KULT
A Rovatból

Mácsai Pál: Az ember személyes emlékezete hosszabb, mint az élete

A népszerű színésszel a Mesterjátszma kapcsán beszélgettünk arról, hogy bár a film 1956-ban játszódik, de mégsem 56'-ról szól, arról, lehet-e a színész objektív, és milyen érzés volt Mácsainak, hogy castingra hívták.

Link másolása

A héten kezdték vezetni a mozik Tóth Barnabás (Susotázs, Akik maradtak) új filmjét, a Mesterjátszmát. A film egyik főszereplőjével, Mácsai Pállal a sajtóbemutató után beszélgettünk. A művész úr megtisztelően felajánlotta, hogy tegeződjünk.

– Adott egy figura, Czentovics Sándor, akinek az életéről, a múltjáról tulajdonképpen nem tudunk semmit. Kizárólag a történésekben játszott szerepét ismerjük meg. És mégis, amikor olyasmit mond a papnak a beszélgetésük során, hogy a gyerekkora nem tette lehetővé, hogy hívővé váljon, akkor ettől az egy mondattól mégis hirtelen látom ennek az embernek az egész életét. Ez valami egészen elképesztő élmény számomra. Hogy lehet színészként elérni ezt a hatást?

–Gondolni kell valamire, amikor az ember egy mondatot kimond.

– Mire?

– A sorsot fel kell építeni fejben, belül.

– Miből tudsz építkezni? Hiszen egy olyan korszakról beszélünk, amiről első kézből nem lehetnek élményeid.

– És mégis.

Az ember személyes emlékezete hosszabb, mint az élete.

Hall ezt-azt a szüleitől, a nagyszüleitől, tanul történelmet, figyel, olvas, filmeket lát, gondolkodik. Ez mind részt vesz a színészetben.

Itt, ennél a szerepnél, mondjuk, ha ez az ember 50 évkörüli 56’-ban, akkor körülbelül 1906-ban születik, 16-ban tíz éves, 26-ban húsz… Mi lehet ebben a gyerekkorban? Az első háború biztos. Érett férfiként még egy háború. Könnyen lehet, hogy az első világháborúban elveszíti az apját, hogy Trianonnal elcsatolják az otthonát, talán hogy meghal a mamája, és menekültként, vagonban él évekig. Mondjuk, ez egy létező sors.

A harmincas években keserves áron, nehezen mászik felfelé a társadalmi kirekesztettségből. Így belesodródik a baloldali mozgalmakba, és egy rendkívül küzdelmes gyerek- és fiatal korból jut abba a szerepbe, ahol a filmben látjuk. Ezt csak példaként mondom, ki lehet találni mást is, amitől ez a mondat támasztékot kap.

Amikor tehát azt kérdezik az embertől, hogy maga hogy távolodott el Istentől, akkor mindez eszébe jut, a halott apa, a TBC-ben meghalt anya, a vagonban töltött gyerekkor, a verések, az intézet, és akkor kimondjuk a mondatot.

– Barnabás segített ebben a folyamatban, vagy teljesen rád hagyta?

– Egy pontig segített, hogyne, de végül az ember egyedül van a szerepével, mint az úszó a medencében.

– Akkor nem volt egy előre meghatározott rendezői koncepció, hogy milyennek kéne lennie ennek a karakternek?

– Dehogynem, de a színész dolga, hogy felépítsen egy személyt a megírt szöveg alá. Azt a személyt, akit ő el tud képzelni. Amit mi a filmen vagy a színpadon kimondunk, az csak a jéghegy csúcsa. Hogy miért mondjuk éppen azt, és pont akkor, ez a színész igazi munkája.

– Úgy gondolom, bátor vállalás a filmtől úgy nyúlni 56’ témájához, hogy valójában nem a forradalomról akar szólni. Erre a történelmi eseményre nagyon sok minden rárakódott. Épp ezért nehéz lehetett Czentovics figuráját objektíven megközelíteni. Te milyen élményekből tudtál építkezni a forradalommal kapcsolatban?

– Nekem szerencsém van ezzel, apám átélte fiatalon, és rögzítette. Egyébként mindent rögzített, majdnem négyezer oldal kézzel írt naplója van – őrület. 1922-ben született. A harmincas évei közepén jött 56, ő akkor már vaskos történelmi tapasztalatokkal a háta mögött- fasizmus, háború, újjáépítés, kommunizmus, perek, Rákosi-korszak - állt akkor, nagynénje például hat évet ült Rákosi alatt ártatlanul, mint a Rajk-per nagyon sokadrendű vádlottja – csak ötvenhatról jó 200 oldalt írt, ami később meg is jelent a Holmi- ban. És persze mesélt is, amikor már nagyobb voltam, sokat és színesen.

Tudok a forradalom előkészületeiről, az ágairól, a következményeiről.

Közeli ismerőseim vannak például a snagoviak között. Ők voltak ugye, akik a Jugoszláv követségre menekültek, aztán tőrbe csalták és elrabolták őket Romániába.

– Nem nehéz ennyi tudással objektívnak maradni a filmben az 56’-os szereplőkkel kapcsolatban?

– A színész nem marad objektív. A III. Richárdot játszó színész nem a véleményét játssza a szerepről, hanem III. Richárd saját igazságát.

– Persze, de III. Richárdhoz még sincs annyi közvetlen kapocs, mint egy 56’-os figurához.

– Ha jó az alakítás, akkor van. Aláépíti a színész.

– Rendező, igazgató is vagy. Mennyire könnyű csak színésznek lenned?

–Nagyon!

– Nincs kísértés kijavítani a fiatalabb kollégát?

– Nincs. Természetesen voltak tanácsok, beszélgetések, talán viták is, de az ember megérzi, ha valakivel azonos nyelvet beszél.

– A vetítés utáni közös beszélgetésben említetted, hogy most láttad először egyben az elkészült filmet. Mennyire voltak előzetes elképzeléseid arról, milyen lesz majd, és mennyire felel meg a várakozásaidnak?

– Ez egy jó film. Ez nagy öröm. Sosem lehet tudni előre: hiába voltak elképzeléseim, ismertem a forgatókönyvet, sokat próbáltunk is, hiába láttam a forgatáson, hogy mit csinálunk, hiába izgatott eleve a dolog: a film a rendezőé, és a vágóasztalon készül el. A mi színészi munkánk csak egy fázis. Nem éppen lényegtelen, de mégis csak egy szakasz. Nagyon jó érzés látni, hogy a történet, a film működik, hogy hat, hogy igaz.

A film nem ötvenhatról szó, egyébként. Inkább arról, hogy mi a bűn, és hogyan nyeri el a büntetését. Van-e ebben igazságosság, van-e méltánytalanság. Van, egyébként. Emlékezetes alkotás.

Sok értetlenséggel is fog találkozni, de alapvetően egy mélyen lírai film.

Sokat mond a belső mozgatórugókról, meggyőződésekről, belső szilárdságról, mániákról, a hitről.

– Amikor felkértek, hamar igent mondtál?

– Persze. Tetszett a könyv, és tetszettek Barna korábbi filmjei, főleg az Újratervezés és az Akik maradtak.

– Barnától tudom, hogy Téged is castingolt. Nem érintett rosszul, hogy próbafelvételre hívtak?

– Dehogy. A film ilyen.

– Nagyon sok színész nem szereti visszanézni magát filmen. Te hogy vagy ezzel?

– Megszoktam. Forgatás közben sosem nézem meg a snitteket. Moziban egyben igen, és azt hiszem, ma már objektíven látom magamat. Remélem. Az ember megtanulja a szakmáját, tudja, hogyan játszik. Főleg, ha olyan szerencsés, hogy sokat forgat, és én, noha nem forgattam sok mozifilmet, televízióban nagyon sokat voltam kamera előtt.

.
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: