KULT
A Rovatból

Love Bistro vagy Konyhafőnök? - újabb csata a Tv2 és az RTL között

'Míg a Konyhafőnök évek óta növelni tudja rajongótáborát, a Love Bistro címére sem biztos, hogy emlékezünk majd fél év múlva...' Kritika.

Link másolása

Augusztus 25-én startolt a Tv2 legújabb gasztro-showja, Love Bistro néven. Hírességek és párjaik vetélkednek más hírességekkel és párjaikkal és ahogyan az lenni szokott, elsősorban nagyon próbálnak bennünket szórakoztatni.

Eközben immár három hete fut az RTL Klubon a Konyhafőnök 7. évada, ahol ismét hétköznapi emberek, és nem pedig celebek vetélkednek egymással.

Két kereskedelmi adó, két gasztroműsor, egy idősáv és egy verseny a nézők kegyeiért. Egy verseny, amelynek akkor is az RTL Klub műsora lenne a győztese, ha a Love Bistro erősebb, minőségibb és szórakoztatóbb lenne. De nem feltétlenül az.

Bevallom őszintén, a Konyhafőnököt nem csupán azért kedvelem, mert szórakoztató vagy kikapcsol. Abszolút edukatív hatása van a műsornak, aminek hála már én is tudok házi tésztát gyúrni, erősen pillogok, hogy karácsonyra olyan robotgépet kaphassak, amivel ott dolgoznak a versenyzők és a séfek, és legutóbb feljegyeztem magamnak, mi a titka a tökéletes sült kacsamájnak.

Rácz Jenő (a legfiatalabb magyar Micheline-csillagos séf) és Sárközi Ákos (2014-ben szerzett Micheline-csillagot, főzött már Tom Hanksnek is) személye számomra garancia, eközben Fördős Zé munkásságát is elismerem, mert számtalanszor futottam már az ő blogjához, ha valami receptet kerestem.

Ezzel párhuzamosan a Love Bistro is nagyágyút szerződtetett, mégpedig az első Konyhafőnök műsorok sztárját, Bernáth Józsefet láthatjuk a Tv2 műsorában. Bernáth 2016-ban nem túl szépen búcsúzott az RTL Klubtól, sokáig ment is a huzavona a csatorna és a séf között. Személye egyértelműen fricska az RTL Klub felé. Az viszont már inkább kényszernek tűnik, hogy a Love Bistro kénytelen volt a versenyzők tekintetében is egy már kipróbált alapgárdához nyúlni. Cinthya Dictator, Tücsi vagy Dobó Ági már egyszer megmérettetett az rtl-es Konyhafőnök VIP-ben, a fentebb emlegetett egyszeri tévénéző pedig a sóhajtozgatások közepette azt is megjegyzi, hogy Dobó Ági az egyik korábbi Konyhafőnök VIP győzteseként eléggé nagy előnyben van.

Pozitívum, hogy a Tv2 végre-végre el tudott rugaszkodni attól, hogy a műsorvezetésre Ördög Nórát vagy Liptai Claudiát kérje fel. Az előbbi az augusztusban mindössze tíz adást megért Masterchef VIP-ben volt "létszám", az utóbbi a Séfek Séfében nem találta a helyét. Bernáth József személye pedig igazán telitalálat, ugyanis szemben az RTL Klub két, harsányabb stílust képviselő séf-sztárjával, Bernáth maga a megtestesült nyugalom és empátia.

Ezek a jelzők jól is jönnek a Love Bistro-ban, ahol

a versenyzőkről az első perctől fogva tudjuk, hogy nem profik, hogy hibázhatnak, hogy nincsenek tisztában olyan alapokkal sem, mint egy lángos receptje akár.

Bernáth és műsorvezető társa, a cukrászmester Baracskay Angéla akkor is képesek dicsérőn nyilatkozni egy ételről, ha az előzőleg be lett dobva a tálaló pultba fejjel lefelé, vagy egyértelműen emberi fogyasztásra alkalmatlan, mert annyira csípősre sikerült.

A Konyhafőnökben ellenben hétköznapi emberek versenyeznek, akiket hétről-hétre megismerhetünk, hogy aztán nemsokára jól el is felejtsük őket. Addig viszont szeretjük vagy kevésbé szeretjük őket, drukkolunk a továbbjutásukért, vagy épp ellenkezőleg, nagyon kiejtenénk őket. Egy cseppet sem hátrány, hogy ők nem celebek. A Love Bistroban hírességek versenyeznek, de - nem bántásból mondom - a 16 párból szerintem három-négyről tudja egy átlag televíziónéző, hogy amúgy kicsoda is az illető.

Így viszont az is kevésbé izgalmas, ami esetleg kiderülhet a "sztárpárok" jelleméről.

Érdekes összehasonlítani az ismeretlenekből pár nap televíziós hírnevet szerző emberekből áradó természetességet és egyes celebek túltolt, hisztis magamutogatását.

A Love Bistro első hetében például ismét felmerült bennem a kérdés, vajon miből gondolja azt bárki is, hogy Cinthya Dictator képernyőre való?

Ha a műsorok nem egyszerre, egy időben futnának, hanem az egyik mondjuk eltolva, októberben kezdődne, minden bizonnyal boldogabbak lennének a műfaj rajongói, és nagyobb kérdés lenne a verseny végkifejlete. Így bármennyire is kedves, mulatságos a Love Bistro, bármennyire is szeretjük az ismertebb embereket hétköznapi(bb) élethelyzetekben nézegetni (emberi gyarlóság, kíváncsiság a neved), hovatovább bármennyire is menő ötlet az új műsorban a licitálós feladat, a két csatorna versenyében egyértelmű, melyik lesz a győztes. Míg a Konyhafőnök évek óta növelni tudja rajongótáborát, a Love Bistro címére sem biztos, hogy emlékezünk majd fél év múlva, ahogyan nekem már most utána kellett néznem, mi is volt a címe a mindössze három hete elkezdett Masterchef VIP-nek. Nem ragad meg.

A főzés oltárán mutogatott show-elemek kapcsán bennem még egy kérdés fogalmazódott meg, és az mindkét műsorban jellemző. Valaki árulja el nekem, miért menő főzés közben dobálózni, ordibálni, hadonászni és a másikkal úgy beszélni, hogy az ténylegesen sértő és megalázó? Ez persze csak költői kérdés.

Egy dolog viszont mindkét műsor kapcsán abszolút pozitív.

A két legnagyobb hazai csatorna, miközben egymásnak feszül, szinte vérre menően igyekszik, hogy te, én, mi, a nézők ténylegesen ki tudjanak kapcsolni, le tudják tenni a stresszt, tudjanak nevetni nagyokat és alapjáraton elfeledni minden hepehupáját ennek a nem kicsit elfuserált évnek egy világjárvány árnyékában.

Ez az, amiért hálásak lehetünk, és ez az, amiért üsse kő, nézzük ezeket a műsorokat.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: