KULT
A Rovatból

Márton András: A Bál az Interneten koncert sokaknak olyan volt, mint a holdraszállás


Link másolása

- Ezt nehéz lenne visszaidézni, apróságokon múlhatott. Például, hogy tetszett az angol nyelv és egy idő után szerettem volna tudni, miről szólnak a dalszövegeik. Sokkal izgalmasabbnak tűnt nekem a zenéjük, vagy mondjuk úgy, közelebb állt hozzám, mint más együtteseké. A hangszínek, az énekhangok, az ötletességük, rengeteg részlet. Pedig már akkor is szerettem sok más együttest a Rollingtól a Zeppelinen át a Pink Floydig és hosszú a sor. Gyakorlatilag úgy folytam bele az angoltanulásba, hogy olvasni kezdtem ezeket a szövegeket. Internet még nem létezett és könyv formában sem volt könnyű megszerezni őket akkoriban Magyarországon. Innen-onnan kellett összeszedni, de egy sem volt tökéletes.

Így hát legelőször összeállítottam egy gyűjteményt, amiben tényleg úgy szerepeltek a szövegek, ahogyan elhangzanak. Nem versszerűen láttam neki a fordításnak, hanem gördülékenyen, beszéd stílusban akartam leírni a jelentéseket. Amit nem értettem, azzal megkerestem angol, amerikai ismerősöket, bementem a budapesti amerikai iskolába, hogy találjak valakit, aki segíthetne. Olyan is előfordult, hogy bementem a rádióba egy kazettával, és megkértem a magnóst, hogy a Rain című dalt vegyék fel nekem visszafelé lejátszva, mert gyanús volt, hogy ott valami nem stimmel.

Kiderült, hogy tényleg, van egy részlet, amit visszafelé játszanak le. Révbíró Tamás '83-ban került a Hungarotonhoz mint márkamenedzser. Ő atyáskodott a Bál az Operában lemezünk kiadásán – az Afrikát az ő „megrendelésére” írtuk, mert azt mondta, kell a lemezre valami sláger is. Tamás is nagyon szereti a Beatlest, és ő vetette fel, hogy ki kéne adni kötetben a szövegeket. Azt is felajánlotta, hogy összehoz a Maecenas kiadóval. Így is történt, hamarosan meg is jelent a könyv. Elég sikeres lett, az első kiadás elment valami 40 ezer példányban és készült második kiadása is. Egyre másra jöttek tanárok és a diákok, hogy az iskolában, angol órán is használják – mert hogy a könyv kétnyelvű volt, jól lehette használni órákon.

Még ma is jönnek oda hozzám a KFT-koncertek után évente egy-két alkalommal dedikáltatni belőle.

- Amikor elkezdtél tüzetesebben foglalkozni a szövegekkel, ért meglepetés? Hogy valami egészen mást jelentett, mint addig gondoltad?

- Végül is volt. Két végletet lehet mondani. Az egyik a korai dalszövegek, amiket ha átültetünk magyarba, akkor elképesztő nyálasan tudnak hangzani nekem, és ez kicsit meglepett, de nem okozott lelki törést. Ez van az angollal, eredetiben valahogy más érzetek tartoznak szavakhoz, sorokhoz – egy igazi fordítónak ezzel nem mondok újdonságot. A Twist and Shout vagy a Love Me Do mégis úgy, ahogy volt forradalminak számított. A másik véglet a Come Together vagy a Revolution 9 – utóbbit is betettem a kötetbe, de a kiadó a tudtom nélkül kihagyta. Ezeknél a szövegeknél akkoriban az volt elképesztő számomra, hogy ilyen összefüggéstelen képeket is le lehet írni egymás után. Nem volt szokásos ebben a műfajban. Jó időbe telt, míg némelyiket megfejtettem.

- Te leszel a Beatles Hétvége egyik sztárvendége. Mit fogsz csinálni?

- Gondolom, leülünk beszélgetni, és megválaszolom a kérdéseket. Nyilván a Beatlesről több szó fog esni, mint a KFT-ről vagy a SzemTanúról.

- Apropó dobolás. Van itt valami, amiről néha vérre menő viták folynak. Te mint Beatles rajongó és dobos, hogy látod...

- Tudom, mire akarsz kilyukadni. Jó dobos. Szerintem Ringo Starrt olyanok szeretik kritizálni, akiket irritál, hogy technikailag nem olyan, mint mondjuk Buddy Rich. De ez súlyos tévedés. Van egy nagyon jó kis film (World's Great Drummers Salute Ringo Starr), amiben róla beszélnek nagy dobosok: Stewart Copeland, Dave Grohl, Jim Keltner, Chad Smith, Taylor Hawkins, Abe Laboriel Jr., és elmondják, mitől fantasztikusan jó dobos Ringo.

Vannak például olyan figurák, amiket ő játszott először és úgy terjedt el.

Szóval a magam részéről imádom. Azt felvetni, hogy jó vagy nem jó, értelmetlen. Az, hogy valakinek tetszik vagy nem tetszik, az más kérdés.

- Találkoztál valamelyikükkel?

- Nem. Amikor itt volt fellépni Paul McCartney, a főszervezőt megkértem, hogy vigye be a könyvemet Paulnak, dedikáltassa vele. Állítólag be is vitte, de nem kaptam vissza, úgyhogy lehet, hogy most ott van a Yesterday Paul McCartneynál, és legalább az ujjlenyomatom találkozott vele.

- Kicsit beszéljünk még rólad. Mire készülsz mostanában?

- Szeretnék új videoklipet készíteni a tavaly megjelent első szólólemezemhez, a Szívgárdához. Emellett van egy Sc.Art nevű formációm is ifjabb Kurtág Györggyel és II. Lengyelfi Miklóssal, velük szeretnék készíteni újabb albumot. Illetve van egy újabb technikai találmány, egy színpadtechnikai eszköz, amin lassan egy éve dolgozunk.

Beatles Weekend

Az első magyar Beatles fesztivál. 100% BEATLES ÉLMÉNY egy teljes hétvégén keresztül!

Jegyek itt.

Facebook esemény itt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Barátja és kollégája megható szavakkal búcsúzott a néhány napja meghalt magyar menedzsertől
Ferich Balázs Azahriah mellett a Wellhello, a Follow The Flow vagy az Anna and the Barbies partnere is volt. Az egész zenei szakma megrendülten búcsúzott a szakembertől.

Link másolása

Ferich Balázs halálát mi is megírtuk. Tóth Gergő, a menedzser üzlettársa és barátja jelentette be közösségi oldalán a hírt, egy rendhagyó megemlékezéssel. Ebből idézünk.

2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez. Együtt találtunk ki minden hülyeséget is, nagyon egy húron pendültünk, ami a poénkodást illeti. Néha nem voltak határaink ebben, sokan nem is értették a vicceinket. Mi viszont nagyokat nevettünk együtt. A Blind egy underground banda volt, de a Bazsival töltött időszak volt az egyik legsikeresebb korszaka.

Amikor felvettek a Magneotonba és belekezdtem a zenekarok menedzselésébe, minden áldott nap a melómról beszéltem vele. Ő ajánlotta a Cloud 9+-t, én pedig megmutattam a főnökeimnek. (...) Amikor megalapítottuk a Supermanagementet, hatalmas kockázatot vállaltunk. A mai napig hatalmas hálát érzek a Wellhellónak, hogy bíztak bennünk, hiszen feladtak egy nagykiadós hátteret két fekete humorú hülyegyerek által összegrundolt, no name vállalkozásért. Velünk tartottak az újrakezdésben. Egy pici lakásban volt az első irodánk, Bazsi albérletében. Az első pár hétben csatlakozott az Anna and the Barbies és leszerződtettük a Follow the Flow-t. Aztán egyre nagyobb lett a cég. Megszállottként dolgoztunk, 24/7-ben. Egyre nagyobb irodákba kellett költöznünk, egyre több szuper, aranyos kollégánk lett. A cloudos Biksi Gabi beajánlotta nekünk Dzsúdlót, Szakács Geri a Follow-ból pedig Azahriah-t és Desht. A kis független kiadónkból, menedzsmentünkből komoly vállalkozás lett. (...) Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem. Soha nem emelte fel a hangját gyerekei jelenlétében, olyan kedves volt velük, hogy mindig ő lesz az egyik legnagyobb inspiráció számomra gyereknevelésben. (...) Persze voltak vitáink is. Egyszer nagyon megsértettem, és hiába kértem bocsánatot, egy darabig nem volt minden perfekt közöttünk. A kapcsolatunk akkor vált újra tökéletessé, amikor 3 évvel ezelőtt a legrohadtabb betegséggel diagnosztizálták. Az elmúlt időszakban soha semmin nem vitáztunk, mindent teljes egyetértésben csináltunk. Már most iszonyatosan hiányzik.

Nagyon szeretlek Bazsi.

– zárta megemlékezését Tóth Gergő.

Ferich Balázs három évig harcolt az életéért súlyos betegségével.

A zenésszakma részéről többen is búcsúztak a szakembertől:

Jajj, srácok... megrendülve állunk. Sok-sok szeretettel gondolunk Bazsira, a családjára és rátok, Geri. Őszintén együttérzünk és sok erőt kívánunk Nektek, az egész zenekar, a stáb nevében” – Anna and the Barbies.

Őszinte részvétem, Gergő, sok erőt a családnak, mérhetetlen fájdalom...” – Tóth Gabi.

Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok, Gergő!” – Czutor Zoltán.

Döbbenet, részvétem” – Molnár Tamás, fekete szíves emojival.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET: