhetően kevésbé köti gúzsba a nagy elődök öröksége. Ez pedig biztató előjel, már ami a franchise jövőjét illeti.

A film előzetese:

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Botrány az Eurovízión: Rögtön eltörte a trófeáját, majd az egyik ujját is a győztes
A svájci győztes, Nemo olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.

Link másolása

Korábban mi is megírtuk, hogy az idei évben egy svájci előadó vehette át az Eurovíziós Dalfesztivál trófeáját. Nem sokkal később azonban nemhogy a trófeát törte el az énekes, de elmondása szerint még az ujját is.

Május 11-én, szombaton tartották a 2024-es Eurovíziós Dalfesztivál nagydöntőjét a svédországi Malmőben, ahol összesen 25 ország képviseltethette magát, ugyanis Hollandiát korábban kizárták a versenyből, erről itt írtunk.

Az idei Eurovíziós Dalfesztivált az összpontszám (591 pont) alapján végül a svájci Nemo nyerte meg. Miután a magát nembinárisnak valló – s ezzel a dalfesztivál történelmének első nembináris győzteseként – 24 éves svájci énekes-dalszerző átvette a trófeát, katasztrófa történt a színpadon.

Nemo teljesen meghatódott, azonban olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az év legjobb sorozata, csak a legerősebb idegzetűeknek – A Szarvasbébi való életbeli szereplői is megszenvedték a történetüket
Ha van kedved egy kis önsanyargatásra, és bírod a lelki zsarolást, a Szarvasbébi a te sorozatod lesz! Miután megnéztem a Netflix legújabb dobását, kellett egy kis idő, mire össze tudtam foglalni a gondolataimat.

Link másolása

Ez meg mi volt? Gondolhatná mindenki, miután végig nézi a Szarvasbébit. Sokan már a címét se tudják hova tenni, egy nagy kérdőjel a sorozat.

Amikor utánaolvastam az interneten, mindenhol azt írták, hogy ez a sorozat fájni fog.

De nem úgy, ahogy egy rossz sorozat tud fájni. Hanem egy erős gyomros, amit csak egy igazán kiemelkedő alkotás tud adni.

Nagyon kellemetlen nézni a Szarvasbébit, de hajtja a nézőt a katasztrófaturizmus. Tipikus „ennél rosszabb már nem jöhet”, aztán kapjuk a gyomrosokat sorban, mígnem a földön heverünk, de mégis megnézzük a következő részt. Nagyon fura, de nem tudom autentikusan leírni, milyen érzés a sorozatot végig ülni, bárhogy is próbálom, ezt bizony látni kell.

Miről is szól a Szarvasbébi? Egyáltalán mi ez a cím?

Richard Gadd skót humorista a 2019-es edinburgh-i Festival Fringe-en adta elő a Szarvasbébi című műsorát, ami saját életéről szólt. Arról, hogy hogyan próbált betörni a showbizniszbe, majd végül hogyan lett szinte emberi roncs. Ezt a műsort a Netflix megvette, és sorozat formájában feldolgozta. Richard Gadd maradt az író, az alkotó és a főszereplő. Megváltoztatták a neveket, de csak azért, hogy a valódi szereplők identitását védjék. A Szarvasbébi nem finomkodik, Gadd minden rossz döntése szinte szűrő nélkül bekerült a forgatókönyvbe úgy, hogy közben narrálja a cselekményt, tehát még mögé is látunk, mit miért csinál szerencsétlen főszereplőnk.

Donny Dunn (Richard Gadd) kitartó, de sikertelen humorista. Csaposként dolgozik egy bárban, ahova betéved Martha Scott (Jessica Gunning). A túlsúlyos, nem túl ápolt, alacsony brit nő pityeregve lép oda a csaposhoz, ám amikor Donny megkérdezi mit szeretne, azt válaszolja Martha, hogy nincs pénze. Donny meghívja egy csésze teára. Ez az apró gesztus nem várt következményekkel fog járni Donny életében. Martha innentől fogva rátapad, mint egy kullancs, minden nap bejár a kocsmába, főszereplőnk pedig meghívja egy diétás kólára, mert bár Martha azt hazudja, hogy gazdag, sosincs pénze.

A csaposnak jó érzés, hogy végre valakinek fontos, mert éppen a padlón van az élete.

Amit még nem tud Donny ekkor, hogy mindig van lejjebb. Martha megszerzi Donny e-mail címét a humorista weboldaláról, és innentől kegyetlenül elkezdi zaklatni. De ő nem csinál semmit, nem jelenti a rendőrségen, csak hagyja, hogy a nő a bőre alá másszon, hiszen addig sem üres az élete. Nem írok sokat, de elég annyi, hogy egy folyamatos lejtmenetnek leszünk tanúi, aminek a végeredménye a Szarvasbébi. Ami nem más, mint a becenév, amit Martha ad Donnynak, a nagy, szomorú szemei miatt.

A legszörnyűbb a Szarvasbébiben, hogy mennyire reális, hihető és megdöbbentő. Ez akárkivel megtörténhet, és meg is történik nap-mint-nap. Minden, amin Donny keresztülmegy, érthető, logikus és teljesen megbabonázó. Tényleg jönnek azok az információk, amiket nem ad ki magáról az ember, főszereplőnk mégis elmondja a nézőknek, sőt belső monológokkal meg is magyarázza őket.

Közelről, szinte barátként tekintünk szegény Donnyra, látjuk azt az elképesztő utat, amit a hét rész alatt bejár.

A legmorbidabb az egészben, hogy ennek a zaklatásról szóló szörnyű történetnek az lett a vége, hogy a sorozat rajongói felkutatták az igazi embereket, akiket álnéven játszottak a színészek, és kegyetlenül elkezdték zaklatni őket... Ilyen volt például az „igazi Martha” esete, a beteg nőt elkezdték kegyetlenül online inzultálni a nézők. Richard Gaddnek kellett rászólnia a saját rajongóira, hogy mennyire képmutató a viselkedésük. Ezzel be is zárunk egy teljes kört.

Ahogy haladnak előre az epizódok, egyre rosszabb dolgok történnek Donnyval, és mégsem lehet leállni a sorozattal. Bámulatosan rossz döntések szemtanúi lehetünk, amiket ennyire rosszul kezelni ámulatba ejtő. Ilyet tényleg nem lehet kitalálni.

A súlyosan beteg elme és erősen labilis lelki problémákkal küzdő humortalan komikus párbaja eddig az év legjobb olyan sorozata, aminek a közelébe se szeretnék menni többet.

Nézni, ahogy a két sérült lélek függ egymástól, igazi katasztrófaturizmus. Engem a negyedik rész teljesen kiütött. Nagyon fontos, erősen 18+-os a sorozat, és nem azért, mert annyira grafikus a megjelenítés, hanem mert ez egy érett, kegyetlenül lélekromboló sorozat.

A színészek 100%-ot beleadnak, ami nem csoda, Gadd gyakorlatilag Donny, csak más néven. Jessica Gunning néha szánalomra méltó, máskor irritáló, de van, amikor egyenesen ijesztő az alacsony, pufi, középkorú hölgy. Nava Mau alakítja főszereplőnk transznemű barátnőjét pár rész erejéig, Terit, aki az egyetlen fény az életében. A többi színész pedig tökéletesen játszik Donny és Martha párbaja alá.

Kiemelendő még Mark Lewis Jones, mint Donny apja. A skót karakterszínész minden pillanata aranyat ér.

Eljutottunk a lezárásig. Nem tudom, mi a helyes ajánlás a Szarvasbébi esetében. Mert ezt mindenkinek látnia kéne, de pontosan tudom, hogy az emberek többsége ki fog borulni tőle. Aki nyitott egy kis önsanyargatásra, annak tudom ajánlani a sorozatot. Tényleg az év egyik legjobb szériája, amit azért kevés embernek ajánlok tiszta szívből. A Szarvasbébi megtekinthető a Netflix kínálatában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Farokméregetés, szó szerint – A Talpig férfiban nincs tabu, és Jeff Daniels még sosem volt ilyen imádnivalóan ütnivaló
Az amerikai jog, társadalmi igazságtalanságok, hatalmi játszmák, fekete humor: a Netflix új minisorozata sokakat kiakaszt majd, mégis üdítő, hogy mennyire nem veszi magát komolyan.

Link másolása

Mielőtt még bármit is leírnánk a Talpig férfiről, érdemes megemlíteni, hogy az új Netflix-sorozat mögött az a David E. Kelley áll kreátorként és íróként, aki valódi veterán a szakmában, s olyan szériák elkészítése fűződik a nevéhez többek között, mint a Kisvárosi rejtélyek (1992-1996), a Chicago Hope kórház (1994-2000), az Ally McBeal (1997-2002), az Ügyvédek (1997-2004), a Boston Legal – Jogi játszmák (2004-2008), a Hatalmas kis hazugságok (2017-2019), a Tudhattad volna (2020), a Kilenc idegen (2021), a Szerelem és halál (2023) vagy Az igazság ára (2022-2023). Nem mellesleg pedig már több mint 20 éve Michelle Pfeiffer férje és két gyermekének apja.

A Talpig férfi pedig abszolút beilleszkedik Kelley filmográfiájába, tekintve, hogy most is fontos szerepet kap a történetben az amerikai jog, a társadalmi igazságtalanságok, a hatalmi játszmák és a kissé fekete humor.

A sztori azonban ezúttal nem saját, Az igazak és a Hiúságok máglyjája írója, Tom Wolfe 1998-ban kiadott, azonos című könyve (A Man in Full) szolgáltatta hozzá az alapot.

Az Atlantában játszódó történet több különböző szálon pörög, amiket összekötnek az egymással folyamatosan kapcsolatban lévő szereplők. A legfőbb szál a milliárdos ingatlanmogul Charlie Crokert (Jeff Daniels) követi, aki csődközeli helyzetbe kerül, amikor a bankja szeretné behajtani tőle a valóban tetemes hiteltartozását. A banknál dolgozó Raymond Peepgrass (Tom Pelphrey-t többek között az Ozarkból, a Vasökölből, a Mankből, az Odakinnből és a Szerelem és halálból ismerhetjük) különösen pikkel az arrogáns Crokerre, mindenképp szeretné őt tönkretenni. Charlie persze mindent megtesz azért, hogy ne veszítse el a birodalmát és a befolyását.

Emellett megismerjük Charlie titkárnőjét, Jillt (Chanté Adams) és annak férjét, Conradot (John Michael Hill), aki feketeként rendőri brutalitás áldozatává válik, és amikor reflexből visszaüt, büntetlen előélete ellenére börtönbe zárja és meghurcolja őt az amerikai igazságszolgáltatás rendszere.

Charlie ügyvédje, az idealista (és szintén fekete) Roger White (Aml Ameen) próbálja őt kihozni a rácsok mögül, nem sok sikerrel.

Illetve ott van még Atlanta polgármestere, a simlis és álszent Wes Jordan (William Jackson Harper), aki a választások előtt szeretné minél rosszabb színben feltüntetni a riválisát, és Charlie segítségét kéri, hogy a másik jelölt egykori évfolyamtársaként hozza nyilvánosságra annak szexuális zaklatásos ügyét, cserébe megpróbálja elintézni, hogy a bank leszálljon róla.

És akkor még nem említettük Charlie naivnak tűnő, de nagyon is határozott exfeleségét, Marthát (Diane Lane), akit Raymond próbál elcsábítani és behálózni, mivel ezzel szintén szeretne odapörkölni Charlie-nak.

Ezek a fő csapásvonalai a Talpig férfinek, amelyre egyfajta Utódlás-utódként is tekinthetünk, hiszen a kapitalizmus nagy játékosai esnek itt egymásnak, valóban szimpatikus karaktereket pedig alig találni, legalábbis köztük nem nagyon, inkább az anyagiakat tekintve „lejjebb elhelyezkedő” társadalmi rétegekben érdemes kutakodni.

Egy miniszériáról van szó, tehát csupán hat epizód állt a készítők rendelkezésére ahhoz, hogy kellőképp kibontsák ezt a szerteágazó sztorit, így azzal nem lehet támadni a Talpig férfit, hogy unalmas lenne.

A sorozathoz képest szűk játékidő alatt rendesen pörögnek az események, ám sajnos Kelley, kiegészülve két rendezőjével, a színésznőként Oscar-díjas Regina Kinggel (Egy éj Miamiban…) és Thomas Schlamme-vel (Elbaltázott nászéjszaka, Foglalkozásuk: amerikai, Az elnök emberei) nem is tudtak odafigyelni minden szálra kellőképp, s ami még nagyobb hiba, képtelenek voltak azokat közös nevezőre hozni, így egy felettébb csapongó történetvezetés lett a jussunk, ahol mindenbe belekapnak egy kicsit, de semmit nem bontanak ki igazán.

A Talpig férfi így inkább egy szellős melodráma, mintsem az amerikai társadalom gúnyosan csipkelődő szétcincálása. King és Schlamme mindenesetre folyamatosan tartják a tempót, és tudják, hogyan kell használni az egyébként parádésan pöffeszkedő Jeff Daniels karakterének monumentális egóját, amely a történések hatására részről részre leereszt.

Akadnak emlékezetes jelenetek is, mint például, amikor Charlie úgy próbál megnyerni magának befektetőként egy liberális házaspárt, hogy megmutatja nekik, hogyan tenyésztik a lovakat; Charlie és bankár ellenfele, Harry (Bill Camp) kvázi tettlegességig fajuló acsarkodásai pedig a minisorozat abszolút csúcspontjai. A sokáig szimbolikusan értendő farokméregetést ugyanakkor a meglepő és teljesen abszurd fináléban szó szerint kell érteni…

Azt nem lehet elvitatni a Talpig férfitől, hogy ne lenne szórakoztató, az viszont vitathatatlan, hogy nem lő túl magasra. Érezni, hogy az alkotók sem vették igazán komolyan ezt egészet, és ez sugárzik a rendezésből, a párbeszédekből és a színészvezetésből is. Így nézőként sem vesszük túl komolyan, és gyorsan töröljük is majd az emlékeinkből, amíg azonban tart, kétségtelenül leköt. Talán csak Conrad börtönös szála az, ami valódi izgulnivalóval (és néhány „ökölszorító” jelenettel) szolgál, ám Jeff Daniels és a többiek ripacskodása is megér egy misét, persze kizárólag azoknak, aki nem várnak mindettől túl sokat.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Sikerült megfejtenie a Mona Lisa rejtélyét – állítja egy olasz geológus-művészettörténész
Megtalálta a tájat, ami előtt Leonardo megfestette a művészettörténet leghíresebb portréját.

Link másolása

Meglepő magyarázattal állt elő egy geológus a Mona Lisa eredetéről. Leonardo Da Vinci festménye régóta foglalkoztatja az embereket, sokan szerették volna már megfejteni, hogy hol készült a sejtelmesen mosolygó nő portréja. Vitáztak már arról, hogy valódi-a háttér, vagy csak egy képzeletbeli táj?

Az olasz geológus, aki egyben művészettörténész is, azt állítja, hogy megoldotta az évszázados rejtélyt - írja a The Guardian.

Ann Pizzorusso hosszú kutatás után arra jutott, hogy a festő a Comói-tó partján lévő, lombardiai Lecco városának számos felismerhető vonását felhasználta. Szerinte beazonosította:

- a hidat (a 14. századi Azzone Visconti-híd),

- a tavat (a Comói-tó mellett található Lago di Garlate)

- a hegyvonulatot (az Alpok dél-nyugati része, amely a Garlate-tó fölé magasodik).

Azt dokumentumok is igazolják, hogy Leonardo járt ezen a vidéken.

Voltak már hasonló elméletek arról, hogy a képen látható táj az észak-olaszországi kisváros, Bobbio környékét ábrázolja. Egy másik szerint a toszkán település, Arezzo hídja látható rajta.

A geológus szerint azonban nem elég a hidat figyelembe venni, mert sok hasonló épült abban az időszakban Európában.

"Mindenki a hídról beszél, de senki nem hozza szóba a földrajzot. A geológusok nem nézegetnek képeket, a művészettörténészek pedig nem foglalkoznak a geológiával. A művészettörténészek mindig azt mondják, hogy Leonardo a képzelőerejét használta, de ha odaadod ezt a képet a világ bármelyik geológusának, ugyanazt fogja mondani, amit én is mondtam Leccóról. Már azok is látják a hasonlóságot, akik nem földrajtudósok"

– mondta a szakértő.

Szerinte most már minden kétséget kizáróan sikerült bizonyítania, hogy megtalálta a helyszínt, ami Mona Lisa mögött látható.

Az ArtWatch UK szervezet igazgatója, Michael Daley szerint sok spekuláció hallható, de Pizzorusso állításai meggyőzőek. A Louvre egyik tanácsadója szerint is Pizzorusso tökéletesen birtokában van a táj beazonosításához szükséges tudományos ismereteknek.

A geológus a napokban mutatja be a bizonyítékokat egy konferencián.

Forrás: 24.hu

A festmény már többször próbálták megrongálni, legutóbb levest öntöttek az üvegére.


Link másolása
KÖVESS MINKET: