KULT
A Rovatból

Máris megvan a jövő évi Arany Málna-győztes? Cate Blanchett még sosem lőtt ennyire mellé, mint a Borderlandsben

Nem véletlenül jegelték éveken át: a népszerű videójáték élőszereplős filmfeldolgozása a ’80-as évek B-kategóriás sci-fi-hülyeségeit juttatják eszünkbe, és még ez a legjobb, amit elmondhatunk róla.


Hosszú, viszontagságos és sajnos eléggé szomorú történet a Borderlands-film létrejötte. Pedig egy óriási sikersztorival indult, hiszen 2009-ben jelent meg a Gearbox Software fejlesztésében és a 2K kiadásában a Borderlands nevű szerepjátékos FPS (first person shooter) videójáték, amelyből két év alatt több mint 4 és fél millió példányt adtak el. Így persze nem sokkal később, 2011-ben már meg is érkezett a boltok polcaira a folytatás, a Borderlands 2, ami pedig konkrétan letarolta a világot:

28 millió darabot értékesítettek belőle, s ezzel jelenleg a 32. helyen áll minden idők legtöbb példányban eladott videójátékainak listáján.

Kezdjük a hosszú résszel: ahogy az lenni szokott, Hollywood is lecsapott a népszerű játékra. A Gearbox fejesei még 2011-ben tárgyaltak először egy lehetséges filmadaptációról Avi és Ari Arad producerekkel. 2015 májusában Leigh Whannell író-rendezővel (Fűrész-filmek, Insidious-filmek, Upgrade: Javított verzió, A láthatatlan ember) folytatott tárgyalásokat a Lionsgate stúdió a Borderlands-film kapcsán, augusztusban pedig be is jelentették azt a nagyérdeműnek. Whannell azonban végül kiesett a projektből, így a következő években számos forgatókönyv készült hozzá (többek között Aaron Bergtől és Oren Uzieltől, valamint a Csernobil és a The Last of Us írójától, Craig Mazintől) ám egyik sem bizonyult megfelelőnek.

2020 februárjában aztán felkérték direktornak a főként szintén horrorokat szállító Eli Roth-t (Kabinláz, Motel, Kopp-kopp, Bosszúvágy, A végzet órája), aki szintén belenyúlt a szkriptbe. A forgatás 2021 áprilisában kezdődött Budapesten, a Covid-járvány idején, és június 22-én be is fejezték. Akkor jelentek meg az első hivatalos képek is a szereplőkről, amelyeken csak a sziluettjeiket lehetett látni.

Na de akkor miért csak több mint három évvel később mutatták be a filmet a mozikban? Nos, itt jön a viszontagságos rész: 2023 januárjában bejelentették, hogy két hét pótforgatást rendeltek el, Eli Roth azonban nem tudott visszatérni, mivel már nyakig benne volt a Hullaadás című filmjének munkálataiban, így Tim Miller (Deadpool, Terminátor: Sötét végzet) ugrott be helyette. 2023 júniusában Mazin kivetette a nevét a projektből, a helyére pedig Joe Crombie lépett, akiről nem sokat tudni. Néhányan úgy vélték, ez csupán Mazin álneve, ám ő maga tagadta ezt a híresztelést.

Majd ismét több mint egy évvel korábban sor került végre a mozibemutatóra is, amiről már tudni, hogy szép nagy lebőgés lett, tekintve, hogy a kb. 110-120 millió dollárt kóstáló film csupán 8,8 milliót hozott az első hétvégéjén az USA-ban, ráadásul a kritikák is a porba tiporták.

Azonban még mielőtt belekezdenék a szomorú részbe, kukkantsunk bele a sztoriba is!

A Pandora nevű bolygón (a Borderlands játék egy évben jelent meg az Avatarral…) Roland (Kevin Hart), a zsoldos elitkatona elrabolja a tinédzser Tinát (Ariana Greenberg) egy Krieg nevű izompacsirta (Florian Munteanu) segítségével, akit ugyanabban a börtönben tartottak fogva. Eközben egy másik bolygón a fejvadász Lilith-et (Cate Blanchett) felkeresi Atlas (Edgar Ramírez), a nagyhatalmú iparmágnás, és meggyőzi őt, hogy keresse meg és hozza vissza a lányát, Tinát. Lilith gyermekkora óta először tér vissza a szülőbolygójára, Pandorára. A Claptrap nevű nagydumás robot (eredetiben Jack Black hangján) segítségével, akit rejtélyes módon arra programoztak, hogy várjon rá a Pandorán, meg is találja Tinát. Miután rájön, hogy a lány nem akar visszatérni Atlashoz, Lilith összefog Rolanddal, Krieggel és egy Tannis nevű bogaras tudóssal (Jamie Lee Curtis), hogy megmentsék Tinát Atlas magánhadseregétől.

Lilith megtudja, hogy a lányt genetikailag módosították az eridiánok, a Pandorát egykoron benépesítő ősi faj DNS-vel, és hogy Atlas úgy véli, csak Tina tudja kinyitni azt a páncéltermet, amelyben az elveszett civilizáció fejlett technológiájának titkait őrzik.

Megindul hát a vadászat Tináért és széfért.

Huhh, még leírni is kimerítő egy kicsit, és bizony mindez a filmben sem tűnik kevésbé katyvasznak. A Borderlandsről sajnos messziről lerí, hogy a stúdió megpróbálta menteni a menthetőt, és mivel Eli Roth első verziójára minden bizonnyal igen rosszul reagált a tesztközönség (vagy ők maguk), az utóforgatásokkal és nem kevés nyirbálással szerették volna bemutatható gatyába rázni a filmet.

Emiatt azonban komplett szálak és karaktermotivációk kerülhettek ki a sztoriból, egyes jeleneteket idejekorán elvágnak, másokba pedig minden előzmény nélkül kerülünk bele, s így vajmi nehezen tudunk azonosulni a látottakkal, vagy akár csak érdeklődéssel követni a történeseket.

Valami olyasmit kell elképzelni, mint a 2015-ös Fantasztikus négyesnél, vagy a 2017-es Hóembernél. Azok sem valami szépemlékűek…

Az egyébként kiváló színészek (köztük két Oscar-díjas: Blanchett, Curtis) is látványosan kínlódnak, és bár Cate Blanchettet valahol azért perverz módon üdítő látni egy ilyen szerepben, a továbbra is kiváló fizikalitása ellenére is túlságosan idős ehhez a karakterhez (aki az eredeti játékban is jóval fiatalabb). Kevin Hart Rolandjáról fogalmunk sincs, miért csinálja az egész filmben azt, amit, mivel nem kapunk rá magyarázatot, Jamie Lee Curtis szinte végig ugyanazt a tágra meredt szemű, rácsodálkozós arcát mutatja, Tina és Claptrap karakterei pedig eléggé idegesítőek a folyamatos pörgésükkel és pofázásukkal.

Kétségtelen, hogy unalmasnak nem mondható a Borderlands, hiszen a feszes 102 perces játékidő nagy részében folyamatosan sorjáznak a lövöldözések, az üldözések és a bunyók. Szóval azért van némi bűnös élvezet benne. Látjuk és tudjuk, hogy bugyuta és rossz az, amit a vásznon nézünk, de azért felidézhet egyesekben némi kellemes nosztalgiát a nyolcvanak-kilencvenes évek trash-sci-fijei kapcsán, így aki gyerekként vagy fiatalon falta ezeket, a Borderlands könnyedén visszahozhatja az egykori érzéseket. Sajnos nagyjából ennyit tud, és persze ezt sem szándékosan: egy laza, akciódús és vicces sci-fi-fantasy-mókának indult, de ezek közül épp a legfontosabb hiányzik belőle: a móka.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Szerető családapa, rejtőzködő szörnyeteg – az Apám, a BTK gyilkos bepillantást enged a gonosz otthonába
A gyilkos, akit mindenki szeretett: a cserkészvezető, gyülekezeti vezető, aki éjjel igazi szörnyeteg volt. Lánya most szembenéz az örökségével. A Netflix legújabb dokumentumfilmje felfedi, milyen életet él az, aki csak utólag jön rá, hogy az apja Amerika egyik leghírhedtebb sorozatgyilkosa.
B.M.; Fotók: youtube.com - szmo.hu
2025. október 13.



Skye Borgman legújabb dokumentumfilmje, Apám, a BTK gyilkos a Netflix jól bevált true crime-formuláját követi, mégis valami egészen másról szól, mint amit elsőre várnánk. A néző nem pusztán egy hírhedt sorozatgyilkos történetét kapja, hanem egy család széthullásának, egy identitásválsággal küzdő nő lelki útjának intim, néhol kényelmetlenül személyes lenyomatát. Borgman rendezése az ismert BTK-gyilkos, Dennis Rader életét és tetteit idézi fel, de csak felszínesen, mert valójában az áldozatok közül egy különlegeset helyez a középpontba: a gyilkos lányát, Kerri Rawson-t.

A film témája eleve hátborzongató. A „BTK” rövidítés a „Bind, Torture, Kill”, azaz „Megkötöz, Megkínoz, Megöl”. Az egyik legrettegettebb név lett az amerikai bűnügyi történelemben.

Rader a hetvenes évektől kezdve Wichita városát tartotta rettegésben, miközben a külvilág számára átlagos, sőt példás polgárnak tűnt: cserkészvezető, felekezeti vezető, lakóközösségi egyesületi ellenőr, szerető családapa. A kettősség döbbenetes és éppen ez a kontraszt teszi a történetet annyira megrázóvá. A rendőrség évtizedeken át képtelen volt kézre keríteni, miközben a gyilkos nyíltan üzengetett nekik az újságokon keresztül, cinikusan játszadozva a hatóságokkal. Aztán a ’80-as évekre hirtelen csak eltűnt, hogy 2004-ben újra felbukkanjon, ám ekkor már a technológia fejlődése, a DNS-vizsgálatok és a számítógépes nyomozás véget vetett rémuralmának. Végül 2005-ben elfogták, és Rader, mindenki megdöbbenésére, azonnal beismerte a gyilkosságokat, rideg részletességgel mesélve el szörnyű tetteit.

Borgman nem a bűncselekmények rekonstrukcióját helyezi előtérbe. A film sokkal inkább a következményekkel foglalkozik: hogyan éli meg egy család, ha egyik pillanatról a másikra rájön, hogy az apa, akit szeretett, egy szadista sorozatgyilkos? Kerri Rawson visszaemlékezései ennek az ellentmondásnak a fájdalmát tárják fel. Ő az, aki szó szerint egész életét újraépíti abból, amit apja öröksége lerombolt. A generációs trauma, amit Kerriék kaptak a gyilkos apjuktól kegyetlen terhet ró az egész családra. A filmben Kerri kendőzetlenül beszél gyerekkoráról, az apjához fűződő kapcsolatáról, arról a pillanatról, amikor megtudta az igazságot, és arról is, hogyan próbálta feldolgozni a feldolgozhatatlant. A fura az egészben, hogy Kerri nyíltan kimondja, hogy elhidegült a családjától, akik egyébként nem kívántak részt venni a projektben, sőt még az arcuk mutatását se vállalták.

Így kicsit furcsa a helyzet, hogy a lány önmagát állítja a központba, miközben testvére és édesanyja véleményét nem hallhatjuk.

Borgman kamerája türelmes, de nem ítélkezik. Mégis, nézőként nehéz nem érezni bizonyos feszültséget Kerri szerepében. Egyrészt mélyen átérezzük a fájdalmát és a traumáját, másrészt viszont zavarba ejtő, hogy immár több dokumentumfilm és interjú is épül az ő történetére és maga is előadóként, tanácsadóként dolgozik olyan áldozatokkal, akik hasonló helyzetbe kerültek. Ez a kettősség, vagyis a "karitatív munka, ami igazából megélhetés is” egy érdekes kérdéskör, mely finoman, de érezhetően végigvonul a filmen. Mintha Borgman is ezzel a dilemmával küzdene: meddig lehet együttérezni valakivel, aki mégis a hírhedt gyilkos révén vált ismertté és ez definiálta az életét.

A film szerkezete klasszikus netflixes ritmusban építkezik: visszaemlékezések, archív felvételek, interjúk és gondosan megkomponált dramatizált jelenetek váltják egymást. Mindez lendületet ad, ugyanakkor néha kizökkenti a nézőt. A narratíva időnként megbicsaklik, mintha a rendező sem tudná eldönteni, krimit, családi drámát vagy pszichológiai portrét szeretne készíteni. Mindez azonban nem csökkenti a téma erejét: Rader kettős élete, a hétköznapiság és a szörnyűség közötti éles kontraszt olyan kérdéseket vet fel, amelyek túlmutatnak egyetlen dokumentumfilm keretein.

Különösen izgalmas, hogy a film új fényt vet az amerikai sorozatgyilkos-mítoszra is.

Magyar szemmel nézve Dennis Rader neve kevéssé ismert, noha az amerikai popkultúrában mély nyomot hagyott. Aki látta a Mindhunter sorozatot, talán emlékszik rá: BTK volt az a rejtélyes figura, aki a sorozat részeinek elején, vagy végén egy-egy rövid jelenetben feltűnt, mint egyfajta árnyék, akit a néző sosem ismerhet meg teljesen. Sőt, a 2018-as kiemelkedően jó és méltatlanul elfeledett The Clovehitch Killer című film is erősen merített Rader történetéből, nem teljesen, de tekinthető adaptációnak is valamennyire. Hogyan élhet együtt egy család a „jó apa” illúziójával, miközben az valójában szörnyeteg.

Borgman tehát nemcsak a sorozatgyilkosságokat dolgozza fel, hanem egy kulturális jelenséget is boncolgat: mi az oka annak, hogy ennyire vonzódunk a gonosz történeteihez? Miért nézzük újra és újra ezeket a filmeket, miközben elborzadunk? A válasz valószínűleg abban rejlik, hogy a true crime tartalmak biztonságos távolságból engednek bepillantást az emberi természet legsötétebb zugaiba és a Netflix pontosan tudja, hogyan adagolja ezt az élményt. Elképesztő rajongóbázist épített ki magának a valós bűnügyi történeteken alapuló „szórakoztató” zsáner.

Mindezek ellenére az Apám, a BTK gyilkos nem tartozik Borgman legerősebb munkái közé.

A téma megrázó, a történet lebilincselő, mégis hiányzik belőle az a fajta érzelmi vagy stiláris kohézió, ami igazán emlékezetessé tehetné. A film sokkal inkább egy alapos, jól megszerkesztett, de kissé személytelen riport, mintsem egy mélyre hatoló, lélektani tanulmány. Talán épp ez a visszafogottság teszi valamennyire felejthetővé is.

Összességében az Apám, a BTK gyilkos egy megrendítő, de kissé ellentmondásos dokumentumfilm.

Erőssége a témaválasztás és Kerri őszintesége, gyengesége viszont a formanyelv, a rohanás és az érzelmi tompultság. Mégis, ha valaki érdeklődik a true crime műfaj iránt, és kíváncsi arra, hogyan hat a bűn egy család életére generációkon át, ez a film megéri a figyelmet, még akkor is, ha nem hagy maga után katarzist, csak egy kellemetlenül őszinte kérdést: mennyire ismerhetjük valójában azokat, akik köztünk élnek és szeretünk?


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Kiszáll a külföldi tulajdonos a Szigetből, Gerendai Károly mentheti meg a fesztivált
A jelenlegi tulajdonos a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyük megszüntetését kérte. Gerendai mindeközben hajlandónak mutatkozik a világhírű fesztivál hóna alá nyúlni.


Ahogy arról korábban írtunk, Karácsony Gergely főpolgármester hétfő reggel egy Facebook-posztban osztotta meg, hogy bizonytalanná vált a Sziget Fesztivál jövője. Mint írta, a fesztivál vezérigazgatója arról tájékoztatta, hogy kezdeményezni fogja a fővárossal kötött megállapodás felmondását.

A Sziget sajtóosztálya szerint ez nem jelenti a rendezvény végét. Bíznak abban, hogy a fesztivál egy új, magyar tulajdonosi háttérrel még sikeresebb lehet a jövőben.

A szervezők valóban azzal a kéréssel fordultak a Fővárosi Önkormányzathoz, hogy a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyüket közös megegyezéssel szüntessék meg. Ennek okáról azt írták: „A fesztivál külföldi tulajdonosa – annak ellenére, hogy korábban egy hosszabb távú fejlesztési programban gondolkodott – úgy döntött, hogy a jelenlegi struktúrában nem vállal további kockázatot Magyarországon” – írja a Telex.

A döntés hátterében az is szerepet játszik, hogy

„mivel a Fővárosi Közgyűléssel kötött területhasználati megállapodásunk határozott időre szól és a fizetési kötelezettség még jövőre is fennállna, akkor is, ha nem lenne rendezvény, ezért vagyunk kénytelenek a megállapodást ebben a formában felmondani”.

A Sziget ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ez nem a fesztivál történetének lezárása. „Ezen döntéssel párhuzamosan – a hazai menedzsment javaslatára – a Sziget Zrt. tulajdonosai felvették a kapcsolatot a fesztivál alapítójával, Gerendai Károllyal, lehetőséget kínálva arra, hogy a rendezvény ismét vele folytathassa működését” – írták.

Az egyeztetések még zajlanak, ezért a szervezők nem kívántak további részleteket elárulni. Közleményükben úgy fogalmaztak: „Mi, a Sziget szervező csapata, őszintén bízunk abban, hogy a fesztivál egy új, független, magyar tulajdonosi háttérrel az eddigieknél is sikeresebb lehetne, hiszen a változás egyszerre nyújt lehetőséget a fejlődésre és a megújulásra, valamint a Sziget klasszikus értékeinek és szellemiségének az újbóli megerősítésére.”

Azt is remélik, hogy számíthatnak a közönség támogatására, a „szakmai partnereikkel ápolt kiváló kapcsolatukra”, valamint a „Főváros megértő együttműködésére is”. Hozzátették: „Hiszünk benne, hogy a Sziget léte nemcsak az abban közvetlenül érdekelteknek, hanem az egész ország számára fontos, közös ügy.”

A Sziget Zrt. tulajdonosai a hazai menedzsment javaslatára keresték meg újra Gerendai Károlyt, aki 2022-ben szállt ki a fesztivál életéből. A Sziget-iroda közölte: „Mivel az egyeztetések jelenleg is folynak a felek között, ezzel kapcsolatban még nem áll módunkban további információkat megosztani.”

Gerendai Károly sem kívánt részleteket megosztani, amíg nincs konkrét megállapodás, de a Forbesnak annyit elárult:

„Bár nemrég még nagyon nem így képzeltem el az elkövetkező éveimet, de a jelen helyzetben határozott célom megoldást találni a Sziget létének hosszú távú biztosítására.”

Az egykori főszervező az elmúlt években főként a Costes csoporthoz tartozó gasztronómiai vállalkozásaira koncentrált, szabadidejének jelentős részét pedig utazással töltötte. Most abban bízik, hogy akár már októberben létrejöhet egy olyan új tulajdonosi struktúra, ami szakmailag és pénzügyileg is biztosíthatja a fesztivál jövőjét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Színészlegendák és legendás szerepek kísérték Diane Keaton életét – galéria
A 79 éves korában elhunyt színésznő a szakma krémjével dolgozott együtt. Néhány munkakapcsolata párkapcsolattá is alakult, bár sosem ment férjhez. Egy élet és karrier képekben.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, szombaton Los Angelesben elhunyt Diane Keaton amerikai színész, rendező és producer.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas művész pályafutása során olyan nagy sztárokkal dolgozott számos filmben, mint Woody Allen, Al Pacino, Richard Gere, Warren Beatty, Jack Nicholson, Mia Farrow vagy Jane Fonda.

Megannyi filmes szerepéből olykor romantikus kapcsolat is szövődött kollégáival, bár férjhez soha nem ment. Két örökbe fogadott gyereke Dexter (1996) és Duke (2000).

Filmes szerepeiből, pár- és munkakapcsolataiból készítettünk válogatást (a képekre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk