A Rovatból

"Aki addig csak pityergett, az utolsó percekben már zokogni fog" – megnéztük a Mamma Mia 2-t

A Mamma Mia 2 pont ezt hozza: totális kikapcsolódást, meghatódást, picsogást, örömkönnyeket és akkora adag boldogsághormont, amit több tábla csoki tud csak produkálni.

Link másolása

Egész életemben ABBA-rajongó voltam, férjem pedig egész életében nem volt ABBA-rajongó, éppen ezért óriási fegyvertény volt részemről, hogy 10 éve sikerült őt elcipelnem a moziba, hogy megnézzük az első filmet.

Az elmúlt tíz évben az immár kamaszkorba lépett lányunk vált elsődleges ABBA- és Mamma Mia-rajongóvá, neki hála nem telik el hét itthon, hogy ne néznénk meg, ahogyan a varázslatos Meryl Streep még a görög sziklák mögött felbukkanó napnál is fényesebben ragyog, vagy ahogyan Amanda Seyfried hangja okoz libabőrt.

Persze, hogy vágtuk a centit, hogy a Mammai Mia 2 - Sose hagyjuk abba! című filmet idén is elsők között nézhessük meg.

Az egész úgy indult, hogy hat sorban száz-száz méternyi embertömeghez csatlakoztunk, hogy átvehessük a jó előre lefoglalt jegyeinket és aztán eltöltsünk bambán, sorban állva közel hatvan percet. Ez a rengeteg népség két órával később velünk egyetemben vérvörös orrokkal, átáztatott szemekkel és zsebkendőket orcáikhoz tapasztva hagyhatta el a filmszínházat.

A Mamma Mia 2 ugyanis pont azt hozza, amire mindenkinek szüksége van: totális kikapcsolódást, meghatódást, picsogást, örömkönnyeket és akkora adag boldogsághormont, amit több tábla csoki tud csak produkálni.

A nézőközönség soraiban az ötéves, macit szorongató óvodástól a tündéri nyolcvanas, egymásba karoló és botjukat az előttük lévő székhez állító néni-bácsiig minden korosztály jelen volt. Nem csoda:

A film maga a tömény csokiadag: a legapróbb részletek is helyükön voltak, a színek az élénk narancssárga és a türkíz mélysége között villogtak, az énekhangok tisztán csengtek, a táncjelenetek láttán te is táncolni akarnál.

Lily James, aki a fiatal Donnát alakította a filmben, viszont nem tudta megugrani az előző filmben Amanda Seyfried (és őt megelőzően az ABBA) mércéjét, mert az "I have a dream" magas hajlításába beletörött a bicskája.

Az "I have a dream" az a nóta ugyanis a huszadik század könnyűzenei palettáján, amely egyértelműen a refrénbeli hajlításának köszönhetően a valaha megkomponált legnehezebben elénekelhető dal. Seyfried tíz éve simán vitte a dalt (anno Benny Andersson nyilatkozta is, hogy ezért kapta meg pont Seyfried Sophie szerepét), Lily James hangja viszont elcsuklott - de szerintem erre csak én figyeltem fel.

Mondhat bárki bármit, nekem végtelenül hiányzott Meryl Streep.

Egyszerűen nem illett a filmbe, hogy a fő karakter már nem él. Tény és való, gyönyörűen megoldották, ahogyan mindenki rá emlékezett, ettől függetlenül olyan érzés az idősebb Donna karakterének tényleges hiánya, mintha valaki a fentebb említett csokit ki akarná lopkodni a szánkból.

Spoiler: Meryl Streep aztán megjelenik a film utolsó pár percére, hogy aki addig pityergett, onnantól már úgy zokogjon, ahogyan az a csövön kifér.

Az idősebb generációt képviselő színészektől abszolút jutalomjáték a film.

Colin Firthbe ismét minden nő azonnal beleszeret, de egyértelműen Pierce Brosnan is megérne pár ajtócsapkodást. A film legnagyobb poénját viszont Stellan Skarsgård adja, közel húsz másodpercnyi totális ledermedést és értetlen hápogást okozván a nézőtéren. Nem lövöm le a poént, de sírtam a nevetéstől.

Lily James telitalálat a film készítőitől. A 29 éves angol színésznőről az első pillanattól kezdve elhiszed, hogy ő Meryl Streep "kicsiben". Sőt, azt kell mondjam, minden fő karakter ifjú megfelelője tökéletes és megfontolt választás volt a castingtól.

Muszáj megemlítenem Chert, aki negyvenes viaszbabának tűnik egészen addig a pillanatig, amíg ki nem nyitja a száját, mert onnantól nem tehetsz mást, mint behunyod a szemed, és hagyod, hogy Cher mély orgánuma belemásszon minden egyes sejtedbe, csontodba és aztán a vérkeringésedben táncoljon. Frenetikus!

Főnyeremény Andy Garcia fura karaktere, míg Julie Walters, Christine Baranski vagy Dominic Cooper pont azt hozzák, amit az első részben. Számomra Dominic Cooper (Sky) a kicsit gyenge láncszem, ahogyan az első részben is azt éreztem, itt kb. az ő karaktere akkor is totál felesleges, ha ő a vőlegény, a Mamma Mia 2-ben sem okozott semmilyen érzelmi reakciót, akár ott volt, akár nem.

Utolsóként meg kell említenem Amanda Seyfriedet, akinek első felbukkanását egy hallható morajlás követett a mozi nézőterén: "Jaj, mennyire megöregedett!" - mondták sokan.

Tény és való, az a mennyiségű alapozó, amit Cher az ábrázatára kapott, Amandánál már kifogyott, így róla teljességgel elhittük, hogy egy reggeli rosszullétektől szenvedő, állapotos nő, aki amúgy hulla fáradt a sok melótól.

Összegzésül: menj, nézd meg a Mamma Mia 2-t és arra a két órára felejts el minden gondot, fájdalmat, agyalni valót, csekkeket, ami az életedben épp aktuálisan gyötör. Ámulj el a narancsligeten, varázsoljon el Horvátország és Görögország szépsége, a tenger, a táj, a táncok, a zene és nevess, sírj, énekelj, örülj, mert ez az, amit a filmtől kapsz.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk